spaargeld

07-12-2009 22:09 130 berichten
Hadden jullie spaargeld voordat je aan een kindje begon? Ik wil eerst graag 25 000 euro op mijn spaarrekening hebben maar mijn vriend vind dit belachelijk.

We kunnen nu 1200 euro per maand sparen dus ik heb zoiets van laten we nu lekker sparen voor als er dalijk iets gebeurd. En hij heeft zoiets van nu kan het nog laat ik nu die xbox,vuurwerk,wintersportvakantie etc kopen
Sb1980, helemaal mee eens. Alles word duurder, en ik heb geen zin om de rest van mijn leven op een houtje te moeten bijten. Als ik weet dat ik nu al een hoop kan sparen. En als ik ergens niet tegen kan is het zonder geld zitten, dan raak ik echt in de stress.
Mamalelie, jouw idee lijkt me een goede. Ik zal het manlief eens voorstellen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het op zich geen raar idee als je eerst nog een aantal dingen wil regelen, je dat doet voordat je fors in inkomen achteruit gaat. Ligt ook een beetje aan je eigen leeftijd qua vruchtbaarheid ed....

Spaar ze wat mij betreft!!! Maar bedenk dat veel mensen het met minder spaargeld ook prima gered hebben.

Je kunt natuurlijk ook enige tijd gaan leven naar het bedrag wat je met 3 dagen werken zou verdienen, en 2 dagen en die berekende 300 euro op de bank te gaan zetten. Kun je sparen en kijken hoe je toekomstge financiele situatie je bevalt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik vraag me af of je topic niet meer over prioriteiten gaat. Wil je nou een nieuwe auto en een dakkapel of wil je een kind? En wat wil je vriend, een kind of een Xbox?

Misschien is het zinnig eerst samen eens te gaan bespreken hoe jullie met geld om willen gaan. Als jullie trouwens 800 euro per maand gaan sparen, krijgen jullie volgens mij allebei je zin, want dan heb je dus 400 per maand over voor Xboxen, wintersport en wat niet al.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Als jij straks denkt 300 euro OVER te houden (dus ná kinderopvang en minder werken, etc), zou ik me geen moment zorgen maken over mijn financiën. Wel zou ik zeggen dat je misschien een wat realistischer beeld over geld zou moeten krijgen (denk dat er maar héél weinig mensen zijn die het zo ruim hebben).
quote:marcaro schreef op 07 december 2009 @ 22:47:

gizz, dat snap ik ook wel iedereen legt zijn prioriteiten anders. Maar ik wil mijn kinderen later gewoon alles kunnen geven, niet de meest luxe dingen ofzo, maar ik wil niet nee hoeven zeggen als iedereen op schoolreis gaat en mijn kind niet meekan of mijn kind op een sport wil en ik dat niet zou kunnen betalen.

En die 1200 euro is nu ik gewoon fulltime werk.

Ten eerste spreek je je hier tegen, overigens had je het eerder ook al over een xbox en dergelijke, dat vind ik best wel luxe.

Die dingen die jij nu noemt, schoolreis, sport, hoef ik zelfs met het weinige dat wij kunnen sparen mijn zoon niet te ontzeggen. Dus heus ook met minder zal je het redden.

Maar goed de een is misschien wat creatiever met weinig dan de ander met veel geld. Als je het kan missen dan zou ik het apart zetten en gewoon nu zwanger proberen te worden. Met 1200 euro tikt elke maand hard aan met sparen.
Ik snap helemaal dat je vriend dat belachelijk vind. Tuurlijk is spaargeld belangrijk (wij hebben ook het eea achter de hand) maar je kan ook overdrijven.

Wat vind jij belangrijker, je kinderwens of die uitpuilende spaarrekening?

Wij hadden nog twee koophuizen en weinig spaargeld toen we bedachten dat we graag een kindje wilden, dat zwanger worden heeft ruim 8 maanden geduurd, in die tijd zijn er huizen verkocht en een nieuwe gekocht en ben ik nu 4.5 maand zwanger. En er staat spaargeld op de rekening en we zien wel hoe de toekomst verder verloopt. Ik ga me nu nog niet druk maken over het schoolreisje over 4 jaar of ik dan die 20 euro wel kan ophoesten (btw geen idee hoe duur dat is) of ik over een jaar of 7 een x-box kan betalen.

Ik leef nu en ik ben blij dat ik die keuze voor het geld niet heb hoeven te maken maar naar mijn eigen geluk heb gekeken en voor het zwanger worden ben gegaan.
Joh, als je graag een kindje wilt, probeer het zou ik zeggen.

Als je graag allerlei materiele zaken wilt en die twee wensen niet met elkaar verenigd ziet, ga je eerst verwoed sparen. Kan ook.

Persoonlijk hadden wij nog niet eens 25 euro toen we heel blij en bewust een kindje kregen (studeerden beide nog).

En we zijn erg gelukkig, toen met niks en nu met veel. Geen verschil.

Maar goed, als het je gerust stelt 25000 euro te hebben voor je een kindje krijgt, (als dat lukt) vooral doen he.

Er is overigens wel een groot gebied tussen 'denken dat je enorm veel spaargeld moet hebben voor een kind' en "je kind kan niet mee op schoolreisje of op een sport"

Met een normaal inkomen kun je prima een gezin onderhouden en komt niemand iets tekort hoor.
Het ligt er maar helemaal aan wat je gewend bent, wat je vaste lasten zijn en worden, waar je de buffer voor wilt gebruiken en in hoeverre je verwacht dat je inkomsten achteruit gaan.

Persoonlijk ben ik blij om zelfs 2 x zo veel te hebben aan buffer nu we proberen zwanger te maken.
Ik denk dat 25000 wel een erg grote buffer is. Een beetje ruimte is wel fijn. Ik zou het niet zo berekenend aanpakken. Als je allebei graag kinderen wilt zou ik er niet te lang mee wachten, wie weet wat de toekomst brengt of hoe lang het duurt voor je zwanger bent.

Daarnaast kan ik me haast niet voorstellen dat je 900 euro netto per maand inleverd als je 2 dagen minder gaat werken.

Je zal er bruto op achteruit gaan maar netto valt dat vaak nog erg mee. Daarnaast krijg je een aantal heffingskortingen, kinderbijslag en is de kinderopvang voor een heel groot deel gesubsidieerd. Het viel mij reuze mee.
Jemamem, wat leuk, wij studeerden ook nog toen ik zwanger raakte. En ja, wij hadden ook nog geen 25 euro samen.

Ik raakte toen ook totaal in paniek, heb vreselijke scene's gemaakt dat we onmiddellijk moesten stoppen met studeren en gaan werken voor het geld. Gelukkig toch allebei afgestudeerd.

Weinig geld, baby sliep bij ons op de kamer in een hangwiegje boven ons bed. Man, man, man als ik er nu op terug kijk (oudste is nu 9), wat waren wij godsgruwelijk gelukkig toen. Man zijn college begon altijd zo rond 10 uur, dus in de morgen uitgebreid de tijd om hem in bad te doen. Geen cent te makken en wat hebben we genoten.

Daarna nog 2 kids gekregen, toen werkte we allebei, hadden wat meer geld en stond man 2 dagen na de geboorte vd tweede in zijn dure leasebak gewoon weer om 7 uur in de morgen in de file, met weemoed terug denkend aan de kraamtijd van de eerste.
Ik ga ongeveer 10% netto achteruit wanneer ik een dag minder ga werken. Maar ik heb ook een minder ruim leasebudget en aan mijn bonussen zal ik het ook merken. Uiteindelijk boer ik er dus meer dan 10% op achteruit. Voor mijn man geldt hetzelfde. En in ons geval gaat de kinderopvang ongeveer ¤800,- per maand kosten. Dus wij gaan er relatief misschien net zo veel op achteruit als anderen, maar absoluut wel heel veel. Vandaar dat wij dus een grote buffer hebben in absolute zin, relatief is ie misschien niet eens zo veel groter dan gemiddeld.
25000 vind ik ook wel erg veel hoor! Waarom wil je zoveel sparen voor er een kindje is?

Kunnen jullie niet de helft (dus 600) elke maand sparen? Dan kan jouw vriend datgene kopen wat hij graag wil, toch?

en 300 euro vind ik alsnog een leuk bedrag om te sparen, je moet dan alleen wat langer sparen voor die wintersportvakantie. Maar goed, die 25000 slinkt ook behoorlijk als je dat voor de vakanties zou willen gebruiken..

Als je dat oa wilt sparen voor eventuele studie van je kind(eren) vind ik het wel een redelijk bedrag!
Gizz, ik spreek mezelf niet tegen, mijn vriend koopt nu een xbox enz. Dat wil niet zeggen dat als ik een kind heb en deze xbox is verouderd of stuk is dat er een nieuwe komt als ik een kind zou hebben.
stukje cake, dat bedrag wil ik sparen voor een nieuwe goede 2e hands auto, eventueel een dakkapel, een schilder die om de 3 jaar moet komen, er kan eens een kozijn verrot gaan, ketel kan stuk gaan,televisie is al 7 jr oud enz. Voor vakanties ga ik het niet gebruiken.
was al bezig met typen toen je dat vorige to do lijstje nog niet gemaakt had.

Zit je vriend op 1 lijn met je als het gaat om dat lijstje? Vind hij ook dat het allemaal moet?
stukje cake, ja hij zit op 1 lijn met dit lijstje. Alleen hij leeft meer met de gedachte van,nu moet ik het doen want morgen kan ik wel dood zijn. En wat betreft het dakkapel, die wil hij zelf gaan maken, maar dat zie ik dus absoluut niet zitten. Dus ipv 1000 euro reken ik daar ook gewoon op 4000 euro. En het is nu zo dat hij een auto van de zaak heeft dus elke dag een auto die start, en hij heeft nog niet de ongemakken meegemaakt van een niet startende auto. Dus ik denk dat hij er allemaal wat licht over denkt.
Nogmaals, ik vind zo'n buffer heel verstandig, vooral als je er nu makkelijk voor kunt sparen. Er kunnen altijd onverwachte situaties ontstaan. Stel dat een van jullie tijdelijk zonder werk komt te zitten, kom je niet direct in de schulden terecht. Of dat je om een of andere reden een tijdje wat minder wilt werken. Of dat er in een periode van alles kapot gaat en vervangen moet worden. En verder is de spaarrente ook weer een mooi extraatje om leuke dingen van te kunnen doen.
Mieomij, dank je voor je reactie. Enig idee misschien hoe ik dat mijn vriend aan z'n verstand kan krijgen?
En marcaro als je nou eens tot een compromis komt met je vriend?
En wat ook waarschijnlijk nog een probleem gaat worden, is dat ik waarschijnlijk van mijn werkgever niet parttime mag gaan werken omdat mijn beroep haast niet parttime uit te voeren is. En dan heb ik helemaal een probleem
quote:marcaro schreef op 08 december 2009 @ 12:03:

Mieomij, dank je voor je reactie. Enig idee misschien hoe ik dat mijn vriend aan z'n verstand kan krijgen?

Misschien door hem te vertellen dat het geld niet weg is, dat het zelfs als jullie ouders zijn ook nog gewoon van jullie is, en als alles meevalt aangewend kan worden voor X-boxen enzo.

Je zou ook voor een compromis kunnen gaan, niet 1200 sparen maar bijvoorbeeld 900.
Een compromis zou kunnen, maar ik wil echt die 25 000 euro hebben dus hoe langzamer het sparen gaat dan. En ik zeg hem al 4jr dat we moeten sparen en we hebben toen alles maar uitgegeven(vooral hij,hij heeft nogal dure hobbys ook) en nu gaat ie er maar gewoon alvast aan wennen dat ie weinig geld heeft.
En hij roept al jaren elke maand dat hij zo graag een kindje wil, en al jaren roep ik dat ik 25 000 euro wil hebben, en al die jaren heeft hij ook maar geld uit lopen geven. Dus eigen schuld, dan gaat ie nu maar flink sparen. En ik heb eigenlijk gewoon al die jaren ook toen ik nog thuis woonde altijd gewoon normaal geleefd. Ik heb mezelf altijd 150 euro zakgeld gegeven per maand voor een saunaatje,uit eten, bioscoop,stappen,kleding. Ik vind dat genoeg op jaar basis is dat 1800 euro vind ik genoeg om kleren van te kopen en leuke dingen van te doen
Het is lastig discussieren en overtuigen Marcaro als jij niets toe te geven hebt. Dan kun je beter inzetten op 30k spaargeld.

Want het is heel lastig om opeens te gaan sparen als je gewend bent om alles maar uit te geven. Zeker als dat 'moet' van je partner.

Stel samen een lijst op van verwachte inkomsten en uitgaven, gooi er een bufferpercentage bovenop waarmee jullie het beide eens zijn en ga dat dan samen sparen.
Ik vind dat dus geen compromis, jij moet en zal 25.000 op de spaarrekening hebben voordat er een kindje komt.

Hij heeft mijn inziens weinig in te brengen.....

Dat is geen compromis, vraag hem eens wat hij dan voldoende vind en kijk dan naar een compromis.

Zo angstvallig vasthouden aan dingen die je perse wilt, doet je relatie nml geen goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven