Stoppen met speen
dinsdag 8 april 2025 om 19:36
Kind word over enkele maanden 3 en op advies van tandarts moet hij gaan stoppen met de speen.
Hoe was jullie ervaring hiermee? Ging het goed of duurde het juist langer dan je dacht/hoopte?
Kind mag met spenen een cadeau uitzoeken en kopen in speelgoed winkel. Hij levert dan de spenen in bij de kassa en als hij niet kijkt leg ik snel m’n pinpas op het pin apparaat. Uiteraard gaan de spenen in een envelop o.i.d.
Hij slaapt er zowel overdag als s’nachts mee. Maar einde van de dag ook behoefte aan de speen. Sinds we bij de tandarts zijn geweest niet echt meer maar ik vrees voor de nachten
Oja, kind heeft ook een overbeet door de speen. Had jouw kind dit ook? En is het vanzelf recht getrokken?
Hoe was jullie ervaring hiermee? Ging het goed of duurde het juist langer dan je dacht/hoopte?
Kind mag met spenen een cadeau uitzoeken en kopen in speelgoed winkel. Hij levert dan de spenen in bij de kassa en als hij niet kijkt leg ik snel m’n pinpas op het pin apparaat. Uiteraard gaan de spenen in een envelop o.i.d.
Hij slaapt er zowel overdag als s’nachts mee. Maar einde van de dag ook behoefte aan de speen. Sinds we bij de tandarts zijn geweest niet echt meer maar ik vrees voor de nachten
Oja, kind heeft ook een overbeet door de speen. Had jouw kind dit ook? En is het vanzelf recht getrokken?
-summer- wijzigde dit bericht op 08-04-2025 20:44
11.99% gewijzigd
dinsdag 8 april 2025 om 20:43
En dan mag de speelgoedman die weggooien? Ik ben dus een zure zeikerd, maar ik vind het nogal gek om je vuilnis bij eender welke winkel op de toonbank achter te laten. Regel het gewoon zelf met je kind. En als ie daar echt nog niet aan toe is wacht je nog een paar weken. Die melktandjes zullen dan heus niet ineens uit zijn mondje vallen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 8 april 2025 om 20:44
Quinnepin schreef: ↑08-04-2025 20:06Bij een en twee had ik gezegd dat Sinterklaas hun cadeautjes ging geven en dat zij hun speen dan aan Sinterklaas moesten geven zodat hij dat aan baby piet kon geven. Dat ging zonder morren.
Een is vervolgens gaan duimen wat ze tot nu toe nog steeds doet (10 jaar)![]()
En drie beet ze steeds kapot, dus toen hadden we gezegd dat we geen nieuwe meer zouden kopen. Toen de laatste ook kapot was moest ie wel zonder.
Oneee!
dinsdag 8 april 2025 om 20:46
Ja een envelop in de prullenbak gooien is echt heel veel moeite. Hou toch op.Lady*Voldemort schreef: ↑08-04-2025 20:43En dan mag de speelgoedman die weggooien? Ik ben dus een zure zeikerd, maar ik vind het nogal gek om je vuilnis bij eender welke winkel op de toonbank achter te laten. Regel het gewoon zelf met je kind. En als ie daar echt nog niet aan toe is wacht je nog een paar weken. Die melktandjes zullen dan heus niet ineens uit zijn mondje vallen.
dinsdag 8 april 2025 om 20:47
dinsdag 8 april 2025 om 20:48
Ik weet niet waar jij werkt, maar tenzij het bij de gemeentelijke vuilstort is, zou je toch gek uitkijken als ik mijn vuilnis naar jouw werk zou brengen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 8 april 2025 om 20:54
Dit!
Katoenen kinderzakdoek hebben ze wel eens gekregen bij groot verdriet om iets. Vaccinatie, bloedprikken etc.
Speen hebben ze alledrie niet gehad. En het laatste flesje ooit ging in de vuilnisbak.
dinsdag 8 april 2025 om 21:03
Ik zit te denken voor welk verdriet ik ooit een cadeau heb gegeven, maar ik kan me niks herinneren. Zoon kreeg wel cadeautjes toen ie na een akelig ongeluk in het ziekenhuis lag, maar dat waren vooral nuttige cadeautjes zoals luisterboeken en kleine legosetjes die op het bedtafeltje pasten. Zakdoeken zou ik al helemaal nooit in mijn hoofd hebben gehaald want dat zijn geen cadeautjes, daarmee zeg je alleen maar 'zeur niet, droog je tranen en val mij verder niet lastig'.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 8 april 2025 om 21:05
Speculaastaart schreef: ↑08-04-2025 20:54Dit!
Katoenen kinderzakdoek hebben ze wel eens gekregen bij groot verdriet om iets. Vaccinatie, bloedprikken etc.
Speen hebben ze alledrie niet gehad. En het laatste flesje ooit ging in de vuilnisbak.
Bij bloedprikken kregen ze wel wat lekkers in het ziekenhuis. Als in, daarna gingen we samen koffiedrinken met een taartje
dinsdag 8 april 2025 om 21:05
Chantilly21_2 schreef: ↑08-04-2025 20:09Hier had ik me voorbereid op een helse nacht ( na diverse verhalen te hebben gelezen online en wat verhalen uit de omgeving), maar niks bleek minder waar.
3 worden hebben we aangegrepen en het feit dat de tandarts heel duidelijk had gezegd dat het speentje niet goed was voor de tanden. We hebben het de weken ervoor al wel eens benoemd, dat het toch bijna klaar was met dat speentje. Soms kwamen er vragen, maar heel vaak keken ze met zo'n blik ' we zullen het wel zien'.
Kind 1 heeft 'm afgestaan de dag na haar derde verjaardag en nooit meer naar gevraagd of omgekeken.
Ik was volledig verbaasd, want dat ding ging wel altijd in de mond als ze naar bed ging.
En omdat het bij kind 1 zo makkelijk ging, dacht ik dat kind 2 ons dan wel op de proef zou stellen. Maar ook zij heeft van de een op de andere dag bedacht dat het goed was, heeft 'm afgegeven en is naar bed gegaan zonder speen.
Geen gehuil of gevraag naar de speen, kennelijk waren ze er zelf al wel enige tijd klaar mee![]()
Hun speendoekjes waren zeker zo belangrijk en deze mochten ze gewoon houden. Denk dat dat ook heel erg meehielp.
Ik heb de spenen wel bewaard, in ieder geval die eerste week, want ik zag het helemaal gebeuren dat het na een paar dagen toch kommer en kwel zou zijn.
Laatst vonden we er eentje achterin een kast terug, nog nieuw in een doosje. Ze vonden het vooral heel gek dat ze dat zo lang in hun mond hebben gehad ( ik heb maar niet gezegd dat ik tot ver in mijn tienerjaren geduimd heb, stuk lastiger om af te komen met die duim altijd in de buurt
)
Het kan dus ook meevallen TO, maar ik kan me je vrees voor de nachten nog helemaal voorstellen![]()
Haha wat goed zeg!! Knap van ze ook! Dat hoop ik stiekem hier ook nog, sinds paar dagen vraagt hij er een stuk minder naar.
dinsdag 8 april 2025 om 21:10
Lady*Voldemort schreef: ↑08-04-2025 21:03Ik zit te denken voor welk verdriet ik ooit een cadeau heb gegeven, maar ik kan me niks herinneren. Zoon kreeg wel cadeautjes toen ie na een akelig ongeluk in het ziekenhuis lag, maar dat waren vooral nuttige cadeautjes zoals luisterboeken en kleine legosetjes die op het bedtafeltje pasten. Zakdoeken zou ik al helemaal nooit in mijn hoofd hebben gehaald want dat zijn geen cadeautjes, daarmee zeg je alleen maar 'zeur niet, droog je tranen en val mij verder niet lastig'.
Oh, je was er bij?
Ik noemde het ook geen cadeau en tranen drogen doe je ook na troost natuurlijk. Het was vooral even afleiding.
dinsdag 8 april 2025 om 21:21
2 vd 3 hadden een spenenmondje. Bij een is het weggetrokken en degene die duimt krijgt op een gegeven moment wel een beugel.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
dinsdag 8 april 2025 om 21:23
Kinderen van 3 begrijpen zoiets tegenwoordig niet meer.

Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 8 april 2025 om 21:25
Afleiden met een zakdoek? Nah. Ik ging dan altijd een verhaaltje voorlezen of zo, of een spelletje doen, als er afgeleid moest worden. Maar goed, het kan.Speculaastaart schreef: ↑08-04-2025 21:10Oh, je was er bij?
Ik noemde het ook geen cadeau en tranen drogen doe je ook na troost natuurlijk. Het was vooral even afleiding.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 8 april 2025 om 21:27
Oh ja, dat deed ik ook wel. Hoewel ik het lekkers meestal uitstelde tot na het ziekenhuis want daar was het lekkers goedkoper en beter te snavelen

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 8 april 2025 om 21:29
Ik heb mijn oudste een cadeau gegeven toen ze kon fietsen zonder zijwieltjes. Dat was zo'n drama, dat cadeau was vooral uit pure opluchting. Vanwege het gelijkheidsbeginsel kreeg de jongste natuurlijk ook iets, al was het daar geen moeite verder.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 8 april 2025 om 21:30
Ohhhh dank voor de verheldering. Had het echt niet zo gelezen of eruit gehaald en ben toch echt WO afgestudeerdSpeculaastaart schreef: ↑08-04-2025 20:47Zelfs de driejarige zal dat snappen. Als je iets koopt moet je betalen.
Maar deze driejarige gaat met spenen betalen, dus de betaling moet ongezien gedaan worden.

Hier wilden twee van de drie geen speen (en heb er veel geprobeerd) en nummer drie wilde hem alleen als ie blij en wakker was maar sliep er niet mee en was er niet stil mee te krijgen als hij huilde dus toen maar snel weggedaan toen hij een paar maandjes was voor ik er aan vast zou zitten terwijl het ding toch niks deed.
dinsdag 8 april 2025 om 21:33
Ik heb mijn kinderen een cadeau gegeven toen ze voor het eerst de avondvierdaagse hadden gelopen. En toen al was ik een zure zeikerd, want in plaats van de gebruikelijke berg snoep kregen ze een playmobilset aan een touwtje om hun nek. Was nog een heel gedoe om die playmobilsetjes aan een touwtje te binden maar ik zie ze nog apetrots lopenNana_Mouskouri schreef: ↑08-04-2025 21:29Ik heb mijn oudste een cadeau gegeven toen ze kon fietsen zonder zijwieltjes. Dat was zo'n drama, dat cadeau was vooral uit pure opluchting. Vanwege het gelijkheidsbeginsel kreeg de jongste natuurlijk ook iets, al was het daar geen moeite verder.

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 8 april 2025 om 21:35
dinsdag 8 april 2025 om 21:35
Hier was ik aan het bedenken hoe ik haar er vanaf zou krijgen toen ze op vakantie hem kapot beet en ik een beetje voor de grap zei “oh, mama heeft geen nieuwe dus nu moeten we zonder speentje slapen”. Ik had er nog genoeg bij me… maar tot mijn verbazing zei ze “oh oh oke” en dat was t einde van de speen haha.
dinsdag 8 april 2025 om 21:54
Bbubbels schreef: ↑08-04-2025 21:35Hier was ik aan het bedenken hoe ik haar er vanaf zou krijgen toen ze op vakantie hem kapot beet en ik een beetje voor de grap zei “oh, mama heeft geen nieuwe dus nu moeten we zonder speentje slapen”. Ik had er nog genoeg bij me… maar tot mijn verbazing zei ze “oh oh oke” en dat was t einde van de speen haha.
Ook een goede tip om te kiezen voor een ontspannen moment voor deze stap. Niet vlak voor Sint of vlak voor een verjaardag of welke spannende gebeurtenis dan ook. Als kinderen toch al wat gespannen zijn is het extra lastig.
dinsdag 8 april 2025 om 21:59
Dochter ging een paar maanden voor ze drie werd naar het groepje met grotere kindjes op de opvang en ineens gaf ze zelf aan dat ze geen speen meer wilde. Eerste nacht wel in het hoekje van haar bed gelegd en gezegd dat ze hem toch kon pakken als ze wilde, heeft ze niet gedaan.
Toen was het klaar. Naar de stad gegaan, cadeautje uitgezocht en de spenen in een prullenbak in de stad gegooid (door dochter).
Toen was het klaar. Naar de stad gegaan, cadeautje uitgezocht en de spenen in een prullenbak in de stad gegooid (door dochter).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in