Te hardhandig stoeien?
vrijdag 24 februari 2012 om 09:44
vrijdag 24 februari 2012 om 09:47
vrijdag 24 februari 2012 om 09:48
vrijdag 24 februari 2012 om 09:53
vrijdag 24 februari 2012 om 10:12
Ik denk dat je dochter een andere vorm van aandacht van haar 5 jaar oudere en sterkere broer ook leuk had gevonden. Jullie moeten haar grenzen respecteren als ze die aan geeft. Je moet je zoon bij brengen dat wat jij als "gepiep" betitelt, haar
grens is - getuige de zgn. "jankpartij" die er anders op volgt.
Ik denk dat je dochter wat meer respect heel fijn zou vinden.
Sterkte voor je dochter.
grens is - getuige de zgn. "jankpartij" die er anders op volgt.
Ik denk dat je dochter wat meer respect heel fijn zou vinden.
Sterkte voor je dochter.
Computer says nooooo
vrijdag 24 februari 2012 om 10:28
vrijdag 24 februari 2012 om 10:34
vrijdag 24 februari 2012 om 10:35
vrijdag 24 februari 2012 om 10:48
Ze piept in het algemeen nogal snel, dat zei ik omdat ik het dan wel eens moeilijk vind om hem de schuld te geven, moeilijk in te schatten of hij echt te ver ging of dat ze piept om niets (waar ze echt wel een handje van heeft hoor). Of ik voel mij juist schuldig dat ik hem vaak de schuld geef dat ze begint te huilen. Ze vindt het dan juist leuk om 'bang' gemaakt te worden, hij zit dan achter haar aan te rennen, dat is juist het spel.
Ik denk dat ik ze voortaan alleen laat stoeien waar ik bij ben en niet meer boven, dat las ik bij hier boven dat iemand dat deed en dat ga ik ook proberen.
Ik denk dat ik ze voortaan alleen laat stoeien waar ik bij ben en niet meer boven, dat las ik bij hier boven dat iemand dat deed en dat ga ik ook proberen.
vrijdag 24 februari 2012 om 10:57
Bio, je kunt van een jongen van 10 toch niet verwachten dat hij precies weet wanneer hij op moet houden. Jij weet dat wel (zodra dochter begint te 'piepen') en dan is het jouw taak om in te grijpen.
Wat missbee zei over het stoeien met vader (of met moeder) vind ik ook wel een goeie. Hij kan net iets verder gaan dan bij zijn zusje en als hij dan een grens bereikt kun je gewoon stoppen met stoeien. Dan is het afgelopen.
Wat missbee zei over het stoeien met vader (of met moeder) vind ik ook wel een goeie. Hij kan net iets verder gaan dan bij zijn zusje en als hij dan een grens bereikt kun je gewoon stoppen met stoeien. Dan is het afgelopen.
vrijdag 24 februari 2012 om 11:00
Ik kan me heel goed voorstellen dat 'piepen' voor je zoon ook niet duidelijk is. Wat vind je daarom van het idee om je dochter te leren duidelijk 'nee' te zeggen als ze het echt niet wil en je zoon dat 'nee' ook echt nee is?
Je dochter leert dan, dat als ze wil dat het doorgaat, ze niet moet piepen en haar grenzen aangeven, en je zoon leert op tijd te stoppen. Hoeft volgens mij helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
En inderdaad, doe dat de eerste tijd alleen waar jij het kan zien/meemaken, want het zal vast niet meteen helemaal lukken.
Je dochter leert dan, dat als ze wil dat het doorgaat, ze niet moet piepen en haar grenzen aangeven, en je zoon leert op tijd te stoppen. Hoeft volgens mij helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
En inderdaad, doe dat de eerste tijd alleen waar jij het kan zien/meemaken, want het zal vast niet meteen helemaal lukken.
vrijdag 24 februari 2012 om 11:04
Het is ook zo dat jongens van 10 enorm sterk zijn en je echt pijn kunnen doen.
Ik heb een neef en ook al ben ik 4 jaar ouder, hij deed mij altijd pijn bij het stoeien.
Ging ook vaak over mijn grenzen heen.
Wat kastanjez zegt, daar ben ik het mee eens. Leer je dochter duidelijk nee te zeggen en leer je zoon grenzen in te zien.
Ik heb een neef en ook al ben ik 4 jaar ouder, hij deed mij altijd pijn bij het stoeien.
Ging ook vaak over mijn grenzen heen.
Wat kastanjez zegt, daar ben ik het mee eens. Leer je dochter duidelijk nee te zeggen en leer je zoon grenzen in te zien.
vrijdag 24 februari 2012 om 11:23
Ik ben het met bovenstaande eens. Leer je dochter om duidelijk aan te geven als iets niet fijn is voor haar, als haar grens is bereikt. Dat is zoooo belangrijk, ook voor haar latere leven.
Nu is dat 'piepen' haar enige manier die ze kent en dat maakt duidelijk geen indruk meer. Ik vind overigens dat je wel wat denigrerend over je dochter praat.
Ook aan je zoon kun je aangeven dat hij moet stoppen als de ander dat aangeeft. Nu doet hij het bij zijn zusje, maar hij kan ermee in de problemen komen als hij dat ook bij andere kleinere kinderen gaat doen.
Het lijkt voor hem nu misschien alsof het o.k. is als hij kleine meisjes pijn doet.
Nu is dat 'piepen' haar enige manier die ze kent en dat maakt duidelijk geen indruk meer. Ik vind overigens dat je wel wat denigrerend over je dochter praat.
Ook aan je zoon kun je aangeven dat hij moet stoppen als de ander dat aangeeft. Nu doet hij het bij zijn zusje, maar hij kan ermee in de problemen komen als hij dat ook bij andere kleinere kinderen gaat doen.
Het lijkt voor hem nu misschien alsof het o.k. is als hij kleine meisjes pijn doet.
vrijdag 24 februari 2012 om 11:24
Ik vind haar te snel piepen en van hem snap ik niet dat hij niet wat meer rekening houdt met het feit dat ze net 5 is,
Het zijn kinderen!
En zij is nog maar 5, dus kan nog niet goed op een andere manier aangeven dat ze niet meer wil. Dat moet jij haar leren! Ik kan er niets aan doen, maar ik vind echt dat jij wel wat meer voor je dochter mag opkomen en ze zeker niet alleen laten stoeien, waar jij niet bij bent. Het is nog zo'n klein meisje.... En nee, natuurlijk hoef je haar ook niet bevestigen in haar rol van zwak en afhankelijk, maak haar weerbaar!
Het zijn kinderen!
En zij is nog maar 5, dus kan nog niet goed op een andere manier aangeven dat ze niet meer wil. Dat moet jij haar leren! Ik kan er niets aan doen, maar ik vind echt dat jij wel wat meer voor je dochter mag opkomen en ze zeker niet alleen laten stoeien, waar jij niet bij bent. Het is nog zo'n klein meisje.... En nee, natuurlijk hoef je haar ook niet bevestigen in haar rol van zwak en afhankelijk, maak haar weerbaar!
vrijdag 24 februari 2012 om 11:43
Bio, je dochter is 5. je bedoelt het vast anders dan het over komt, maar zoals het er nu staat lijkt het alsof je haar gevoelens niet serieus neemt. Onze dochter "piept" ook. Ze "jankt" ook, op een heel klagerig toontje, omdat ze iets wil. We leren haar nu (iets ouder dan 2) dat je gewoon iets kunt vragen., Met veel geduld lukt dat nu. Gewoon elke keer als ze piept, miemelt of een dergelijke klank uit stoot ( ) er wat aandacht aan schenken: "wat bedoel je biomup? Moet biomop stoppen met stoeien? Vraag het hem maar, je zult zien dat hij dan luistert!".
En herhalen-herhalen-herhalen. Telkens het zelfde riedeltje. Dat is denk ik leerzaam voor beide kids. Je zoon leert haar grenzen herkennen en respecteren, je dochter leert ze aan geven op een heldere manier.
En herhalen-herhalen-herhalen. Telkens het zelfde riedeltje. Dat is denk ik leerzaam voor beide kids. Je zoon leert haar grenzen herkennen en respecteren, je dochter leert ze aan geven op een heldere manier.
Computer says nooooo
vrijdag 24 februari 2012 om 11:51
"Dat loopt op huilen uit"zei mn moeder als wij in een stoei/plaagstemming waren, en van beide kanten niet wilden stoppen. Eigenlijk had ze best vaak gelijk.
En grte broer kent zijn eigen kracht niet, en net vond zusje het nog leuk, en nu niet meer. Die snapt de grens ook nog niet helemaal. Is ook nog n kind, al is hij 2 keer zo oud als zn zus. Dus broer en zus moeten allebei een voorlichtingsgesprek over grennsbewaking
En grte broer kent zijn eigen kracht niet, en net vond zusje het nog leuk, en nu niet meer. Die snapt de grens ook nog niet helemaal. Is ook nog n kind, al is hij 2 keer zo oud als zn zus. Dus broer en zus moeten allebei een voorlichtingsgesprek over grennsbewaking
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 24 februari 2012 om 11:55
Onze twee jongens stoeien ook regelmatig en dat gaat ook regelmatig verkeerd. Hij is de zin 'stop hou op' magisch. Als je dat hoort, stop je meteen. Gaat er een toch door dan moet die meteen op het strafstoeltje. Ik zeg er wel van tevoren vaak bij dat 'stoeien doet loeien', dat moeten ze ook weten. Onze jongens zitten allebei o.a. om deze reden op judo, om grenzen van anderen te leren en zelf hun grenzen aan te geven.
Ik was zelf zo'n piepkind vroeger en geef nu eerlijk toe dat ik het regelmatig bij mijn broer uitlokte en als het dan te ruw werd ging piepen. Vervolgens ging ik ervan uit dat hij straf kreeg want hij had mij toch pijn gedaan. Klieren en zeuren kan ook een aanleiding zijn om 'in elkaar getimmerd' te worden.
Piepen is inderdaad heel irritant, als ze een andere manier leert om zich kenbaar te maken, zal het vast stoppen. Maar ik zou wel kijken wat haar rol in het geheel is. Kleine meisjes van 5 zijn ook niet heilig toch?
Ik was zelf zo'n piepkind vroeger en geef nu eerlijk toe dat ik het regelmatig bij mijn broer uitlokte en als het dan te ruw werd ging piepen. Vervolgens ging ik ervan uit dat hij straf kreeg want hij had mij toch pijn gedaan. Klieren en zeuren kan ook een aanleiding zijn om 'in elkaar getimmerd' te worden.
Piepen is inderdaad heel irritant, als ze een andere manier leert om zich kenbaar te maken, zal het vast stoppen. Maar ik zou wel kijken wat haar rol in het geheel is. Kleine meisjes van 5 zijn ook niet heilig toch?