Sinterklaas vieren en financiële ongelijkheid

27-11-2019 22:44 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een klein probleem voor komende pakjesavond. Wij vieren het samen met het gezin van mijn zus. Mijn zus en haar man zitten echter met financiële problemen, waardoor er weinig geld voor cadeautjes voor de kinderen is. Ik vind dit erg lastig, omdat ik voor dochter al een paar cadeau's gekocht had en daarmee al (ver) over het budget heen zit. Zij wil namelijk maximaal 15 euro per kind uitgeven. Mijn man en ik vinden dit erg weinig. Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd. Toch vind ik 15 euro per kind wel erg weinig. Hoe gaan anderen hiermee om?`
Het ligt er ook heel erg aan hoe oud de kinderen zijn, en of je het misschien ook nog met een (andere) opa en oma viert.

Als alle kinderen nog geloven is het ook niet tof als die van jou de volgende keer aan neefje en nichtje vraagt wat er in hun extra zak zat. Andersom zitten kinderen van die leeftijd (in ieder geval de mijne) er totaal niet mee om in gescheurde spijkerbroeken naar school te gaan.

Wij vieren 1x met familie met meerdere gelovige kinderen, en daar stemmen we het wat op elkaar af. De andere familie zijn die van mij de enige kinderen, dus daar kan het wat meer (of juist minder)
Persoonlijk vind ik €15,- per kind een heel normaal bedrag maar volgens mij gaat je vraag daar niet om. Je zus heeft al aangegeven dat ze niet wil dat jij meer cadeaus geeft, ik zou het daarbij laten. Als je haar kinderen extra wil verwennen kan je ze misschien een dag meenemen om samen wat leuks te ondernemen en je zus even rust heeft?
Ik vind 2x pakjesavond nogal overdreven. 'ja, want anders krijgen we niet genoeg'. Want Sinterklaas gaat vooral om het krijgen van dingen, en als we niet genoeg krijgen, dan doen we het 2x.

Je kunt ook niet met goed fatsoen je eigen kinderen bedelven onder de dure cadeaus terwijl de neefjes en nichtjes die er bij zitten een zinvolle trui krijgen.
Kan echt niet.

Ik zou lekker meegaan in die €15, eventueel iets daarboven.
Zet die extra cadeaus dan onder de kerstboom of stop ze in de schoen.

En als ik het fincanciëel kon missen zou er in de zak zéker een en ander aan extra's voor de neefjes en nichtjes zitten. Misschien een tikkie meer dan voor de eigen kids zodat het ook niet lijkt alsof het een 'moetje' is om de eigen kids maar genoeg te kunnen geven.
De eigen kinderen krijgen dan op een ander moment wel voldoende.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Even een reactie op de vragen: de kinderen zijn tussen de 3 en 8 (mijn eigen dochter is 7) en geloven allen nog. Helaas is een andere opa of oma inschakelen niet mogelijk. Met mijn eigen moeder heb ik geen contact en mijn zusje heeft met haar schoonouders ook nauwelijks contact. Ik ga het denk ik inderdaad nogmaals met mijn zusje bespreken en zeggen dat ik het leuk vind om de kinderen wat te geven. Vooral voor mijn oudste nichtje (8 jaar) vind ik het sneu. Zij begint ook al tegen mij te vertellen over dat andere kinderen uit haar klas veel meer krijgen en dat zij nooit wat krijgt. Ik was laatst met mijn nichtje en dochter in de stad en ze zagen leuke kleren. Een jas die nichtje toen aanwees was haar droom. Ik zou dat haar zo graag geven. Toch nog maar eens met zus rond de tafel en vanuit mijzelf praten. Bedankt alvast iedereen! Ik heb veel aan de reacties.
Ach wat sneu voor jouw nichtje maar ook voor haar ouders.
Lijkt mij ontzettend zwaar.

15 euro zou ik ook wat weinig vinden. Mijn kinderen krijgen juist een duurder cadeau wat ze normaal niet krijgen. Niet omdat ze daarom vragen maar omdat ik ze dat gun. Bv tiptoi of een keyboard.

Ik zou het op een rustig moment met jouw zus bespreken, zonder man of kinderen.
Desnoods kan je haar wat laten uitzoeken en dat cadeau doen zoals die jas voor jouw nichtje.
Ik weet niet of er uitzicht is op een betere financiële status of dat dit al lang duurt en nog lang gaat duren maar anders zou ik aanbieden om 2x in het jaar (voorjaar en najaar) mee te gaan winkelen. Bv voor een nieuwe jas, schoenen en een leuke set kleding. Dat de kinderen een keer iets nieuws krijgen.
Zelf zou ik er ook voor moeten sparen om dit te kunnen doen, maar ik zou het wel overhebben voor mijn nichtje.
Hoe ging het gesprek met je zus de vorige keer dan? Je hebt haar immers al gesproken over de cadeaus.
Overigens lijkt je OP heel anders dan je reacties. Vind je het vervelend dat je je eigen kinderen nu ook niet meer dan €15,- pp kan geven of is het vervelend dat je haar kinderen niet kan verwennen terwijl je dat graag zou willen?

Het lijkt me goed om het met je zus over dat laatste te hebben en het niet alleen op de Sint te betrekken. Bedenk daarbij ook dat jullie standaard wellicht verschilt. Wij hebben het bijvoorbeeld financieel oké maar niet heel breed. Mocht dochter een "droomjas" zien die €60,- kost gaat die er echt niet komen. Ik koop een goedkope nieuwe of kijk bij een ruilmarkt/marktplaats etc. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen leren dat niet alles nieuw hoeft en zou ook niet heel blij zijn wanneer een tante met een dure jas aankomt zetten.
Maar dit is mijn persoonlijke perceptie, wellicht ligt het bij je zus heel anders maar probeer in elk geval naar haar te luisteren en niet alleen je eigen mening/standaard te projecteren.
Aneliz schreef:
27-11-2019 23:46
Ach wat sneu voor jouw nichtje maar ook voor haar ouders.
Lijkt mij ontzettend zwaar.

15 euro zou ik ook wat weinig vinden. Mijn kinderen krijgen juist een duurder cadeau wat ze normaal niet krijgen. Niet omdat ze daarom vragen maar omdat ik ze dat gun. Bv tiptoi of een keyboard.

Ik zou het op een rustig moment met jouw zus bespreken, zonder man of kinderen.
Desnoods kan je haar wat laten uitzoeken en dat cadeau doen zoals die jas voor jouw nichtje.
Ik weet niet of er uitzicht is op een betere financiële status of dat dit al lang duurt en nog lang gaat duren maar anders zou ik aanbieden om 2x in het jaar (voorjaar en najaar) mee te gaan winkelen. Bv voor een nieuwe jas, schoenen en een leuke set kleding. Dat de kinderen een keer iets nieuws krijgen.
Zelf zou ik er ook voor moeten sparen om dit te kunnen doen, maar ik zou het wel overhebben voor mijn nichtje.
Dat zou ik juist niet met de Sint doen omdat het anders zo gek is dat zij een hoge waarde cadeau krijgen en het gemiddelde lager ligt. Ik zou proberen het niet te uitbundig te doen zodat het een beetje in lijn is met de rest van de klas.
Rozentuin234 schreef:
27-11-2019 23:36
Even een reactie op de vragen: de kinderen zijn tussen de 3 en 8 (mijn eigen dochter is 7) en geloven allen nog. Helaas is een andere opa of oma inschakelen niet mogelijk. Met mijn eigen moeder heb ik geen contact en mijn zusje heeft met haar schoonouders ook nauwelijks contact. Ik ga het denk ik inderdaad nogmaals met mijn zusje bespreken en zeggen dat ik het leuk vind om de kinderen wat te geven. Vooral voor mijn oudste nichtje (8 jaar) vind ik het sneu. Zij begint ook al tegen mij te vertellen over dat andere kinderen uit haar klas veel meer krijgen en dat zij nooit wat krijgt. Ik was laatst met mijn nichtje en dochter in de stad en ze zagen leuke kleren. Een jas die nichtje toen aanwees was haar droom. Ik zou dat haar zo graag geven. Toch nog maar eens met zus rond de tafel en vanuit mijzelf praten. Bedankt alvast iedereen! Ik heb veel aan de reacties.
Je zus vindt het niet oké als jij een jas voor haar dochter koopt? Eventueel na een telefoontje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Rozentuin234 schreef:
27-11-2019 23:02
Ik gun alleen mijn nichtjes en neefje net dat extra.
Ga naar de Recycle Sint in je woonplaats.
https://recyclesint.org/

Dan kan je gebruikt speelgoed van je eigen kinderen doorgeven en wat leuks uitzoeken voor de kinderen van je zus. Op die manier hoeft je zus zich ook minder bezwaard te voelen dat jij extra geld uitgeeft aan haar kinderen.
Ik zou zus in elk geval in haar waarde laten en zeker niet stiekem cadeaus extra gaan geven ofzo.

En wat je zegt over medelijden met nichtje als ze een bepaalde jas niet kan krijgen, vind ik lastig. Als ze echt in kleding met gaten rondlopen en het kind geen warme winterjas heeft, snap ik dat je het sneu vindt. Maar als ze gewoon aangekleed is, lijkt het mij prima om kinderen te leren dat niet alles vanzelf gaat en dat er gewoon hard gewerkt moet worden om geld te hebben voor allemaal luxe dingen.

Is de reden van je zus echt financiële problemen of meer gewoon minder materialistisch willen zijn? Want dat hoor je de laatste tijd ook vaak. Ik vind persoonlijk dat kinderen met Sinterklaas vaak erg veel krijgen en dat een beetje minder best kan, 15 euro lijkt mij meer dan genoeg per kind, maar ik snap best dat je het zelf erg leuk vindt om de kinderen wat meer te verwennen. Ik zou Sinterklaas gewoon op de manier van je zus doen en als je je neefjes/nichtjes echt graag iets extra’s wilt toestoppen op een ander moment bijv aanbieden om een keer met nichtje te gaan winkelen ofzo of ze met kerst of iets een ander cadeautje te geven. Maar respecteer bovenal gewoon je zus als zij dat niet wil.
Wat ik zou doen:

Kijk of je samen met je zus op marktplaats/Facebook extra cadeautjes voor haar kinderen kunt vinden, zodat ze in ieder geval allemaal ongeveer evenveel pakjes krijgen. En biedt aan om voor alle kinderen een chocoladeletter te kopen.

Het is heel lastig om zo’n grote gift (extra sinterklaascadeautjes) aan te nemen. Hulp om het in jouw budget te laten passen en evt een klein extraatje is veel makkelijker om te accepteren. Je zus voelt het verschil tussen jullie financiële situatie ook, en heeft het daar waarschijnlijk ook lastig mee. Daarom zou ik voor nu haar wens accepteren, en haar helpen on het aantal pakjes ongeveer gelijk te trekken binnen haar budget.
celaena_aelin wijzigde dit bericht op 28-11-2019 01:11
Reden: Typo
0.95% gewijzigd
Rozentuin234 schreef:
27-11-2019 23:36
Ik zal wel heel wereldvreemd zijn maar waarom koop je die jas dan niet? Ik lieg dan altijd dat het gedrukt staat “Ja joh! Twee jassen voor de prijs van één. Kon ik echt niet laten hangen, stond hem zó leuk! Waar? Oh in dat boetiekje (insert winkelstraat waar schoonzus nooit komt)”. En soms is het echt drie paar schoenen halen, twee betalen. Een paar voor zoon, een paar voor tante en een paar voor neef die ‘toevallig’ mee ging. En gymtenues heb ik toevallig altijd heel voordelig weten in te kopen op de groei en wel ergens in een kast liggen.

Ik zou dat niet gaan vragen, of dat oké is. Een beetje de armoede benadrukken dan lijkt mij. Gewoon kopen die handel. En dan naar de kinderen toe alsof het een hele voordelige deal is, om het suikertante-effect (of de ‘kijk mij eens een leuke moeder zijn’) te voorkomen. De tante met de smalle beurs doet op haar beurt weer leuke dingen.

Met die cadeautjes zou ik mij gewoon aan die 15,- regel houden. Eventueel de dingen die je al hebt gekocht in de aanloop in de schoen schuiven als een tweede feest (opa en oma) geen optie is. Op zo’n avond draait het meer om de gezelligheid en spanning.
Kinderen praten met elkaar. Zelfs als je het apart zou vieren dan komen ze er wel achter dat jouw kinderen beter speelgoed hebben gekregen.
rosings schreef:
27-11-2019 23:05
Tuurlijk kan je dat met zus bespreken! Ik las je OP als ; wij willen meer aan dochter geven dus dan geven we ook aan kinderen van zus want die kan het niet betalen.

De insteek: we vinden het fijn om met sinterklaas de kinderen wat te verwennen en jullie wat te ontlasten in jullie kosten omdat het fijn is om te kunnen geven en te delen; is natuurlijk heel anders :)

Ik zou het nog een keer bespreken dan
Eens.
Of met kerst een leuk setje kleding voor die kinderen onder de boom.
Ik geef mijn armere broers en zussen trouwens weleens een goede cadeaubon van de H&m of hun merk met Sinterklaas. Ga ik niet met ze overleggen, krijgen ze gewoon. Ook voor zichzelf.
Ik zou een volwassen bon doen en een duidelijk kinderbon in dit geval. Dus gewoon de 15 euro aanhouden en dat dan geven.
Eigen kado's aan eigen kinderen op een ander moment.
Ik had niks gevraagd maar gewoon cadeautjes ook voor haar kinderen gekocht. En dan vooral hetzelfde aantal waarbij voor exact hetzelfde bedrag denk ik minder belangrijk is. Zeker als ze nog klein zijn en nog in Sinterklaas geloven. Op die leeftijd tellen ze eerder of iedereen evenveel cadeautjes heeft dan dat ze daarvan de waarde bij elkaar optellen (voor zover ze dat überhaupt al kunnen inschatten).

Dat kun je overigens nog steeds doen, wat voor haar kinderen kopen. Mijn zussen zouden daar wel weer overheen komen hoor. Maar jij kent jouw zus natuurlijk beter dan ik.
lemoos2 schreef:
28-11-2019 01:22
Ik zal wel heel wereldvreemd zijn maar waarom koop je die jas dan niet? Ik lieg dan altijd dat het gedrukt staat “Ja joh! Twee jassen voor de prijs van één. Kon ik echt niet laten hangen, stond hem zó leuk! Waar? Oh in dat boetiekje (insert winkelstraat waar schoonzus nooit komt)”. En soms is het echt drie paar schoenen halen, twee betalen. Een paar voor zoon, een paar voor tante en een paar voor neef die ‘toevallig’ mee ging. En gymtenues heb ik toevallig altijd heel voordelig weten in te kopen op de groei en wel ergens in een kast liggen.

Ik zou dat niet gaan vragen, of dat oké is. Een beetje de armoede benadrukken dan lijkt mij. Gewoon kopen die handel. En dan naar de kinderen toe alsof het een hele voordelige deal is, om het suikertante-effect (of de ‘kijk mij eens een leuke moeder zijn’) te voorkomen. De tante met de smalle beurs doet op haar beurt weer leuke dingen.

Met die cadeautjes zou ik mij gewoon aan die 15,- regel houden. Eventueel de dingen die je al hebt gekocht in de aanloop in de schoen schuiven als een tweede feest (opa en oma) geen optie is. Op zo’n avond draait het meer om de gezelligheid en spanning.

Dan ben ik dat ook waarschijnlijk want ik ga ook niet met iemand overleggen wat ik wil geven.
Het zou toch te aburd zijn dat je toestemming moet vragen of je alsjeblieft wat aan je nichtjes en neefjes mag geven.

Ik was vroeger de 'suikertante' en had veel te besteden (toen) dus met sinterklaas en kerst kreeg de hele familie kado's en met de kinderen ging ik winkelen voor een nieuwe garderobe. Daar heeft iedereen van genoten en ik ook. Niemand die daar moeilijk over deed.

Ik snap jouw zus dan ook niet. Ze moet haar trots maar ff opzij zetten en haar kinderen wat gunnen (die met de gaten in de kleding naar school moeten). O_o
Wij kijken nooit naar de prijs, maar naar het aantal. Dit jaar met zus afgesproken dat we 4 a 5 kadootjes doen per kind. Vorig jaar hadden we een hele mooie grote bouwkraan gescoord voor een paar euro bij de Kruitvat die niet onderdeed voor de dure playmobil van neefje.
Het is een kinderfeestje, daarin is geen plaats voor grotemensenproblemen. Ik zou me aanpassen aan zus, dus ook cadeautjes van ca. 15,- voor de eigen kinderen. Dan blijft het gezellig en daar gaat het om. Die grotere cadeaus krijgen ze dan later wel.
Love is the meaning of life
Gewoon pakjesavond vieren met cadeaus van €15,- per kind, zoals afgesproken. Ga absoluut geen geld of cadeaus geven aan de kinderen van je zus. Dat is een zware belediging en daarmee breng je je zus in verlegenheid.

Als je dan toch extra cadeaus wilt geven, stop je ze gewoon thuis in de schoen of je vindt wel een andere oplossing.

Stel je voor:
Je kunt moeilijk rondkomen, maar je hebt toch geld opzij kunnen zetten om Sinterklaas te kunnen vieren met onder andere je zus en je kinderen. Je bent blij dat je dat toch gelukt is, zodat je, net als anderen je kinderen een leuke en gezellige avond kunt bieden.
Vervolgens komt je zus langs en die vindt dat niet goed genoeg. Je voldoet niet aan haar standaard. Die vindt dat Sinterklaasavond alleen gezellig is met heel veel cadeaus.
Hoe zou jij je voelen?
elein schreef:
27-11-2019 23:22
Het ligt er ook heel erg aan hoe oud de kinderen zijn, en of je het misschien ook nog met een (andere) opa en oma viert.

Als alle kinderen nog geloven is het ook niet tof als die van jou de volgende keer aan neefje en nichtje vraagt wat er in hun extra zak zat. Andersom zitten kinderen van die leeftijd (in ieder geval de mijne) er totaal niet mee om in gescheurde spijkerbroeken naar school te gaan.
Dit!

SteunEndeToeverlaet schreef:
27-11-2019 23:31
Ik vind 2x pakjesavond nogal overdreven. 'ja, want anders krijgen we niet genoeg'. Want Sinterklaas gaat vooral om het krijgen van dingen, en als we niet genoeg krijgen, dan doen we het 2x.
En dit!

Mijn zoon vroeg zich op zijn (bijna) zevende af waarom Sinterklaas de duurste cadeaus aan de rijkste kinderen gaf. En waarom zijn 'arme' vriendje zo weinig kreeg.

Geef die cadeautjes die je al gekocht had gewoon met kerst. Dan kun je gewoon zeggen dat ze van jullie komen en niet van Sint. Is voor iedereen makkelijker te begrijpen. Maak van Sint gewoon een heel gezellige avond voor 15 euro per kind.
Fransje-Noord schreef:
28-11-2019 06:44
Gewoon pakjesavond vieren met cadeaus van €15,- per kind, zoals afgesproken. Ga absoluut geen geld of cadeaus geven aan de kinderen van je zus. Dat is een zware belediging en daarmee breng je je zus in verlegenheid.

Als je dan toch extra cadeaus wilt geven, stop je ze gewoon thuis in de schoen of je vindt wel een andere oplossing.

Stel je voor:
Je kunt moeilijk rondkomen, maar je hebt toch geld opzij kunnen zetten om Sinterklaas te kunnen vieren met onder andere je zus en je kinderen. Je bent blij dat je dat toch gelukt is, zodat je, net als anderen je kinderen een leuke en gezellige avond kunt bieden.
Vervolgens komt je zus langs en die vindt dat niet goed genoeg. Je voldoet niet aan haar standaard. Die vindt dat Sinterklaasavond alleen gezellig is met heel veel cadeaus.
Hoe zou jij je voelen?

En dit!

En volgende keer beter en eerder overleggen hoe jullie het gaan doen. Nu een week voor Sint is te laat om dingen te veranderen en het nog te laten bezinken.
Ik zou pakjesavond zo laten en of thuis nog eens vieren of met kerst de rest geven. En ik zou een shoptrip voor de verjaardag geven.
drominique schreef:
27-11-2019 22:47
Op pakjesavond met je zus elk kind cadeautjes ter waarde van het afgesproken bedrag.
Met het eigen gezin pakjesavond vieren met de rest van de al gekochte cadeautjes?
Dit.
damas schreef:
27-11-2019 22:46
Wij doen thuis nog eens een extra pakjesavond.

Dit. Hoe simpel kan het zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven