Stiefmama's aan de zijlijn!

25-09-2017 09:34 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het verhaal wat duidelijker neerzetten.
Ik en mijn vriend zijn bijna 4 jaar samen, wij willen ook gaan samen wonen enkel zit de woningmarkt ons nu niet echt mee.

Vorig jaar mei is de ex van mijn vriend komen vertellen dat zij een zoon van toen 2 heeft van mijn vriend. Het kindje is verwerkt in de periode dat het al uit was tussen mijn vriend en zijn ex. Zij heeft hem nooit los willen laten en heeft ook met enkele regelmaat geprobeerd om tussen onze relatie in te komen.
Tot aan vorig jaar wisten wij niet zeker dat het kindje van hem was. Er waren meerdere mannen in ons dorp die vermoedes hadden dat hunzelf de vader waren. Er zijn dan ook meerdere DNA testen geweest uiteraard zonder succes.

Toen de ex het kwam vertellen wou zij aan alles meewerken, zoals DNA, erkenning en omgangsregeling. Helaas hield dit op op het moment dat zij besefte dat ik nog steeds een relatie heb met mijn vriend. Hierna kreeg mijn vriend enkel nog maar berichten van haar dat ze het kind zou laten erkennen en dat mijn vriend hem nooit te zien zou krijgen. Mijn vriend heeft op dat moment een advocaat ingeschakeld.

Ondertussen is de oma van het kindje nog bij mijn vriend aan de deur geweest. Zij vond ook dat het zo niet hoefde maar als haar dochter (de moeder van het kindje) het niet wou kon zij ook niets doen. Zij bevestigde wel de verhalen die wij hoorde over onder andere dat er een ongeluk was geweest waarbij moeder dronken en onder invloed was en dat haar zoontje hier bij was. Oma beloofde wel dat mijn vriend zijn zoon voor augustus 2016 zou zien. Dit was helaas een loze belofte.

Afgelopen Januari is de rechtzaak geweest, hierbij heeft mijn vriend de DNA test gewonnen. Mijn vriend heeft deze direct in februari af laten nemen en toen was het wachten op zijn ex. De uiterlijke datum dat ze moest gaan was eind mei. De datum verstreek en ze was niet gegaan. Dit is 3x zo gegaan tot we uiteindelijk eind augustus 2017 bericht kregen dat mijn vriend de biologische vader is van de kleine.

Nu hebben we inmiddels ook weer bericht gehad van de Bijzondere Curator (advocaat van de kleine) en zij staat volledig achter mijn vriend en vind het dan ook belangrijk dat hij in het leven komt van die kleine. Hierbij kregen we ook bericht van de rechtbank dat zij vervangende toestemming voor de erkenning geven. Dit hebben we dus ook al binnen.

Wij zijn alle3 nog vrij jong, ik ben zelf 23 en de moeder van de kleine is 22. En de moeder en ik zijn in onze tienerjaren (12 t/m 16) vriendinnen geweest. Ik heb verder totaal geen haat naar haar toe. Enkel vind ik het niet kunnen wat haar moeder en de mensen erom heen vertellen. Ik ben zelf mijn vader verloren aan alcohol en mijn ouders waren ook gescheiden toen ik vrij jong was. Ik hoop gewoon dat de kleine er zo min mogelijk van meekrijgt.

Mocht er iets niet duidelijk zijn, vraag het even:). Met alles wat er de afgelopen jaren gespeeld heeft slaat mijn hoofd een beetje op hol als ik aan het typen ben.
anoniem_355287 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 13:55
77.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:06
Ik ben zelf ook wel blij dat het nu via het gerecht loopt, dit omdat er nu goed naar het welzijn van die kleine word gekeken. Ben alleen wel schrikachtig voor wat komen gaat. Hoop dat het allemaal niet te veel impact heeft op het manneke.


Dit heeft er in zoverre mee te maken dat de ex letterlijk tegen mijn vriend heeft gezegd dat ze mij de relatie met hem niet gunt. Dit heeft ze gezegd in de periode kort nadat ze verteld had van die kleine.
Ex kan hem het licht in de ogen niet gunnen maar daar bereikt ze niks mee.
Je vriend zal nu vooral zijn aandacht op zijn zoon moeten richten, zorgen dat hij hem leert kennen. Dat ze een band opbouwen. Dat hij gedeelde voogdij krijgt, een bezoekregeling. Eventueel co-ouderschap in de toekomst.
Hopelijk geef je je vriend die ruimte en trek je niet aan hem om aandacht.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:08
Een van de wildvreemde is wel zijn biologische vader. Een man die 100% voor zijn kind zou gaan en er ook altijd voor hem zal zijn. Is dat dan ook niet belangrijk? Het is niet zo dat hij uit zijn omgeving word weggetrokken en word gedumpt bij ons. Er ligt een regeling op tafel om vader en zoon bij elkaar te brengen. Hier krijgen beide partijen ook hulp bij.
maar er is niet voor niets een regeling
voor het ventje is deze meneer een wildvreemde
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-09-2017 14:08
in belang van het kind: trek het je niet aan!!
Ik trek het mezelf ook niet aan vind het alleen triest dat ze het zo zegt. Nadat ze dit gezegd had mocht mijn vriend zijn kind ook niet zien.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig is je vriend alleen de verwekker TO. Vader zijn is wel even wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:10
Ik trek het mezelf ook niet aan vind het alleen triest dat ze het zo zegt. Nadat ze dit gezegd had mocht mijn vriend zijn kind ook niet zien.
jawel, anders zou je het niet benoemen.
Echt, ik snap je irritatie, maar wees de wijste in deze. Trek je terug
Alle reacties Link kopieren
Klopt dat is ook zo, je ziet toch ook nergens dat die regeling niet zou gebeuren? Mijn vriend heeft zelf aan de advocaat gevraagd of hij hulp krijgt bij het ontmoeten van zijn zoon. Hij is zelf ook enorm bang dat het een enorme impact heeft op zijn zoon.
Alle reacties Link kopieren
Dat zoon zijn vader gaat keren kennen is alleen maar een mooi iets.
Dat dit rustig en met beleid moet gebeuren dat snapt hopelijk iedereen.
Vader moet in zoons belang denken en zoon bij moeder willen weghalen in niet persé in zoons belang.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje het gevoel dat je door het aanpassen van de OP probeert om nu wel 'steun' te krijgen in jouw missie om 'stiefmama' te worden.
Mooie woorden zijn niet altijd eerlijk, eerlijke woorden zijn niet altijd mooi.
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je trek je terug? :)
Op dit moment ben ik amper betrokken bij de rechtzaak vandaar ook aan de zijlijn. Ik ben er voor hem als die het vraagt, ik geef enkel antwoord op de advocaat als ze mij direct iets vraagt.

Buitenom brieven opstellen voor hem doe ik vrij weinig. Misschien kwam dat met mijn vorige topic post zo over maar ik hou mijzelf afzijdig. De vete tussen de moeder en mij heb ik allang begraven toen ik wist dat ze moeder werd. Ik wist toen nog niet eens dat die kleine van mijn vriend zou zijn.

Het enigste wat bij mij nu het geval is is dat mijn vriend er aan onder door gaat. Hij komt uit een heel hecht gezien en voor hem is dit iets totaal nieuws. Ik bedoel daarmee dat in zijn hele familie geen gescheiden ouders of iets voorkomt. Hij vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat zij dit nu zo doet. Ook was het niet zijn eerste intentie om die kleine volledig daar weg te halen en hij hoopt dat de moeder dan ook beseft wat ze aan het doen is op dit moment.

In de afgelopen periode is het wel zo dat de kinderbescherming erbij is komen kijken. Dit weten we van onze advocaat. Wat dit verder precies inhoud weet ik zelf ook niet en of dit normaal is bij een rechtzaak zoals deze weet ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje het gevoel dat je door het aanpassen van de OP probeert om nu wel 'steun' te krijgen in jouw missie om 'stiefmama' te worden.
Dat mag je denken maar dat is niet zo. Ik heb het topic niet geopend om steun te krijgen eigenlijk enkel voor tips. En voor mensen die dit ook eens meegemaakt hebben, ik ben dan benieuwd hoe het bij hun gelopen is en hoe lang het bij hun geduurd heeft.

En mijn missie om stiefmama te worden is er niet, ik had het liever ook niet zo gezien. Ik hou van mijn vriend en ik wil met hem een toekomst. En nu is de kleine er gewoon en ben ik alleen maar blij dat hij gezond is en blij dat er een beetje schot in de zaak is.
Alle reacties Link kopieren
Gabje- schreef:
25-09-2017 09:52
En voor de duidelijkheid.
Het kindje heeft nooit meegemaakt dat zijn ouders bij elkaar waren. Dit is nooit geweest in zijn levensjaren. Ook zijn we met een rechtzaak bezig om de volledige voogdij te krijgen dus hierin word ik vanuit de advocaat ook betrokken.
Hier klinkt het alsof het wel degelijk jullie intentie was/is om het kind bij zijn moeder weg te halen.
Nu beweer je dat het niet jullie intentie was om voor volledig gezag te gaan, maar dat je vriend hoopt dat moeder gaat inzien wat zij hem aandoet?!

Dus jullie vragen volledig gezag aan, maar willen dat eigenlijk niet. Jullie willen moeder gewoon laten voelen hoe het is om je eigen kind (dat jouw vriend niet eens kent) niet te mogen zien....
Mooie woorden zijn niet altijd eerlijk, eerlijke woorden zijn niet altijd mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de veroordelingen niet zo. Natuurlijk is TO's vriend nog maar net "iets" van het kind, en zijn ze daarmee geen gezinnetje, maar als hij nu de omgang met zoon op een goede manier/ met hulp opbouwt (wat als ik het zo lees de volle intentie is), en TO en vriend willen samen verder (wat volgens mij ook de volle intentie is), dan komt ze op een gegeven moment toch in een stiefmoeder rol. Of je dat nou "de vriendin van papa", "bonusmoeder", "stiefmoeder" of wat dan ook noemt maakt niet veel uit. Ze gaat dan onderdeel van het leven van het kind uitmaken, en hij van dat van haar. Ik vind het alleen maar goed dat ze over die rol nadenkt, want als je dat niet ziet zitten kan je er beter niet aan beginnen lijkt me.

TO ik denk dat 'langs de zijlijn' voor nu inderdaad je plek is. Je kan als vriendin je vriend steunen in het juridische traject, en je als mens de situatie van het jongetje aantrekken, maar meer ook niet. Wat jullie misschien nog wel samen kunnen doen is evt met betrokken hulpdiensten kijken of jullie samenwoonplannen dan samenvallen met het opstarten van de omgang tussen vader en zoon, want dat lijkt me voor het jongetje extra verwarrend. Door je aan te passen aan wat het beste voor hem is kan je wel wat bijdragen aan de situatie. Laat je daarin vooral adviseren, en blijf zoveel mogelijk weg bij roddel en achterklap, want je komt elkaar in het dorp (en wie weet later op verjaardagen) toch wel tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je OP tekst wel slecht verzonnen hoor. Stiefmama is nog zo ver weg, Als dat er ooit van komt.
Gun vader en zoon alle ruimte om elkaar te leren kennen. Ik denk dat dat het beste is wat je kunt in deze situatie.
Samen een huis kopen en samenwonen zal nu niet direct prioriteit moeten hebben.
Dit alles als jij zo kan en wil leven natuurlijk. Je zal niet eeuwig op het zijspoor staan maar je moet het er maar net voor over hebben. Dat is je eigen keuze.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je verhaal ook op Girlscene gelezen en daar kom je wat vrolijker over. Alsof je het super leuk vindt dat je stiefmoeder gaat worden en allemaal leuke dingen samen gaat doen, een gezin spelen.

Maar deze situatie is zo ingewikkeld en lastig, al zonder jou. Dus hou je er buiten, voor het kindje is het niet goed dat jij belangrijk gaat worden. Alleen zijn/haar vader. Ik snap dat het moeilijk is, maar jij staat even helemaal onderaan de prioriteiten en dat gezinnetje gaat er niet komen.
Alle reacties Link kopieren
*Visje* schreef:
25-09-2017 14:29
Hier klinkt het alsof het wel degelijk jullie intentie was/is om het kind bij zijn moeder weg te halen.
Nu beweer je dat het niet jullie intentie was om voor volledig gezag te gaan, maar dat je vriend hoopt dat moeder gaat inzien wat zij hem aandoet?!

Dus jullie vragen volledig gezag aan, maar willen dat eigenlijk niet. Jullie willen moeder gewoon laten voelen hoe het is om je eigen kind (dat jouw vriend niet eens kent) niet te mogen zien....
Nou nee dat is het eigenlijk niet, enkel als zij niet in staat is om voor hem te zorgen dat is er de intentie om hem weg te halen. Mijn vriend heeft voor de rechtzaak gesprekken gehad met oa Juvans en die vertelde mijn vriend dat als mijn vriend alle bewijzen en gesprekken die hij heeft bij de rechtbank neerlegt dat zij het kind dan zoiezo kwijt is. Dit was zelfs nog voor dat officieel bekend was dat hij de vader is.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
25-09-2017 14:34
Ik heb je verhaal ook op Girlscene gelezen en daar kom je wat vrolijker over. Alsof je het super leuk vindt dat je stiefmoeder gaat worden en allemaal leuke dingen samen gaat doen, een gezin spelen.

Maar deze situatie is zo ingewikkeld en lastig, al zonder jou. Dus hou je er buiten, voor het kindje is het niet goed dat jij belangrijk gaat worden. Alleen zijn/haar vader. Ik snap dat het moeilijk is, maar jij staat even helemaal onderaan de prioriteiten en dat gezinnetje gaat er niet komen.
Hetzelfde verhaal stond hier ook, besefte alleen dat het niet omschreef wat er allemaal speelt. Ik zou liever over een aantal jaartjes moeder worden van mijn eigen kind en dat wij zelf een gezinnetje zouden hebben. Helaas is dit nu allemaal anders. Ik besef zelf ook echt wel dat ik nooit zijn moeder zal zijn en dat wil ik ook helemaal niet. Als dalijk alles rond is hoop ik gewoon dat mijn vriend een goede band op bouwt met zijn zoon. Ik zal altijd op de achtergrond blijven en er voor hem zijn als die dat nodig is.
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:08
Een van de wildvreemde is wel zijn biologische vader. Een man die 100% voor zijn kind zou gaan en er ook altijd voor hem zal zijn. Is dat dan ook niet belangrijk? Het is niet zo dat hij uit zijn omgeving word weggetrokken en word gedumpt bij ons. Er ligt een regeling op tafel om vader en zoon bij elkaar te brengen. Hier krijgen beide partijen ook hulp bij.
Je hebt het er over dat jullie de vol.edige voogdij (gezag waarschijnlijk) eisen en de advocaat het daar mee eens is.
Ik neem niet in dat hij het kind dan bij de moeder wil laten, aangezien hij haar uit het gezag wil laten ontzetten/ontheffen.
butterfly- schreef:
25-09-2017 14:34
Ik heb je verhaal ook op Girlscene gelezen en daar kom je wat vrolijker over. Alsof je het super leuk vindt dat je stiefmoeder gaat worden en allemaal leuke dingen samen gaat doen, een gezin spelen.

Maar deze situatie is zo ingewikkeld en lastig, al zonder jou. Dus hou je er buiten, voor het kindje is het niet goed dat jij belangrijk gaat worden. Alleen zijn/haar vader. Ik snap dat het moeilijk is, maar jij staat even helemaal onderaan de prioriteiten en dat gezinnetje gaat er niet komen.
Zo was de OP ook. En dat het zo jammer is dat dat nog niet kan.
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:10
Ik trek het mezelf ook niet aan vind het alleen triest dat ze het zo zegt. Nadat ze dit gezegd had mocht mijn vriend zijn kind ook niet zien.
Toen was het toch pas net duidelijk dat hij wrs de vader was en zag hij het kind helemaal nog niet?
Alle reacties Link kopieren
Als uit de test komt dat zij nog steeds overmatig drugs gebruikt en de band tussen zijn zoon en hem is goed dan is dat zeker een stap die gezet gaat worden.

Ik zei het kort door de bocht maar zolang er nog geen band is opgebouwd komt er ook nog geen rechtzaak voor gezag. De volgende rechtzaak gaat dan ook om vervangend toestemming voor de omgangsregeling. Hierna zou pas de rechtzaak komen voor het gezag. Hoe uiteindelijk die rechtzaak voor het gezag gaat verlopen hangt natuurlijk af van wat er na de zaak voor omgangsregeling gaat gebeuren omtrent de ontmoeting en dat soort dingen.


Hij heeft zijn kind ook nog nooit gezien. Zijn ex beloofde toen ze kwam vertellen dat hij de vader is dat hij zijn zoon mocht zien. Dit is dus niet gebeurt omdat zij toen ineens dwars ging doen omdat hij nog met mij een relatie zou hebben. Toen zei ze dat hij zijn zoon nooit te zien zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:49
Als uit de test komt dat zij nog steeds overmatig drugs gebruikt en de band tussen zijn zoon en hem is goed dan is dat zeker een stap die gezet gaat worden.

Ik zei het kort door de bocht maar zolang er nog geen band is opgebouwd komt er ook nog geen rechtzaak voor gezag. De volgende rechtzaak gaat dan ook om vervangend toestemming voor de omgangsregeling. Hierna zou pas de rechtzaak komen voor het gezag. Hoe uiteindelijk die rechtzaak voor het gezag gaat verlopen hangt natuurlijk af van wat er na de zaak voor omgangsregeling gaat gebeuren omtrent de ontmoeting en dat soort dingen.


Hij heeft zijn kind ook nog nooit gezien maar zijn ex beloofde dat hij zijn zoon mocht zien. Dit is dus niet gebeurt omdat zij toen ineens dwars ging doen omdat hij nog met mij een relatie zou hebben. Toen zei ze dat hij zijn zoon nooit te zien zou krijgen.
Ik mis hier een aantal stappen geloof ik.

Jullie willen het kind dus jaren bij een drugsgebruikende moeder laten alleen om daarna enkelvoudig gezag te kunnen eisen? Waarom het ventje dan niet nu bij zijn oma plaatsen en gaan voor een omgangsregeling? Dat lijkt me voor het manneke toch veel stabieler dan straks weer te moeten verhuizen (als hij ook weer ouder is).
Alle reacties Link kopieren
Eerst moeten ze elkaar maar eens ontmoeten. Dan heel rustig aan elkaar leren kennen. Dat kindje gaat niet binnen drie maanden fulltime bij jullie wonen, zet dat maar uit je hoofd....
Gabje- schreef:
25-09-2017 14:49
Als uit de test komt dat zij nog steeds overmatig drugs gebruikt en de band tussen zijn zoon en hem is goed dan is dat zeker een stap die gezet gaat worden.

Ik zei het kort door de bocht maar zolang er nog geen band is opgebouwd komt er ook nog geen rechtzaak voor gezag. De volgende rechtzaak gaat dan ook om vervangend toestemming voor de omgangsregeling. Hierna zou pas de rechtzaak komen voor het gezag. Hoe uiteindelijk die rechtzaak voor het gezag gaat verlopen hangt natuurlijk af van wat er na de zaak voor omgangsregeling gaat gebeuren omtrent de ontmoeting en dat soort dingen.


Hij heeft zijn kind ook nog nooit gezien. Zijn ex beloofde toen ze kwam vertellen dat hij de vader is dat hij zijn zoon mocht zien. Dit is dus niet gebeurt omdat zij toen ineens dwars ging doen omdat hij nog met mij een relatie zou hebben. Toen zei ze dat hij zijn zoon nooit te zien zou krijgen.
Als de band goed is? Dat is over een jaar of 2 bij intensieve omgang.

Bizar dat jullie nu al bedenken hoe je haar uit het gezag kan stoten ipv te overleggen met veilig thuis hoe je de hechting van het kind aan vader soepel kan laten verlopen, ondanks dat de moeder niet meewerkt.

Het gaat alleen maar om de eigen belangen. Niemand houdt zich bezig met wat in het belang van het kind is.
Ik neem aan dat Veilig Thuis ed al betrokken zijn ivm de erbarmelijke omstandigheden waarin het kind blijkt te verkeren.
Alle reacties Link kopieren
Bij zijn oma plaatsen gaat lastig omdat de moeder in het huis woont bij de oma. Enkel de moeder heeft het gezag over hem. Als de oma het gezag zou hebben dan zou er ook geen reden zijn om hem daar weg te halen.

Het is allemaal heel complex, de oma van het manneke is harstikke goed voor hem. Zij heeft enkel totaal geen grip op haar dochter en die doet dus waar ze zin in heeft. Dit is wat zij zelf zegt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven