Speen afpakken?

11-10-2020 05:46 102 berichten
Zoon word in december 3 jaar, dus ik vond het tijd om zijn speen af te nemen. Maar helaas is hij het daar niet mee eens, hij heeft vanaf woensdag nauwelijks geslapen, ik dus ook niet, en als ie de kans krijgt gapt ie gauw de speen van zijn zusje waarop die weer begint te brullen.

Iemand tips om die speen af te nemen zonder dat ie meteen begint te janken?
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
11-10-2020 10:22
Je weet iets van het effect van de verschillende opvoedstijlen?

Raadt maar:
1. Over je kind beslissen en ze de boodschap geven dat hun gevoel er niet toe doet, of,
2. Je kind zelf aan het denken zetten en tot een besluit laten komen.

Ik weet wel wie het meest gelukkig en succesvol wordt later. En ja, dat begint al zo jong.
Ga weg man, alsof ze een levenslang trauma overhouden. Wehehe mijn moeder heeft vroeger zomaar mijn speen afgepakt!
retrostar schreef:
11-10-2020 10:19
Klinkt wel heel gemeen, dat afpakken. ;-)

En gaatjes prikken; nog geniepiger. ;-) ;-)
Ja, het is heel “ gemeen”. Wel effectief , zolang je het niet voor het kind zijn of haar neus doet . Dat is gewoon geestelijke mishandeling.
Bij mij werkte het wel. Ik gooide ze dan niet gelijk weg , maar door middel van het bespreken van het speentje wat stuk was en niet meer lekker smaakte , snapten de kinderen het prima .
beetjegek schreef:
11-10-2020 10:31
Ga weg man, alsof ze een levenslang trauma overhouden. Wehehe mijn moeder heeft vroeger zomaar mijn speen afgepakt!
Het hoeft geen trauma te zijn, maar het geeft wel weer hoe kinderen opgevoed worden en of ze wel of geen stem ergens in hebben.
Bellyflop schreef:
11-10-2020 10:22
Je weet iets van het effect van de verschillende opvoedstijlen?

Raadt maar:
1. Over je kind beslissen en ze de boodschap geven dat hun gevoel er niet toe doet, of,
2. Je kind zelf aan het denken zetten en tot een besluit laten komen.

Ik weet wel wie het meest gelukkig en succesvol wordt later. En ja, dat begint al zo jong.
Er zit ook nog iets tussen.

Ook in de maatschappij geldt dat je je aan regels moet houden en je gevoel er soms niet toe doet. Tot aan je dood aan toe.

Uitleggen waarom je een beslissing neemt is vaak gewoon voldoende.
Ex vind de speen maar een vies ding dus die zal er niet moeilijk over doen. En verder weinig liefdevol? Ze krijgen genoeg aandacht en liefde maar die speen moet hij vanaf. Ik krijg er ook al klachten over van het kdv en kinderarts dat hij niet genoeg woorden kent en praat. En die speen zit 24/7 in zijn mond, hij haalt hem er alleen uit om te eten. En ja het ventje heeft behoorlijk wat voor zijn kiezen gehad het afgelopen jaar maar dat vind ik niet echt reden om hem dan zijn speen maar te laten houden, dus toen hij hem nergens kon vinden zag ik een mooie aanleiding om hem er vanaf te krijgen. Hij niet dus
Met drie jaar ben je gewoon te laat met weghalen zonder overleg. Ze begrijpen dan meer dan genoeg om het ruim tevoren aan te kondigen, het erover te hebben en om samen een plan te maken om het af te bouwen op een manier die voor beiden werkt.

Ik was gemener met mijn jongste: ik pakte de speen tijdens haar slaap af toen ze nog geen jaar oud was en fluisterde: "Als je met goede argumenten kunt beredeneren waarom ik hem terug zou moeten geven, dan doe ik dat heus". Ze kon nog niet praten, dus dat was makkelijk geregeld.
Ze sliep een paar dagen wat minder goed in, dat dan weer wel.

(mijn oudste was niet geïnteresseerd in een speen).
DS1971 schreef:
11-10-2020 10:30
Nou ja, ik vraag of ik het goed begrijp. Dat mag hoop ik toch wel?

Als hij zich dat aan laat leunen is dat uiteindelijk zijn eigen keuze, maar dan snap ik wel dat ze niet meer bij elkaar zijn.
Natuurlijk mag je dat vragen.
Sinned77 schreef:
11-10-2020 10:36
Ex vind de speen maar een vies ding dus die zal er niet moeilijk over doen. En verder weinig liefdevol? Ze krijgen genoeg aandacht en liefde maar die speen moet hij vanaf. Ik krijg er ook al klachten over van het kdv en kinderarts dat hij niet genoeg woorden kent en praat. En die speen zit 24/7 in zijn mond, hij haalt hem er alleen uit om te eten. En ja het ventje heeft behoorlijk wat voor zijn kiezen gehad het afgelopen jaar maar dat vind ik niet echt reden om hem dan zijn speen maar te laten houden, dus toen hij hem nergens kon vinden zag ik een mooie aanleiding om hem er vanaf te krijgen. Hij niet dus
Nou ja: volhouden dus. Dan slaap je maar minder slecht. Beter dat dan een probleem veroorzaken voor je kind.
DS1971 schreef:
11-10-2020 10:41
Nou ja: volhouden dus. Dan slaap je maar minder slecht. Beter dat dan een probleem veroorzaken voor je kind.
Ja dat weinig slapen doet me duidelijk geen goed, gelukkig kunnen ze straks naar hun moeder.
DS1971 schreef:
11-10-2020 10:35
Er zit ook nog iets tussen.

Ook in de maatschappij geldt dat je je aan regels moet houden en je gevoel er soms niet toe doet. Tot aan je dood aan toe.

Uitleggen waarom je een beslissing neemt is vaak gewoon voldoende.

Wat hebben regels van de maatschappij te maken met een speen ontwennen? Je kinds gevoel erkennen en zijn hersentjes laten malen kan prima binnen kaders, juíst! Kaders zijn heel goed voor kinderen.

En ja, uitleggen kan soms voldoende zijn, maar voldoende voor wat? Ik wil niet alleen geen huilend kind maar nog wel wat meer met mijn opvoeding.
Sinned77 schreef:
11-10-2020 10:44
Ja dat weinig slapen doet me duidelijk geen goed, gelukkig kunnen ze straks naar hun moeder.
Het is vervelend als je kinderen slecht slapen, maar het hoort erbij.

Zoals jezelf al aangeeft haal je die speen weg omdat het slecht is voor hem. Dus geen keuze.
beetjegek schreef:
11-10-2020 10:31

Schrijf ik niet hè.
Hij is bijna 3 en hij praat (nog) niet . Dat wil niet zeggen dat hij niks begrijpt en dat je geen afspraken kunt maken. Je helpt hem er ook niet meer door hem de hele dag zijn speen in te laten houden. ( ivm zijn spraak-taal ontwikkeling.) De speen voor in bed bewaren , is dan ook een mooi compromis. Als je uitlegt dat de dokter dat een beter idee vindt, snapt hij dat echt wel. Ook als je zelf daarin doorzet .
Ik heb ook de spenen cold turkey afgepakt. Bij de oudste met 2,5 jaar, na het eerste bezoek aan de tandarts omdat ze scheve tandjes kreeg. Dat heb ik ook gewoon aan mijn ex medegedeeld, ‘vanaf vandaag geen speen meer.’ Bij de jongste ben ik tijdig gestopt, met 1,5 jaar, ook wel met uitleg dat het slecht was voor haar tanden. Je gaat niet nog een half jaar wachten tot Sinterklaas hem mee kan nemen, het is ook een gezondheidskwestie. Geen spijt van gehad, en ik voel me zeker geen kille moeder.
-jolijn- schreef:
11-10-2020 10:37
Met drie jaar ben je gewoon te laat met weghalen zonder overleg. Ze begrijpen dan meer dan genoeg om het ruim tevoren aan te kondigen, het erover te hebben en om samen een plan te maken om het af te bouwen op een manier die voor beiden werkt.

Ik was gemener met mijn jongste: ik pakte de speen tijdens haar slaap af toen ze nog geen jaar oud was en fluisterde: "Als je met goede argumenten kunt beredeneren waarom ik hem terug zou moeten geven, dan doe ik dat heus". Ze kon nog niet praten, dus dat was makkelijk geregeld.
Ze sliep een paar dagen wat minder goed in, dat dan weer wel.

(mijn oudste was niet geïnteresseerd in een speen).

Precies. Met 3 jaar moet je wat anders doen dan met 1 jaar. Sommige mensen denken hier dat alle kinderen onder de 10 jaar gelijk aan baby's zijn.
Ik vind het zo’n onzin om de speen af te pakken. Op een gegeven moment kun je toch afspraken maken de speen alleen in bed en ik heb idd nog nooit iemand gezien ouder dan 3, 4 jaar met een een speen. Mijn kind heeft lang de speen in bed gehad en was vroeg met praten, heeft geen beugel nodig gehad en toch zeer rechte tanden. Een speen biedt ook veiligheid.
Sinned77 schreef:
11-10-2020 10:36
Dus omdat jullie zelf in gebreke zijn gebleven (het kind dag en nacht de speen laten hebben) moet het kind nu van het ene op andere moment dat stukje zekerheid inleveren?
Rosalind schreef:
11-10-2020 11:07
Dus omdat jullie zelf in gebreke zijn gebleven (het kind dag en nacht de speen laten hebben) moet het kind nu van het ene op andere moment dat stukje zekerheid inleveren?
Ja slaat nergens op vind ik. Sneu.
Begin gewoon eerst met overdag geen speen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
11-10-2020 11:13
Ik heb wel bij kinderen gezien dat het dan tot hun 5e/6e een discussiepunt werd, wel of niet in de auto, wel of niet mee naar oma. En we hebben het over iets wat eigenlijk alleen in de prille babyfase echt nut heeft hè. Daarna levert het alleen maar schade op, bij taalontwikkeling en gebit, en wordt het door deskundigen afgeraden. Dus hoppakee, geen weken over dralen, maar even doorzetten. Natuurlijk wel met uitleg en begrip.
Natuurlijk zijn er ook kinderen die perfecte gebitjes hebben en volzinnen praten met 2, ondanks jarenlang speengebruik, maar dat is je rokende opa van 95.
KamilleT schreef:
11-10-2020 11:22
Ik heb wel bij kinderen gezien dat het dan tot hun 5e/6e een discussiepunt werd, wel of niet in de auto, wel of niet mee naar oma. En we hebben het over iets wat eigenlijk alleen in de prille babyfase echt nut heeft hè. Daarna levert het alleen maar schade op, bij taalontwikkeling en gebit, en wordt het door deskundigen afgeraden. Dus hoppakee, geen weken over dralen, maar even doorzetten. Natuurlijk wel met uitleg en begrip.
Natuurlijk zijn er ook kinderen die perfecte gebitjes hebben en volzinnen praten met 2, ondanks jarenlang speengebruik, maar dat is je rokende opa van 95.
Tja...de ouders zijn er verantwoordelijk voor dat kind nu nog hele dagen met die speen loopt, maar kind moet dan maar gelijk cold turkey?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
11-10-2020 11:13
Nou dit echt.
Kind eerst de hele dag met een speen in z’n mond laten en dan ineens pats boem moet kind er van af.
Laat hem eerst eens overdag zonder en daarna pas de nachten.
Ergens zijn jullie zelf in gebreke gebleven door hem maar lekker met dat ding in z’n mond te laten zitten, gek hè dat hij bijna niet praat dan.
Calypso- schreef:
11-10-2020 10:46
Hij is bijna 3 en hij praat (nog) niet . Dat wil niet zeggen dat hij niks begrijpt en dat je geen afspraken kunt maken. Je helpt hem er ook niet meer door hem de hele dag zijn speen in te laten houden. ( ivm zijn spraak-taal ontwikkeling.) De speen voor in bed bewaren , is dan ook een mooi compromis. Als je uitlegt dat de dokter dat een beter idee vindt, snapt hij dat echt wel. Ook als je zelf daarin doorzet .
Hij kent wel wat woorden hoor, maar niet voldoende blijkbaar. En als je hem overdag afpakt is hij ontroostbaar vandaar dat we het gewoon toegelaten hebben. Met knuffelbeesten heeft ie niks
To eerst dus overdag geen speen.
Of het daverend succes voor de spraak gaat hebben...ik weet het niet.

Hier was de oudste een fan van de speen en die sprak heel vroeg al heel goed.
En haar broertje zonder speen idem.
Nu de jongste ook geen speen, maar praten ho maar. (Er komt af en toe een mama en papa en die en nee uit, maar ze begrijpt alles)
Sinned77 schreef:
11-10-2020 11:42
Hij kent wel wat woorden hoor, maar niet voldoende blijkbaar. En als je hem overdag afpakt is hij ontroostbaar vandaar dat we het gewoon toegelaten hebben. Met knuffelbeesten heeft ie niks
Uit het niets afpakken, werkt ook niet. Je moet het wel voorbereiden. Bijvoorbeeld door hem de dag ervoor uit te leggen dat hij de dag erna alleen maar zijn speen in bed mag. En dat gedurende de dag een paar keer te herhalen . Ook voor het slapen gaan . Dat onthoudt hij echt wel. En dan de volgende dag ook doorzetten. Laat hem zelf een plekje uitzoeken waar hij opgeruimd mag worden tot bedtijd .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven