Slechte taal overnemen

14-11-2019 01:20 70 berichten
Mijn zoon (6 jaar) heeft een beste vriend. Het is een heel lief jongetje en ze hebben het enorm naar hun zin samen. Alleen 1 klein dingetje: dit jongetje spreekt thuis geen Nederlands en spreekt hierdoor vrij gebrekkig Nederlands. Als mijn zoon samen is met deze jongen, praat hij ook op deze manier. Je kunt dan denken aan dingen als lidwoorden weglaten, vreemde woordvolgorde enz.

Mijn zoon heeft eigenlijk altijd een flinke voorsprong gehad op het gebied van taal, hij sprak al hele zinnen toen hij 2,5 was. En nu heeft hij dus opeens een soort terugval, inclusief buitenlandse tongval. Ik heb het idee dat hij denkt dat hij een soort eigen taaltje met dat vriendje heeft, maar het is eigenlijk gewoon heel erg gebroken Nederlands. Ik vind dit echt zonde en vind het heel erg vervelend om te horen dat mijn zoon die altijd heel netjes heeft gesproken opeens zo praat.

Ik probeer hem hier een beetje in te corrigeren en hem uit te leggen dat het niet goed is dat hij zo praat. Ten eerste omdat hij het zichzelf zo aanleert om niet netjes te praten, maar ook omdat het niet goed is voor het betreffende jongetje, die zelf ook aangeeft dat hij graag de goede woorden wil gebruiken en nieuwe woorden wil leren. (Vandaag was hij bijvoorbeeld bij ons en heeft meerdere keren de betekenis van een woord gevraagd, ik merk echt dat hij het allemaal heel graag wil).

Kan ik hier verder nog iets aan doen? Is dit waarschijnlijk iets tijdelijks of moet ik hier toch nog meer op gaan letten??
Voor zover ik weet werd het kind niet tweetalig opgevoed. Thuis is de moerstaal van beide ouders niet-nederlands. Het jongetje is wel goed te begrijpen gelukkig alleen wel met een accent en veel omgedraaide zinnen / lidwoorden vergeten etc.

Waar mijn zoon dan weer veel van kan leren is hoe beleefd dit kereltje is. Altijd netjes bedanken voor alles, netjes vragen etc. Niet dat ie een volslagen hork is hoor, maar niet zo netjes als zijn vriendje
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
14-11-2019 13:57
Voor zover ik weet werd het kind niet tweetalig opgevoed. Thuis is de moerstaal van beide ouders niet-nederlands. Het jongetje is wel goed te begrijpen gelukkig alleen wel met een accent en veel omgedraaide zinnen / lidwoorden vergeten etc.

Waar mijn zoon dan weer veel van kan leren is hoe beleefd dit kereltje is. Altijd netjes bedanken voor alles, netjes vragen etc. Niet dat ie een volslagen hork is hoor, maar niet zo netjes als zijn vriendje
leert dat ventje Nederlands van jouw zoon
en jouw zoon manieren van het ventje

Vul je toch elkaar mooi aan, scheelt de ouders weer opvoedgedoe :)
lilalinda schreef:
14-11-2019 14:12
leert dat ventje Nederlands van jouw zoon
en jouw zoon manieren van het ventje

Vul je toch elkaar mooi aan, scheelt de ouders weer opvoedgedoe :)

Haha, ja, dat zeker :biggrin:
mindervanmij schreef:
14-11-2019 13:57
Voor zover ik weet werd het kind niet tweetalig opgevoed. Thuis is de moerstaal van beide ouders niet-nederlands. Het jongetje is wel goed te begrijpen gelukkig alleen wel met een accent en veel omgedraaide zinnen / lidwoorden vergeten etc.
Dan wordt hij dus wel tweetalig opgevoed (thuis de taal van de ouders, op school Nederlands). Maar dat maakt verder niet zoveel uit natuurlijk.

Blijkbaar heeft je zoon een goed taalgevoel als hij het taaltje van zijn vriendje zo makkelijk overneemt. Ik zou me er niet te druk over maken. Hooguit kun je tegen je zoon zeggen dat je verwacht dat hij buiten het contact met zijn vriendje niet hun taaltje spreekt. Maar ik vermoed dat het niet eens bewust gaat.
Wat ze onderling doen is hun zaak.

Maar ik zou zelf ook eens een paar dagen verbakken Nederlands gaan praten.
Benieuwd of zoon het opmerkt en er iets over zegt.

(Uiteraard niet op een moment dat vriendje erbij is.)
Alle reacties Link kopieren
Ga af en toe eens een half uurtje voorlezen, leert het vriendje veel van
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En dan leer je ineens dat kinderen meer beïnvloed worden door de kinderen om zich heen dan door jouw fantastische opvoeding.

Mijn kinderen praten ondertussen straattaal / YouTubetaal. Mijn oudste snapt heel goed dat je tegen volwassenen niet zo praat, maar mijn jongste (7), corrigeer ik als hij tegen mij praat alsof ik z'n mattie ben / hij uit Turkije komt. Zwaar irritant als hij dit doet, maar het is niet dat hij geen ABN meer kán praten. Ik maak me er geen zorgen om, zou ik in jouw geval ook niet doen.
nlies schreef:
14-11-2019 22:51
Ga af en toe eens een half uurtje voorlezen, leert het vriendje veel van

Hij komt vanmiddag spelen, dus ik zal het eens proberen. Ik weet niet of hij het leuk vind, hij is wel snel verveeld.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
14-11-2019 08:21
Voor je zoon maakt het niet uit, als hij tenminste tegen anderen wel goed Nederlands blijft spreken. Ik zou het wel jammer vinden voor zijn vriendje. Hij kan juist heel veel van je zoon leren op taalgebied; thuis leert hij dat niet. Ik zou om die reden toch proberen hem gewoon normaal en goed Nederlands te spreken met dat jongetje.
Ze zijn 6, toch? Dan zou ik ervan uitgaan dat vriendje dat over de jaren vanzelf wel oppikt van school / sport etc. Volgens mij helemaal niet nodig om je eigen 6-jarige in te schakelen als taalvoorbeeld.
hadea1 schreef:
15-11-2019 11:11
Ze zijn 6, toch? Dan zou ik ervan uitgaan dat vriendje dat over de jaren vanzelf wel oppikt van school / sport etc. Volgens mij helemaal niet nodig om je eigen 6-jarige in te schakelen als taalvoorbeeld.

Ze zijn beste vriendjes van elkaar, dus inschakelen als taalvoorbeeld is zeker niet het geval. Maar ze spelen wel veel met elkaar en ik wil dan liever dat mijn zoon hem helpt, dan dat hij het taaltje van zijn vriendje gaat spreken. Op lange termijn hebben ze daar beide meer aan, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
15-11-2019 11:20
Ze zijn beste vriendjes van elkaar, dus inschakelen als taalvoorbeeld is zeker niet het geval. Maar ze spelen wel veel met elkaar en ik wil dan liever dat mijn zoon hem helpt, dan dat hij het taaltje van zijn vriendje gaat spreken. Op lange termijn hebben ze daar beide meer aan, lijkt mij.

Jij en je man spreken goed Nederlands, je hebt het over 1 vriendje. De rest van zijn wereld zal dus waarschijnlijk bestaan uit mensen die goed Nederlands spreken. Voor hem is het taaltje van zijn vriendje is nieuws, leuk, uitdagend. Daarbij ook iets waarop jij als moeder reageert. Ik zou het gedrag van je zoon negeren. Dat ene vriendje zal veel minder invloed hebben op zijn uiteindelijke taalgebruik dan alle andere goed Nederlands sprekende mensen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
15-11-2019 11:09
Hij komt vanmiddag spelen, dus ik zal het eens proberen. Ik weet niet of hij het leuk vind, hij is wel snel verveeld.
spannende verhalen toch genoeg voor die leeftijd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
15-11-2019 13:28
spannende verhalen toch genoeg voor die leeftijd

Ja, dat zeker hoor. Maar het is gewoon niet zo'n stilzittertje. Bijvoorbeeld film kijken vind ie ook niet zo leuk. Hij is gewoon graag actief bezig.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-11-2019 13:18
De rest van zijn wereld zal dus waarschijnlijk bestaan uit mensen die goed Nederlands spreken.
Van TO haar zoon wel, maar van het vriendje niet. Zeg ik als voormalig voorleesvrijwilliger. Die kinderen van anderstaligen gingen ook naar school, maar hoorden toch te weinig correct Nederlands om mee te komen.

En voorlezen hoeft niet meteen een half uur als hij er toch vaak is. Kies een spannend boek en lees elk bezoek op een vast moment een stukje voor. Als ze beneden komen om te drinken ofzo.

Vertel zoon waarom het belangrijk is, zodat hij het ook ok vindt en maak het niet te groot. Als hij eenmaal in het verhaal zit vindt hij het misschien ook wel spannend hoe het verder gaat.
Dropdrop schreef:
15-11-2019 13:30
Van TO haar zoon wel, maar van het vriendje niet. Zeg ik als voormalig voorleesvrijwilliger. Die kinderen van anderstaligen gingen ook naar school, maar hoorden toch te weinig correct Nederlands om mee te komen.

En voorlezen hoeft niet meteen een half uur als hij er toch vaak is. Kies een spannend boek en lees elk bezoek op een vast moment een stukje voor. Als ze beneden komen om te drinken ofzo.

Vertel zoon waarom het belangrijk is, zodat hij het ook ok vindt en maak het niet te groot. Als hij eenmaal in het verhaal zit vindt hij het misschien ook wel spannend hoe het verder gaat.

Mijn man is zelf ook voorleesvrijwilliger.

Ik zat zelf te denken om misschien vanmiddag eens te kijken of ze pim pam pet leuk vinden, dat helpt ook voor de taalontwikkeling natuurlijk. en wellicht vind hij dat ook wel leuk.

Elke keer een stukje voorlezen is ook een leuk idee. Mijn zoon vindt dat sowieso ook leuk als ik voorlees.
Alle reacties Link kopieren
Taalspelletjes zijn hartstikke goed natuurlijk, maar jouw zoon is heel talig, de lol gaat er snel af als zijn vriendje steeds verliest. Dus kijk even hoe dat loopt.

En ook van spelletjes die niet per se om taal draaien leert hij nieuwe woorden.
Ze zijn nu gezellig aan het knutselen. Net 3 hoofdstukjes voorgelezen. Gezellig hoor ;-)

Misschien heb je gelijk met dat spelletje, dat het dan niet leuk is.

Ik heb zoon al 3 keer gevraagd om op zijn taal te letten en hoor hem nu in 2 minuten zeggen:

- Ik mag zelf kiezen hoe garage eruit ziet.
- Wil je zien dat? Wil je zien konijnenhoofdje?
- Mag ik schaar?
- Even weghalen dit
- Je mag schaar gebruiken maar als ik plakband heb afgehaald wil ik schaar weer hebben.
mindervanmij schreef:
15-11-2019 15:38
Ze zijn nu gezellig aan het knutselen. Net 3 hoofdstukjes voorgelezen. Gezellig hoor ;-)

Misschien heb je gelijk met dat spelletje, dat het dan niet leuk is.

Ik heb zoon al 3 keer gevraagd om op zijn taal te letten en hoor hem nu in 2 minuten zeggen:

- Ik mag zelf kiezen hoe garage eruit ziet.
- Wil je zien dat? Wil je zien konijnenhoofdje?
- Mag ik schaar?
- Even weghalen dit
- Je mag schaar gebruiken maar als ik plakband heb afgehaald wil ik schaar weer hebben.

Ik zou me drukker maken over het ontbreken van een tweede schaar dan over het ontbreken van lidwoorden. Ik zou nog een schaar aanschaffen, dan hebben ze er allebei een. Hoeven ze dat niet over te overleggen.
Joh, ze zijn 6 en ze zijn aan het spelen. Laat ze. Jouw zoon gaat er heus niet slechter Nederlands van spreken en zijn vriendje gaat vanzelf minder fouten maken als hij wat langer op school zit. Ze zitten nu toch pas in groep 2 of 3?
Nouschi schreef:
14-11-2019 08:06
Ik zou er ook niet blij mee zijn en zoon uitleggen dat het beter voor vriendje en hemzelf is om 'gewoon' Nederlands met hem te praten.

Ik ook niet, maar geloof dat we in de minderheid zijn ;-)
Puberdochter heeft ineens een Amerikaans accent. Nou, niet in mijn huis dus.
Star² schreef:
15-11-2019 16:03
Ik ook niet, maar geloof dat we in de minderheid zijn ;-)
Puberdochter heeft ineens een Amerikaans accent. Nou, niet in mijn huis dus.
Maar die heeft dan wel de leeftijd dat je haar erop aan kan spreken. Dat zou ik ook doen bij oudere kinderen. Ik denk echter dat kinderen van 6 het niet eens in de gaten hebben dat ze anders praten, en dat dit vanzelf wel weer bijtrekt.
Rosalind schreef:
14-11-2019 14:22
Dan wordt hij dus wel tweetalig opgevoed (thuis de taal van de ouders, op school Nederlands). Maar dat maakt verder niet zoveel uit natuurlijk.


Dat is, uiteraard zou ik haast zeggen, geen tweetalig opvoeden.
Phineas schreef:
15-11-2019 16:08
Maar die heeft dan wel de leeftijd dat je haar erop aan kan spreken. Dat zou ik ook doen bij oudere kinderen. Ik denk echter dat kinderen van 6 het niet eens in de gaten hebben dat ze anders praten, en dat dit vanzelf wel weer bijtrekt.

Kind van zes net zo goed. Als mijn zesjarige ineens 'de zwembad' zou zijn gaan zeggen dan had ik dat echt niet laten gaan.
@Andersom: dit was letterlijk de eerste keer dat mijn zoon ooit interesse heeft getoond in knutselen! Dus we hebben inderdaad niet veel knutselmaterialen

@Phineas: ze zitten in groep 3.


Grappig detail: ze zaten net even op de Nintendo (10 minuutjes) en tijdens het Nintendo-en zit mijn zoon dan aanwijzingen te geven en dan gaat het opeens wél goed....
Star² schreef:
15-11-2019 16:09
Dat is, uiteraard zou ik haast zeggen, geen tweetalig opvoeden.

Want?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven