Spruw

17-11-2008 11:30 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn dochtertje van bijna 7 maanden heeft afgelopen week een antibiotica kuur gehad vanwege een lngontsteking.

Nu is de kuur gestopt en meteen een dag later een mondje vol met spruw.

Nu heb ik net de huisarts gebeld en de assistente zei, ik laat de arts wel een receptje schrijven.

Maar.....mijn vraag is nu aan jullie, hebben jullie hier ervaring mee en moet ik extra hygiene in acht nemen m.b.t. speelgoed e.d. ?Flessen en speen kook ik nu na gebruik meteen uit, maar speelgoed, moet ik dat wassen?

Morgen en woe gaat ze naar het KDV, moet ik daar nog aangeven dat ze niet met speelgoed mag spelen van hun (aangezien ze alles in haar mond stopt) of hoeft dit allemaal niet zo strikt?

Alvast bedankt

Groetjes,

Anna
lastig... hier ook spruw gehad maar toen was larfje pas 4 weken... Geloof dat we bij mij op de kresj daar geen protocol voor hebben.Weet wel dat het vreselijk besmettelijk is. In ieder geval wel aangeven en aan hun vragen wat zij denken dat je moet doen... en stel je vraag eens op het borstvoedingsforum.nl misschien dat daar een goed antwoord uit komt.

Succes
Even vragen op het kdv, maar volgens mij luistert het niet zo nauw. Ze moeten geen vinger in haar mond stoppen (sowieso heel goor als anderen dat doen).

Hier nog even een mail van mijn zus die ze een keer aan me stuurde. Zij heeft het gehad toen ze haar dochter kreeg, dus mss heb je wat aan deze informatie

heet Fluconazol, en is verkrijgbaar onder de merknaam Diflucan.

> > Het is een middel tegen schimmels in het algemeen, en heeft zelfs in de

> > omschrijving staan dat je het niet mag gebruiken tijdens borstvoeding. In

> > Amerika trekken ze zich daar niks van aan en doen ze dat juist tijdens

> > spruw. De verloskundige waar ik het van heeft

> > raadt niet aan het te slikken, maar op je tepels te smeren na het voeden.

> > Na elke voeding erop en voor elke voeding weer goed schoonmaken.

> > Het nadeel is dat het is bedoeld om te slikken en ze hebben er zo'n zoet

> > sinasappelsmaakje aan gegeven vol suiker, en is dus een nogal plakkerige

> > zooi, niet echt smeerbaar. Het schoonmaken is wel vervelend. Maar je hoeft

> > het maar 2 weken te gebruiken.

> > Je kunt het alleen krijgen via de huisarts, en die zal niet happig zijn

> > het te geven, maar je moet erbij zeggen dat het uitsluitend is om te

> > smeren en niet om te slikken.

Sterkte!
Amalia, fluconazol wordt hier ook gewoon voorgeschreven door de meeste huisartsen, maar dan wel pas in het geval de andere middelen niet helpen. Het heeft namelijk niet zo veel nut om metéén met een kanon op een mug te gaan schieten, als je ook gewoon vliegenmeppers hebt.

Anna, je zult waarschijnlijk een receptje voor Daktarin orale gel krijgen (of anders voor nystatine). Dat moet je een aantal x daags op je vinger doen en dan in het mondje smeren. (Nystatine is een vloeistof, dat moet juist opgedronken worden of in het mondje gespoten worden.) Als je borstvoeding geeft, dan moet jij zelf ook behandeld worden. Dit kan door na elke voeding dun miconazol creme op je tepels te smeren. De creme is volledig ingetrokken tegen de tijd dat je weer gaat voeden.

De daktarin of nystatine kun je het best na elke melkvoeding geven. Dus deel de dagdosering door het aantal melkvoedingen en geef dan dus vaker en in een kleinere portie dan de een, twee of drie keer per dag die voorgeschreven wordt. Door de melksuikers kan de schimmel weer welig gaan tieren, vandaar dat lactatiekundigen het op deze manier voorschrijven (en de artsen in het ziekenhuis waar Qtie lag ook trouwens).

Qua hygiëne: geef het in ieder geval door aan het kdv. Bij ons deden ze er niet moeilijk over. Alleen bij heel jonge zuigelingen die borstvoeding krijgen is het wel handig om ze uit de buurt van jouw kinds mond te houden (en dus ook uit de buurt van haar afgelebberde speelgoed ). Verder doe je al wat je moet doen, qua hygiënische maatregelen thuis. Je zou door de hydrofielen / spuugdoekjeswas (en als je borstvoeding geeft ook je voedingsbeha's) nog een scheut azijn door het laatste spoelwater kunnen gooien. Wel op 60 graden wassen, anders gebeurt er helemaal niets met de schimmel.

Sterkte ermee!
ha quertu, hoopte al dat jij zou reageren... je weet er zoo veel meer van af dan ik ! (en ik werk nog wel op een kinderdagverblijf en heb geen idee... )
Dank voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee!
Bijtje, dat je op een kinderdagverblijf werkt, wil niet zeggen dat je op dit soort typische borstvoedingskwalen het juiste antwoord moet hebben natuurlijk.

(En ik ben ook maar door schade en schande wijsgeworden en vooral ook door heel goede experts te raadplegen. )
an_na, uit jouw openingspost begreep ik niet of je nu wel of geen borstvoeding geeft (want zonder dat kan je kindje natuurlijk ook spruw krijgen). Maar ik ga daar even wel vanuit.

In ieder geval hier ook een spruw-expert! Ik en mijn zoontje hebben de eerste 9 weken spruw gehad en ik heb bijna alles geprobeerd en ik was voor bijna alle middelen resistent, dus ik bleef zoonlief aansteken. Het paardenmiddel flucanazol heeft uiteindelijk (na meerdere kuren in diverse doseringen) zijn vruchten afgeworpen en we voeden alweer ruim 13 maanden zonder pijn.

Jij hebt dus een situatie waar je zoon spruw heeft en je niet alleen hem moet behandelen, maar ook maatregelen moet treffen om het zelf niet te krijgen (en hem terug aan te steken).

Ik lees hierboven al goede tips, maar ik wilde je nog even wijzen op gentiaan violet (heb ik nooit gebruikt, maar hoor daar goede verhalen over). Hier kan je het volledige candidaprotocol vinden. http://www.borstvoeding.c...ida/candida-protocol.html

Oh ja, als je geen zin hebt in zure was (door de azijn), dan kan je ook je beha's en topjes in de droger stoppen. Volgens mijn lactatiekundige doodt dit ook de schimmel. En na elke voeding schone borstpads en je borsten afnemen met wat water. En als voorzorg miconazolnitraatcreme op de tepels smeren. Daktarin orale gel (die je kindje wellicht krijgt in de mond), zou je in theorie ook kunnen gebruiken daarvoor, maar bij mij droogde die weer heel erg mijn tepel uit waardoor ik weer kloofjes kreeg. De gewone miconazolnitraatcrème (zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar) werkte hier beter.

Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven