Terugval zindelijkheid

18-04-2020 17:21 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is nu bijna 3. Zo’n 3 maanden terug was hij zindelijk. Dat ging heel vlot en eigenlijk zonder actief oefenen. Twee maanden ging het heel goed. Ook onderweg en bij de opvang. Maar de laatste weken (sinds we allemaal thuis zijn, eigenlijk) plast hij regelmatig een beetje in z’n broek. Niet dat ik hoef te dweilen, maar z’n onderbroek (en soms ook broek) ververs ik 1-4 keer per dag.
Ik besteed er niet te veel aandacht aan. Maar word het nu toch een beetje zat ;) Hij vindt het niet leuk om een natte onderbroek te hebben, maar erg veel doet ‘et hem nu ook weer niet (beetje sip misschien).
In onderbroek laten lopen? Luier weer aan? Oefenbroekjes? Zelf laten verschonen? Ik weet het niet.
Op dezelfde manier proberen als je hem vorige keer zindelijk hebt gekregen?

Het zijn rare tijden nu met Corona maategelen dus best logisch dat hij terugvalt.
Ervoor zorgen dat hij zichzelf gaat verschonen en zn vieze spullen in de was doet . Dus meer verantwoordelijkheid hierin geven.
Hij is nog pas twee.
Het kan allerlei redenen hebben dat hij even een terugval heeft. Het nieuwe is eraf, hij heeft het even moeilijk met zijn ouders thuis, hij wil wat meer aandacht etc etc.
Ik zou het gewoon nog even aankijken.
En als je geen zin meer hebt in natte broeken wassen (wat ik me kan voorstellen), dan zou ik er gezien zijn leeftijd voor kiezen weer even instapluiers te gebruiken.
Of je gooit er een mooi beloningssysteem tegenaan als je wil dat jij weer aandacht krijgt door te doen wat je wil dat ie doet, ipv door in zijn broek te plassen.
Ik zou hem geen luierbroekjes meer aangaan doen want dan merkt hij het niet/nauwelijks als hij een klein ongelukje heeft gehad en is de stimulans helemaal weg. Maar misschien gewoon in zijn onderbroek laten lopen thuis (dan heb je iig geen natte broeken meer). En verder zou ik er niet teveel aandacht aan besteden, gewoon gelijk op de wc zetten en misschien als hij aan het spelen is af en toe even extra vragen of hij nog moet plassen?
Ik zou denk ik gaan voor alleen in onderbroek laten lopen en een stapel onderbroeken klaarleggen voor als ie nat is. En dan zelf laten wisselen als je kind zelf onderbroek aan kan trekken.

Misschien ook weer even wta waker herinneren dat hij naar wc moet gaan als hij moet plassen?
Hij is nog jong en het is een hele spannende periode. Ook voor die kleintjes. Ik zou het motiveren zijn broek droog te houden maar er zeker geen ding van maken.
https://www.zindelijkheidstraining.com/ ... elijkheid/

Hier geven ze wat tips.
Wat ik wel weet is dat peuters nu met de lockdown wel wat vaker terugvallen hebben, of dat nu met de zindelijkheid is, of met ineens weer vaak s nachts wakker worden of baby willen zijn....
Zie het om me heen gebeuren (nou ja, ik zie ze niet, maar ik hoor het van vriendinnen) en de peuterspeelzaal had er ook al voor gewaarschuwd dat ze hierop net zo kunnen reageren als dat er bijvoorbeeld een nieuwe baby komt of dat je verhuist.
Het veel thuis zitten en bepaalde mensen niet mogen zien is behoorlijk ingrijpend voor ze.

Komt wel weer goed, niet te veel aandacht aan besteden.
Dat doet mijn dochtertje ook. Precies dezelfde manier. Ook 3 maanden zindelijk.
Tja misschien missen ze wat structuur nu?
Bij mijn dochter denk ik ook wel dat ze thuis lekker makkelijk doet.
Wel luierboekjes doen. En gewoon doen wat je al deed hiervoor. Soms moeten de hormonen voor het signaal toch nog echt even 'rijpen'.

Komt vanzelf weer goed. Hele normaal dat soms even niet zo goed lukt.
Helpt het om hem om de zoveel tijd even op de wc/potje te zetten?
Misschien drinkt hij nu meer of vaker achter elkaar waardoor hij sneller een hele volle blaas heeft?
Deze tijd is natuurlijk een enorme verandering voor hem. Misschien moet hij gewoon de regelmaat erin terug vinden. Kinderen kunnen terwijl ze bezig zijn dat soort signalen misschien wel negeren, dat weet ik niet?!
Zou wel wachten met weer luiers of luierbroekjes aan doen. Vind dat weer meteen een grote stap terug.
Luierbroekje over de onderbroek. Dan voelt ie dat het nat wordt, maar je bespaart was......
Ik ben een grote tegenstander van weer een luier aandoen, hij kan dat als straf zien.

Gewoon wat vaker herinneren, hij is zijn regelmaat kwijt, dat is best ingrijpend voor zo’n kleintje.
Such a beautiful place to be with Friends.
Bij 4x per dag een natte broek zou ik toch echt weer terug gaan naar de luierbroekjes. Zou geen zin hebben in zoveel extra was.

Niet op vaste tijden op de wc zetten want dat is geen zindelijk zijn.

Als het maar 1x per dag is dan zou ik niet terug gaan naar luierbroekjes.
Je kan wel als je kind overduidelijk zit te wiebelen omdat hij moet plassen hem even helpen herinneren of hij niet naar de wc moet.
LoveDobby schreef:
18-04-2020 19:24
Ik ben een grote tegenstander van weer een luier aandoen, hij kan dat als straf zien.

Gewoon wat vaker herinneren, hij is zijn regelmaat kwijt, dat is best ingrijpend voor zo’n kleintje.
Mhaw, ligt er ook aan hoe je dat brengt. Hier ook 1x gedaan met de jongste en een flinke terugval. Niks aan de hand.

En wat iemand net zei, is het af en toe een ongelukje zou ik het ook niet doen, is het meerdere keren per dag. wel. Ik heb geen spullen waar ik plas op wil.

En ook geen zin in een kind dat 4x in de broek plast en alles moet verschonen. Lijkt me veel grotere inpact op kind hebben ook.
Maar misschien verschilt dat per kind/karakter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven