Slechte taal overnemen

14-11-2019 01:20 70 berichten
Mijn zoon (6 jaar) heeft een beste vriend. Het is een heel lief jongetje en ze hebben het enorm naar hun zin samen. Alleen 1 klein dingetje: dit jongetje spreekt thuis geen Nederlands en spreekt hierdoor vrij gebrekkig Nederlands. Als mijn zoon samen is met deze jongen, praat hij ook op deze manier. Je kunt dan denken aan dingen als lidwoorden weglaten, vreemde woordvolgorde enz.

Mijn zoon heeft eigenlijk altijd een flinke voorsprong gehad op het gebied van taal, hij sprak al hele zinnen toen hij 2,5 was. En nu heeft hij dus opeens een soort terugval, inclusief buitenlandse tongval. Ik heb het idee dat hij denkt dat hij een soort eigen taaltje met dat vriendje heeft, maar het is eigenlijk gewoon heel erg gebroken Nederlands. Ik vind dit echt zonde en vind het heel erg vervelend om te horen dat mijn zoon die altijd heel netjes heeft gesproken opeens zo praat.

Ik probeer hem hier een beetje in te corrigeren en hem uit te leggen dat het niet goed is dat hij zo praat. Ten eerste omdat hij het zichzelf zo aanleert om niet netjes te praten, maar ook omdat het niet goed is voor het betreffende jongetje, die zelf ook aangeeft dat hij graag de goede woorden wil gebruiken en nieuwe woorden wil leren. (Vandaag was hij bijvoorbeeld bij ons en heeft meerdere keren de betekenis van een woord gevraagd, ik merk echt dat hij het allemaal heel graag wil).

Kan ik hier verder nog iets aan doen? Is dit waarschijnlijk iets tijdelijks of moet ik hier toch nog meer op gaan letten??
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het ook ombuigen, vertel hem dat hij zijn vriendje iets kan leren (de Nederlandse taal)
Dat maakt het misschien voor je zoontje leuk om Nederlands met hem te praten.
Dus eigenlijk, vertel hem wat hij WEL kan doen.
Andersom schreef:
15-11-2019 16:25
Want?

Een volzin lukt niet?

Maar goed, een tweede taal naast je moedertaal thuis is wat anders dan tweetalige opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
15-11-2019 15:38
Ze zijn nu gezellig aan het knutselen. Net 3 hoofdstukjes voorgelezen. Gezellig hoor ;-)

Misschien heb je gelijk met dat spelletje, dat het dan niet leuk is.

Ik heb zoon al 3 keer gevraagd om op zijn taal te letten en hoor hem nu in 2 minuten zeggen:

- Ik mag zelf kiezen hoe garage eruit ziet.
- Wil je zien dat? Wil je zien konijnenhoofdje?
- Mag ik schaar?
- Even weghalen dit
- Je mag schaar gebruiken maar als ik plakband heb afgehaald wil ik schaar weer hebben.

Spreekt je zoon alleen "gebrekkig" tegen zijn vriendje? Of ook tegen jou, opa, oma, leraar, etc?

Misschien denkt hij onbewust dat zijn vriendje hem beter begrijpt wanneer hij "zijn taal" spreekt.

Net zoals de Nederlanders in het buitenland soms super simpel Engels of Nederlands gaan praten tegen buitenlanders. Of ook in NL.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
14-11-2019 08:21
Voor je zoon maakt het niet uit, als hij tenminste tegen anderen wel goed Nederlands blijft spreken. Ik zou het wel jammer vinden voor zijn vriendje. Hij kan juist heel veel van je zoon leren op taalgebied; thuis leert hij dat niet. Ik zou om die reden toch proberen hem gewoon normaal en goed Nederlands te spreken met dat jongetje.
Dit! Hij zou het voor zijn vriendje toch heel fijn vinden als die nog beter Nederlands leert? Als hij steeds blijft praten leert zijn vriendje niks! Dus als hij zijn vriendje nou écht zou willen helpen geeft hij het goede taalvoorbeeld! (In kindertaal is dit zeker uit te leggen!)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet druk om maken, zolang hij op andere momenten gewoon praat. Wacht maar, straks neemt hij ook schunnige taal mee naar huis 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik baalde toen mijn net vier jarige dochter driede in plaats van derde ging zeggen, want dat zei iedereen in de klas. Ja, ze nemen dingen over, ook scheldwoorden bijvoorbeeld, maar blijven herhalen dat wij dat hier niet zeggen en fouten als driede verbeterde ik.
Star² schreef:
15-11-2019 16:09
Dat is, uiteraard zou ik haast zeggen, geen tweetalig opvoeden.
Oké, laat ik het anders formuleren. Hij groeit tweetalig op.
Nederlands op school en bij vriendjes, thuis de andere taal.

De term tweetalig is wel degelijk van toepassing in een situatie als deze.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 09:29
Reden: toevoeging
12.79% gewijzigd
Phineas schreef:
15-11-2019 16:08
Maar die heeft dan wel de leeftijd dat je haar erop aan kan spreken. Dat zou ik ook doen bij oudere kinderen. Ik denk echter dat kinderen van 6 het niet eens in de gaten hebben dat ze anders praten, en dat dit vanzelf wel weer bijtrekt.
Dit denk ik ook. Hij doet het niet bewust, hij pikt het op en neemt het over.
Maar dat betekent waarschijnlijk ook dat hij ook weer makkelijk teruggaat naar goed Nederlands.
Rosalind schreef:
16-11-2019 09:27
Oké, laat ik het anders formuleren. Hij groeit tweetalig op.
Nederlands op school en bij vriendjes, thuis de andere taal.

In dat geval zijn we het eens :proud:
Helaas is in dat soort gevallen het taalaanbod vaak ongelijkwaardig en zal een taal achterblijven. Zoon van TO kan beter gewoon correct tegen zijn vriendje blijven praten.
Star² schreef:
16-11-2019 09:31
In dat geval zijn we het eens :proud:
Helaas is in dat soort gevallen het taalaanbod vaak ongelijkwaardig en zal een taal achterblijven. Zoon van TO kan beter gewoon correct tegen zijn vriendje blijven praten.
Natuurlijk zou dat het beste zijn voor beiden. Maar waarschijnlijk doet hij het onbewust.
Hoe leert het vriendje zijn moedertaal? Spreken de ouders dat gebrekkig (ja, dat kan) of zijn ze heel vaardig in hun moedertaal en hebben ze een grote woordenschat?

Ik geef NT2 aan jonge kinderen en er zit een groot verschil in hoe ze het Nederlands oppikken. Kinderen die van huis uit een grote woordenschat meekrijgen pikken het Nederlands doorgaans behoorlijk snel op. Kinderen die van huis uit weinig gestimuleerd worden en een kleine woordenschat hebben, zijn een grote uitdaging om correct Nederlands aan te leren.

Zolang je zoon buiten het vriendje om goed Nederlands spreekt, zou ik me weinig zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-11-2019 17:36
Spreekt je zoon alleen "gebrekkig" tegen zijn vriendje? Of ook tegen jou, opa, oma, leraar, etc?

Misschien denkt hij onbewust dat zijn vriendje hem beter begrijpt wanneer hij "zijn taal" spreekt.

Net zoals de Nederlanders in het buitenland soms super simpel Engels of Nederlands gaan praten tegen buitenlanders. Of ook in NL.

Dit denk ik ja.

Dat voorlezen is trouwens een leuk idee.
Dat kan je ook doen terwijl ze tegelijkertijd met iets met hun handen bezig zijn. Dat deed mijn moeder vroeger ook, terwijl wij aan het tekenen, borduren, puzzelen of wat dan ook waren.
Samen naar de bibliotheek gaan is trouwens ook leuk, kunnen jullie samen een leuk voorleesboek uitzoeken. En vaak worden daar ook activiteiten voor kinderen georganiseerd.
.
*TanteSjaan* schreef:
16-11-2019 09:45
Hoe leert het vriendje zijn moedertaal? Spreken de ouders dat gebrekkig (ja, dat kan) of zijn ze heel vaardig in hun moedertaal en hebben ze een grote woordenschat?

Ik geef NT2 aan jonge kinderen en er zit een groot verschil in hoe ze het Nederlands oppikken. Kinderen die van huis uit een grote woordenschat meekrijgen pikken het Nederlands doorgaans behoorlijk snel op. Kinderen die van huis uit weinig gestimuleerd worden en een kleine woordenschat hebben, zijn een grote uitdaging om correct Nederlands aan te leren.

Zolang je zoon buiten het vriendje om goed Nederlands spreekt, zou ik me weinig zorgen maken.

Dat is voor buitenstaanders natuurlijk lastig beoordelen. Ouders in een voor hen vreemd land kunnen het gebruiken van taal van hun kinderen niet vergelijken met andere kinderen. Ze weten zelf vaak niet eens of hun kind op een bij de leeftijd passend niveau de eigen taal beheerst. En omdat wij hier, die taak niet beheersen kunnen we er geen oordeel over geven.

De Poolse kinderen op mijn school spreken onderling best vaak Pools. Bij twee van hen blijft het Nederlands erg achter, volgens ouders is hun Pools prima, wie kan dat controleren?
Andersom, echt goed controleren is lastig, maar vaak is het opleidingsniveau van beide ouders een indicatie.

Daarnaast merk je het ook aan kinderen als ze bijvoorbeeld naar musea, voorstellingen of de bieb gaan. Ik merk dat ik het lastig vind om uit te leggen, maar meestal weet ik of kinderen een grote woordenschat hebben in hun moedertaal of niet. Ouders zelf zullen zelden tot nooit toegeven dat hun eigen woordenschat al niet toereikend is, laat staan die van hun kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit kind ook in groep 3 in een grootstedelijke omgeving. Kind zelf is zeer talig, heeft een grote woordenschat en een ABN-uitspraak. Heeft een vriendje van allochtone afkomst dat echt ‘straat’ praat. Ik kan me er niet druk om maken dat kind dat soms overneemt, hoewel hij dat zelden bij ons doet. De eerste keer dat hij een spelletje won en uitriep ‘ik ben monnierijk!!’ compleet met Marokkaanse tongval en schuifgebaar, barstte ik in lachen uit.

Ze leren van elkaar, denk ik maar zo. Vriendje (is ook slim) wordt meegetroond in het tempo van de groep, die over het algemeen hoogopgeleide ouders heeft. Ons kind ziet dat er meer culturen zijn en dat zijn eigen omgeving niet noodzakelijk de norm is. En dat vind ik eigenlijk wel gezond.
Alle reacties Link kopieren
Hoe praat hij met jullie als dat vriendje er niet is?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje leert ook verkeerd Nederlands op school: hun liepen te klieren. Hij heb nu een gat in zijn jas.

Ik heb liever dat hij ' straat' praat dan dit met keurige tongval...
Butterflywhy schreef:
17-11-2019 06:42
Hoe praat hij met jullie als dat vriendje er niet is?

Dan praat ie "gewoon" Nederlands. Wel met een lichte Rotterdamse tongval, maar niet gebroken Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje leert ook verkeerd Nederlands op school: hun liepen te klieren. Hij heb nu een gat in zijn jas.

Ik heb liever dat hij ' straat' praat dan dit met keurige tongval...
Ceester schreef:
18-11-2019 11:08
Mijn zoontje leert ook verkeerd Nederlands op school: hun liepen te klieren. Hij heb nu een gat in zijn jas.

Ik heb liever dat hij ' straat' praat dan dit met keurige tongval...

Ja, dat is ook wel een beetje gek he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven