Spijt van moederschap
zondag 9 juli 2017 om 12:53
Ik las vanmorgen in de Volkskrant een artikel over vrouwen die spijt hebben van het moederschap, en het enorme taboe dat er omheen hangt.
http://www.volkskrant.nl/opinie/ja-vrou ... 2e50063f5c
Ik heb een hele lieve, leuke, dappere, eigenwijze dochter, van wie ik enorm veel hou. Toch herken ik veel uit het artikel. Als ik het weer zou mogen doen, zou ik er niet voor kiezen om moeder te worden. Zo. Dat is er uit. Hoe fantastisch mijn dochter ook is, ik mis mijn eigen leven. Ik heb geen spijt van mijn dochter, maar ik heb wel spijt van de keuze voor het moederschap. Mijn dochter is inmiddels zeven jaar oud, en ik zou haar nooit meer willen missen, laat dat duidelijk zijn. Maar man, wat vind ik het moederschap zwaar.
Is dit herkenbaar voor iemand?
http://www.volkskrant.nl/opinie/ja-vrou ... 2e50063f5c
Ik heb een hele lieve, leuke, dappere, eigenwijze dochter, van wie ik enorm veel hou. Toch herken ik veel uit het artikel. Als ik het weer zou mogen doen, zou ik er niet voor kiezen om moeder te worden. Zo. Dat is er uit. Hoe fantastisch mijn dochter ook is, ik mis mijn eigen leven. Ik heb geen spijt van mijn dochter, maar ik heb wel spijt van de keuze voor het moederschap. Mijn dochter is inmiddels zeven jaar oud, en ik zou haar nooit meer willen missen, laat dat duidelijk zijn. Maar man, wat vind ik het moederschap zwaar.
Is dit herkenbaar voor iemand?
maandag 10 juli 2017 om 15:26
+1paleviolet schreef: ↑10-07-2017 15:13Je hoeft tegen mij niet zo te schreeuwen hoor, ik heb bewust geen kinderen
Maar verder is dit toch precies wat ik zeg?
Dat je een gevoel van spijt kunt oppakken als een signaal dat er iets mis is, en waar je dus iets aan kunt doen (en nee, je kunt niet terug in de tijd, maar je kunt ook in je huidige situatie kijken hoe je het recht kunt zetten, of het beter kunt accepteren)
Iemand veroordelen voor wat hij/zij voelt is zo zinloos, stel je voor dat jij verdrietig bent en iemand gaat tegen jou schreeuwen dat je dat niet mag voelen, voel jij je dan minder verdrietig?
maandag 10 juli 2017 om 15:27
Yggdrasil- schreef: ↑10-07-2017 15:13Niet alles gelezen maar afgaande op de OP: heel herkenbaar!
Ik heb een iets groter dan gemiddeld gezin en ik vind vooral de constante stroom 'zorgen' die je hebt vreselijk zwaar.
Je bent gewoon totdat je letterlijk naar de eeuwige jachtvelden gaat nooit, nooit NOOIT meer zorgeloos.
Ik vind het beroep wat op mijn inner space gedaan wordt, die navelstrengen die tot over de gehele aardbol lopen, geen totale ontspanning meer kennen heel beklemmend. Ik vind het echt benauwend van tijd tot tijd. En krijg regelmatig echte paniek gedachten en angsten.
Kinderen zitten onder je huid en in je aura. Ze kosten je je laatste adem en geld. Zij gaan altijd voor, en elke keuze die je maakt doe je met je kinderen in je achterhoofd. Je zal nooit meer op de eerste plaats staan. Je woont, neukt, slaapt, viert vakantie, werkt nooit meer waar je het eigenlijk zou willen. Je past je aan de lopende band aan.
Alles moet je plannen. Zoveel dingen die bij het ouderschap komen kijken en het stopt NOOIT.
Ik kan letterlijk jaloers zijn op kinderloze stellen. Als moeder ( en vader vast ook) heb je nooit eens een echte break van je verantwoordelijkheden. Het ouderschap zet je niet even uit ofzo. Het is er contant.
Het heeft niets te maken dit gevoel met wel of niet van mijn kinderen houden. Dat is een feit welke hier niet ter discussie staat. Maar het moederschap: dat vind ik vaak geen flikker aan. En dan helpt een weekendje weg echt niet.
Vaak put het me totaal uit. Ik meen het voor duizend procent als ik zeg: eens maar nooit meer! In een volgend leven blijf ik kinderloos!
( en waarom voel ik nu de behoefte om ook iets 'leuks' te zeggen over hoe fantastisch mijn dna is enzo? het blijft toch een no-go onderwerp, want we moeten vooral heel veel van ons nageslacht houden en het als het grootste cadeau ever zien enzo)
Maar juist voor jou heb ik dan deze vraag: hoe zag je dit toen je besloot voor kinderen te gaan? En toen je er al twee of drie had (weet niet precies hoeveel kinderen je hebt) en besloot om er voor nog eentje te gaan?
maandag 10 juli 2017 om 15:29
Waarom heb je er in vredesnaam 4 gekregen? Waarbij die ene een heel tijd later?Yggdrasil- schreef: ↑10-07-2017 15:13Niet alles gelezen maar afgaande op de OP: heel herkenbaar!
Ik heb een iets groter dan gemiddeld gezin en ik vind vooral de constante stroom 'zorgen' die je hebt vreselijk zwaar.
Je bent gewoon totdat je letterlijk naar de eeuwige jachtvelden gaat nooit, nooit NOOIT meer zorgeloos.
Ik vind het beroep wat op mijn inner space gedaan wordt, die navelstrengen die tot over de gehele aardbol lopen, geen totale ontspanning meer kennen heel beklemmend. Ik vind het echt benauwend van tijd tot tijd. En krijg regelmatig echte paniek gedachten en angsten.
Kinderen zitten onder je huid en in je aura. Ze kosten je je laatste adem en geld. Zij gaan altijd voor, en elke keuze die je maakt doe je met je kinderen in je achterhoofd. Je zal nooit meer op de eerste plaats staan. Je woont, neukt, slaapt, viert vakantie, werkt nooit meer waar je het eigenlijk zou willen. Je past je aan de lopende band aan.
Alles moet je plannen. Zoveel dingen die bij het ouderschap komen kijken en het stopt NOOIT.
Ik kan letterlijk jaloers zijn op kinderloze stellen. Als moeder ( en vader vast ook) heb je nooit eens een echte break van je verantwoordelijkheden. Het ouderschap zet je niet even uit ofzo. Het is er contant.
Het heeft niets te maken dit gevoel met wel of niet van mijn kinderen houden. Dat is een feit welke hier niet ter discussie staat. Maar het moederschap: dat vind ik vaak geen flikker aan. En dan helpt een weekendje weg echt niet.
Vaak put het me totaal uit. Ik meen het voor duizend procent als ik zeg: eens maar nooit meer! In een volgend leven blijf ik kinderloos!
( en waarom voel ik nu de behoefte om ook iets 'leuks' te zeggen over hoe fantastisch mijn dna is enzo? het blijft toch een no-go onderwerp, want we moeten vooral heel veel van ons nageslacht houden en het als het grootste cadeau ever zien enzo)
Dan was twee toch mooi genoeg geweest?
maandag 10 juli 2017 om 15:30
Had je een PND , of dat ook eigenlijk niet ?vrouwjagersma schreef: ↑10-07-2017 15:07Niet te voorzien. Geweldige zwangerschap, stabiele relatie, alles voorhanden, goed netwerk. Toen de baby er was, was er gelijk het idee "ik kan dit niet, ik ben niet goed genoeg"
Dankzij vrij accuraat optreden van de wijkverpleegkundige is het allemaal redelijk snel gegaan, er was snel hulp en toen ging het beter. Maar vergis je niet, als je je zo voelt is elke dag een martelgang. Ik praat er ook liever niet te gedetailleerd over. Bij de jongste zijn er allerlei extra voorzorgsmaatregelen genomen en daar was het echt ook gelijk heel anders.
Wat ik me afvraag is of moeders met spijt ook " iets van een PND " hebben, of dat het iets totaal anders is. Dat je je geen raad weet met zo'n hummel, snap ik wel. Dat je in een wat-moet-ik-met-zo'n-brulboei-stand schiet, vind ik niet gek. Maar ben je de meest lastige fases doorlopen, doet je kind van , laten we zeggen , negen het op alle fronten prima en voel je een overweldigende spijt....ik geloof het, hoor, maar ik vat het niet echt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 10 juli 2017 om 15:34
Je kop in het zand steken lost ook niets op. Er zijn genoeg kinderen die hun leven beschadigd zijn omdat ze voelden dat ze niet gewenst waren in hun jeugd. Maak het openbaar, dat is de eerste stap om een oplossing te vinden. In het belang van zowel ouder als kind.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-07-2017 15:19Al zou je er wel bij stil hebben gestaan, dan weet je toch nog niet of jij degene bent die spijt krijgt ? Rn wat als je er bij stilgestaan hebt en je krijgt spijt : mag je dan wel of niet " klagen " ?
Het gaat om bewustwording. Je hoort vrijwel alleen verhalen van hoe geweldig het is om moeder te zijn. Het is wel zwaar maar het is het zo waard. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat als je eenmaal kinderen hebt dat je het het allemaal waard vindt. En dat is het dus niet. Breng dat dus nar buiten in plaats van het te verstoppen.
maandag 10 juli 2017 om 15:40
Ik was ontzettend jong en na de eerste kwamen er gewoon nog een paar.jellybelly schreef: ↑10-07-2017 15:27Maar juist voor jou heb ik dan deze vraag: hoe zag je dit toen je besloot voor kinderen te gaan? En toen je er al twee of drie had (weet niet precies hoeveel kinderen je hebt) en besloot om er voor nog eentje te gaan?
Ik vond het geloof ik toen heel leuk, hahaha.
Ik ben ook echt wel een tuttelmoeder en gek op baby's. Dat vond ik ook oprecht de heerlijkste tijd. Ze sliepen 23 uur per dag en voor de rest waren ze aan je vast geplakt. Bang dat ze in zeven sloten tegelijk zouden lopen, verkracht werden, aan de drugs zouden gaan, lam of in elkaar geslagen, bestond nog niet. Ze waren lief, klein, rose en knuffelbaar. En jij was hun wereld. En zij die van jou.
Toen ze de wijde wereld in gingen, werd het al intensiever, maar daar groei je in mee, en ik had hele gemiddelde kinderen die verder zich prima gedroegen en niet in de lampen hingen. Maar een knutseldefrutsel moeder was ik niet. Ik ging er graag met ze op uit en betrok ze gewoon in wat IK leuk vond
Maar ja op een gegeven moment zit je toch weer elke woensdag middag in zo'n ballorig ballenspeeltuintent en vraag je je af wat er in godsnaam gebeurt is.
Als ik nu jonge ouders zie stoeien met hun peuters en kleuters en slaapjes en hapjes en prakjes ben ik echt blij dat ik daar vanaf ben. Het heeft veel meer mijn leven beheerst dan ik mij toen besefde. Maar then again: dat was ook de leeftijdsfase waar ik in zat. Mijn voortplantingsdrang is echt verdwenen.
Ik vind mijn kinderen nu echt veel leuker. Maar de constante zorgen, echt die zijn er altijd en gaan nooit meer weg, die overspoelen me soms zo dat ik letterlijk hartkloppingen krijg en dan denk ik: man wat zou ik graag gewoon weer zorgeloos zijn en mijn leven alleen om mijzelf willen laten draaien.
Ik ben al meer dan mijn halve leven moeder, ik weet niet eens meer hoe het anders was, ik weet niet eens hoe het voelt om niet iemands moeder te zijn. Moeder zijn is mijn identiteit. Maar dat betekent niet dat ik het precies zo overnieuw zou doen met de wetenschap van nu. Want dat denk ik nml oprecht niet.
Maar nogmaals: ze zijn er en ze zijn fantastisch. Ik zou ze nooit kunnen en willen missen. Maar of ik opnieuw zo'n grote verantwoordelijkheid zou aangaan?
No way!
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 10-07-2017 15:42
0.21% gewijzigd
maandag 10 juli 2017 om 15:41
Yggdrasil- schreef: ↑10-07-2017 15:40Ik was ontzettend jong en na de eerste kwamen er gewoon nog een paar.
Maar dit is niet echt een antwoord op mijn vraag. Of misschien juist wel, je deed het gewoon zonder er veel bij na te denken?
maandag 10 juli 2017 om 15:42
Zodat voortaan iedereen zich af kan vragen of zijn of haar ouders het allemaal wel waard vonden ?robbie75 schreef: ↑10-07-2017 15:34Je kop in het zand steken lost ook niets op. Er zijn genoeg kinderen die hun leven beschadigd zijn omdat ze voelden dat ze niet gewenst waren in hun jeugd. Maak het openbaar, dat is de eerste stap om een oplossing te vinden. In het belang van zowel ouder als kind.
Dus dan voelen die kinderen het niet alleen, nu horen ze het ook hun moeder nog op tv zeggen ? En dat is helpend omdat ?
Het gaat om bewustwording. Je hoort vrijwel alleen verhalen van hoe geweldig het is om moeder te zijn. Het is wel zwaar maar het is het zo waard. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat als je eenmaal kinderen hebt dat je het het allemaal waard vindt. En dat is het dus niet. Breng dat dus nar buiten in plaats van het te verstoppen.
Bij een PND is er vaak een verstoorde band tussen moeder en kind. En daar is gelukkig aandacht voor.
Of je aan " gewone " spijt wat kunt doen weet ik niet zo goed. En ik weet ook niet of alle ouders zich nu , starend in hun navel, af moeten gaan zitten vragen of het het allemaal wel waard is.
maandag 10 juli 2017 om 15:45
Ik heb ook bewust geen kinderen hoorpaleviolet schreef: ↑10-07-2017 15:24Ik denk dat de meeste mensen zich wel realiseren dat spijt een optie is, dat het mogelijk is om het ouderschap niet zo leuk te vinden, maar ik denk dat het niet voor iedereen mogelijk is om in te schatten hoe zij dat persoonlijk zullen ervaren.
Ik weet al sinds mijn tienertijd dat ik niet aan het moederschap ga beginnen, en ik ben ook altijd heel erg bang geweest om per ongeluk zwanger te worden, juist omdat ik wel wist dat ik het later zou betreuren.
Maar sommige mensen gaan er van uit dat het moederschap juist goed bij ze past, en dat blijkt dan niet zo te zijn, daar doe je vooraf niet zoveel aan denk ik.
Maar er zijn zat mensen voor wie kinderen toch nog vanzelfsprekend zijn. Er is toch nog altijd druk om kinderen te nemen en daarbij wordt het altijd als het mooiste wat je kan overkomen afgeschilderd.
maandag 10 juli 2017 om 15:51
Ik had een hele riedel aan psychische heisa.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-07-2017 15:30Had je een PND , of dat ook eigenlijk niet ?
Wat ik me afvraag is of moeders met spijt ook " iets van een PND " hebben, of dat het iets totaal anders is. Dat je je geen raad weet met zo'n hummel, snap ik wel. Dat je in een wat-moet-ik-met-zo'n-brulboei-stand schiet, vind ik niet gek. Maar ben je de meest lastige fases doorlopen, doet je kind van , laten we zeggen , negen het op alle fronten prima en voel je een overweldigende spijt....ik geloof het, hoor, maar ik vat het niet echt.
Maar ik snap je tweede opmerking wel, ik kan het me ook niet echt voorstellen en ik zou ieder met deze gevoelens ook zeker aan willen raden hulp en begeleiding te zoeken.
maandag 10 juli 2017 om 15:52
Dit is helpend omdat:blijfgewoonbianca schreef: ↑10-07-2017 15:42Zodat voortaan iedereen zich af kan vragen of zijn of haar ouders het allemaal wel waard vonden ?
Bij een PND is er vaak een verstoorde band tussen moeder en kind. En daar is gelukkig aandacht voor.
Of je aan " gewone " spijt wat kunt doen weet ik niet zo goed. En ik weet ook niet of alle ouders zich nu , starend in hun navel, af moeten gaan zitten vragen of het het allemaal wel waard is.
1) De eerste stap van een probleem oplossen het probleem erkennen is.
2) Dit er voor kan zorgen dat andere mensen geen kinderen nemen als ze die kant van het verhaal zien en daarmee zichzelf en hun kinderen veel leed besparen.
En ja natuurlijk moet je jezelf dat afvragen. Voor jezelf, je partner en je kinderen.
maandag 10 juli 2017 om 15:54
Nou inderdaad. Het heeft mijn vader heel goed gedaan dat hij áltijd kreeg te horen dat ze hem liever niet gehad had. Het voordeel is wel dat je zeker weet dat er een moment komt dat ze het contact verbreken.robbie75 schreef: ↑10-07-2017 15:34Je kop in het zand steken lost ook niets op. Er zijn genoeg kinderen die hun leven beschadigd zijn omdat ze voelden dat ze niet gewenst waren in hun jeugd. Maak het openbaar, dat is de eerste stap om een oplossing te vinden. In het belang van zowel ouder als kind.
maandag 10 juli 2017 om 15:54
Misschien dat dit het duidelijker maakt: tegen mensen die een kind verliezen, wordt vaak gezegd dat ze wel voor altijd ouder van hun overleden kind zijn. Terecht. Ook als er geen kind meer is, blijf je ouder. Dat zegt iets over je eigen rol, naast je relatie met je kind.
maandag 10 juli 2017 om 15:57
Geen spijt van mijn drie geweldige kinderen, maar heb er destijds wel niet voldoende bij stilgestaan wat de consequenties zijn van het ouderschap. Je maakt jezelf enorm kwetsbaar, als er met hen iets gebeurt, mogen ze mij wel opbergen. Ik heb moeite met die constante bezorgdheid (heb drie zeer ondernemende pubers en zie zelf overal beren op de weg). En het gezegde kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen is ZO waar...
Ik heb er ook niet bij stilgestaan dat er zonder kinderen zoveel tijd (en geld!) zou zijn voor andere mooie dingen, dat je iets kan betekenen voor andere mensen bijvoorbeeldd, door vrijwilligerswerk of zo. Daar moet ik de eerste tien jaar nog niet aan denken (éénvan de drie heeft veel schoolse begeleiding nodig).
Ben ontzettend trots op mijn kinderen, hou zielsveel van ze... maar het moederschap is wel ten koste gegaan van andere dingen.
Ik heb er ook niet bij stilgestaan dat er zonder kinderen zoveel tijd (en geld!) zou zijn voor andere mooie dingen, dat je iets kan betekenen voor andere mensen bijvoorbeeldd, door vrijwilligerswerk of zo. Daar moet ik de eerste tien jaar nog niet aan denken (éénvan de drie heeft veel schoolse begeleiding nodig).
Ben ontzettend trots op mijn kinderen, hou zielsveel van ze... maar het moederschap is wel ten koste gegaan van andere dingen.
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 10-07-2017 22:09
Reden: typo
Reden: typo
0.11% gewijzigd
maandag 10 juli 2017 om 15:57
Geen idee.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-07-2017 15:30Had je een PND , of dat ook eigenlijk niet ?
Weet ik echt niet.
Bij mij was het gevoel te wijten aan mijn mentale omstandigheden toen. Dus ja, de nasleep van de kraambedpsychose en de pnd. Een verschrikkelijke periode, zoals Jagersma ook schrijft.
Als je er middenin zit weet je namelijk niet of en wanneer het overgaat. Nou, ik kan je vertellen dat sucks.
Daar is vast onderzoek naar gedaan maar ik ken de onderzoeken en uitkomsten niet.
Het gevoel herkennen is hopelijk voor diegene die er mee kampen prettig om te lezen.
Als dat spijtgevoel blijvend is, dan zal daar ongetwijfeld een reden voor zijn en die reden is dan weer voor iedereen met zulke gevoelens (neem ik aan) anders.
Ik geloof dat het bestaat, spijt hebben van zoiets als ouderschap.
Hoe zinloos of nutteloos die spijt ook is. Het is niet altijd maar te relativeren of af te doen als iets waar je je overheen moet kunnen zetten. Niet voor iedereen in ieder geval.
maandag 10 juli 2017 om 16:04
lux. schreef: ↑10-07-2017 11:23Nee, ik vind dat we het taboe niet zouden moeten doorbreken. Dat lijkt me namelijk helemaal niet wenselijk voor de kinderen. Bovendien, als je het moederschap zo zwaar vindt, zoals TO zegt, en dan heb ik het idee dat ze het vooral emotioneel heel zwaar vindt, dan zou ik daar hulp bij zoeken.
De vergelijking met homoseksualiteit vind ik slaan als een tang op een varken, want met homoseksualiteit schaad je niemand anders. Met het taboe doorbreken en openlijk te koop lopen met je spijtgevoelens over je kind, daarmee wel.
En dat doet TO niet, maar daarom is het wat mij betreft beter als het taboe blijft. Want inderdaad, het kind heeft er niet om gevraagd om geboren te worden (sprokkelientje geloof ik?); dat is een keuze van jou als ouder. Jij doet je kind het leven aan, als het mee zit 80 jaar aan pieken en dalen, en van tevoren weet je niet hoe hoog de pieken en hoe diep de dalen zullen zijn. Daar heeft hij of zij niet om gevraagd en had het kind niet bestaan, dan had het nooit geweten. Maar het kind bestaat wel en daar maak je dan het beste van, en als je dan tegen jezelf aanloopt, dan zoek je daar hulp bij, als je het mij vraagt.
Als iemand géén kinderen heeft gekregen en daar achteraf spijt van heeft, of vastloopt in zijn loopbaan en spijt heeft van zijn carrièrekeuzes, etc., dan zoekt hij daar ook hulp bij. Dan ga je geen #regrettingworkinglife oprichten om te laten zien hoezeer het je spijt allemaal, dan doe je er wat mee. Toch? Waarom zou je dan nu ineens niet wat moeten met spijtgevoelens?
Ik heb even nagedacht over waarom ik het niet los van elkaar kan zien, 'moederschap' en het kind. Ik denk dat wat TO bedoelt met 'moederschap', dat dat de zorgrol haar niet past.
Als je het sec hebt over dat de zorgrol je niet past, dwz: luiers verschonen is niet je ding, je haat het om elke dag vroeg op te moeten omdat je kind om 6u opstaat, je vindt het zorgen dat het gezin draait vermoeiend en je wordt gek van zoveel was, dan denk ik dat iedere moeder het wel eens met je eens is. Niemand staat te springen bij de aanblik van 4 wasmanden om eens even lekker de wasvrouw uit te gaan hangen na een lange werkdag en 3 kinderen gevoed, gebadderd en voorgelezen in bed te stoppen. Dat ís ook pittig. Maar dat zie ik geloof ik niet als moederschap, dat zie ik als verzorging. En ik denk dat zoveel mensen verzorgen niet écht het einde vinden (ik ben er een van iig), maar dat het moederschap, dus het hebben van het kind zelf, en de liefde en leuke momenten dat dat met zich meebrengt, dat flink overschaduwt.
En kennelijk heeft TO dat niet. Wat voor mij maar een piepklein stukje van het moederschap is, iets 'dat er nu eenmaal bijhoort', is voor haar zo groot dat de geneugten die het kind net zich meebrengt er niet (meer) tegen opwegen. Dus dan begrijp ik, in die zin, dat je spijt hebt van het moederschap.
Maar dat is dan toch een heel verdrietig en naar iets, dat je de zorgrol zo zwaar en groot vindt, dat dat alles overschaduwt? Dan wil je dat het liefst veránderen, lijkt me, niet het liefst ongedáán maken. En dat is waar ik TO niet meer volg, dat ik het gevoel heb dat zij zegt: 'ik heb spijt en daar blijft het bij.'
En dat het geen effect heeft op de kinderen omdat ze er niets van merken, dat vind ik erg moeilijk te geloven. Een ongemotiveerde collega pik je er zo uit, iemand die zich verveelt bij een vergadering daar druipt het vaak vanaf... en dan zou het een kind niet opvallen dat zijn/haar moeder hiermee zit? Volgens mij is het bijna onmogelijk om dat niet onbewust toch over te dragen op je kind.
Zonder dit topic te willen kapen of er een homo-propaganda gebeuren van te willen maken: hier moet ik wel even op reageren. Ik kom net uit mijn werk, en was er bijna zeker van dat hier een opmerking over gemaakt zou worden. En inderdaad.
De parallel die ik trok met mijn geaardheid, was om aan te geven dat het zelf-vervreemdend is om te moeten leven naar de verwachtingen en standaard van anderen. Om gevoelens te ervaren bij jezelf die afwijken van de norm. Om daar niet open over te kunnen zijn, als je er al achter bent wat het is wat je voelt. Want in eerste instantie probeer je je uiteraard te schikken naar wat iedereen van je verwacht. Als dit maar matig lukt, ga je allerlei excuses bedenken waarom je niet voelt wat je "moet" voelen. "het zal wel een depressie zijn", "het zal wel met mijn moeilijke jeugd te maken hebben". "het is vast tijdelijk, als ik maar beter mijn best deed zou het wel anders voelen". En hoe harder je je best doet, hoe erger het lijkt te worden.
Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen met de eerste stap nemen: het voor jezelf onderkennen dat je voelt wat je voelt. Pas daarna kun je er iets mee. Latente, half onderdrukte gevoelens, daar valt niks mee te beginnen. Die ondermijnen je zelfvertrouwen, je zelfbeeld en daarmee direct je leven.
En dat is wat mij zo tegen de borst stuit bij sommige posts: ze benadrukken alleen nog maar een keer extra dat je vooral dient te beantwoorden aan de norm, anders is er iets heel ernstig mis met. je.
Dat was mijn punt.
maandag 10 juli 2017 om 16:07
robbie75 schreef: ↑10-07-2017 15:52Dit is helpend omdat:
1) De eerste stap van een probleem oplossen het probleem erkennen is.
2) Dit er voor kan zorgen dat andere mensen geen kinderen nemen als ze die kant van het verhaal zien en daarmee zichzelf en hun kinderen veel leed besparen. Nogmaals : je weet niet van te voren dat je spijt gaat krijgen. Je weet ook niet wat voor kind je krijgt. Sommige mensen hebben spijt van een all in vakantie. Maar die all in hotels zitten proppievol. Hoe helpt dat jou als je er over denkt om een all in vakantie te boeken ?
En ja natuurlijk moet je jezelf dat afvragen. Voor jezelf, je partner en je kinderen.
maandag 10 juli 2017 om 16:08
Ja eigenlijk wel.jellybelly schreef: ↑10-07-2017 15:41Maar dit is niet echt een antwoord op mijn vraag. Of misschien juist wel, je deed het gewoon zonder er veel bij na te denken?
Je kan zoveel mogelijk plannen en van te voren uitstippelen, maar kinderen zijn daar wat mij betreft geen onderdeel van.
Ze zijn me, hoewel bewust voor gekozen, overkomen. Ik stopte wel met de pil en dacht dat het me leuk leek om me voort te planten. Maar wat het werkelijk inhield kon ik nooit van te voren weten. Het gevoel van onmacht en heftige verantwoordelijkheid kwam in golven en toen ik nog jong en flexibel was, was ik ook zorgelozer en impulsiever. Met de wetenschap van nu, zou ik nooit kinderen hebben genomen. Maar dat wist ik toen niet. Ik dacht vooral dat ik goed voorbereid was, maar de waarheid was dat ik geen idee had. En zo is het gewoon voor heel veel.
Je krijgt 1 of meerdere kinderen, speelt house, maar er zeurt ergens on the back ground altijd dat stemmetje: had je dit wel moeten doen, en is dit het? Is dit nou waar ik mijn hele leven en zorgeloosheid voor heb opgegeven? En hoezo krijg je er zoveel voor terug? Waar en wanneer dan?
Nogmaals, en ik blijf het aanstippen: mijn dna is fantastisch gelukt en ze zijn de leukste en de mooiste van de wereld. Maar de verantwoordelijkheid slokt me gewoon op en zuigt me leeg. Het zegt overigens heel veel over MIJ. En nagenoeg niks over mijn kinderen.
Dat besef ik mij echt wel.
Dat ik niet geniet is trouwens niet zo. Ik geniet me nml kapot. Dus het 1 kan echt wel naast het andere bestaan! Gelukkig wel zeg!!
maandag 10 juli 2017 om 16:11
Dan snap ik nog niet dat no 4 er is gekomen na je 30e.Yggdrasil- schreef: ↑10-07-2017 16:08Ja eigenlijk wel.
Je kan zoveel mogelijk plannen en van te voren uitstippelen, maar kinderen zijn daar wat mij betreft geen onderdeel van.
Ze zijn me, hoewel bewust voor gekozen, overkomen. Ik stopte wel met de pil en dacht dat het me leuk leek om me voort te planten. Maar wat het werkelijk inhield kon ik nooit van te voren weten. Het gevoel van onmacht en heftige verantwoordelijkheid kwam in golven en toen ik nog jong en flexibel was, was ik ook zorgelozer en impulsiever. Met de wetenschap van nu, zou ik nooit kinderen hebben genomen. Maar dat wist ik toen niet. Ik dacht vooral dat ik goed voorbereid was, maar de waarheid was dat ik geen idee had. En zo is het gewoon voor heel veel.
Je krijgt 1 of meerdere kinderen, speelt house, maar er zeurt ergens on the back ground altijd dat stemmetje: had je dit wel moeten doen, en is dit het? Is dit nou waar ik mijn hele leven en zorgeloosheid voor heb opgegeven? En hoezo krijg je er zoveel voor terug? Waar en wanneer dan?
Nogmaals, en ik blijf het aanstippen: mijn dna is fantastisch gelukt en ze zijn de leukste en de mooiste van de wereld. Maar de verantwoordelijkheid slokt me gewoon op en zuigt me leeg. Het zegt overigens heel veel over MIJ. En nagenoeg niks over mijn kinderen.
Dat besef ik mij echt wel.
Dat ik niet geniet is trouwens niet zo. Ik geniet me nml kapot. Dus het 1 kan echt wel naast het andere bestaan! Gelukkig wel zeg!!
In dit tijdperk overkomen kinderen je niet snel.
maandag 10 juli 2017 om 16:15
Ik heb nog niet alles gelezen dus ik ben vast mosterd, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik was op mijn 35e, toen ik mijn eerste kind kreeg, echt geen kind meer. Had een koopwoning en een vaste baan. Een zieke moeder. Ofwel, verantwoordelijkheden en zorgen.fashionvictim schreef: ↑09-07-2017 20:49
Ik denk namelijk dat die dingen die je noemt, dat nooit meer zorgeloos zijn, dat altijd verantwoordelijk zijn, helemaal niet het gevolg zijn van het feit dat je moeder bent, maar simpelweg van het feit dat je geen kind meer bent. Had je geen kinderen gekregen, dan was je geheid inmiddels ook niet meer zorgeloos en had je ook altijd de verantwoordelijkheid voor het een of ander. Dan was het niet je kind, maar je dementerende moeder. Of de werknemers van je bedrijf. Of je depressieve partner. Of je baan. Of je hypotheek. Of je blinde hond. Of weet ik veel wat.
Volwassen worden betekent nu eenmaal dat je zorgeloosheid verdwijnt. En dat je verantwoordelijkheden krijgt waar je niet meer voor kunt weglopen. Dat het leven geen feestje meer is. En die volwassenheid komt meestal min of meer tegelijk met het moment dat de meeste mensen ook kinderen krijgen. En daarom halen sommige mensen het gevoel dat het volwassen leven soms best wel tegenvalt, door elkaar met het gevoel dat het ouderschap tegenvalt.
Terwijl ik denk dat je precies deze zelfde gevoelens gehad zou hebben als je geen kinderen had gekregen. Je had dan alleen niet zo'n mooi excuus voor die gevoelens gehad.
Die staan echter in het niet tot de 24/7 claim die kinderen op je doen. Ik kan TO, en haar aanvullende posts, zodoende wel invoelen. Wij hadden echt wel goed over kinderen nagedacht, maar ik had me nooit een voorstelling kunnen maken hoe het voelt dat twee levende wezens altijd en altijd en altijd afhankelijk van jou zijn. Van jouw keuzes en jouw levensstijl. Je kunt ze een weekend bij hun vader laten, of bij de oppas, en dat helpt, maar het grootste deel van de tijd kan dat natuurlijk niet. Man, wat vind ik dat heftig.
maandag 10 juli 2017 om 16:19
Fash, je bent een gezegend mens. Ik lees je hier en zie dat je het echt niet begrijpt en ik vind dat oprecht fijn voor je. Dat maakt (vermoed ik) dat jij inderdaad makkelijk door het moederschap fietst en daardoor iedere ochtend vrolijk op staat. Ik zou willen dat ik daar iets van had, maar ik heb dus juist wat ik eerder al schreef, een continu gevoel van verantwoordelijkheid wat ik nooit uit kan zetten.fashionvictim schreef: ↑09-07-2017 22:08Ten eerste: ik ben zo vaak een hele zondag in bed gebleven sinds ik moeder ben. Soms gezellig met kind, soms met partner, soms in mijn eentje. En ze leven nog steeds.
Ik snap heus wel dat mensen er geen zin in hebben, maar ik merk dat mensen die geen kinderen hebben vaak zo'n raar vertekend beeld hebben van kinderen hebben. Alsof het iets heel heftigs is. Dat is het in zekere zin ook wel, maar die heftigheid zit niet in de dingen die jij noemt. Vind ik.
Misschien ben ik wel een beetje een simpele ziel, als het op mijn moederschap aankomt. Ik doe maar wat. Ik denk helemaal niet zo heftig na als dat ik hier op het forum lees. Misschien dat als ik dat wel zou doen, dat ik er dan ook geen zin in zou hebben. Ik herken het simpelweg echt niet.
maandag 10 juli 2017 om 16:22
Omdat er zat mensen zijn die er nooit bij stil hebben gestaan dat je er ook spijt van kan krijgen. Het gaat om bewustwording, zoals ook met tienermoeder programma's is gedaan.
maandag 10 juli 2017 om 16:25
De zorgen die je voor je kinderen hebt zijn van zo'n andere orde dan voor een huisdier, een zieke moeder, schulden, partner, oma, etc etc.
Het is zo'n intens oergevoel die je gewoon ineens letterlijk naar je strot kan doen laten grijpen.
Je kinderen zijn er altijd. Onder je huid. Je neemt ze altijd en overal met je mee naartoe. Eenmaal moeder: altijd moeder. Het moederschap gaat NOOIT meer over, er is GEEN weg meer terug.
Dat voelt soms alsof ik gevangen ben.
En toch zou ik in dit leven niet anders willen, want ik ken mijn bloed en ik hou meer van ze dan van mijzelf en wie dan ook.
Maar zou ik er zonder dat allesoverheersende gevoel van liefde wat alles, maar dan ook alles vergoelijkt weer voor kiezen?
Nee!
Want het is het heftigste dat me ooit is overkomen. En ik vraag me echt vaker dan gezond voor me is af of ik het wel goed doe. Ik stel hoge eisen aan mezelf als ouder, en goed is nooit goed genoeg lijkt het wel. De bewustwording dat ik verantwoordelijk ben voor hun geluk, hun hele wezen, is angstaanjagend. Ik ben geen spontane moeder die maar wat doet. Ik voed heel bewust op, misschien wel te bewust.
Ik ben ook best wel een zenuwpees en heel onzeker.
Mijn kinderen zijn ondanks alles ( of misschien wel dankzij alles) ontzettend goed gelukt. Ze zijn fantastisch in zoveel opzichten. Ze zijn mijn spiegel, de lucht die ik adem, de reden waarom ik leef. Dat bedoel ik niet dramatisch. Dat is gewoon zo. ( en nee ze hebben geen trauma omdat ze altijd deze druk voelen, er hoeft geen amk te worden gebeld
)
Het is zo'n intens oergevoel die je gewoon ineens letterlijk naar je strot kan doen laten grijpen.
Je kinderen zijn er altijd. Onder je huid. Je neemt ze altijd en overal met je mee naartoe. Eenmaal moeder: altijd moeder. Het moederschap gaat NOOIT meer over, er is GEEN weg meer terug.
Dat voelt soms alsof ik gevangen ben.
En toch zou ik in dit leven niet anders willen, want ik ken mijn bloed en ik hou meer van ze dan van mijzelf en wie dan ook.
Maar zou ik er zonder dat allesoverheersende gevoel van liefde wat alles, maar dan ook alles vergoelijkt weer voor kiezen?
Nee!
Want het is het heftigste dat me ooit is overkomen. En ik vraag me echt vaker dan gezond voor me is af of ik het wel goed doe. Ik stel hoge eisen aan mezelf als ouder, en goed is nooit goed genoeg lijkt het wel. De bewustwording dat ik verantwoordelijk ben voor hun geluk, hun hele wezen, is angstaanjagend. Ik ben geen spontane moeder die maar wat doet. Ik voed heel bewust op, misschien wel te bewust.
Ik ben ook best wel een zenuwpees en heel onzeker.
Mijn kinderen zijn ondanks alles ( of misschien wel dankzij alles) ontzettend goed gelukt. Ze zijn fantastisch in zoveel opzichten. Ze zijn mijn spiegel, de lucht die ik adem, de reden waarom ik leef. Dat bedoel ik niet dramatisch. Dat is gewoon zo. ( en nee ze hebben geen trauma omdat ze altijd deze druk voelen, er hoeft geen amk te worden gebeld
maandag 10 juli 2017 om 16:26
Van de meeste dingen kun je pas echt zeggen wat je ervan vindt als je er middenin zit. Er zijn weinig dingen zo ingrijpend als het ouderschap, dus zo raar vind ik het niet dat iemand wordt overvallen door aspecten die onverwachts erg zwaar kunnen vallen of die je verkeerd had ingeschat.
Het hoeven overigens niet eens de kinderen zelf te zijn die tegenvallen, ik denk dat ik juist erg teleurgesteld in mezelf zou kunnen raken als ik kinderen had. Dat ik de hele dag door maar bang zou zijn dat zo'n kind onder een bus/pestkop/pedofiel/kilo heroïne/enge ziekte zou lopen of zoiets, en dat ik daar heel slecht mee om zou kunnen gaan. Ik word al helemaal gek als de hond niet lekker is, laat staan als er iets met mijn kind zou zijn.
Wat me trouwens erger lijkt dan een moeder die eerlijk durft te zeggen dat het wel eens tegenvalt, is een moeder die wil bepalen wat anderen wel en niet mogen voelen. Daar word je als kind pas echt door in de hoek gezet.
Het hoeven overigens niet eens de kinderen zelf te zijn die tegenvallen, ik denk dat ik juist erg teleurgesteld in mezelf zou kunnen raken als ik kinderen had. Dat ik de hele dag door maar bang zou zijn dat zo'n kind onder een bus/pestkop/pedofiel/kilo heroïne/enge ziekte zou lopen of zoiets, en dat ik daar heel slecht mee om zou kunnen gaan. Ik word al helemaal gek als de hond niet lekker is, laat staan als er iets met mijn kind zou zijn.
Wat me trouwens erger lijkt dan een moeder die eerlijk durft te zeggen dat het wel eens tegenvalt, is een moeder die wil bepalen wat anderen wel en niet mogen voelen. Daar word je als kind pas echt door in de hoek gezet.
maandag 10 juli 2017 om 16:35
+1Snarky schreef: ↑10-07-2017 16:26Van de meeste dingen kun je pas echt zeggen wat je ervan vindt als je er middenin zit. Er zijn weinig dingen zo ingrijpend als het ouderschap, dus zo raar vind ik het niet dat iemand wordt overvallen door aspecten die onverwachts erg zwaar kunnen vallen of die je verkeerd had ingeschat.
Laatste alinea helemaal!