Sinterklaas vieren en financiële ongelijkheid
woensdag 27 november 2019 om 22:44
Ik zit met een klein probleem voor komende pakjesavond. Wij vieren het samen met het gezin van mijn zus. Mijn zus en haar man zitten echter met financiële problemen, waardoor er weinig geld voor cadeautjes voor de kinderen is. Ik vind dit erg lastig, omdat ik voor dochter al een paar cadeau's gekocht had en daarmee al (ver) over het budget heen zit. Zij wil namelijk maximaal 15 euro per kind uitgeven. Mijn man en ik vinden dit erg weinig. Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd. Toch vind ik 15 euro per kind wel erg weinig. Hoe gaan anderen hiermee om?`
donderdag 28 november 2019 om 09:20
De kinderen lopen rond in versleten kleding en het oudste kind heeft zelf aangegeven bijna nooit iets te krijgen (in vergelijking met klasgenoten). Niet zo gek toch dat je daar als zus bij wilt helpen.Fransje-Noord schreef: ↑28-11-2019 09:06Sorry, maar als ik die zus was, zou ik boos worden om zoiets. Ze wil misschien helemaal geen hulp. Dus, omdat je €15,- kunt besteden aan cadeaus heb je hulp nodig? Hoezo? Ze kan haar kinderen toch een Sinterklaasavond aanbieden? Is de zus niet goed genoeg voor jullie?

donderdag 28 november 2019 om 09:21
Dat zou ik dus echt niet doen. Moet je je voorstellen dat je ineens een doos tweedehands kleding krijgt en je weet niet van wie. Iemand, en dat kan iedereen zijn, vind dus dat je kinderen er armetierig bij lopen. Ik zou me gekwetst voelen. Je kan dan beter via marktplaats goeie kleding kopen en zoiets zeggen als 'van een kennis gekregen maar dochter is er te groot voor en er zit ook nog jongenskleding tussen. Wil jij het misschien hebben?'. Dan geef je de ander de keus en de controle.damas schreef: ↑28-11-2019 08:10En dit! Hier is tweedehands not done maar een vriendin werkt als hulpverlener en ik geef alle kleding en speelgoed aan haar mee, komt het zeker goed terecht. Bij kerst breng ik onze kerstpakketten.
Is zoiets iets voor je zus?
Of zoals iemand voor mij al aangaf, koop een grote zak op marktplaats en laat het opsturen naar haar. Gewoon, anoniem. Nooit iets laten doorschemeren of zeggen dat het van jou komt.
Over die cadeaus. Geef je dochter ook iets van 15 euro en bewaar het grote cadeau voor de kerst. Niet nog eens willen bespreken met je zus, daar wordt het niet gezelliger van.
En je zou die kinderen elk voor hun verjaardag een iets duurder cadeau kunnen geven of neem ze mee naar een pretpark want daar zal misschien ook weinig geld voor zijn.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 09:22
6.82% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 09:22
Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar is je zus nu echt 'arm' of heeft ze in principe genoeg te besteden maar vindt ze het gewoon niet nodig meer uit te geven? Als de kinderen echt in zulke versleten kleding lopen, vind ik het nog zonde om 15 euro aan Sint uit te geven. Dan kan het beter aan kleding uitgegeven worden en Sint op een nog goedkopere manier vieren.
Ik zou ook niet blij worden van TO, die met Sint zulke dure (ok, er is geen bedrag genoemd, maar heb het idee dat het om een redelijk groot bedrag gaat) cadeaus wil geven. Ik heb genoeg te besteden, maar toch vind ik 20-25 euro per kind ook voldoende. Waarom moet het altijd maar veel en duur zijn? Kinderen worden al zo verwend tegenwoordig. Dan heb je ook de verjaardag nog. Op den duur weet je ook echt niet meer wat je je kinderen wil geven. Hier komen ze niks tekort tenminste. Ik geef mijn kinderen liever mee dat het niet nodig is om allemaal dure cadeaus te krijgen, dat iets kleins ook leuk is en dat ze niks te klagen hebben met een huis vol met speelgoed.
Vier Sinterklaas gewoon op een andere manier zou ik zeggen. Met spelletjes, lekker eten en dan een paar kleine cadeautjes. En als je echt iets groots wil geven, dan maar een keer extra de schoen zetten.
Ik zou zelf ook wel iemand zijn die zus zou willen helpen als ze financieel krap zit. Zoals die jas kopen of kleding doorschuiven (TO, je kan kleding van jouw dochter doorgeven aan de nichtjes toch? Of zijn er ook jongens bij?). Anoniem iets geven is natuurlijk ook erg leuk, maar denk dat de kans dan toch ook wel goed aanwezig is dat ze snapt dat het van jou af komt.
Ik zou ook niet blij worden van TO, die met Sint zulke dure (ok, er is geen bedrag genoemd, maar heb het idee dat het om een redelijk groot bedrag gaat) cadeaus wil geven. Ik heb genoeg te besteden, maar toch vind ik 20-25 euro per kind ook voldoende. Waarom moet het altijd maar veel en duur zijn? Kinderen worden al zo verwend tegenwoordig. Dan heb je ook de verjaardag nog. Op den duur weet je ook echt niet meer wat je je kinderen wil geven. Hier komen ze niks tekort tenminste. Ik geef mijn kinderen liever mee dat het niet nodig is om allemaal dure cadeaus te krijgen, dat iets kleins ook leuk is en dat ze niks te klagen hebben met een huis vol met speelgoed.
Vier Sinterklaas gewoon op een andere manier zou ik zeggen. Met spelletjes, lekker eten en dan een paar kleine cadeautjes. En als je echt iets groots wil geven, dan maar een keer extra de schoen zetten.
Ik zou zelf ook wel iemand zijn die zus zou willen helpen als ze financieel krap zit. Zoals die jas kopen of kleding doorschuiven (TO, je kan kleding van jouw dochter doorgeven aan de nichtjes toch? Of zijn er ook jongens bij?). Anoniem iets geven is natuurlijk ook erg leuk, maar denk dat de kans dan toch ook wel goed aanwezig is dat ze snapt dat het van jou af komt.
donderdag 28 november 2019 om 09:24
wittereiger schreef: ↑28-11-2019 09:21Dat zou ik dus echt niet doen. Moet je je voorstellen dat je ineens een doos tweedehands kleding krijgt en je weet niet van wie. Iemand, en dat kan iedereen zijn, vind dus dat je kinderen er armetierig bij lopen. Ik zou me gekwetst voelen. Je kan dan beter via marktplaats goeie kleding kopen en zoiets zeggen als 'van een kennis gekregen maar dochter is er te groot voor en er zit ook nog jongenskleding tussen. Wil jij het misschien hebben?'. Dan geef je de ander de keus en de controle.
Over die cadeaus. Geef je dochter ook iets van 15 euro en bewaar het grote cadeau voor de kerst. Niet nog eens willen bespreken met je zus, daar wordt het niet gezelliger van.
En je zou die kinderen elk voor hun verjaardag een iets duurder cadeau kunnen geven of neem ze mee naar een pretpark want daar zal misschien ook weinig geld voor zijn.
Nou dit, echt een belachelijk idee om anoniem een zak kleding te sturen...

donderdag 28 november 2019 om 09:25
Tuurlijk mag TO de zus helpen. Ze kan kleding doorschuiven op een ander moment in het jaar, maar niet op deze bewuste avond.
En ook kun je het oudste kind eens wat speelgoed geven die je eigen kinderen niet meer gebruiken.
donderdag 28 november 2019 om 09:36
Om daar kadootjes van 100+ in te kieperen?xbeyourself schreef: ↑27-11-2019 22:47Lastig.. misschien toch nog een keer met je zus overleggen en aangeven dat jij al cadeaus had en het zelf ook leuk zou vinden cadeautjes voor haar kindjes te kopen? En anders je kind extra de schoen laten zetten?

donderdag 28 november 2019 om 09:38
Ik heb pakjesavond ook nooit zo begrepen. Ik mocht vroeger gewoon mijn schoen zetten en dan lag er in de ochtend van 6 december een berg cadeaus. Veel leuker en spannender dan dat 'gezellige' pakjesavond.
Pakjesavond is toch meer voor volwassenen, met surprises en gedichten?
In ieder geval is dit dus een oplossing voor TO: gewoon ouderwets je schoen zetten.
Pakjesavond is toch meer voor volwassenen, met surprises en gedichten?
In ieder geval is dit dus een oplossing voor TO: gewoon ouderwets je schoen zetten.

donderdag 28 november 2019 om 09:42
Dit!! Ik heb sterke twijfel bij de armoede die TO schetst. In echte armoede waarbij geen geld is om de kinderen in kleding te stoppen zonder gaten, is 45(!!!) euro voor sinterklaascadeaus enorm veel! Ik denk echt eerder dat zus het gewoon niet nodig vindt, en dat zou ook mijn instelling zijn. Geld genoeg, maar al die grote cadeaus zijn nergens voor nodig.tulpje21 schreef: ↑28-11-2019 09:22Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar is je zus nu echt 'arm' of heeft ze in principe genoeg te besteden maar vindt ze het gewoon niet nodig meer uit te geven? Als de kinderen echt in zulke versleten kleding lopen, vind ik het nog zonde om 15 euro aan Sint uit te geven. Dan kan het beter aan kleding uitgegeven worden en Sint op een nog goedkopere manier vieren.
donderdag 28 november 2019 om 09:43
Mijn dochter roept ook wel eens dat ze niets heeft of krijgt... Behoorlijk puberaal zijn ze al met 9. Sommige klasgenoten hebben een telefoontje, zij nog niet. Klasgenootje heeft een Switch zij niet (dus gaat ze daar spelen). Dat ze een DS heeft en op de computer spellen heeft, vergeet ze even in haar verontwaardiging. Verder zeurt ze ook om een of ander prulspeelgoed dat ik het geld niet waard vind, dus krijgt ze het niet. Ze mag er wel zelf voor sparen. Een vriendinnetje kreeg het wel met de verjaardag. Commentaar niet van de lucht. In groep 7 zie je een kliek meiden met een bepaald type jas, je ziet precies wie er wel en niet tot die kliek horen. Het sijpelt nu ook door naar groep 6. Sorry, haar huidige jas is nog prima. Verschil hou je toch en pre-puberaal gemopper moet je met een korreltje zout nemen.

donderdag 28 november 2019 om 09:46
tulpje21 schreef: ↑28-11-2019 09:22Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar is je zus nu echt 'arm' of heeft ze in principe genoeg te besteden maar vindt ze het gewoon niet nodig meer uit te geven? Als de kinderen echt in zulke versleten kleding lopen, vind ik het nog zonde om 15 euro aan Sint uit te geven. Dan kan het beter aan kleding uitgegeven worden en Sint op een nog goedkopere manier vieren.
Mee eens hoor. Ik ben om die reden opgehouden om het te vieren met familie. Het werd steeds gekker.

donderdag 28 november 2019 om 09:50
Dit zou ook mijn voorkeur hebben. Een extra pakjesavond thuis vieren kan ik mij ook in vinden, want dat doen wij zelf ook. Al was het in ons geval zo dat we onze "eigen pakjesavond" al eerder hadden vastgelegd en pas later de uitnodiging kregen om (een paar dagen eerder dan pakjesavond) iets gezamenlijk met de familie te doen met sinterklaas.elfjetwaalfje schreef: ↑28-11-2019 06:36Het is een kinderfeestje, daarin is geen plaats voor grotemensenproblemen. Ik zou me aanpassen aan zus, dus ook cadeautjes van ca. 15,- voor de eigen kinderen. Dan blijft het gezellig en daar gaat het om. Die grotere cadeaus krijgen ze dan later wel.
Ik zou geen extra (duurdere) kadootjes gaan kopen voor je neefjes en nichtjes, ook geen kleding/bruikbare dingen. Zou voor mij absoluut niet goed voelen.

donderdag 28 november 2019 om 09:53
Kunnen jullie niet gewoon een aantal cadeautjes per kind afspreken? Wij spreken af dat we bijvoorbeeld 5 cadeautjes per kind doen Dat mijn zus veel duurdere cadeaus koopt dan ik moet ze zelf weten. Mijn zus heeft één kind en geeft graag veel geld uit, ik heb er twee en geef er liever geen 100en euro's aan uit.
En zo ging het vroeger ook toen ik klein was. Mijn moeder had drie kinderen en mijn tante had er maar 1. Wij kregen allemaal even veel cadeautjes, maar achteraf gezien kreeg mijn neefje veel duurdere cadeaus. Heb ik echt geen seconde bij stil gestaan, en toen ik het eenmaal door had en wist dat sinterklaas niet bestond interesseerde het me ook weinig.
En zo ging het vroeger ook toen ik klein was. Mijn moeder had drie kinderen en mijn tante had er maar 1. Wij kregen allemaal even veel cadeautjes, maar achteraf gezien kreeg mijn neefje veel duurdere cadeaus. Heb ik echt geen seconde bij stil gestaan, en toen ik het eenmaal door had en wist dat sinterklaas niet bestond interesseerde het me ook weinig.
donderdag 28 november 2019 om 10:02
Ik zou pislink zijn. En als zus dan pas nog heeft lopen piepen over de financiële situatie, hoef je ook niet echt te raden wie anoniempje is.
15€ voor Sinterklaas is zat. Duurdere dingen geef je je eigen kind maar met Kerst, je hebt nu die 15€ afgesproken.
En als je iets met kleding wil doen, die het dan op de “heb ik gekregen, te klein voor de mijne”-manier, dat is nog het minst schadelijk voor de onderlinge verhoudingen.
donderdag 28 november 2019 om 10:33
Wij vieren het al sinds de geboorte van onze oudste samen met broer. Wij hielden toen al 25 euro per kind aan. Ongeveer. Of 1 iets groter en 1 klein ding.
We appen elkaar de kado’s door zodat de kinderen (inmiddels 6 stuks) altijd een evenredig kado krijgen.
Nu zitten we er een stuk warmer bij dan x aantal jaar geleden maar het principe van max 25 euro hebben we nog. Maar we kopen iets extra lekkers, chips, gezamelijk warm eten, en na het eten de kinderen in de kamer onder een dekentje tv kijken en wij in de keuken koffie oid.
Weet je wat alle 6 kinderen het leukste vinden? Het samen eten, en dan extra lang opblijven. Niet dat pietje dat had of zo. Tuulk het moet niet mega verschillen maar kinderen onthouden de gezelligheid beter dan de grootte van de kado’s.
Veel plezier samen!!
We appen elkaar de kado’s door zodat de kinderen (inmiddels 6 stuks) altijd een evenredig kado krijgen.
Nu zitten we er een stuk warmer bij dan x aantal jaar geleden maar het principe van max 25 euro hebben we nog. Maar we kopen iets extra lekkers, chips, gezamelijk warm eten, en na het eten de kinderen in de kamer onder een dekentje tv kijken en wij in de keuken koffie oid.
Weet je wat alle 6 kinderen het leukste vinden? Het samen eten, en dan extra lang opblijven. Niet dat pietje dat had of zo. Tuulk het moet niet mega verschillen maar kinderen onthouden de gezelligheid beter dan de grootte van de kado’s.
Veel plezier samen!!

donderdag 28 november 2019 om 10:37
Wij hebben eigenlijk geen budget. Ik heb 2 broers. 1 kind van mij, 1 kind van broer. 1 broer zonder kind.
De ouders kopen 1 duurder kadootje voor eigen kind (binnen eigen budget)
De oom/tante kopen een kadootje naar eigen budget voor neefje/nichtje
Oma koopt voor de volwassenen een kadootje en 2 of 3 voor de kleinkinderen
Iedere volwassenen pakt voor zichzelf een kadootje in (scheve gezichten als we lootjes trekken, zelf kopen en inpakken is makkelijker)
Kan dus best zijn dat 1 kind duurdere kadootjes krijgt dan de ander, maar allemaal met aandacht uitgezocht en evenveel in aantal.
oudste kind geloofd dit jaar voor het laatst, jongste kind begint er pas net aan.
De ouders kopen 1 duurder kadootje voor eigen kind (binnen eigen budget)
De oom/tante kopen een kadootje naar eigen budget voor neefje/nichtje
Oma koopt voor de volwassenen een kadootje en 2 of 3 voor de kleinkinderen
Iedere volwassenen pakt voor zichzelf een kadootje in (scheve gezichten als we lootjes trekken, zelf kopen en inpakken is makkelijker)
Kan dus best zijn dat 1 kind duurdere kadootjes krijgt dan de ander, maar allemaal met aandacht uitgezocht en evenveel in aantal.
oudste kind geloofd dit jaar voor het laatst, jongste kind begint er pas net aan.
donderdag 28 november 2019 om 10:38
En anders iets leuks inpakken met een gedichtje erbij
O o o wat is de Sint toch een grote oen,
Hij stopt de kado’s in de verkeerde schoen
Gelukkig weten (naam jouw kinderen) waar het wezen moet
En komt Sinterklaas toch nog goed
Hartelijke groet
De Sint
( en ik heb ook mijn principes maar met Sinterklaas icm met blije kindersnoetjes kon ik mijn principes vast wel een keer vergeten...)
O o o wat is de Sint toch een grote oen,
Hij stopt de kado’s in de verkeerde schoen
Gelukkig weten (naam jouw kinderen) waar het wezen moet
En komt Sinterklaas toch nog goed
Hartelijke groet
De Sint
( en ik heb ook mijn principes maar met Sinterklaas icm met blije kindersnoetjes kon ik mijn principes vast wel een keer vergeten...)

donderdag 28 november 2019 om 10:41
donderdag 28 november 2019 om 10:42
Ik weet niet of dit al genoemd is maar ik zou toch echt voor jezelf nadenken hoeveel je wilt uitgeven en dan voor ieder kind nog een of meer extra kadootjes geven. Duidelijk tegen je zus aangeven dat je het met liefde doet en dat het pakjesavond is, dat je voor ieder kind ook hetzelfde bedrag uitgeeft. Zou ik het niet te extreem doen want dat kan ze zich echt wel bezwaard voelen maar het kan best wat extra kadootjes. Oh en ik las iets over dat je in de stad was en ging om een jas, dat zou ik allang hebben gekocht als ik zag dat ze daar blij van zou worden en jullie kunnen dat betalen. Bovendien waarom moet je alles overleggen? Je kan toch eens in de zoveel tijd een kadootje geven. En praat er met je zus over, heel belangrijk!
donderdag 28 november 2019 om 11:01
Als ik die jas gewoon niet nodig vind en kind heeft een jas, zou ik pislink worden als mijn zus ineens die jas voor haar zou kopen. Waar bemoei je je mee?mommy2014 schreef: ↑28-11-2019 10:42Ik weet niet of dit al genoemd is maar ik zou toch echt voor jezelf nadenken hoeveel je wilt uitgeven en dan voor ieder kind nog een of meer extra kadootjes geven. Duidelijk tegen je zus aangeven dat je het met liefde doet en dat het pakjesavond is, dat je voor ieder kind ook hetzelfde bedrag uitgeeft. Zou ik het niet te extreem doen want dat kan ze zich echt wel bezwaard voelen maar het kan best wat extra kadootjes. Oh en ik las iets over dat je in de stad was en ging om een jas, dat zou ik allang hebben gekocht als ik zag dat ze daar blij van zou worden en jullie kunnen dat betalen. Bovendien waarom moet je alles overleggen? Je kan toch eens in de zoveel tijd een kadootje geven. En praat er met je zus over, heel belangrijk!
donderdag 28 november 2019 om 11:02
Ja want kinderen kunnen niet gelukkig zijn met maar 30 euro's aan kado opbrengst op een avondBabette2017 schreef: ↑28-11-2019 10:48Wat een naar karakter heeft jouw zus zeg. Haar eigen koppigheid en trots boven het geluk van haar eigen kinderen![]()

Ik vind het ook wel raar dat je alvast grote kado's voor je eigen kind koopt, terwijl je weet dat je het met iemand gaat vieren die het financieel niet breed heeft. Daar maak je toch eerst afspraken over met elkaar (hoeveel kadootjes per kind, welk bedrag ongeveer)?

donderdag 28 november 2019 om 11:05
Ik vermoed dat dit niet gebeurd is maar is inderdaad wel aan te raden voor volgend jaar. Zelfs binnen ons eigen gezin wil ik hier volgend jaar "afspraken" over want mijn vrouw heeft ook alvast kado's van te voren gekocht (sommigen al maanden geleden) terwijl wij het nooit over een budget hebben gehad. En ondanks dat we het voornamelijk hier thuis vieren ik daar volgend jaar toch ook iets over te zeggen wil hebben. Laat staan idd als je het buiten je gezin viert.elein schreef: ↑28-11-2019 11:02Ja want kinderen kunnen niet gelukkig zijn met maar 30 euro's aan kado opbrengst op een avond![]()
Ik vind het ook wel raar dat je alvast grote kado's voor je eigen kind koopt, terwijl je weet dat je het met iemand gaat vieren die het financieel niet breed heeft. Daar maak je toch eerst afspraken over met elkaar (hoeveel kadootjes per kind, welk bedrag ongeveer)?

donderdag 28 november 2019 om 11:09
Ik adviseer om het sinterklaaspapier eromheen weg te halen en opnieuw in te pakken voor onder de kerstboom.elein schreef: ↑28-11-2019 11:02Ja want kinderen kunnen niet gelukkig zijn met maar 30 euro's aan kado opbrengst op een avond![]()
donderdag 28 november 2019 om 11:10
Ja want kinderen worden natuurlijk alleen gelukkig van dure cadeaus..Babette2017 schreef: ↑28-11-2019 10:48Wat een naar karakter heeft jouw zus zeg. Haar eigen koppigheid en trots boven het geluk van haar eigen kinderen![]()