Speelafspraakjes en opdringerige moeder
dinsdag 3 oktober 2017 om 09:21
Vanochtend komt er een moeder naar mij toe, want Gijsje wil met mijn zoon afspreken. Mijn zoon vraagt hier nooit naar.
Nu is het geval dat haar zoon niet alleen durft af te spreken en die van mij ook niet.
Dus zegt de moeder dan kom ik mee naar jou! Ik heb geen zin in Gijsje en al helemaal niet in de moeder!
De jongens spelen ook op de BSO en in de klas.
Hoe wimpel ik ze netjes af? Of ben ik te moeilijk?
Nu is het geval dat haar zoon niet alleen durft af te spreken en die van mij ook niet.
Dus zegt de moeder dan kom ik mee naar jou! Ik heb geen zin in Gijsje en al helemaal niet in de moeder!
De jongens spelen ook op de BSO en in de klas.
Hoe wimpel ik ze netjes af? Of ben ik te moeilijk?
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 12:22
Reden: positieve draai aan proberen te geven
Reden: positieve draai aan proberen te geven
0.97% gewijzigd

dinsdag 3 oktober 2017 om 11:05
Dat dus. Hier gaat gelijk op, veel vaders en grootouders die ook alles prima vinden en dingen regelen.Koffiekop schreef: ↑03-10-2017 11:00Dat is wel heel makkelijk. Juist als die vaders lekker geduldig staan te wachten heeft je man dus ruimte om erop af te lopen en een praatje te maken. Dat kunnen mannen best: "Zo... de A2 stond weer goed vol hè". Zeg, zit jouw henkie niet bij mijn pietje in de klas? Als ie wil mag ie wel bij ons spelen. Als ze samen spelen heb ik m'n handen vrij! Hahaha".![]()
![]()
Jouw man is misschien gewoon zelf niet zo handig en nu krijg jij het op je bordje van hem, vervelend voor je.
Mijn man brengt ze nu even tijdelijk weg en ik haal ze op. Dus ik ben ook de pisang. Met een hernia. Daarvoor met andere gezondheidsproblemen.
De dagen dat ik ze haal en er is niks qua afspraken, probeer ik tegen mijn eigen lichaam in soms toch ja te zeggen.
De uren dat kinderen samen spelen zijn uren die ik meestal juist kan gebruiken, even relaxen. Het ophalen/opgehaald worden vind ik dan eigenlijk het vervelend.
Mijn man zou nooit zoiets zeggen. Hij zegt juist dat hij het zo lief vind dat ik dat blijf doen ondanks dat eigenlijk niet echt gaat.
Ik zou als ik Troetel was mijn man aangeven dat de volgende keer dat hij dit kan observeren bij het ophalen... hij een kind meeneemt om te spelen, dat hij dit regelt.
dinsdag 3 oktober 2017 om 11:16
dinsdag 3 oktober 2017 om 11:18
Troeteltje, je man heeft makkelijk praten. Niet leuk.
Overigens herken ik het wel hoor. Niet je man, maar in een zekere periode was het mij ook allemaal te veel en hield ik het wat af.
En ik snap broodjerauweham ook heel goed. Zo'n moeder erbij is tijdrovend. Ik ben zelf nooit meegeweest. Deed in het begin gewoon korte speelafspraakjes.
Heb hier zelf wel eens een moeder mee gehad en dat was het speelafspraakje from hell. Kind was te verlegen dus moeder moest mee maar met moeder werd hij helemaal zichzelf.... en sloopte hier het ene stuk speelgoed na het andere, zette uit zichzelf de tv aan, wilde vooral alleen spelen met ons speelgoed, trok de hele schuur leeg, lustte niks en trok er vieze gezichten bij, gaf me geen antwoord als ik wat vroeg. En moeders zei er niets van. Ik wel, maar na afwachten of moeder corrigeerde. En dan ook nog een beetje beschroomd want tja, andermans kind corrigeren waar moeder bij is kan gevoelig liggen. En inmiddels stond ik op ontploffen, het zweet stond me op de rug.
Overigens herken ik het wel hoor. Niet je man, maar in een zekere periode was het mij ook allemaal te veel en hield ik het wat af.
En ik snap broodjerauweham ook heel goed. Zo'n moeder erbij is tijdrovend. Ik ben zelf nooit meegeweest. Deed in het begin gewoon korte speelafspraakjes.
Heb hier zelf wel eens een moeder mee gehad en dat was het speelafspraakje from hell. Kind was te verlegen dus moeder moest mee maar met moeder werd hij helemaal zichzelf.... en sloopte hier het ene stuk speelgoed na het andere, zette uit zichzelf de tv aan, wilde vooral alleen spelen met ons speelgoed, trok de hele schuur leeg, lustte niks en trok er vieze gezichten bij, gaf me geen antwoord als ik wat vroeg. En moeders zei er niets van. Ik wel, maar na afwachten of moeder corrigeerde. En dan ook nog een beetje beschroomd want tja, andermans kind corrigeren waar moeder bij is kan gevoelig liggen. En inmiddels stond ik op ontploffen, het zweet stond me op de rug.
dinsdag 3 oktober 2017 om 11:19
Dat mag iedereen toch voor zich weten? ik heb er soms ook echt geen zin in. Kind heeft ook kinderen in de klas die gewoon niet zo leuk zijn (gemeen, dominant) en soms speelt ze er toch mee maar ik weet gewoon dat dat thuis drama wordt. Er zijn ook kinderen die mogen van mij iedere dag komen.Hetvrijewoord schreef: ↑03-10-2017 09:32.
.
Jouw kind mag geen speelafspraakjes thuis omdat jij er geen zin in hebt?
Had dat vantevoren bedacht....
En die moeder zou ik gewoon vriendelijk afwimpelen. Dat het gewoon niet kan die dag en dat je het per dag bekijkt.
Don't cry, buy a bag and move on.

dinsdag 3 oktober 2017 om 11:33
Hier zijn die vaders juist superfanatiek met afspreken.Fee-de-Goede schreef: ↑03-10-2017 11:05Dat dus. Hier gaat gelijk op, veel vaders en grootouders die ook alles prima vinden en dingen regelen.
Mijn man brengt ze nu even tijdelijk weg en ik haal ze op. Dus ik ben ook de pisang. Met een hernia. Daarvoor met andere gezondheidsproblemen.
De dagen dat ik ze haal en er is niks qua afspraken, probeer ik tegen mijn eigen lichaam in soms toch ja te zeggen.
De uren dat kinderen samen spelen zijn uren die ik meestal juist kan gebruiken, even relaxen. Het ophalen/opgehaald worden vind ik dan eigenlijk het vervelend.
Mijn man zou nooit zoiets zeggen. Hij zegt juist dat hij het zo lief vind dat ik dat blijf doen ondanks dat eigenlijk niet echt gaat.
Ik zou als ik Troetel was mijn man aangeven dat de volgende keer dat hij dit kan observeren bij het ophalen... hij een kind meeneemt om te spelen, dat hij dit regelt.
Het beeld onder de mannen is hier: Als je de goede combi in huis hebt, heb je er geen omkijken naar en ook nog chill want je hoeft niet te halen en te brengen.
Als je ze dan komt halen ligt vader met een ipad en vind je ergens een verwilderd stel kinderen.
Of ze zijn zelf een beetje druk of snel verveeld en dan worden die kinderen in bomen gejaagd, hutten gebouwd, of moet er gevoetbald worden ofzo.
Mijn oudste is een rustiger meisje en daar staan soms wel een paar gierige ouders voor, net als het app verkeer eind van een vakantie.
Vooral als je thuis wil werken schijnt een rustig kind erg praktisch te zijn.
Misschien moeten die mannen dat nog door krijgen?
dinsdag 3 oktober 2017 om 11:44
Het grote voordeel van speelafspraakjes is dat je weliswaar soms ineens op woensdagmiddag zes jongetjes (waarvan 4 van onszelf) hebt rondrennen, maar er soms ook ineens maar 1 of 2 hebt 
Hier herken ik wel dat vooral de moeders onderling van alles regelen. Als contacten echter eenmaal gelegd zijn, pakt man het ook wel op en maakt zelf afspraken met andere ouders. Kinderen zijn inmiddels oud genoeg om zelf af te spreken en zitten al jaren bij dezelfde kinderen in de klas, dus dat verloopt nu soepel.

Hier herken ik wel dat vooral de moeders onderling van alles regelen. Als contacten echter eenmaal gelegd zijn, pakt man het ook wel op en maakt zelf afspraken met andere ouders. Kinderen zijn inmiddels oud genoeg om zelf af te spreken en zitten al jaren bij dezelfde kinderen in de klas, dus dat verloopt nu soepel.
dinsdag 3 oktober 2017 om 11:49
Dat is toch de eigen keus van die mannen? Het is toch niet zo dat zijn man-zijn hem dwingt om direct naar de auto te lopen en jou dus verplicht alles hierin te regelen? Sorry, maar ik vind dat echt een idioot argument om jou dit in de schoenen te schuiven, zeker als je al niet goed in je vel zit en een verwijt als dat het laatste is wat je kan gebruiken. Hij heeft dus zelf gewoon de optie om die afspraakjes te regelen, want hij staat ook op het schoolplein, maar omdat hij het andere vaders niet ziet doen, doet hij het ook maar niet. In dat licht vind ik dat 'heel, heel, heel erg kwalijk nemen' van hem helemaal onaardig.Troeteltje schreef: ↑03-10-2017 10:50Wat een onverwacht lieve reacties op mijn bericht. TO, het is niet mijn bedoeling jouw topic te kapen, echter de reacties doen mij goed.
Het is moeilijk en het blijft moeilijk. Ik begrijp zijn verwachtingen, ik begrijp kinds verwachtingen, loop tegen mijn eigen verwachtingen en tekortkomingen aan en probeer te schipperen tussen mogelijkheden en onmogelijkheden.
Man gaf overigens aan de situatie op het schoolplein te hebben geobserveerd. De mannen staan doorgaans geduldig en afwachtend klaar tot kind de school uit komt gelopen en lopen dan met kind in kielzog richting huis of auto.
De moeders staan in groepjes aan elkaar gekluisterd en roepen om het hardst dat de kinderen van andere moeders bij hen thuis welkom zijn en regelen afspraakjes en activiteiten. Vandaar zijn uitspraak: de moeders domineren in deze.
Bij ons is er overigens geen verschil tussen vaders en moeders. Vaders zijn net zo actief in het faciliteren van speelafspraakjes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 3 oktober 2017 om 11:49
.daenerys79 schreef: ↑03-10-2017 11:19Dat mag iedereen toch voor zich weten? ik heb er soms ook echt geen zin in. Kind heeft ook kinderen in de klas die gewoon niet zo leuk zijn (gemeen, dominant) en soms speelt ze er toch mee maar ik weet gewoon dat dat thuis drama wordt. Er zijn ook kinderen die mogen van mij iedere dag komen.
En die moeder zou ik gewoon vriendelijk afwimpelen. Dat het gewoon niet kan die dag en dat je het per dag bekijkt.
.
Zeg ik dat ze het niet zelf mag weten?
Verder wil to helemaal niet dat de moeders over de vloer komen, dan moet ze dat communiceren en niet met 'het per dag bekijken' verhaal aankomen, lijkt mij niet afdoende.
dinsdag 3 oktober 2017 om 11:53
Helemaal mee eenssugarmiss schreef: ↑03-10-2017 09:40Natuurlijk kan je speelafspraakjes afwijzen omdat jij er geen zin in hebt en het je wel handig uitkomt dat zoon ook niet zo goed durft.
Die vriendjes die je nu afwijst gaan dan andere vriendjes zoeken.
Als je zoon straks ouder is gaat hij aan je vragen waarom kinderen nooit met hem willen spelen na school en waarom hij nooit wordt uitgenodigd voor verjaardagspartijtjes. Dan mag jij gaan uitleggen omdat mama geen zin had in speelafspraakjes.
Wil je echt dat je kind sociaal wordt buitengesloten omdat jij geen zin hebt in speelafspraakjes?
Ik vind speelafspraakjes ook niet echt leuk maar wil niet dat mijn kind daardoor buitengesloten raakt.
Die moeder hoeft toch ook niet iedere keer mee. Als dat jongetje 1 a 2 keer bij je thuis is geweest dan durft hij vast wel alleen te komen. 1 a 2 x een moeder die je niet zo ligt in huis overleef je ook wel.
dinsdag 3 oktober 2017 om 12:36
@troeteltje, ik word plaatsvervangend boos op jouw man! Wat een onzin dat hij het niet hoeft te regelen omdat de andere vaders het ook niet doen... bah, best een nare houding om het dan vervolgens op jouw, blijkbaar overvolle, bord te leggen!
Maar goed, mijn boosheid helpt jou en vooral jouw kind geen afspraakje verder natuurlijk... misschien moet je toch eens de bal bij je man leggen. En mocht hij het niet willen doen 'Omdat andere vaders het ook niet doen', dan misschien, heel misschien gewoon voor jou en jullie kind!?
Maar goed, mijn boosheid helpt jou en vooral jouw kind geen afspraakje verder natuurlijk... misschien moet je toch eens de bal bij je man leggen. En mocht hij het niet willen doen 'Omdat andere vaders het ook niet doen', dan misschien, heel misschien gewoon voor jou en jullie kind!?

dinsdag 3 oktober 2017 om 12:45
Thijsje durft ook niet alleen.Snoekbaars schreef: ↑03-10-2017 12:28Ik zou jouw Thijsje naar haar toe sturen. Heb jij je rust en jouw Thijsje een Gijsje om mee te spelen.

dinsdag 3 oktober 2017 om 12:58
@Troeteltje. Ik heb ook een periode gehad dat ik fysiek niet in staat was de zorg thuis op me te nemen, laat staan op het schoolplein te staan. Als mijn man me dit achteraf kwalijk had genomen was hier thuis de bom ontploft. En al helemaal als hij met een of ander stom argument zou komen dat de mannen op het schoolplein dat nu eenmaal niet doen. Je bent aan het opkrabbelen dan hoort hij je te ondersteunen, dit komt eerder over als natrappen.
On topic, To wees gewoon eerlijk en zeg gewoon dat het je niet uitkomt als ze meegaat.
On topic, To wees gewoon eerlijk en zeg gewoon dat het je niet uitkomt als ze meegaat.
Well, that didn't work.
~An Autobiography~
~An Autobiography~
dinsdag 3 oktober 2017 om 13:21
Wat een moeilijk gedoe zeg. Ik heb er ook lang niet altijd zin in (want hoogzwanger van nr.3), maar het hoort er toch gewoon bij? En dochter (5) vindt het ook nog steeds doodeng om bij anderen te spelen, dus breng ik haar en blijf even een paar minuutjes binnen tot ze 'gewend' is. Nog nooit heeft iemand daar een probleem van gemaakt.
dinsdag 3 oktober 2017 om 13:30
Vervelend voor Thijsje. Thijsje moet gewoon want mama zegt dat. Thijsje huilt de eerste keer tranen met tuiten maar daarna gaat dat vrij snel over. Moet mama gaan zitten wachten tot Thijsje een officiële interventie houd waarbij hij mededeelt dat hij eindelijk klaar is voor sociaal contact?

dinsdag 3 oktober 2017 om 13:39
Maar hier zeg je toch gewoon dat je er een gruwelijke hekel aan hebt ?Troeteltje schreef: ↑03-10-2017 09:36Om heel eerlijk te zijn......stiekem heb ik hier ook een gruwelijke hekel aan. En als ik me dit van te voren had gerealiseerd........pfffffff.
Dat is wat anders dan het niet op kunnen brengen omdat het slecht met jou zelf ging , dat begrijp ik dan weer wel .
dinsdag 3 oktober 2017 om 13:43
Ze zegt toch nergens dat ze het om die reden niet deed? Ik heb er ook een hekel aan, niet aan de speelafspraakjes zelf, want ik ben alleen maar blij als mijn dochter er eentje heeft, ook als het bij ons is, maar wel aan het geregel. Dat weerhoudt me er niet van om het toch te doen. Als het om wat voor reden dan ook slecht met me zou gaan dan zou ik me kunnen voorstellen dat het me te veel werd.
Don't waste your time on jealousy,

dinsdag 3 oktober 2017 om 13:44
Wat een vreemde reactie.Snoekbaars schreef: ↑03-10-2017 13:30Vervelend voor Thijsje. Thijsje moet gewoon want mama zegt dat. Thijsje huilt de eerste keer tranen met tuiten maar daarna gaat dat vrij snel over. Moet mama gaan zitten wachten tot Thijsje een officiële interventie houd waarbij hij mededeelt dat hij eindelijk klaar is voor sociaal contact?
Sommige kinderen hebben wat hulp nodig bij de eerste sociale contacten in een vreemde omgeving. Daar vind ik niks geks aan, maar jij blijkbaar wel. De moeder van Gijsje helpt haar zoon hierbij maar TO wil dit niet.
dinsdag 3 oktober 2017 om 14:10
Ik ben daar ook niet zo moeilijk in. Ik heb hier regelmatig moeders en vaders over de vloer gehad omdat het kind het toch wel spannend vond allemaal, ging wel om jonge kinderen van een jaar of 4. Ik ben zelf ook eens mee geweest naar een kinderfeeestje met mijn kind. Op een gegeven moment was mijn kind dan lekker aan het spelen en ging ik wel eens naar huis. Ik weet niet hoe het in het geval van TO zit, maar als je kind om 3 uur klaar is met school, duurt zo'n speelafspraakje misschien tot vijf uur, dus dan zit je hoogstens twee met zo'n moeder 'opgescheept'. Ik zou het in geval van het kind van TO wel druk vinden, 3x BSO, één keer zwemles en dan ook nog afspreken, maar dat is een andere discussie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

dinsdag 3 oktober 2017 om 14:37
.Snoekbaars schreef: ↑03-10-2017 13:30Vervelend voor Thijsje. Thijsje moet gewoon want mama zegt dat. Thijsje huilt de eerste keer tranen met tuiten maar daarna gaat dat vrij snel over. Moet mama gaan zitten wachten tot Thijsje een officiële interventie houd waarbij hij mededeelt dat hij eindelijk klaar is voor sociaal contact?
.
Oh, jij kent Thijsje?
Ik geloof dat het door TO vooral vervelend gevonden wordt voor haarzelf. Wat op zich kan maar noem een ander dan niet gelijk opdringerig en zeg dan gewoon dat je er geen behoefte aan hebt.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 14:58
0.43% gewijzigd

dinsdag 3 oktober 2017 om 14:53
Dank voor jullie steunbetuigingen. Ik zal dit in mijn achterhoofd houden. Zeker wanneer ik een dag heb waarop ik me k*t voel.
En ja, ik vind speelafspraakjes niet altijd leuk. Echter de reden waarom ik het de afgelopen periode uit de weg ben gegaan was van heel andere aard. Dat had echt te maken met mijn toestand. Ik had al moeite met mezelf, laat staan dat ik gezellig voor mijn kind was. Je kunt je misschien voorstellen hoe het zou zijn geweest wanneer er een extra kind aanwezig was geweest.
Niet omdat ik het mijn kind niet gun. Integendeel. Ik gun mijn kind het beste. Het zat er echt niet in. Wat had ik gezegd of als verklaring moeten geven wanneer ik een huilbui had gekregen bijvoorbeeld?
Maar goed, ik ga hier wel wat mee doen.
En ja, ik vind speelafspraakjes niet altijd leuk. Echter de reden waarom ik het de afgelopen periode uit de weg ben gegaan was van heel andere aard. Dat had echt te maken met mijn toestand. Ik had al moeite met mezelf, laat staan dat ik gezellig voor mijn kind was. Je kunt je misschien voorstellen hoe het zou zijn geweest wanneer er een extra kind aanwezig was geweest.
Niet omdat ik het mijn kind niet gun. Integendeel. Ik gun mijn kind het beste. Het zat er echt niet in. Wat had ik gezegd of als verklaring moeten geven wanneer ik een huilbui had gekregen bijvoorbeeld?

dinsdag 3 oktober 2017 om 15:15
Pff als het echt zo erg was dat je een huilbui had kunnen krijgen waar een vreemde moeder bij was dan snap ik helemaal niet dat je man zo hard voor je is! Dan zat het er toch gewoon niet in? Jouw man had dat op moeten pakken als hij het zo belangrijk vond. Niet schuldig voelen hoor!Troeteltje schreef: ↑03-10-2017 14:53Dank voor jullie steunbetuigingen. Ik zal dit in mijn achterhoofd houden. Zeker wanneer ik een dag heb waarop ik me k*t voel.