Slavische jongens of meisjes naam gezocht!
vrijdag 24 februari 2012 om 09:44
Ik kan me tot op zekere hoogte wel voorstellen dat je wil dat de namen een beetje bij elkaar passen of iig dat een naam niet vreselijk afsteekt zodat je denkt dat die een andere vader heeft. Dat je bijvoorbeeld je eerste twee kinderen Jan en Kees en dan de derde La'kisha noemt.
Maar uit dezelfde streek als je niets hebt met die streek? Je kind zit wel zijn hele leven vast aan het spellen van Madezhda of Volodymyr en broer of zus staat er dan niet naast om te laten zien dat ze zo'n mooi setje zijn qua namen.
Marat, Viktor, Anna en Mila vind ik mooie niet te ingewikkelde en niet te gezochte namen.
Maar uit dezelfde streek als je niets hebt met die streek? Je kind zit wel zijn hele leven vast aan het spellen van Madezhda of Volodymyr en broer of zus staat er dan niet naast om te laten zien dat ze zo'n mooi setje zijn qua namen.
Marat, Viktor, Anna en Mila vind ik mooie niet te ingewikkelde en niet te gezochte namen.

vrijdag 24 februari 2012 om 09:47

vrijdag 24 februari 2012 om 09:55
En houd het simpel. Niets is zo vreselijk als een buitenlandse naam die niet goed uitgesproken wordt.
Alyona, Sveta en Lena vind ik prachtig, maar de kans dat dat verkeerd wordt uitgesproken is te groot.
Ik zou het dus zoeken in namen als Boris, Ivan, Maksim, Andrej etc.
Voor een meisje Anna, Tanja, Irina.
Alyona, Sveta en Lena vind ik prachtig, maar de kans dat dat verkeerd wordt uitgesproken is te groot.

vrijdag 24 februari 2012 om 10:21

zaterdag 25 februari 2012 om 14:49
zaterdag 25 februari 2012 om 15:02
quote:priempje schreef op 25 februari 2012 @ 08:13:
oke heb al wel een paar leuken gezien en houdt het ook simpel hoor! en over het afkorten dat heb ik echt wel in de hand want afkorten is opstappenAfkorten is opstappen? Dus je wijkt de rest van je leven geen meter van je kind, om te voorkomen dat crechegenootjes, klasgenoten, vrienden, partner of collega's hem of haar toch wel met zijn of haar volledige naam aanspreken? Ja, heel realistisch!
oke heb al wel een paar leuken gezien en houdt het ook simpel hoor! en over het afkorten dat heb ik echt wel in de hand want afkorten is opstappenAfkorten is opstappen? Dus je wijkt de rest van je leven geen meter van je kind, om te voorkomen dat crechegenootjes, klasgenoten, vrienden, partner of collega's hem of haar toch wel met zijn of haar volledige naam aanspreken? Ja, heel realistisch!

zaterdag 25 februari 2012 om 20:54
quote:yvonjaspers schreef op 25 februari 2012 @ 15:02:
[...]
Afkorten is opstappen? Dus je wijkt de rest van je leven geen meter van je kind, om te voorkomen dat crechegenootjes, klasgenoten, vrienden, partner of collega's hem of haar toch wel met zijn of haar volledige naam aanspreken? Ja, heel realistisch! En we noemen ons kind: H
[...]
Afkorten is opstappen? Dus je wijkt de rest van je leven geen meter van je kind, om te voorkomen dat crechegenootjes, klasgenoten, vrienden, partner of collega's hem of haar toch wel met zijn of haar volledige naam aanspreken? Ja, heel realistisch! En we noemen ons kind: H
zaterdag 25 februari 2012 om 23:00
quote:Zima schreef op 24 februari 2012 @ 09:55:
En houd het simpel. Niets is zo vreselijk als een buitenlandse naam die niet goed uitgesproken wordt.
Helemaal mee eens. Ik ben zelf Russich en van veel namen die hier voorbij komen heb ik nog nooit in mijn leven gehoord. Ook veel spelfouten/rare spelling. Mijn kinderen hebben allebei een Russische naam maar voor mijn was het echt belangrijk dat die namen ook door Nederlanders redelijk uitgesproken worden. Je kunt wel een hele mooie naam uitzoeken maar als de helft van de klanken in de nl uitspraak anders klinkt dat krijg je toch iets heel anders dan wat je gewild hebt.
Hier een paar suggesties:
Jongen: Nikita (is geen meisjesnaam maar misschien wel voor het nl oor), Pavel (Pawel?), Alexander, Vasili(j), Miron, Mirko (Bulgaars), Pjotr
Meisje: Vera (?Wera), Elena, Nadia, Anastasia, Nina, Inna, Olga, Marina, Irina, Mila, Ksenia, Sofia, Galina (betekent kip in het Spaans), en mijn favoriet: Warwara (het Rus variant van Barbara, vind ik heel gaaf klinken maar in de nl spelling is een nightmare).
Succes!
Helemaal mee eens. Ik ben zelf Russich en van veel namen die hier voorbij komen heb ik nog nooit in mijn leven gehoord. Ook veel spelfouten/rare spelling. Mijn kinderen hebben allebei een Russische naam maar voor mijn was het echt belangrijk dat die namen ook door Nederlanders redelijk uitgesproken worden. Je kunt wel een hele mooie naam uitzoeken maar als de helft van de klanken in de nl uitspraak anders klinkt dat krijg je toch iets heel anders dan wat je gewild hebt.
Hier een paar suggesties:
Jongen: Nikita (is geen meisjesnaam maar misschien wel voor het nl oor), Pavel (Pawel?), Alexander, Vasili(j), Miron, Mirko (Bulgaars), Pjotr
Meisje: Vera (?Wera), Elena, Nadia, Anastasia, Nina, Inna, Olga, Marina, Irina, Mila, Ksenia, Sofia, Galina (betekent kip in het Spaans), en mijn favoriet: Warwara (het Rus variant van Barbara, vind ik heel gaaf klinken maar in de nl spelling is een nightmare).
Succes!
zondag 26 februari 2012 om 09:35
Mijn kinderen hebben Sloveense namen. Dwe dachten dat ze prima uit te spreken waren in het nl. Meisjesnaam is dat idd, maar bij de jongensnaam wordt hier vaak de klemtoon op de tweede lettergreep gelegd ipv op de eerste. Wij spreken het zelf ook iets anders uit dan de slovenen trouwens.
Maar goed slavische namen:
meisje:
Bojana
Mojca
Polona
Katharina
Milena
Neza
Nusa (vind ik zelf een leuke naam, je zegt noezja)
Ana (maar goed dat zou ik dus niet doen in nl, dan zou ik er een n bij gooien )
Urska
Damiana
Teja
Simona
Iza
Marta
Sonja
Karolina
Jongen:
Sacho
Dejan
Bojan
Janco
Tine
Marko
Lukas
Jurj (vind ik ook leuk, je zegt joerie)
Andrej
Blaz
Domen
Matjaz
Sandi
OP sommige letters moet nog een dingetje, maar die kan ik zo snel niet vinden op de computer
Maar goed slavische namen:
meisje:
Bojana
Mojca
Polona
Katharina
Milena
Neza
Nusa (vind ik zelf een leuke naam, je zegt noezja)
Ana (maar goed dat zou ik dus niet doen in nl, dan zou ik er een n bij gooien )
Urska
Damiana
Teja
Simona
Iza
Marta
Sonja
Karolina
Jongen:
Sacho
Dejan
Bojan
Janco
Tine
Marko
Lukas
Jurj (vind ik ook leuk, je zegt joerie)
Andrej
Blaz
Domen
Matjaz
Sandi
OP sommige letters moet nog een dingetje, maar die kan ik zo snel niet vinden op de computer
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
donderdag 1 maart 2012 om 23:33
Svatopluk?? Het is Svjatopolk (betekent de heilige leger oid). Ik zou dus zeker geen oud-slavische naam uitzoeken. Ten eerste is de uitspraak niet na te bosten. Ten tweede, hebben die namen een (voor Russischsprekenden transparante) betekenis en geschiedenis waar jij niks mee hebt. Ik zou het dus gewoon bij wat neutralere varianten houden. Ivo (Bulgaars) vind ik trouwens heel mooi. En volgens mij past hij prima bij Nikolai.