sprongetje?

27-11-2010 10:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb wel eens gehoord dat babys sprongetjes hebben?? Mijn zoontje van 15 weken sliep altijd van 21.00 tot 8.00, maar sinds een paar dagen is hij elke nacht aan het jengelen we geven hem de speen en dan valt hij weer in slaap, om vervolgens al om 6.30 wakker te worden. Wie weet of dit een sprongetje kan zijn, en hoelang duurt dat dan?

Hij is 3 weken te vroeg geboren dat heeft er toch ook iets mee te maken?

(hij heeft geen honger, heb ik al geprobeerd)

ps wat is eigenlijk precies een sprongetje?
Heb je Google al eens geprobeerd?

Ik vind het woord 'sprongetje' trouwens een jeuk-woord. Ik geloof best dat kinderen ongemak kunnen ondervinden van hun razendsnelle ontwikkeling, maar dat dat altijd op hetzelfde moment zou zijn, nee, dat gaat er bij mij niet in.

Onregelmatig slapen is trouwens heel normaal op die leeftijd.
Google is best handig...
De mentale ontwikkeling (de ontwikkeling in zijn koppie) verloopt in sprongetjes. Bij ieder sprongetje dat je baby maakt kan hij nieuwe dingen snappen en gaan doen. Gelukkig kun je precies weten wanneer je baby een sprongetje maakt. Gelukkig, want voordat je baby dingen leert, heeft hij het even heel moeilijk en zal hij wat vaker huilen, hangerig zijn en humeurig... Oei, ik groei!

Quote van de site 'Oei ik groei'
Lang leve de OeiIkGroei-indoctrinatie

Volgens mij kan het ook dat je kind simpelweg ineens níet meer doorslaapt. Sprongetje of niet, dat gebeurt volgens mij gewoon.
flut boek, je kind zeven gewoon een baaldag, klaar.
De sprongetjes-theorie komt voornamelijk uit een boek dat heet: oei, ik groei! En dat boek is wat mij betreft een van de slechtste boeken aller tijden.

Op zich zit er natuurlijk wat in dat baby's soms even niet zo lekker in hun -groeiende- vel zitten. En dat ontwikkeling niet alrijd lineair verloopt met kinderen maar soms schoksgewijs. En dat die kleintjes het soms moeilijk hebben met het verwerken van hun eigen ontwikkeling kan ik me ook voorstellen.

Maar feit is: het is een baby, je kunt er alle theorieën op los laten maar het is een baby en die baby moet gewoon groot worden met liefde en geduld.

Boeken en theorieën over baby's kunnen interessant zijn maar meer uiteindelijk moet je het gewoon met je gevoel doen.

Dus: wel of niet een sprongetje: je kind moet er doorheen en je kunt niets anders doen dan hem daarin zo goed mogelijk te begeleiden.
Ik heb het boek: Oei ik Groei, een keer geleend bij de bieb om te kijken of ik het wou kopen. De manier waarop alles beschreven werd, is niet echt mijn ding. Dus ik heb een normaal, informatief boek aangeschaft om te kijken wat er ongeveer gebeurt per maand. Er zit geen gebruiksaanwijzing op een baby en elke baby is weer anders. Sprongetjes geloof ik niet in. Ik denk ook dat dochter soms haar dag niet heeft en soms lekker vrolijk is, net als gewone mensen.

Onze dochter sliep vrijwel vanaf het begin af aan door. Sinds ze ongeveer 6 maanden was, werd ze 's nachts ook wakker voor de speen. Ik ben blij dat het daarbij blijft en dat ze gewoon weer verder slaapt. Hoort er blijkbaar bij. Is een flut advies, maar het is niet anders.
Ik vind 06.30 uur helemaal niet te vroeg voor een baby van 15 weken. En ik vind het ook wel normaal dat ze 's nachts wakker worden. Fijn dat hij gelijk weer doorslaapt als hij zijn speen krijgt.

Ik denk dat je gewoon erg verwend bent dat je baby van 21.00 tot 08.00 uur sliep. Lucky you!
quote:Guinevieve schreef op 27 november 2010 @ 10:35:

De sprongetjes-theorie komt voornamelijk uit een boek dat heet: oei, ik groei! En dat boek is wat mij betreft een van de slechtste boeken aller tijden.

Op zich zit er natuurlijk wat in dat baby's soms even niet zo lekker in hun -groeiende- vel zitten. En dat ontwikkeling niet alrijd lineair verloopt met kinderen maar soms schoksgewijs. En dat die kleintjes het soms moeilijk hebben met het verwerken van hun eigen ontwikkeling kan ik me ook voorstellen.

Maar feit is: het is een baby, je kunt er alle theorieën op los laten maar het is een baby en die baby moet gewoon groot worden met liefde en geduld.

Boeken en theorieën over baby's kunnen interessant zijn maar meer uiteindelijk moet je het gewoon met je gevoel doen.

Dus: wel of niet een sprongetje: je kind moet er doorheen en je kunt niets anders doen dan hem daarin zo goed mogelijk te begeleiden.

Hear hear.

En was die hele sprongetjestheorie later niet keihard onderuitgehaald door onderzoek?
De kritiek op Oei ik Groei is dat de baby's in de onderzoeksgroep kinderen van hoogopgeleide ouders waren. Ouders die bovenop de ontwikkeling zaten en de middelen hadden om de kinderen onmiddelijk vanalles voor te zetten.

Met andere woorden: het waren geen doorsnee kinderen, en dus is het onderzoek niet representatief.

De meeste kinderen gaan iets langzamer in hun ontwikkeling. Bovendien is niet ieder kind hetzelfde. Ze hebben niet allemaal dezelfde interesses dus zal de een vlotter zijn qua motoriek, de ander met bijvoorbeeld taal.
Mijn zoontje had het ook na 15 weken. Hij werd weer iedere nacht een aantal keren wakker, en ook een stuk vroeger. Hij sliep al door sinds dat hij 6 weken oud was, dus was erg balen!

Helaas heeft hij dit volgehouden tot dat hij 10 maanden oud was. Nu slaapt hij weer elke nacht goed(behalve als hij tandjes/kiezen krijgt of alas hij zie is), maar wordt wel vroeg wakker.

Elk kind is anders, die van mij is gewoon niet zo'n langslaper.

Helemaal eens met erwtje.
Hier hetzelfde. Sinds zij 17 weken was. Sliep daarvoor ook door zonder 1 kik. Geen analyse of verklaring voor je. Dochter is bijna 7 maanden en de situatie is onveranderd. Wij ploppen door en houden ons voor dat het een fase is. Hier soms tien keer per nacht. Je went er aan, het ploppen. Be creative anders wordt het zwaar. Wij draaien soms nachtdiensten. Een hele nacht dienst. Werkt beter dan in de nacht om en om gaan.
Half 7 wakker is een zeer nette tijd voor een baby. Als hij 's nachts jengelt heeft ie dan ook geen honger? Of misschien gewoon de behoefte om een van z'n ouders even te zien.
Bij mij klopte het wel precies met het boek altijd (de ontwikkelingen niet, wel het slecht in haar vel zitten).
Baby's van die leeftijd die 's nachts wakker worden hebben 9 van de 10 keer honger. Dus als jij zegt dat het geen honger is, dan zou je dat alle keren als hij 's nachts wakker wordt moeten controleren.

Het kan ook zijn die hij zich alleen voelt als íe even wat lichter slaapt.
Hier kwamen de sprongetjes trouwens wel heel vaak overeen met het boek. Ik zelf vond het geen totale onzin of ten mnste niet alles wat er in stond. Was voornamelijk fijn om als onzeker moeder de schuld te kunnen geven aan een 'sprong', als kind eens een huil periode had. Wat hij dan wel niet allemaal zou kunnen daarna, daar heb ik altijd overheen gelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven