Sinterklaas vieren en financiële ongelijkheid
woensdag 27 november 2019 om 22:44
Ik zit met een klein probleem voor komende pakjesavond. Wij vieren het samen met het gezin van mijn zus. Mijn zus en haar man zitten echter met financiële problemen, waardoor er weinig geld voor cadeautjes voor de kinderen is. Ik vind dit erg lastig, omdat ik voor dochter al een paar cadeau's gekocht had en daarmee al (ver) over het budget heen zit. Zij wil namelijk maximaal 15 euro per kind uitgeven. Mijn man en ik vinden dit erg weinig. Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd. Toch vind ik 15 euro per kind wel erg weinig. Hoe gaan anderen hiermee om?`
donderdag 28 november 2019 om 11:21
Oh ja want daar heb ik het ook echt over. Het gaat om deze passage:
Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd.
Zus weigert want ze wil niet dat een ander dure cadeautjes voor haar kinderen koopt. Vind ik raar gedrag. Ik zou mijn zus dankbaar zijn.

donderdag 28 november 2019 om 11:23
Ik zou het ook absoluut niet willen. 15 euro is toch een mooi bedrag? Stel nou dat ik zou zeggen, ik wil Sinterklaas vieren en maximaal 50,- besteden, moet ik dan blij zijn als iemand tegen mij zou zeggen: Ik had eigenlijk 500 euro in gedachten maar wil ook best voor jouw kinderen die iPad kopen hoor...Babette2017 schreef: ↑28-11-2019 11:21Oh ja want daar heb ik het ook echt over. Het gaat om deze passage:
Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd.
Zus weigert want ze wil niet dat een ander dure cadeautjes voor haar kinderen koopt. Vind ik raar gedrag. Ik zou mijn zus dankbaar zijn.
donderdag 28 november 2019 om 11:24
Blijenvrij schreef: ↑28-11-2019 08:15Wat een weinig begripvolle zin. Als je zelf nog nooit in armoede hebt gezeten snap je blijkbaar niet hoe het is voor de 'arme'. Ieder mens heeft zijn trots, veel geld of weinig. Het laatste wat je iemand moet afpakken is zijn trots. Dat wil niet zeggen dat TO niet kan geven, maar er zijn hier veel suggesties gegeven hoe ze dat kan doen zonder dat ze zus (hopelijk) kwetst.
Nee snap ik waarschijnlijk niet. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niks van mij wilde aannemen.
En dan nog vind ik dat je je trots (of principes) soms opzij moet zetten voor het geluk van je kind.
Trots zal die zus trouwens helemaal niet zijn anders laat je je kinderen niet met gaten in de kleding naar school gaan!!!

donderdag 28 november 2019 om 11:28
Je hebt dus nog nooit van dichtbij meegemaakt hoe geld voor ruzie kan zorgen in een familie? Het maakt alles kapot.Babette2017 schreef: ↑28-11-2019 11:21Oh ja want daar heb ik het ook echt over. Het gaat om deze passage:
Ik vind het niet gek dat de zus van TO zichzelf, haar gezin en haar zusterband hiertegen beschermt.
Maar ik begrijp ook dat je dit met heel goede bedoelingen wilt doen TO, en je zus vast ook! Ga hier wel in gesprek over en maak duidelijke afspraken die niet in de toekomst tussen jullie in kunnen komen te staan.

donderdag 28 november 2019 om 11:29
Geld maakt gelukkig?salinarosseno schreef: ↑28-11-2019 11:24Nee snap ik waarschijnlijk niet. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niks van mij wilde aannemen.
En dan nog vind ik dat je je trots (of principes) soms opzij moet zetten voor het geluk van je kind.
Trots zal die zus trouwens helemaal niet zijn anders laat je je kinderen niet met gaten in de kleding naar school gaan!!!
Samen zijn, spelletjes spelen en liefde naar elkaar tijdens Sinterklaasavond, is dat niks waard?

donderdag 28 november 2019 om 11:36
Fransje-Noord schreef: ↑28-11-2019 11:29Geld maakt gelukkig?
Samen zijn, spelletjes spelen en liefde naar elkaar tijdens Sinterklaasavond, is dat niks waard?
liefde naar elkaar tijdens sinterklaasavond

Ja dat is echt belangrijk voor een kind

HET ZIJN KINDEREN, DIE WILLEN KADO'TJES
donderdag 28 november 2019 om 11:36
Daarom vind ik het van belang, en jammer dat TO er niet op reageert: hoe zit dat met de financiële situatie van je zus. Moet ze echt elk dubbeltje omdraaien en vindt ze het zelf heel vervelend dat ze zo weinig kan besteden? In dat geval snap ik dan niet heel goed dat ze het niet wil accepteren dat haar zus mee wil helpen. Dan zou ik idd denken: leuk zeg voor de kinderen dat ze ook een keer iets extra's krijgen.NYC schreef: ↑28-11-2019 11:23Ik zou het ook absoluut niet willen. 15 euro is toch een mooi bedrag? Stel nou dat ik zou zeggen, ik wil Sinterklaas vieren en maximaal 50,- besteden, moet ik dan blij zijn als iemand tegen mij zou zeggen: Ik had eigenlijk 500 euro in gedachten maar wil ook best voor jouw kinderen die iPad kopen hoor...
Of kan zus het best betalen maar vindt ze het gewoon onzin meer uit te geven?
Als ik beslis dat ik 25 euro p.kind uit wil geven aan Sinterklaas, dan is dat uit principe, omdat ik dat genoeg vindt. Dan zou ik idd ook niet willen dat oma zegt: hier heb je nog 100 euro, koop er maar iets voor voor de kinderen. Nee, dat wil ik niet. Zet het dan desnoods op hun rekening. Maar ik wil ze niet verwennen met Sinterklaas met hele dure cadeaus. Die boodschap wil ik de kinderen niet meegeven. 20-25 euro is genoeg.
Dus hoe zit dat TO. Hebben ze echt weinig te besteden? Waarom? Werken ze? Hebben ze schulden? Of geven ze bijv niet om mooie dingen/kleding? Ik ken ook een gezin waarvan ik vind dat de kinderen er maar 'simpel ' uit zien qua kleding. Verwassen/vaal, ik zie nooit iets nieuws. Maar wel een mooi huis, allebei een baan, nieuwe auto. Blijkbaar geven ze niet om kleding (of ze dragen alleen mooie kleding wanneer ik het niet zie).

donderdag 28 november 2019 om 11:37
Die krijgen ze toch ook? Ter waarde van €15,- per kind.salinarosseno schreef: ↑28-11-2019 11:36liefde naar elkaar tijdens sinterklaasavond![]()
Ja dat is echt belangrijk voor een kind![]()
donderdag 28 november 2019 om 11:40
Jij denkt echt dat een kind gelukkiger wordt als het duurdere cadeaus krijgt of meer cadeaus? Wat heeft een kind echt nodig? Liefde en aandacht lijkt me?Babette2017 schreef: ↑28-11-2019 11:21Oh ja want daar heb ik het ook echt over. Het gaat om deze passage:
Ik zou pertinent niet willen dat iemand mijn kind dure cadeaus gaat geven als het kind gewoon een cadeautje al krijgt. Wat leer je een kind dan?
donderdag 28 november 2019 om 11:43
Tja wat zijn gaten in de kleding. Bij mn dochter op school zie ik ook vaak genoeg leggings waar een gaatje in zit. En zoon heeft een mooie nieuwe spijkerbroek waar al heel snel een gaatje in zn knie kwam. Dat krijg je als ze zittend op de vloer spelen. Hij doet m gewoon nog maar aan hoor, mankeert verder niks aan de broek. Tegenwoordig koop je in de winkel al broeken met scheuren en gaten. En als er een gaatje in zn winterjas zou komen die verder ook nog mooi is, dan is dat ook niet zo'n ramp.salinarosseno schreef: ↑28-11-2019 11:24Nee snap ik waarschijnlijk niet. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niks van mij wilde aannemen.
Dus het is voor mij wel even de vraag hoe versleten die kleren zijn..
En dat nichtje zegt: ik krijg nooit iets.
Tja dat zei mijn 6jarige pas ook toen we in een speelgoedwinkel liepen. Helemaal beledigd dat ie niks mocht hebben. Terwijl hij net jarig geweest is en sinterklaas er nog aan komt..
tulpje21 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 11:44
0.17% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 11:43
Wow, wat een kortzichtigheid. Ik ben heel blij dat wij onze kinderen anders opvoeden, natuurlijk willen ze cadeaus maar die zijn echt wel blij met een cadeau van een paar euro en niet perse een heel duur iets. Als jij terugkijkt naar je jeugd, beoordeel je dan hoe goed het was nav wat je gekregen hebt aan spullen?salinarosseno schreef: ↑28-11-2019 11:36liefde naar elkaar tijdens sinterklaasavond![]()
Ja dat is echt belangrijk voor een kind![]()
donderdag 28 november 2019 om 11:46
Nou, dan is het toch goed?
Ging me eigenlijk nog het meest om dat zus niks mag geven (zoals die jas) en kinderen met kapotte kleding naar school moeten.
Heeft eigenlijk niet eens wat met sinterklaasavond te maken.
TO: schrijf je zelf ook nog mee in je eigen topic?

donderdag 28 november 2019 om 11:46
Ik denk als je altijd gewoon met de middenmoot mee bent gegaan, en dus altijd gewoon ongeveer evenveel had en kreeg als andere kinderen, dan zal dat vast niet zoveel invloed hebben op hoe je naar je jeugd kijkt.
maar als je altijd degene was die minder kreeg, minder had en met gaten in je kleding rondliep, ja, dan kunnen zulke materialistische dingen wel degelijk heel veel invloed hebben op hoe je jouw jeugd hebt ervaren.
maar als je altijd degene was die minder kreeg, minder had en met gaten in je kleding rondliep, ja, dan kunnen zulke materialistische dingen wel degelijk heel veel invloed hebben op hoe je jouw jeugd hebt ervaren.
donderdag 28 november 2019 om 11:47
Ik heb het niet over duur joh!! Die kinderen weten de prijs nog niet eens als ze zo klein zijn.Envelop schreef: ↑28-11-2019 11:43Wow, wat een kortzichtigheid. Ik ben heel blij dat wij onze kinderen anders opvoeden, natuurlijk willen ze cadeaus maar die zijn echt wel blij met een cadeau van een paar euro en niet perse een heel duur iets. Als jij terugkijkt naar je jeugd, beoordeel je dan hoe goed het was nav wat je gekregen hebt aan spullen?
donderdag 28 november 2019 om 11:51
Ik liep altijd met 2ehands kleding, kreeg echt nooit iets nieuws en cadeautjes waren klein of praktisch (nieuwe schriftje voor school bijv) en mijn jeugd was echt fantastisch! Waarom? Omdat we een heel hecht gezin zijn en mijn ouders er altijd voor me waren. En al jong geleerd dat geld of spullen niet gelukkig maken en dat je gewoon moet werken als je iets wilt hebben.mindervanmij schreef: ↑28-11-2019 11:46Ik denk als je altijd gewoon met de middenmoot mee bent gegaan, en dus altijd gewoon ongeveer evenveel had en kreeg als andere kinderen, dan zal dat vast niet zoveel invloed hebben op hoe je naar je jeugd kijkt.
minik wijzigde dit bericht op 28-11-2019 11:57
0.46% gewijzigd

donderdag 28 november 2019 om 11:52
je kunt heus iets doen met €15,-!
elk kind:
chocoladeletter €1,-
pyjama € 8,-
vier op een rij spel €4,20
setje stiften/potloden of waskrijtjes €2,60
of
gezamenlijk:
Monopoly € 23,- of twee maanden lang de Donald Duck
elk kind:
chocoladeletter €1,-
vier op een rij spel of vergelijkbaar €4,20
setje stiften, potloden of waskrijtjes €2,60
elk kind:
chocoladeletter €1,-
pyjama € 8,-
vier op een rij spel €4,20
setje stiften/potloden of waskrijtjes €2,60
of
gezamenlijk:
Monopoly € 23,- of twee maanden lang de Donald Duck
elk kind:
chocoladeletter €1,-
vier op een rij spel of vergelijkbaar €4,20
setje stiften, potloden of waskrijtjes €2,60

donderdag 28 november 2019 om 11:54
Haha ik zou zeggen top! Maar goed mijn kind heeft ook een switch van zijn tante gekregen voor zijn verjaardag. Met mijn goedkeuring uiteraard.NYC schreef: ↑28-11-2019 11:23Ik zou het ook absoluut niet willen. 15 euro is toch een mooi bedrag? Stel nou dat ik zou zeggen, ik wil Sinterklaas vieren en maximaal 50,- besteden, moet ik dan blij zijn als iemand tegen mij zou zeggen: Ik had eigenlijk 500 euro in gedachten maar wil ook best voor jouw kinderen die iPad kopen hoor...
Ik persoonlijk vind 15 euro veel te weinig. Ik wil het liefst een paar kadootjes kopen. En koop liever een setje Lego waar mijn kind een jaar lang mee speelt, ipv kleine dingetjes die hij na 2 keer zat is. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen heel creatief kunnen zijn met 15 euro. Ik niet. Voor mij is sinterklaas juist het moment om wat leuke duurzame spulletjes te kopen. Met verjaardagen koop ik ook maar 1 dingetje voor de kids. Een mooi boek en een setje Lego en je zit al ruim over de 15 euro heen.

donderdag 28 november 2019 om 12:04
Ja, bij mij ook. Maar vergeet niet dat de tijden zijn verandert. Destijds was niet te dure cadeaus krijgen bij ons op school veel meer de norm en waren kinderen die heel dure cadeaus kregen meer een uitzondering. Tegenwoordig heb ik toch het idee dat die dure cadeaus meer de norm zijn geworden, mede omdat de gezinnen gemiddeld kleiner zijn geworden en het besteedbaar inkomen hoger. Het ligt er dus ook heel erg aan in wat voor omgeving je als kind opgroeit, denk ik.Minik schreef: ↑28-11-2019 11:51Ik liep altijd met 2ehands kleding, kreeg echt nooit iets nieuws en cadeautjes waren klein of praktisch (nieuwe schriftje voor school bijv) en mijn jeugd was echt fantastisch! Waarom? Omdat we een heel hecht gezin zijn en mijn ouders er altijd voor me waren. En al jong geleerd dat geld of spullen niet gelukkig maken en dat je gewoon moet werken als je iets wilt hebben.
donderdag 28 november 2019 om 12:12
O, dat doe ik ook. Ik gooi een broek niet weg als er een gat op de knie zit. Meestal plak ik er iets achter, maar meestal ook niet meteen.salinarosseno schreef: ↑28-11-2019 11:24
Mijn kinderen geven helemaal niets om gaten. De jongste controleert het gat in zijn trui dan en vindt het te klein om de trui voor weg te gooien. Nou, prima. Idioot dat er dan mensen iets van denken

Wij hebben een soortgelijke situatie gehad in onze familie alleen waren wij dan het
'arme' gezin. Gezin van schoonzus bestaat uit 2 kinderen, wij hebben er zelf 3. Nichtjes kregen (tijdens de zelfde Sintviering!) zowel een Playstation als een Nintendo Switch. Wij moeten rondkomen van één inkomen en kunnen dit écht niet betalen. Gelukkig waren onze kinderen in dat jaar nog op de leeftijd dat ze het prijsverschil met hun eigen cadeautjes niet door hadden. Het jaar daarna hebben we met schoonzus overlegd, om een bedrag af te spreken. Hier kwamen we niet uit, met als gevolg dat wij sinds dat jaar enkel nog Sinterklaas vieren met ons eigen gezin.
Totaal niet relevant aan dit topic maar toch even mijn eigen blije moment delen; Voor het eerst sinds wij kinderen hebben hebben we een financiële situatie waarin er ruimte is om echt cadeautjes voor ze te kopen die ze willen hebben (en nee, geen playstation en een switch
). Ik heb de kinderen een verlanglijstje laten maken voor Sint en heb voor alle 3 hun allerliefste wens qua cadeautje kunnen kopen. Heb staan janken in de winkel van geluk
'arme' gezin. Gezin van schoonzus bestaat uit 2 kinderen, wij hebben er zelf 3. Nichtjes kregen (tijdens de zelfde Sintviering!) zowel een Playstation als een Nintendo Switch. Wij moeten rondkomen van één inkomen en kunnen dit écht niet betalen. Gelukkig waren onze kinderen in dat jaar nog op de leeftijd dat ze het prijsverschil met hun eigen cadeautjes niet door hadden. Het jaar daarna hebben we met schoonzus overlegd, om een bedrag af te spreken. Hier kwamen we niet uit, met als gevolg dat wij sinds dat jaar enkel nog Sinterklaas vieren met ons eigen gezin.
Totaal niet relevant aan dit topic maar toch even mijn eigen blije moment delen; Voor het eerst sinds wij kinderen hebben hebben we een financiële situatie waarin er ruimte is om echt cadeautjes voor ze te kopen die ze willen hebben (en nee, geen playstation en een switch

Hmm misschien was die zak kleding niet zo’n goed idee van me als ik het zo lees.
Ik heb genoeg te besteden maar krijg ook wel eens een zak toegeschoven, heb werkelijk waar nog nooit gedacht dat dat is omdat mensen mijn kinderen armoedig erbij vinden lopen.
Ik zie dat meer als een middel tegen de verspilling.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je als zussen onderling een bepaalde trots hebt en geen directe hulp wil aanvaarden van elkaar, en dacht anoniem droppen is dan een alternatief.
Maar die nuance kunnen wij als lezers alleen maken als we zouden weten of er echt sprake is van geldproblemen of niet.
Indien ja, kan zo’n zak kleding wel net even wat ruimte geven.
Indien nee, kan het als belediging opgevat worden.
Ik heb genoeg te besteden maar krijg ook wel eens een zak toegeschoven, heb werkelijk waar nog nooit gedacht dat dat is omdat mensen mijn kinderen armoedig erbij vinden lopen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je als zussen onderling een bepaalde trots hebt en geen directe hulp wil aanvaarden van elkaar, en dacht anoniem droppen is dan een alternatief.
Maar die nuance kunnen wij als lezers alleen maken als we zouden weten of er echt sprake is van geldproblemen of niet.
donderdag 28 november 2019 om 12:29
Die zak kan ook schaamte geven. Negatief zelfbeeld. Het gevoel een slechte ouder te zijn. Of een gevoel van ongelijkwaardigheid tegenover zus.damas schreef: ↑28-11-2019 12:12Hmm misschien was die zak kleding niet zo’n goed idee van me als ik het zo lees.
Als je geld hebt, is het makkelijk om te denken dat dergelijke dingen geen probleem zijn. Maar als je geen geld hebt, dan is het ontzettend lastig om dergelijke hulp te accepteren: je moet dan namelijk toegeven dat je het niet zelf kunt, dat het je niet lukt om je kinderen van kleding te voorzien (of leuke cadeautjes, of veel/dure cadeautjes).
Wat ik zou doen: samen met zus kijken hoe ze binnen haar budget toch ervoor kan zorgen dat alle kinderen evenveel pakjes hebben. Boeken zijn vaak tweedehands te koop. Recyclesint werd al genoemd. Kijk ook op Facebook, vaak wordt daar ook veel aangeboden voor een klein bedrag of zelfs gratis.

donderdag 28 november 2019 om 12:30
Wat mooi Sojasaus! Geniet maar heerlijk van die blije gezichtjes volgende week!Sojasaus schreef: ↑28-11-2019 12:12Wij hebben een soortgelijke situatie gehad in onze familie alleen waren wij dan het
Totaal niet relevant aan dit topic maar toch even mijn eigen blije moment delen; Voor het eerst sinds wij kinderen hebben hebben we een financiële situatie waarin er ruimte is om echt cadeautjes voor ze te kopen die ze willen hebben (en nee, geen playstation en een switch). Ik heb de kinderen een verlanglijstje laten maken voor Sint en heb voor alle 3 hun allerliefste wens qua cadeautje kunnen kopen. Heb staan janken in de winkel van geluk
![]()