soms,,,,, die borstvoeding!

22-06-2010 00:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even van mij afschrijven.

Zoonlief is 9 weken jong en krijgt natuurlijk borstvoeding. Toen zoon 4 weken was kreeg hij erge exceem. Ik ben direct overgegaan op een eliminatie dieet. Omdat hij erg gevoelig reageerd ben ik nog niet gaan provoceren. Het is een zwaar dieet voor de moeder.

Zoon drinkt vaak zeker om de 3 uur. Ook in de nacht.

Ik heb nog twee kinderen en soms is het erg zwaar allemaal.

Een vriendin die gelijk zwanger was met mij wilde vanaf het begin geen borstvoeding geven. Gisteren was ze bij mij op visite. Haar kindje sliep natuurlijk al weken door. Ze gaf haar zoontje nog maar 4 flesjes op de dag. En haar zoon huilde amper ( terwijl de mijne er toch echt regelmatig een potje van maakt).

Ik ben een echte borstvoedingsmoeder ( bij alle drie mij kinderen lang gevoed). Maar daar zaten wij gisteren. Zij helemaal op en top uitgerust, ik met de wallen op de schoenen.

Zij at lekker kaas, worst en dronk erbij een wijntje.

Ik zat aan een rijstkoek met een glas spa.

Mijn zoon kwam tijdens het gesprek 2 x om te drinken. Zij ging na 5 uur naar huis want ze moest maar eens een flesje gaan maken.

Soms frusteerd het wel!

nou ja, ik ben het nu in ieder geval kwijt.
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 13:13:

[...]

Mijn ervaring is dat lactatiedeskundigen geen kaas hebben gegeten van allergie. Mijn kindjes hadden ook een koemelkallergie, en het is niet zo dat je dan alleen geen melkproducten meer mag. Ik kon geen enkele vorm van eiwit eten. Leefde dus alleen op koolhydraten en rundvlees. Dat hou je best een week vol of twee maar dan komen toch echt wel de problemen. En mijn kindjes bleven allergisch reageren. Ik heb het 6 maanden volgehouden bij de eerste maar dat was veel een veel te lang. Bij de tweede gestopt na twee maanden. Beide kinderen waren stil toen ze pepti melk kregen.

Meds, hebben jouw kindjes bij vaste voeding nog problemen gehad? De meeste baby's die allergisch reageren op voedsel, reageren op koemelkeiwit, en niet op allerlei andere eiwitten. Als ze alleen op koemelk reageren, kun je dus veel uitgebreider eten.

Maf, dat jouw kindjes pepti verdroegen. Jom leek alleen allergisch voor melk (en, okee, mosselen) toen ik em nog voedde, en die verdroeg pepti dus echt niet. Kreeg meteen diepe roodachtige wallen, eczeem en spuitpoep.

Terwijl ik inmijn dieet echt alleen maar melk elimineerde. En mosselen, maar dat is niet echt elimineren, vond ik.

Edit: ik nam ook geen geitenmelk/ etc andere melken. Die eiwitten lijken sterk op koemelk en kunnen een kruisallergie veroorzaken. TO: dus ook niet doen!
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 13:21:

Ja tila, tomaat en paprika, bepaald fruit en varken mocht ik ook niet..

ik at alleen nog maar droge cruesli zonder noten en fruit, en brood met appelstroopDat is echt een klotedieet. Dat had ik niet getrokken, en ik vond koemelkvrij lang niet altijd leuk.
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 13:19:

[...]

overigens waren mijn kinderen er vanaf toen ze 1 en 1,5 waren, dus er is hoopDat scheelt. Jom is ruim 3 en nog steeds allergisch
Ik heb het 2 maanden volgehouden (en dan niet eens met een dieet, maar ik had een kind die de borst weigerde dus ik moest alles afkolven). Extreme productiedips, uitgeput van alles. Ik kon niet meer en ik vond het gewoon niet meer leuk. Ik genoot echt nergens meer van.

Voor mij is stoppen destijds wel de enige juiste beslissing geweest. Ik leefde op, genoot en hoefde niet continu met de voeding bezig te zijn en dat was zo'n verademing.

Dus ik snap de reactie van Meds volkomen, heel goed bedoeld.
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 11:05:

[...]

Stoppen is natuurlijk altijd een optie, maar er zijn vrouwen die dat woord niet in hun mond durven nemen vanwege de veroordeling die dan volgt, en het gaat wel wat verder dan dat het "even niet lekker loopt" Moeder kan niks eten en komt niet toe aan haar slaap. En waarom het leuk moet zijn? omdat het 1 van de bijzonderste fasen in je leven is waar je ook van moet kunnen genieten, en als dat al 9 weken niet lukt dat wordt het tijd voor een andere strategie lijkt meIk weet niet of ik mosterd ben, maar ik ben het hier volledig mee eens. Mijn eerste kraamtijd is verpest omdat de borstvoeding niet op gang wilde komen en alles draaide om borstvoeding borstvoeding borstvoeding, en stress en druk want het gaat niet. Ik had liever willen genieten van mijn kind, want dat heb ik niet kunnen doen. Nu is dit een totaal andere situatie, maar toch. Ik snap heel goed dat als je borstvoeding hebt, en het loopt, dat je dat toch het liefst wilt geven. Maar goed, je moet er gewoon niet aan onderdoor gaan. En met zo weinig slaap gebeurt dat al gauw.
O, enne, ik geef nu baby weer de fles (borstvoeding kwam wederom niet op gang, dus o, o, wat is die flesvoeding toch wel degelijk een geweldige oplossing he) en hij komt ook vaak binnen de 3 uur alweer, soms na 2,5 uur al. Dus flesvoeding is geen garantie voor minder voedingen.

O, alarm gaat, ik moet een fles maken! Hee, er zit nu 3,5 uur tussen!
quote:vivalina schreef op 22 juni 2010 @ 13:28:

[...]

Ik weet niet of ik mosterd ben, maar ik ben het hier volledig mee eens. Mijn eerste kraamtijd is verpest omdat de borstvoeding niet op gang wilde komen en alles draaide om borstvoeding borstvoeding borstvoeding, en stress en druk want het gaat niet. Ik had liever willen genieten van mijn kind, want dat heb ik niet kunnen doen. Nu is dit een totaal andere situatie, maar toch. Ik snap heel goed dat als je borstvoeding hebt, en het loopt, dat je dat toch het liefst wilt geven. Maar goed, je moet er gewoon niet aan onderdoor gaan. En met zo weinig slaap gebeurt dat al gauw.

Ja, dat si een andere situatie. Je hebt namelijk te maken met eenkind dat ziek wordt van bepaalde voedingsstoffen. Je kunt op die leeftijd niet met een bloedtest controleren waar ze op reageren, dat kan alleen me eliminatie/provocatie. Eliminatie duurt twee weken. Als je twee weken een bepaalde kv geeft en het bevalt niet, kun je meestal niet meer terugvallen op bv, want dat is dan wel lekker drooggevallen. Als je dan moet gaan klooien met weer andere voedingen, heb je en stress want kind is ziek, stress want welke doet het dan wel, en vaak ook nog een schuldgevoel van 'had ik nou maar doorgezet'. Ik ken ouders met allergische kindjes die het hele circus van het zoeken naar de juiste kv hebben gehad en daar echt niet uitgeruster of ontspannen van werden.

En hoe sneu ik dat ook voor ze vond, dat gaf mij wel steun tijdens het dieet als ik het weer eens eventjes niet trok en smachtend stond te kijken naar een stuk kaas.
Dorie, wat wil je ZELF?

Ik heb zelf zo ongeveer alle tegenslagen gehad bij de borstvoeding die je kúnt krijgen (fulltime kolven, prematuur die pas na 3 maanden aan de borst ging drinken, zo veel borstontstekingen dat ik de tel kwijtgeraakt ben, aanhoudende spruw, kloven, kloven, kloven, negen maanden lang hypoallergeen dieet (melk, soja), droogval, relactatie... ik geloof dat dat het was) en dat alles met baby die tot anderhalf nog een á twee nachtvoedingen wilde en die tig keer per dag dronk. Mijn lactatiekundige vroeg de eerste keer dat ik op consult ging of ik wel heel zeker wist of ik door wilde gaan. En ja, dat wist ik heel zeker. Goed, dan ging ze me helpen.

Voor mij is stoppen altijd een optie geweest. Alleen ik WILDE niet stoppen. Ik wilde af en toe wel stoppen natuurlijk, maar dat duurde nooit langer dan een week, dan was die dip weer voorbij. De enige keer dat dat niet het geval was, was precies die keer dat ik op nadrukkelijk aanraden van de arts weer gerelacteerd heb tot volledige borstvoeding. Maar zelfs die dip ging uiteindelijk over.

Als jij wil stoppen, is het simpel: dan moet je stoppen. Voel je niet aan iets of iemand verplicht om door te gaan omdat het zo zou horen of omdat je anders een slechte moeder zou zijn of wat dan ook.

Als je niet wil stoppen, zorg dan voor goede begeleiding (lactatiekundige, diëtiste) en probeer het los te laten hoe een ander het doet. Dit is jouw keuze, vanuit jouw motivatie. Houd dáár aan vast. Als je wil stoppen, maar ook als je wil doorgaan.

Succes!
Zo ontiegelijk eens met wat Quertu zegt. Alles is een optie, als het maar jouw keuze is.

Kom gerust je gal eens spuwen op ons onvolprezen borstvoedingsvragen topic op de kinderpijler. Daar is iedereen het met mij eens dat jij geen clown bent, maar een enorme doorzetter die een hele flinke schouderklop verdient.

Kom op, Dorie, je kan het!
quote:tilalia2 schreef op 22 juni 2010 @ 13:33:

[...]

Ja, dat si een andere situatie. Je hebt namelijk te maken met eenkind dat ziek wordt van bepaalde voedingsstoffen. Je kunt op die leeftijd niet met een bloedtest controleren waar ze op reageren, dat kan alleen me eliminatie/provocatie. Eliminatie duurt twee weken. Als je twee weken een bepaalde kv geeft en het bevalt niet, kun je meestal niet meer terugvallen op bv, want dat is dan wel lekker drooggevallen. Als je dan moet gaan klooien met weer andere voedingen, heb je en stress want kind is ziek, stress want welke doet het dan wel, en vaak ook nog een schuldgevoel van 'had ik nou maar doorgezet'. Ik ken ouders met allergische kindjes die het hele circus van het zoeken naar de juiste kv hebben gehad en daar echt niet uitgeruster of ontspannen van werden.

En hoe sneu ik dat ook voor ze vond, dat gaf mij wel steun tijdens het dieet als ik het weer eens eventjes niet trok en smachtend stond te kijken naar een stuk kaas.

Eens. Ik heb verschillende verhalen gehoord van ouders wiens kind ook op de dieetmelk bleek te reageren en *shit* ook op de sterkere dieetmelk of *shit* die dronk 'ie niet. En *shit* de nóg duurdere dieetmelk daar werd geen machtiging voor afgegeven (was bij ons aan de orde) en is te duur om zelf aan te schaffen.

Vooral bij het relacteren (toen dochter bleek te gaan spugen van de nutramigen met slokdarmontsteking tot gevolg), heeft dat me er echt doorheen getrokken. Aan de borst was het gezeik met die voeding tenminste voorbij en bleef alleen het -relatief eenvoudiger- "gedoe" met mijn voeding over. Waarbij ik mezelf na haar eerste verjaardag dus gewoon af en toe wél dat plakje kaas permitteerde (eens in de drie weken ofzo). Daar reageerde ze minder sterk op dan op de nutramigen.

Ik ben de borstvoeding uiteindelijk pas gaan afbouwen toen de nutramigen wel goed ging. Toen had ik er pas vertrouwen in dat het beter was om te stoppen.
Q, dat heb ik ook gedaan. Jom vertikte het nutramigen te drinken, reageerde op de pepti, en dus mocht ik, na een jaar idd, af en toe wel een plakje kaas.

Een goede vriendin redeneerde het als volgt: tegen eczeem hebben we zalf, die goed helpt, en als jij het trekt met af en toe een plakje kaas (of, jaha, woehoe, 4 chipito's) en hij reageert, dan smeer je de jeukplekken in en voel je niet schuldig.

Het scheelde wel dat ie op een plakje-kaas-via-de-bv alleen maar reageerde met eczeem, en niet met kramp of spuitpoep. Dan had ik het niet gedaan, denk ik.
Hier ook een kind met allergieën. Ze is nu ruim 3 en zowaar lijkt het erop dat het minder begint te worden. Er is hoop Tila! Loedertje heeft afgelopen weekend een stukje taart (met room) gegeten en slechts een pielebeetje exceem. Geen buikkrampen, niet slecht slapen. Joehoe.

Dorie: ik heb 7,5 maand hypoallergeen gegeten. Ik vond het zwaar, maar kon het niet aan mezelf verkocht krijgen dat je iets in een kind gaat stoppen waar het allergisch voor is. En ik viel wel als een tierelier af, wat ik fijn vond, want met 1.70mtr en 92 kilo, kon het echt geen kwaad wat dunner te worden. Ik had dus flink wat reserves om mijn kind van te voeden.

Ik at geen:

- zuivel van welk beest dan ook

- geen soja

- geen chocola

- geen noten, zaden, pitten

- geen vis en schaaldieren

- geen varkensvlees

Ik ben dus wel begonnen met volledige eliminatie (behalve varkensvlees en chocola) omdat ik dat eenvoudiger vond. Het was de snelste manier om uit te vinden waar ze niet tegen kon. Dus alles wat ook maar enigszins allergeen was, heb ik niet gegeten. Chocola en varkensvlees bleek ze vervolgens ook nog op te reageren, dus dat ook geschrapt.

Ik vond het soms heel zwaar, maar uiteindelijk goed te doen. Maar dat kwam ook omdat ik het wel heel prettig vond om 2 kilo per week af te vallen. Maar goed, ik kwam van 92 kilo. Uiteindelijk ben ik door dat dieet in 4 maanden 22 kilo afgevallen.

Wat at ik zoal:

- veel brood van de natuurwinkel. Dat vult heel goed, zit veel energie in.

- als beleg at ik vruchtenhagel, jam. gestampte muisjes, geboortemuisjes, appelstroop, perenstroop, rookvlees en rosbief en verder wat prutjes van de natuurwinkel.

- ik at heel heel heel veel groente. En dan vooral harde groene groentes. Daar zit namelijk heel veel calcium in

- aardappels. rijst, pasta, was allemaal geen probleem.

- qua snaaiwerk heb ik heel veel naturel chips gegeten en qua zoetigheid waren de vruchtenhartjes favoriet.

Na een maand of 4 viel ik overigens niet meer af (helaas, ik had er nog wel 10 kilo af willen hebben). En moe was ik. Maar dat kwam niet door het dieet. Dat kwam vooral omdat Loedertje niet sliep. En dat kwam door haar allergie, niet doordat ze geen flesvoeding kreeg.

Dat laatste vond ik dus heel storend. Dat de hele wereld riep dat ze zo slecht sliep en moeilijk was omdat ik BV gaf en dat het met flesvoeding zo over zou zijn. Het komt niet door de voeding, het komt door de allergie.

Met 7,5 maand vertikte ze het ineens om nog afgekolfde melk te drinken. Ik mixte afgekolvde melk altijd al met Nutramigen omdat ik niet genoeg kolfde en ineens beliefde Loedertje geen afgekolvde melk weer. Ik heb nog geprobeerd om alleen de ochtend en avondvoeding te doen en de rest Nutramigen, maar dat trok mijn productie niet. En met volledige flesvoeding sliep ze nog steeds niet goed en huilde ze nog steeds veel. Het zit gewoon in haar karakter. Zoon sliep met 13 weken van 7 tot 7 en Loedertje deed dat pas met 2,5 jaar. Ze is nu drie en heet niet voor niets Loedertje op dit forum. Volgens mijn huisarts zijn allergiekindjes vaak niet de makkelijkste kinderen. En ach, uiteindelijk houd je niet minder van ze.

TO: ik zou niet wachten tot de dieetiste terug is van vakantie, maar een ander zoeken. Zelf heb ik heel veel gehad aan Stefan Kleintjes van borstvoeding.com. Hij doet ook telefonische consulten en via de e-mail en ik heb daar heel veel aan gehad.
quote:tilalia2 schreef op 22 juni 2010 @ 14:02:

Het scheelde wel dat ie op een plakje-kaas-via-de-bv alleen maar reageerde met eczeem, en niet met kramp of spuitpoep. Dan had ik het niet gedaan, denk ik.Dat dacht ik ook. Maar dat was dus niet zo.
Oh ja, zowel borstweigeren als flesweigeren, die mochten ook nog op mijn lijstje.

Hier ook een kind dat er overheen lijkt te groeien, Dannas. Ze is bijna drie en krijgt niet meer stante pede spuitpoep van een "verkeerde" boterham op het kdv. Soja levert zelfs helemaal geen buikpijn meer op. Hiep hoi! (Nu alleen nog hopen dat ze het daadwerkelijk gaat drinken... )
quote:tilalia2 schreef op 22 juni 2010 @ 13:22:

[...]

Meds, hebben jouw kindjes bij vaste voeding nog problemen gehad? De meeste baby's die allergisch reageren op voedsel, reageren op koemelkeiwit, en niet op allerlei andere eiwitten. Als ze alleen op koemelk reageren, kun je dus veel uitgebreider eten.

Ja, ik ben pas heel laat begonnen met vaste voeding en daar ook alles weer moeten uitproberen (je kent het wel) Mijn kinderen waren allergisch voor alle eiwitten behalve de gehydroliseerde (pepti). Tot ongev. 1 jaar aten ze wel fruit en groente (langzaam opbouwend) en pepti voor de proteine, na een jaar begonnen met andere eiwitten, vis als eerste. Nu eten ze alles

Maf, dat jouw kindjes pepti verdroegen. Jom leek alleen allergisch voor melk (en, okee, mosselen) toen ik em nog voedde, en die verdroeg pepti dus echt niet. Kreeg meteen diepe roodachtige wallen, eczeem en spuitpoep.

Terwijl ik inmijn dieet echt alleen maar melk elimineerde. En mosselen, maar dat is niet echt elimineren, vond ik.

Na de eerste peptifles sliepen ze eindelijk langer dan twee uur, ik wist niet wat ik zag

Edit: ik nam ook geen geitenmelk/ etc andere melken. Die eiwitten lijken sterk op koemelk en kunnen een kruisallergie veroorzaken. TO: dus ook niet doen!
quote:tilalia2 schreef op 22 juni 2010 @ 13:24:

[...]

Dat scheelt. Jom is ruim 3 en nog steeds allergisch Ow da's balen, de mijne hebben echt nergens last van, behalve dan van hooikoorts, maar ze vreten als bouwvakkers
quote:meds schreef op 22 juni 2010 @ 14:44:

[...]

Ow da's balen, de mijne hebben echt nergens last van, behalve dan van hooikoorts, maar ze vreten als bouwvakkers

Hij eet ook goed hoor,Jom,maar kan nog steeds niet tegen melk. Eczeem, en heel vervelend gedrag. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ie zich dan niet lekker voelt, maar dat realiseer ik me niet altijd... Pas als ie in bad gaat en ik z'n velletje zie

Jom sliep ook slecht door z'n allergie, nooit langer dan 45 min aaneen, ook toen ik op dieet was. Tot we em inbakerden, pfieuw, dat scheelde.
Haaaaai Dannas!

Jom is trouwens niet meer zo allergisch als ie was hoor, want net als bij Q kan een keer een foute boterham geen kwaad. Een gestolen slok melk of gejatte krummel kaas wèl, maar wederom: wel eczeem, geen spuitpoep.
Tila, Meds, Qwertu, TO: mag ik jullie bij deze een pluim en respect geven voor jullie doorzettingsvermogen?
Mag, Tia, maar het is me kind hè. En voor me kind doe ik alles.
Dank Tia maar het was m.i. echt de makkelijkste oplossing. Ik had echt geen zin in dat gedoe met het zoeken naar goeipoeier .

Wat niet wegneemt dat die eerste tosti met een beker melk na het stoppen van de bv een godenmaal was!
Enneh... je vergeet Dannas
Dank... en dat na al die jaren...
Hoi Dorie!

Ik heb ook prov.-el. dieet gevolgd en het is best uitputtend met een baby die je voedt. Ik vond het ook lastig om uit te zoeken wat ik wel mocht, kostte me ook veel moeite.

Moest wel lachen dat je jezelf een clown voelde.

Maar probeer vol te houden, kan zijn dat er straks een betere tijd komt, hou dat voor ogen. Ik ben nog altijd blij dat ik die maanden heb doorgezet. Sterkte!!!

(Ken je trouwens het bv forum? Daar zijn nog meer dieetdames).
Ik heb trouwens ook respect voor alle dames die zoveel doorzettingsvermogen hadden/hebben. Petje af!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven