Speen afpakken?

zondag 11 oktober 2020 om 05:46
Zoon word in december 3 jaar, dus ik vond het tijd om zijn speen af te nemen. Maar helaas is hij het daar niet mee eens, hij heeft vanaf woensdag nauwelijks geslapen, ik dus ook niet, en als ie de kans krijgt gapt ie gauw de speen van zijn zusje waarop die weer begint te brullen.
Iemand tips om die speen af te nemen zonder dat ie meteen begint te janken?
Iemand tips om die speen af te nemen zonder dat ie meteen begint te janken?
zondag 11 oktober 2020 om 06:30
Ik zou het even laten rusten en over een week of twee vragen wat je kind wil. Hier was kind er zelf heel duidelijk in dat hij op de derde verjaardag geen speen meer wilde.
Uiteindelijk had hij er eerder een gat in gekauwd en dat vond hij niet fijn en gooide hij m in de prullenbak. Ik had een paar spenen over en daar had ik om de dag een gat in geknipt. Ook die gooide hij direct in de prullenbak. Zo was hij met n week door zijn spenen heen en was het goed.
Uiteindelijk had hij er eerder een gat in gekauwd en dat vond hij niet fijn en gooide hij m in de prullenbak. Ik had een paar spenen over en daar had ik om de dag een gat in geknipt. Ook die gooide hij direct in de prullenbak. Zo was hij met n week door zijn spenen heen en was het goed.
zondag 11 oktober 2020 om 06:34
Heb je hem er op voorbereid of in 1ker weggepakt?
Ik had met peuter afgesproken dat hij cadeautje kreeg als ie speen weg gooide. Hij zag in Kruidvat iets wat hij wilde dus toen zei ik oké dan moet speen weg. Paar dagen moeilijk en daarna niet meer om gevraagd.
Je kan bijvoorbeeld ook afspreken dat hij hem meegeeft aan baby Piet oid en in schoen laten stoppen.
Ik had met peuter afgesproken dat hij cadeautje kreeg als ie speen weg gooide. Hij zag in Kruidvat iets wat hij wilde dus toen zei ik oké dan moet speen weg. Paar dagen moeilijk en daarna niet meer om gevraagd.
Je kan bijvoorbeeld ook afspreken dat hij hem meegeeft aan baby Piet oid en in schoen laten stoppen.

zondag 11 oktober 2020 om 06:51
Niet echt voorbereid maar de speen was kwijt dus dat leek me een mooie aanleiding om het af te leren, cadeautje in het vooruitzicht gesteld, boos worden, negeren, met hem praten heeft allemaal niks geholpen. En nu pakt ie dus de speen van zijn zusje af.
Meegeven voor babypiet kan niet want ze mogen geen sinterklaas vieren van ex. Racistische bagger vind ze dat
Meegeven voor babypiet kan niet want ze mogen geen sinterklaas vieren van ex. Racistische bagger vind ze dat

zondag 11 oktober 2020 om 07:19
Ex naar mijn hart.Sinned77 schreef: ↑11-10-2020 06:51Niet echt voorbereid maar de speen was kwijt dus dat leek me een mooie aanleiding om het af te leren, cadeautje in het vooruitzicht gesteld, boos worden, negeren, met hem praten heeft allemaal niks geholpen. En nu pakt ie dus de speen van zijn zusje af.
Wat vind je ex van het verhaal speen, mag hij het daar wel?

zondag 11 oktober 2020 om 07:31
Ex weet het nog niet, ik moet ze straks brengen en dan mag zij het verder oplossenHet-groepje schreef: ↑11-10-2020 07:19Ex naar mijn hart.
Wat vind je ex van het verhaal speen, mag hij het daar wel?

zondag 11 oktober 2020 om 07:33
Ja dat ie zou huilen had ik wel verwacht maar hij houdt heel het huis wakker met zijn gebrul op het hoogste volume. Ik ben nu geneigd om dat ding gewoon weer terug te geven, dan praat ie maar niet

zondag 11 oktober 2020 om 07:39
zondag 11 oktober 2020 om 07:42
Een paar avonden opofferen om bij hem te gaan liggen tot hij slaapt? Ik zou nu ook doorzetten. Wel troosten maar nee fiep komt niet meer terug.
Hier bij zoon net na derde verjaardag afgepakt. Heeft een week gekost, maar kan het nog steeds wel herinneren als een niet leuke ervaring. Bij dochter met net 2 afgepakt. In 2 avonden was het klaar en die weet niet eens meer dat ze ooit een fiep had.
En ik zou ex even vooraf inlichten ipv bij de overdracht voor de goede verstandhouding (ook al is die er niet, nog slechter worden is ook niet nodig)
Hier bij zoon net na derde verjaardag afgepakt. Heeft een week gekost, maar kan het nog steeds wel herinneren als een niet leuke ervaring. Bij dochter met net 2 afgepakt. In 2 avonden was het klaar en die weet niet eens meer dat ze ooit een fiep had.
En ik zou ex even vooraf inlichten ipv bij de overdracht voor de goede verstandhouding (ook al is die er niet, nog slechter worden is ook niet nodig)
zondag 11 oktober 2020 om 07:44
Dus jij beslist dat ook voor ex dat de speen weg moet en zij dat thuis maar verder moet oplossen?
Die dingen hoor je toch te bespreken.
-kerstman mee geven voor een baby elfje als sinterklaas niet kan.
Blijf in jezelf geloven !

zondag 11 oktober 2020 om 07:50
Wij moesten ervanaf omdat het effect kan hebben op de spraak.JonathanStrange schreef: ↑11-10-2020 07:36Oh gezellig ben jij. En in je volgende reactie: praat hij nog niet?
En verder inderdaad wauw. Dat arme schaap heeft nu de hele nacht om de speen liggen huilen, gaat naar mamma en die heeft deze beslissing niet genomen. Dus kind krijgt gewoon de speen en dan volgend weekend bij to niet ofzo?
Recept voor drama.

zondag 11 oktober 2020 om 08:02
Wat een manier om over je peuter te praten.... afpakken, janken. En dan heb je hem ook nog niet voorbereid. Niet overlegd met ex. Kind praat blijkbaar ook nog niet.
Het komt allemaal bot, ondoordacht en totaal niet pedagogisch over. Misschien eens een boek lezen over kinderen, of een cursus doen. Wat zegt de kinderarts en de creche over dat niet praten?
Het komt allemaal bot, ondoordacht en totaal niet pedagogisch over. Misschien eens een boek lezen over kinderen, of een cursus doen. Wat zegt de kinderarts en de creche over dat niet praten?
zondag 11 oktober 2020 om 08:08
Jeetje, wat klink je weinig liefdevol zeg!
Zonder voorbereiding wordt dat ding afgepakt. Kind jankt hierom en dat is vooral lastig voor jou, want hij houdt nu de boel wakker. En nu mag ex het verder oplossen. Ik snap wel dat kind met hakken in het zand gaat. Hij is vast nogal van het padje door jouw onverwachte ingreep.
Ik denk echt dat als je het wat liefdevoller aangepakt had (voorbereiding, naar datum toewerken, troosten, overleg met ex zodat jullie er hetzelfde instaan) dat het dan makkelijker gegaan was!
Zonder voorbereiding wordt dat ding afgepakt. Kind jankt hierom en dat is vooral lastig voor jou, want hij houdt nu de boel wakker. En nu mag ex het verder oplossen. Ik snap wel dat kind met hakken in het zand gaat. Hij is vast nogal van het padje door jouw onverwachte ingreep.
Ik denk echt dat als je het wat liefdevoller aangepakt had (voorbereiding, naar datum toewerken, troosten, overleg met ex zodat jullie er hetzelfde instaan) dat het dan makkelijker gegaan was!

zondag 11 oktober 2020 om 08:08
Ik lees nu meer mensen die blijkbaar vold turkey de speen afpakken. Waarom zou je een speen "afpakken"? Die speen is de veiligheid van je kind, iets waar het zolang als het leeft dagelijks naar toe gaat voor steun en troost en zich fijn voelen. Vergelijk het met zijn lievelingsknuffel. Die pak je toch ook niet ineens af?
Met wat voorbereiding door een mooi verhaal wat je een tijdje in de week legt bij het kind (zoals meegeven aan de kerstman, dat kindjes van 3 geen speen meer hebben maar een mooie nieuwe knuffel). En als je toch met je kind bij de tandarts of CB bent, laat die even uitleggen aan kind dat de speen niet goed is. Begin met de speen alleen nog maar op vaste momenten of tijden te geven (overleg met kind welke tijden).
Binnen 4 paar weken zal je kind vrijwillig en met een glimlach dat ding naar de kerstman sturen.
Een beetje sensitiviteit, scheelt een hoop drama.
Met wat voorbereiding door een mooi verhaal wat je een tijdje in de week legt bij het kind (zoals meegeven aan de kerstman, dat kindjes van 3 geen speen meer hebben maar een mooie nieuwe knuffel). En als je toch met je kind bij de tandarts of CB bent, laat die even uitleggen aan kind dat de speen niet goed is. Begin met de speen alleen nog maar op vaste momenten of tijden te geven (overleg met kind welke tijden).
Binnen 4 paar weken zal je kind vrijwillig en met een glimlach dat ding naar de kerstman sturen.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 11-10-2020 08:09
12.48% gewijzigd

zondag 11 oktober 2020 om 08:09
Nou, inderdaad. TO komt er warm een meelevend overBellyflop schreef: ↑11-10-2020 08:02Wat een manier om over je peuter te praten.... afpakken, janken. En dan heb je hem ook nog niet voorbereid. Niet overlegd met ex. Kind praat blijkbaar ook nog niet.

Overleg sowieso met je ex als je dit soort dingen gaat doen. Want het werkt natuurlijk alleen maar als jullie er beide mee aan de slag gaan. Als hij nu echt nog niet praat, dan zou ik zeker wel proberen ermee te stoppen. Een speen kan echt een negatieve invloed hebben op de spraak. Zorg voor duidelijkheid voor jullie zoon, leg hem uit waarom de speen weg gaat en zet ook echt door. Kan even duren voordat hij er overheen is.
Overigens snap ik die geen Sinterklaas vieren niet. Als jij het wel wil vieren kan dat toch gewoon bij jou thuis? Hier is de speen toen ze bijna 3 was inderdaad mee gegaan voor baby Piet. Geen enkel probleem geweest, ze was alleen wel meteen klaar met haar middagslaapje.
zondag 11 oktober 2020 om 08:18
Beste TO, elk kind moet wennen zonder speen en dat levert huilbuien op. Je moet er dus echt even doorheen bijten.
Om die reden nam ik de speen weg rond 13/14 maanden. Ze hebben een knuffel als alternatief hier en ja..de eerste dag is altijd ff moeilijk.
Overleggen met een peuter van 3 over het wegnemen van een speen vind ik echt te ver gaan en onzinverhalen over kerstmannen etc. ook. We hebben het hier over een peuter waarvoor je als ouders soms dingen moet doen voor het kind z'n eigen bestwil! Dat valt niet te bespreken met een kind!
Tip voor alle ouders, ontspeen rond het 1e jaar, is het beste voor het kind en de zuigbehoefte is dan allang weg.
Overigens zou ik wel even overleggen met je ex,dat is namelijk geen klein kind.
Om die reden nam ik de speen weg rond 13/14 maanden. Ze hebben een knuffel als alternatief hier en ja..de eerste dag is altijd ff moeilijk.
Overleggen met een peuter van 3 over het wegnemen van een speen vind ik echt te ver gaan en onzinverhalen over kerstmannen etc. ook. We hebben het hier over een peuter waarvoor je als ouders soms dingen moet doen voor het kind z'n eigen bestwil! Dat valt niet te bespreken met een kind!
Tip voor alle ouders, ontspeen rond het 1e jaar, is het beste voor het kind en de zuigbehoefte is dan allang weg.
Overigens zou ik wel even overleggen met je ex,dat is namelijk geen klein kind.

zondag 11 oktober 2020 om 08:25
+1Bellyflop schreef: ↑11-10-2020 08:08Ik lees nu meer mensen die blijkbaar vold turkey de speen afpakken. Waarom zou je een speen "afpakken"? Die speen is de veiligheid van je kind, iets waar het zolang als het leeft dagelijks naar toe gaat voor steun en troost en zich fijn voelen. Vergelijk het met zijn lievelingsknuffel. Die pak je toch ook niet ineens af?
zondag 11 oktober 2020 om 08:26
Hier geen ervaring met speentjes - ben er gewoon niet aan begonnen. Maar wel ervaring met het aan- en afleren van gewoontes zoals zindelijk worden, na bedtijd niet meer uit bed komen, bordje leeg eten, etc. In de meeste gevallen werkt belonen heel goed. Ik begon dan bij lastigere zaken met een stickervel en bij een x aantal verdiende stickers volgde de beloning. En die beloning hoeft niet meteen een cadeautje te zijn. Je kan een uitje naar de bieb of de kinderboerderij ook prima verkopen als beloning. Een kinderhand is snel gevuld. Of je verzint een beloning die past bij de opdracht: als je lief gaat slapen, lees ik morgen twee verhaaltjes voor. Als je zeven stickertjes hebt voor bord leeg eten, bak ik pannenkoeken. Als je zonder gedonder in het winkelwagentje blijft zitten, mag je het toetje kiezen (uit een voorselectie). Echte cadeautjes heb ik alleen gegeven bij zindelijk worden en vervelende medische ingrepen.
Hoe dan ook: word niet boos! Jouw frustratie en woede zijn een straf voor iets dat je kind op dat moment gewoon nog niet kan. Zo maak jijzelf je kind onzeker, waardoor het aanleren van nieuwe dingen alleen maar moeilijker wordt.
Ik hoop dus dat je je woede over die speen niet laat merken aan je kind. Daarmee zou je het afbouwen zelf tot een nog groter drama maken. Zo'n speen biedt namelijk troost. Een veilig, vertrouwd gevoel. Daar zijn die dingen voor. Als je kind te maken krijgt met jouw frustratie, wordt de behoefte aan troost en veiligheid alleen maar groter.
Hoe dan ook: word niet boos! Jouw frustratie en woede zijn een straf voor iets dat je kind op dat moment gewoon nog niet kan. Zo maak jijzelf je kind onzeker, waardoor het aanleren van nieuwe dingen alleen maar moeilijker wordt.
Ik hoop dus dat je je woede over die speen niet laat merken aan je kind. Daarmee zou je het afbouwen zelf tot een nog groter drama maken. Zo'n speen biedt namelijk troost. Een veilig, vertrouwd gevoel. Daar zijn die dingen voor. Als je kind te maken krijgt met jouw frustratie, wordt de behoefte aan troost en veiligheid alleen maar groter.
zondag 11 oktober 2020 om 08:37
Wat onaardig praat jij over je kind. Klinkt niet echt liefdevol.
Jullie, ouders, hebben hem een speen gegeven en hem eraan laten wennen. En nu doe je boos dat hij niet zomaar zijn speen in wil leveren.
Mijn toen baby kreeg na een paar maanden geen speen meer, zuigbehoefte was weg en nog vóór dat het een gewenning was.
Hij is nu bijna 3 jaar dus ik zou het op een wat lievere manier aanpakken dan je nu doet. Hij kan er ook niets aan doen dat hij nu zo gehecht is aan zijn vertrouwde speen. Boos zijn heeft echt geen zin.
Neem meer tijd ervoor. Maak een afstreep kalender en zet er iets moois voor terug.
Jullie, ouders, hebben hem een speen gegeven en hem eraan laten wennen. En nu doe je boos dat hij niet zomaar zijn speen in wil leveren.
Mijn toen baby kreeg na een paar maanden geen speen meer, zuigbehoefte was weg en nog vóór dat het een gewenning was.
Hij is nu bijna 3 jaar dus ik zou het op een wat lievere manier aanpakken dan je nu doet. Hij kan er ook niets aan doen dat hij nu zo gehecht is aan zijn vertrouwde speen. Boos zijn heeft echt geen zin.
Neem meer tijd ervoor. Maak een afstreep kalender en zet er iets moois voor terug.

zondag 11 oktober 2020 om 08:41