Snelzwemcursus

03-04-2011 20:51 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 5 moet hoognodig leren zwemmen, maar ik zie niet hoe ik dat logistiek zou moeten regelen gezien de zwemlestijden, schooltijden, en andere 2 kinderen. Daarom zoek ik een snelzwemcursus, waarin ze in een vakantieweek leert zwemmen. Heeft iemand hier ervaring mee, en misschien een tip voor een lokatie in het Noorden van het land?
Misschien gewoon is het zwembad in de buurt bellen ofzo????
Dat heb ik al geprobeerd, maar die bieden geen snelzwemles aan. Als enige optie boden ze priveles, met zoals ze zelf zeiden een heel ander prijskaartje. Maar dat lost volgens mij niets op, want dan moet ik nog steeds met 3 kinderen naar het zwembad. Bovendien vraag ik me af of dat inderdaad sneller gaat, want volgens mij moeten kinderen voor A vooral kracht en conditie opbouwen en dat leer je alleen door doen.
quote:nippo schreef op 03 april 2011 @ 20:51:

Mijn dochter van 5 moet hoognodig leren zwemmen, ?Wacht nog een jaartje, hoe ouder ze zijn, hoe sneller ze leren zwemmen. En wellicht gaan dan de logistieke zaken al gemakkelijker. Groot nadeel van een spoedcursus (heb me er indertijd in verdiept) is dat je daarna zelf het zwemmen erg bij moet houden, anders verleren ze het net zo snel als ze het geleerd hebben.
Welke regio woon je?

Sorry, dat staat in je OP. Helaas, dat is te ver weg, in ons zwembad bieden ze turbocursussen aan, maar dat is regio Randstad.
quote:nippo schreef op 03 april 2011 @ 20:55:

Dat heb ik al geprobeerd, maar die bieden geen snelzwemles aan. Als enige optie boden ze priveles, met zoals ze zelf zeiden een heel ander prijskaartje. Maar dat lost volgens mij niets op, want dan moet ik nog steeds met 3 kinderen naar het zwembad. Bovendien vraag ik me af of dat inderdaad sneller gaat, want volgens mij moeten kinderen voor A vooral kracht en conditie opbouwen en dat leer je alleen door doen.

en die kracht en conditie bouw je in een week wel op?

Is de vader in beeld? Is er op zaterdag of zondag geen mogelijkheid?
Het zoontje van een vriendin heeft ooit zo'n 'spoedcursus' gedaan. Dat was is Arnhem. Voor jou niet van toepassing dus, maar ik kan me wel herinneren dat het 3 weken was. In de zomervakantie. Een weekje lijkt me ook wel erg kort om diploma A te halen.

Hmmm, of komende zomer in de buurt van Arnhem een leuke camping zoeken!
Lilalinda, bijhouden vind ik niet zo'n probleem. Ze is dol op zwemmen, en dan gaan we gewoon op zondag met iedereen zwemmen. Dan houdt haar broer het ook meteen bij (die heeft al wel diploma's).

Ik woon in regio Noord.

En kracht en conditie bouw je niet in een week op, maar ik zwem nu regelmatig met haar en probeer daar alvast aan te werken.

De vader is in beeld, en die heeft dezelfde logistieke problemen. Op zondag is er geen zwemles in de buurt. Op zaterdag wel, maar dan heeft een van de andere kinderen voetbal en verder zijn er al die dingen die alleen op zaterdag kunnen. Nog afgezien van de wachtlijsten.
Week kan hoor, doen ze hier ook.
volgens mij zoek je een snelle zwemcursus en niet een snelzwemcursus....

(sorry, heb flauwe humor vandaag)
gewoon met armzwembandjes in het diepe flikkeren , moet je es kijken hoe snel het gaat
Ik realiseer me dat een weekje kort is om A te halen (haar broer heeft er maar liefst 2,5 jaar over gedaan...). Maar ze is heel watervrij en kent de slagen al aardig. En als ze het diploma niet haalt na een week, dan heeft ze in ieder geval een flinke srpong gemaakt en daarna minder lessen nodig.
quote:Liselotte4 schreef op 03 april 2011 @ 21:06:

volgens mij zoek je een snelle zwemcursus en niet een snelzwemcursus....

(sorry, heb flauwe humor vandaag)

wow, scherp!

(snelzwemcursus kan je vast bij De Bruin of van de Hogeband volgen )
Macumba, ze zwemt al jaren met armzwembadjes in het diepe, dat is helemaal geen probleem (flikkeren hoeft niet, ze springt er zo in, ook vanaf duikplank of startblok). Ik blaas de bandjes maar half op zodat ze wat meer haar best moet doen, en doe ze ook wel eens af (maar geef dan wel een plankje of kurkje).
Tja, ze noemen het toch echt snelzwemcursus, google maar eens
quote:nippo schreef op 03 april 2011 @ 21:09:

Tja, ze noemen het toch echt snelzwemcursus, google maar eens

tsss de taal achteruitgang.....

Ik kwam laatst bij de appie ook al soep tegen met bos, padden en stoelen. Leek mij heel bijzonder.
Mijn dochter was 5, kon ook al een beetje zwemmen en zy heeft in een zomervakantie cursus haar a gehaald. Was wel 5 keer per week een uur zwemmen!
Ik ben een zweminstructrice, en wij boden een aantal jaren geleden ook een spoedcursus aan in de zomervakantie, maar zijn hiermee gestop omdat het resultaat erg tegenvalt. Normaal doen kinderen er ongeveer 1 tot 1.5 jaar over om hun A diploma te halen, en dan zwemmen ze gemiddeld 2 keer in de week een half uur, of een keer een uur. Bij een spoedcursus zwemmen de kinderen een aantal weken (minimaal 2 a 3) heel erg intensief, en dat is dus erg vermoeiend, vooral omdat je dochter waarschijnlijk bijna nooit zwemt, en dan moet ze nu oppeens elke dag gaan zwemmen.

Over het algemeen kunnen ze wel zwemmen na die spoedcurcus, maar wanneer ze na een week of 6 weer eens zwemmen, zijn ze alles totaal vergeten, en kun je weer opnieuw beginnen. Dit omdat je het moet 'inslijpen' en dat lukt niet in 3 weken. Dus mijn mening is doe het niet, kost alleen maar veel geld, en je kind krijgt misschien wel een hekel aan zwemmen.

Dus ik zeg absoluut niet doen, tenminste als je wilt dat je dochter echt leert zwemmen. Ik wens je veel succes!
Volgens mij (paar jaar terug dat ik het bekeek) duurt zo'n cursus zeker 2,5e week en heb je nooit een diploma-garantie. Als kind niet klaar is voor afzwemmen, moet je alsnog wekelijks naar het zwembad.

Er zijn wel zwemlessen op zaterdagochtend en als je het handig speelt, is ook zwemles tijdens de BSO wel mogelijk.

En echt, wacht nog even, des te sneller gaat de zwemles.
Ik heb wellicht de oplossing! Ik ken een kinderkamporganisatie waarbij kinderen onder andere op zwemkamp kunnen. Krijden ze iedere dag zwemlas. Misschien is dat iets vor jouw kind? organisatie heet Simbo.

Succes met zoeken!
Even ontopic: het doel lijkt mij dat je kind leert zwemmen, niet dat het een diploma haalt. En zoals nautica al zegt is vooral herhaling bij zwemmen belangrijk. Zowel om de spieren te ontwikkelen als om de bewegingen tot automatisme te maken.

Want mocht ze ooit in het water vallen als jij er niet snel genoeg bij kan zijn, dan wil je dat ze weet hoe ze haar hoofdje boven water houdt.
nautica, vanaf welke leeftijd kan je kinderen leren zwemmen?
@ Liselotte4, Dit is per zwembad verschillend, maar het kan vanaf 4 jaar. Maar het is wel zo hoe jonger je begint hoe langer het duurt. Over het algemeen heeft een kind van 5 sneller het diploma dan een kind van 4.
Zwembad in Franeker (Bloemketerp) gaf turbocursussen in de schoolvakanties. Ik weet niet of ze het nog doen, resultaten vielen tegen. De kinderen leren wel de bewegingen, maar het zat er aan het einde van de week niet blijvend in. Ik ken ouders die later alsnog hun kind alsnog naar de reguliere zwemlessen hebben gedaan om het echt goed te leren. Ik zou het zelf absoluut niet doen.
Nadat ze mijn zoontje maar een beetje hadden laten aanmodderen tijdens de wekelijkse zwemles kon hij na 2 jaar en 3 maanden zwemles nog steeds niet zonder bandjes zwemmen.

Toen was ik het goed zat en heb hem bij een ander zwembad de spoedcursus laten volgen. Hij was toen inmiddels 6 jaar.

Perfect! 3 weken in de grote vakantie elke dag een paar uur les, hij ging met sprongen vooruit.

Na 3 weken mocht hij niet alleen voor A afzwemmen maar ook voor zijn B diploma! Voor beide met glans geslaagd.

Daarna heeft hij wel gewone wekelijkse lessen gevolgd voor zijn C diploma (ook gehaald) want een spoedcursus C raadden ze (in zijn geval) bij het zwembad af.

Helaas zit het betreffende zwembad niet bij jou in de buurt (zuiden van het land)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven