Speen afpakken?

zondag 11 oktober 2020 om 05:46
Zoon word in december 3 jaar, dus ik vond het tijd om zijn speen af te nemen. Maar helaas is hij het daar niet mee eens, hij heeft vanaf woensdag nauwelijks geslapen, ik dus ook niet, en als ie de kans krijgt gapt ie gauw de speen van zijn zusje waarop die weer begint te brullen.
Iemand tips om die speen af te nemen zonder dat ie meteen begint te janken?
Iemand tips om die speen af te nemen zonder dat ie meteen begint te janken?

zondag 11 oktober 2020 om 09:10

zondag 11 oktober 2020 om 09:15
Als je niet goed weet hoe je het aan moet pakken, krijg je dat.Liebeskind² schreef: ↑11-10-2020 09:13Het is vast alleen taalgebruik, maar het klinkt allemaal niet positief. Ook niet liefdevol.
Ik geloof niet dat vader geen liefde voor zijn kind heeft. Hij komt eerder gefrustreerd over en heeft handvaten nodig om het zo pedagogisch mogelijk aan te pakken .
zondag 11 oktober 2020 om 09:37
Inderdaad. Mijn kind had de speen sowieso alleen (nog) in bed en tegen zn 3e verjaardag hebben we verteld dat hij er echt vanaf moest. Hij wilde absoluut niet, was er verdrietig over etc. Maar op de ochtend van zn 3e verjaardag stond hij op en vroeg 'ben ik nu jarig?' 'Ja je bent jarig'. Prompt liep hij naar de vuilnisbak en gooide zijn speen wegBellyflop schreef: ↑11-10-2020 08:08Ik lees nu meer mensen die blijkbaar vold turkey de speen afpakken. Waarom zou je een speen "afpakken"? Die speen is de veiligheid van je kind, iets waar het zolang als het leeft dagelijks naar toe gaat voor steun en troost en zich fijn voelen. Vergelijk het met zijn lievelingsknuffel. Die pak je toch ook niet ineens af?
Met wat voorbereiding door een mooi verhaal wat je een tijdje in de week legt bij het kind (zoals meegeven aan de kerstman, dat kindjes van 3 geen speen meer hebben maar een mooie nieuwe knuffel). En als je toch met je kind bij de tandarts of CB bent, laat die even uitleggen aan kind dat de speen niet goed is. Begin met de speen alleen nog maar op vaste momenten of tijden te geven (overleg met kind welke tijden).
Binnen 4 paar weken zal je kind vrijwillig en met een glimlach dat ding naar de kerstman sturen.
Een beetje sensitiviteit, scheelt een hoop drama.

zondag 11 oktober 2020 om 09:39
Nuchter is prima , hij moet alleen niet over het gevoel van zijn kind heenstappen. Veel praten en uitleggen en uiteindelijk wel doen wat je zegt dat de bedoeling is .

zondag 11 oktober 2020 om 09:41
zondag 11 oktober 2020 om 09:41
Jij kweekt zeker sneeuwvlokjes?Bellyflop schreef: ↑11-10-2020 08:02Wat een manier om over je peuter te praten.... afpakken, janken. En dan heb je hem ook nog niet voorbereid. Niet overlegd met ex. Kind praat blijkbaar ook nog niet.
Het komt allemaal bot, ondoordacht en totaal niet pedagogisch over. Misschien eens een boek lezen over kinderen, of een cursus doen. Wat zegt de kinderarts en de creche over dat niet praten?
zondag 11 oktober 2020 om 09:43

zondag 11 oktober 2020 om 09:46
Helemaal met je eens. Hier dus met 14 maanden. Hij heeft er een knuffel voor in de plaats gekregen en is nu helemaal prima. Was even een weekje veel knuffelen en aandacht maar dat is prima. Zijn toch genoeg redenen om van een speen af te willen lijkt mij zo. Het fijne gevoel wat een speen de geeft is ook inwisselbaar. Maar je moet niet verwachten dat het zonder verdriet gaat. Ik heb ook een peuter van 3 en die riep me 10 keer terug om het muziekje aan te doen. Alles wel maar daar ga ik ook niet in mee. Als ik daar mee ga onderhandelen is het einde zoek. Maar ieder z'n eigen manier, ieder kind is ook anders!Laviva88 schreef: ↑11-10-2020 08:18Beste TO, elk kind moet wennen zonder speen en dat levert huilbuien op. Je moet er dus echt even doorheen bijten.
Om die reden nam ik de speen weg rond 13/14 maanden. Ze hebben een knuffel als alternatief hier en ja..de eerste dag is altijd ff moeilijk.
Overleggen met een peuter van 3 over het wegnemen van een speen vind ik echt te ver gaan en onzinverhalen over kerstmannen etc. ook. We hebben het hier over een peuter waarvoor je als ouders soms dingen moet doen voor het kind z'n eigen bestwil! Dat valt niet te bespreken met een kind!
Tip voor alle ouders, ontspeen rond het 1e jaar, is het beste voor het kind en de zuigbehoefte is dan allang weg.
Overigens zou ik wel even overleggen met je ex,dat is namelijk geen klein kind.
Een kind van 3 moet je het wel uitleggen, maar dat vind ik bij een kind van 14 maanden net zo.
En overleg het met ex.

zondag 11 oktober 2020 om 10:00
Afpakken, janken...
Arme kind
Op die leeftijd kun je je kind hier best op voorbereiden. Mijn kinderen mochten iets uitzoeken in de speelgoedwinkel, wat thuis ingeruild werd tegen de speen. Bij kind 1 geen centje pijn. Kind 2 had er iets meer moeite mee maar na een paar avonden troosten was het over.
Arme kind

Op die leeftijd kun je je kind hier best op voorbereiden. Mijn kinderen mochten iets uitzoeken in de speelgoedwinkel, wat thuis ingeruild werd tegen de speen. Bij kind 1 geen centje pijn. Kind 2 had er iets meer moeite mee maar na een paar avonden troosten was het over.

zondag 11 oktober 2020 om 10:06
Allereerst zou ik zoiets in goed overleg met ex doen. Hoe stoppen met de speen en dat dan ook allebei op dezelfde wijze aanhouden.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat ex nog niet op de hoogte is. Kan is dus groot dat zij het er niet mee eens is en hem de speen gewoon weer geeft.
Ik begrijp dat jullie zoontje nog niet praat. Begin dan met de speen overdag in zijn bed te laten. Bouw dit eerst af voordat je er in de nacht ook mee stopt.
Bij zulke belangrijke veranderingen is het echt heel belangrijk dit SAMEN met je ex te doen om verwarring voor jullie kindje te voorkomen. Je zal het misschien niet zo bedoeld hebben maar hoe je het nu hebt aangepakt is verre van prettig voor jullie kindje.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat ex nog niet op de hoogte is. Kan is dus groot dat zij het er niet mee eens is en hem de speen gewoon weer geeft.
Ik begrijp dat jullie zoontje nog niet praat. Begin dan met de speen overdag in zijn bed te laten. Bouw dit eerst af voordat je er in de nacht ook mee stopt.
Bij zulke belangrijke veranderingen is het echt heel belangrijk dit SAMEN met je ex te doen om verwarring voor jullie kindje te voorkomen. Je zal het misschien niet zo bedoeld hebben maar hoe je het nu hebt aangepakt is verre van prettig voor jullie kindje.
nanouk wijzigde dit bericht op 11-10-2020 10:18
0.14% gewijzigd
zondag 11 oktober 2020 om 10:10

zondag 11 oktober 2020 om 10:22
Je weet iets van het effect van de verschillende opvoedstijlen?
Raadt maar:
1. Over je kind beslissen en ze de boodschap geven dat hun gevoel er niet toe doet, of,
2. Je kind zelf aan het denken zetten en tot een besluit laten komen.
Ik weet wel wie het meest gelukkig en succesvol wordt later. En ja, dat begint al zo jong.

zondag 11 oktober 2020 om 10:30
Nou ja, ik vraag of ik het goed begrijp. Dat mag hoop ik toch wel?
Als hij zich dat aan laat leunen is dat uiteindelijk zijn eigen keuze, maar dan snap ik wel dat ze niet meer bij elkaar zijn.