soms,,,,, die borstvoeding!

22-06-2010 00:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even van mij afschrijven.

Zoonlief is 9 weken jong en krijgt natuurlijk borstvoeding. Toen zoon 4 weken was kreeg hij erge exceem. Ik ben direct overgegaan op een eliminatie dieet. Omdat hij erg gevoelig reageerd ben ik nog niet gaan provoceren. Het is een zwaar dieet voor de moeder.

Zoon drinkt vaak zeker om de 3 uur. Ook in de nacht.

Ik heb nog twee kinderen en soms is het erg zwaar allemaal.

Een vriendin die gelijk zwanger was met mij wilde vanaf het begin geen borstvoeding geven. Gisteren was ze bij mij op visite. Haar kindje sliep natuurlijk al weken door. Ze gaf haar zoontje nog maar 4 flesjes op de dag. En haar zoon huilde amper ( terwijl de mijne er toch echt regelmatig een potje van maakt).

Ik ben een echte borstvoedingsmoeder ( bij alle drie mij kinderen lang gevoed). Maar daar zaten wij gisteren. Zij helemaal op en top uitgerust, ik met de wallen op de schoenen.

Zij at lekker kaas, worst en dronk erbij een wijntje.

Ik zat aan een rijstkoek met een glas spa.

Mijn zoon kwam tijdens het gesprek 2 x om te drinken. Zij ging na 5 uur naar huis want ze moest maar eens een flesje gaan maken.

Soms frusteerd het wel!

nou ja, ik ben het nu in ieder geval kwijt.
meid wat een ellende, waarom stop je er niet gewoon mee? Dat jij de intentie heb om BV te geven is me wel duidelijk, maar je hebt het nu 9 weken gedaan en het gaat heel erg moeilijk, hou er dan gewoon mee op. Het moet wel leuk blijven toch?
Mijn dochter is ondertussen 5 maanden en ik heb ongeveer 3 maanden borstvoeding gegeven.

Wat mij betreft petje af, dat je het volhoud. Ik ben niet zo'n geduldig tiep (vind kolven op het werk ook verschrikkelijk), maar heb veel bewondering voor de moeders die het wel volhouden. Mijn dochter sliep trouwens met anderhalve maand al door en kan een keel opzetten!!!! En ondanks dat ik geen borstvoeding meer geef heb ik af en toe ook wallen onder mijn ogen.
Hm, baby's verschillen nou eenmaal. Ik denk niet dat de problemen gegarandeerd over zijn als je op de fles overgaat (behalve dan dat je wel weer alles kan eten).
quote:Nelladella1 schreef op 22 juni 2010 @ 01:03:

Hm, baby's verschillen nou eenmaal. Ik denk niet dat de problemen gegarandeerd over zijn als je op de fles overgaat (behalve dan dat je wel weer alles kan eten).en een ander de voeding kan overnemen. Maar dat je weer kan eten scheelt natuurlijk een hele hoop. Probeer maar eens borstvoeding te geven als je een rijstwafel en wat fruit mag eten, tel daar de doorwaakte nachten bij op en de burnout ligt al op de loer hoor
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 01:05:

[...]

en een ander de voeding kan overnemen. Maar dat je weer kan eten scheelt natuurlijk een hele hoop. Probeer maar eens borstvoeding te geven als je een rijstwafel en wat fruit mag eten, tel daar de doorwaakte nachten bij op en de burnout ligt al op de loer hoor

Tuurlijk is het loodzwaar, zeker met nog twee kinderen erbij, maar ik denk dat de doorwaakte nachten niet per definitie over zijn als TO op een fles overgaat. Mijn oudste heeft 's nachts (noodgedwongen) een flesje gekregen, en ik vond dat een stuk zwaarder dan de borst geven 's nachts. Tot vijftien maanden moesten we er 's nachts uit, midden in de nacht dus uit bed, na het flesje was hij doorgaans klaarwakker, klaar om gezellig te spelen. Jongste (acht maanden) wil ook nog steeds drinken 's nachts, maar ik kan blijven liggen, en zowel hij als ik slaapt meteen weer verder.

TO moet 't natuurlijk zelf weten, maar ze geeft zelf aan dat ze 'een echte borstvoedingsmoeder' is. Ze moet geen beslissingen nemen op basis van verkeerde verwachtingen.

Ik vind 't overigens best bijzonder dat een moeder van een baby van negen weken 'op en top uitgerust' is. Ik denk dat die vriendin gewoon heel veel geluk heeft met haar baby.
TO, wat is je dieet? Welke dingen mag je niet eten? Misschien kunnen wij tips geven om wel ook wat lekkers te kunnen eten 's avonds?
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 00:36:

meid wat een ellende, waarom stop je er niet gewoon mee? Dat jij de intentie heb om BV te geven is me wel duidelijk, maar je hebt het nu 9 weken gedaan en het gaat heel erg moeilijk, hou er dan gewoon mee op. Het moet wel leuk blijven toch?

Dit vind ik altijd zo flauw: als iemand klaagt over bv die niet lekker loopt is er altijd wel iemand die roept dat je ermee moet stoppen. Dat is volgens mij helemaal niet wat TO wil: die wil gewoon lekker haar kind voeden! En petje af dat je daarvoor je dieet volhoudt!

Waarom zou het "wel leuk moeten blijven" trouwens?

Je gaat toch niet borstvoeden omdat je dat "wel leuk" vind, of om aan de buitenwereld te laten zien wat voor goede moeder jij wel niet bent? Het is nu eenmaal de beste voeding voor een baby/jong kind. En zeker als je kindje al gevoelig is voor allergieen lijkt het mij heel zinnig om er zo lang mogelijk mee door te gaan.

Ik heb trouwens nog nooit een moeder van een 9 weken oude baby gezien die er echt uitgerust uit zag: ik denk dat jouw vriendin heel erg veel geluk heeft met haar baby (of dat ze overdrijft, kan natuurlijk ook nog!). Ik denk ook niet dat je meer slaap gaat krijgen als je over zou stappen op kunstvoeding, het enige voordeel is dat je dan alles weer kunt eten.

Oh ja, wat mij altijd hielp was relativeren: hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase

p.s. nou klink ik vast enorm als bv-maffia, maar van mij mag iedereen haar kind voeren wat ze wil hoor, al geef je het gemalen brood met pindakaas uit de fles.

Ik kan er alleen slecht tegen als iemand wel graag bv wil geven en dat dan niet lukt door slechte informatie of geen steun als het even lastig wordt!
TO, op de pijler loopt een heel goed topic met BV vragen met allemaal dames die er verstand van hebben en veel hebben ook dieeten moeten volgen. Stel je vraag daar eens, ze kunnen je vast van wat advies voorzien.

Overigens: behalve je dieet gedraagt je zoon zich zoals elk ander kind van 9 weken: om de drie uur eten, huilen etc. Van flesvoeding zal hij echt niet ineens gaan doorslapen, dat is voor mijn gevoel altijd een beetje een mythe.Ik geloof dat je weinig kunt doen aan doorslapen, dat het met 9 weken echt toeval is. Hier een zoontje van 10 weken die vaak al doorslaapt, maar vannacht ook gewoon om een voeding komt. Heel normaal. De nachten die hij wel doorslaapt doe ik echt niets bijzonders, is gewoon pure mazzel. Als je wat wilt bijtanken kun je altijd nog kolven en je man een flesje laten geven

Zeker gezien het feit dat je zoontje een allergische aanleg lijkt te hebben lijkt het me verstandig om de BV juist vol te houden. Wat zegt je kinderarts van het dieet dat je moet volgen?

(hier een moeder van een kindje van 10 weken die BV krijgt en ja het is af en toe behoorlijk zwaar, maar het is het dubbel en dwars waard).
Met 9 weken nog maar 4 voedingen per dag? Dat staat op het CB schema voor een half jaar.
quote:misschicken schreef op 22 juni 2010 @ 05:05:

Met 9 weken nog maar 4 voedingen per dag? Dat staat op het CB schema voor een half jaar.

Ook een goed punt misschicken! Misschien krijgt baby van vriendin wel veel te weinig eten, en is daarom zo lekker "rustig"

Mijn dochter kwam echt wel om de 3 a 4 uur om een voeding toen ze zo oud was! En lekker in een wiegje naast je bed laten slapen helpt enorm: oppakken, ene borst, verschonen op aankleedkussen op je knieen, andere borst, terugleggen en allemaal weer doorslapen. Hoef je ook je bed niet uit om flesjes warm te gaan maken oid!
Ik klaagde ook wel eens, over de vele voedingen, darmkrampjes en gebroken nachten, en kreeg dan ook vaak te horen (veelal van mijn moeder notabene) meisje, stop er toch mee... Nou, dat vond ik echt vervelend om te horen. Later zei ze nog dat ze het er maar raar uit vond zien, zo'n groot kind aan de borst ( heb tot 13 maanden gevoed)

Ik vind dat je het super doet, het is zo'n opgave, dat dieet, maar het beste voor je kindje, helemaal wat zijn exzeem betreft! En je weet vast nog wel van de vorige kerendat het na 3 maanden een stuk makkelijker wordt! Jij legt voor je kindje nu al de beste basis en daar heeft hij waarschijnlijk de rest van zijn leven profijt van. Petje af, ik weet hoe zwaar zo' n dieet is.
Volgens mij heeft Tila van dit forum ook een dieet gevolgd met bv, en ze heeft het erg lang volgehouden. Wellicht heeft ze goede tips voor je.

De jongste heb ik 16 mnd gevoed. Hij huilde best veel, en kwam elke nacht nog 3x. Op een gegeven moment was ik zo handig ( en slaperig ) dat ik hem aanlegde en gewoon verder sliep.

Probeer het ( Zeker met een kindje wat al allergie heeft ) nog even vol te houden.

Sterkte !
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Dorie, ik hou het nu even kort,moet zo kinders wegbrengen, maar merk je verschil van het dieet? Minder eczeem, minder andere klachten? (wat waren de andere klachten?)

Heb je het volledige hypoallergene eliminatiedieet, of ben je 'alleen maar' koemelkvrij?

Heb je begeleiding van een dietist?

VWB de vergelijking met het kindje van een vriendin: je kan niet vergelijken: jij hebt een allergisch kind, zij niet. Allergische kinderen huilen meer, hebben ook vaak meer lichamelijke ongemakken en dit kan je dus echt niet vergelijken met de modelbaby van je vriendin. Ik snap dat je dat vanzelf wel gaat doen (deed ik ook) maar je kan een gezond kind niet vergelijken met een kind met een aandoening (want dat is een allergie, dat kan je, zeker als ze zo heftig reageren, niet zomaar wegwuiven)

Is niet leuk, als je zo moe bent, en ook niet alles mag eten. Ik snap je.

Mijn zoon was 7 weken toen ik op koemelkvrij dieet ging mijn huisarts wilde eerst dat proberen en indien nodig nog meer elimineren ipv eerst alles elimineren en daarna weer toevoegen, omdat dat makkelijker is voor de moeder) en ik heb hem tot 15 maanden gevoed. En echt niet altijd met een glimlach, maar juist allergische kindjes hebben baat bij bv (jom lustte geen nutramingen en reageerde ook op pepti, dus ik kon niet zoveel kanten op)

Het dieet wordt makkelijker naarmate je het langer volhoudt: dan weet je veel meer wat je wel en niet mag eten en wat je wel en niet kan snacken...

Ik kom zo nog wel even terug. Sterkte!
quote:sharra schreef op 22 juni 2010 @ 02:11:

[...]

Dit vind ik altijd zo flauw: als iemand klaagt over bv die niet lekker loopt is er altijd wel iemand die roept dat je ermee moet stoppen. Dat is volgens mij helemaal niet wat TO wil: die wil gewoon lekker haar kind voeden! En petje af dat je daarvoor je dieet volhoudt!

Waarom zou het "wel leuk moeten blijven" trouwens?

Je gaat toch niet borstvoeden omdat je dat "wel leuk" vind, of om aan de buitenwereld te laten zien wat voor goede moeder jij wel niet bent? Het is nu eenmaal de beste voeding voor een baby/jong kind. En zeker als je kindje al gevoelig is voor allergieen lijkt het mij heel zinnig om er zo lang mogelijk mee door te gaan.

Ik heb trouwens nog nooit een moeder van een 9 weken oude baby gezien die er echt uitgerust uit zag: ik denk dat jouw vriendin heel erg veel geluk heeft met haar baby (of dat ze overdrijft, kan natuurlijk ook nog!). Ik denk ook niet dat je meer slaap gaat krijgen als je over zou stappen op kunstvoeding, het enige voordeel is dat je dan alles weer kunt eten.

Oh ja, wat mij altijd hielp was relativeren: hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase

p.s. nou klink ik vast enorm als bv-maffia, maar van mij mag iedereen haar kind voeren wat ze wil hoor, al geef je het gemalen brood met pindakaas uit de fles.

Ik kan er alleen slecht tegen als iemand wel graag bv wil geven en dat dan niet lukt door slechte informatie of geen steun als het even lastig wordt!ik sluit me hier volledig bij aan !
quote:misschicken schreef op 22 juni 2010 @ 05:05:

Met 9 weken nog maar 4 voedingen per dag? Dat staat op het CB schema voor een half jaar.Dat vond ik ook vrij weinig eigenlijk. Die van mij zat nog aan 7 flesjes voorzover ik me dat nog kan herinneren. Kunnen er ook 6 zijn.
Oh ja TO, onthoud ook dat het natuurlijk ook nogal eens voorkomt onder moeders om de situatie net wat rooskleuriger voor te stellen dan dat het is. (hoe vaak hoor je onder moeders onder elkaar niet : Wat slaapt die van jou nog niet door? Nou die van mij wel hoor!!) En misschien is haar kindje wel echt zo makkelijk, big deal. Jouw kindje heeft een allergie en dan is BV gewoon absoluut het beste wat je kunt geven. (is het natuurlijk altijd!)
TO heb je wel eens een Co sleeper overwogen ?

met een Co sleeper zijn mijn nachtvoedingen een stuk minder intensief.

Omdat ik mijn bed niet uit moet om te voeden word ik niet zo wakker en slaap ik zo weer verder

Kindje hoeft niet zo hard te huilen om mij te wekken en slaapt daardoor ook binnen mum van tijd verder.

al maanden doet mijn dochter (17 mnd) de nachtvoeding gewoon zelf

ze kruipt uit de co sleeper slaat de dekens van mijn boezem, hapt aan , drinkt wat ze wil en rolt terug de co sleeper in.

ik word er niet eens meer wakker van.
Flauw en gemakkelijk om meteen maar te roepen dat TO maar moet stoppen.

FV is geen garantie voor doorslapen, een rustige baby, en ik vind 4 voedingen voor zo'n jonge baby erg weinig. Mijn zoon van 6 maanden drinkt niet eens zo weinig. Zou me eerder zorgen maken om de baby van je vriendin dus.

IK vind het juist heel goed van je dat je het volhoudt. En ik geloof best dat het niet makkelijk is. Maar mijn mening is dat je pas moet ophouden als je daar zelf volledig achter staat, of omdat je geestelijk/lichamelijk op een punt bent gekomen dat het echt niet meer gaat. Ik heb destijds veel steun gehad aan het topic voor borstvoedingsvragen

Nog even ter illustratie, mijn zoon (6 mnd dus) krijgt sinds hij drie maanden is FV, en slaapt nog niet door. Het is dat het op een bepaald moment echt niet meer ging, maar BV was nu handiger geweest

Edit: Wat Gizz zegt is ook zeker waar, bij andere moeders gaat het altijd makkelijker, slapen baby's na 3 weken door, huilen ze nooit, enz.enz. Misschien vrouw-eigen om de dingen rooskleuriger te laten lijken, maar uiteindelijk is het moederschap, en zeker de eerste drie maanden, voor de meeste moeders gewoon zwaar.

Ga eens langs bij het bv topic.

Als ik er doorheen zat kreeg ik daar goed advies en heel veel knuffels!
Whis

Jorina!
quote:Whiskers schreef op 22 juni 2010 @ 08:44:

Ga eens langs bij het bv topic.

Als ik er doorheen zat kreeg ik daar goed advies en heel veel knuffels!

niet alleen advies en knuffels ook gewoon een bemoedigend woord,

gelezen worden door mensen die begrijpen wat het punt is.

zonder direct klaar te staan met de pakken nutrilon en te zeggen dat de fles de oplossing is.

wat ik zelf echt een verademing vond. want als ik mijn Persoonlijke omgeving moest geloven was kusntvoeding overal de oplossing voor.
Hoeveel voeding een kind krijgt ligt ook het het gewicht.(als ze FV krijgen) Mijn dochter van 5 maanden krijgt ook maar 4 voedingen van 200 ml en die krijgt ze al een maand. Woog toen gewoon 6 kilo. Maar je moet idd niet te veel vergelijken.
quote:jomaan10 schreef op 22 juni 2010 @ 08:58:

Hoeveel voeding een kind krijgt ligt ook het het gewicht.(als ze FV krijgen) Mijn dochter van 5 maanden krijgt ook maar 4 voedingen van 200 ml en die krijgt ze al een maand. Woog toen gewoon 6 kilo. Maar je moet idd niet te veel vergelijken.

Ook niet per definitie. Gewicht is niet voor iedere baby bepalend hoeveel hij/zij wil drinken.

BV is op verzoek, ik geef FV op verzoek, en zoon heeft nog nooit het 'schema' van het CB gevolgd.

Ik ben persoonlijk van mening dat je juist niet ver genoeg weg kan blijven van dit soort schema's en statistieken. Belangrijk is of je kind gezond is en goed groeit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven