thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
quote:traincha2 schreef op 11 juli 2009 @ 18:36:

De laatste tijd voel ik me zonder baan inderdaad behoorlijk nutteloos Zeker wanneer het van het prutweer is en je eigenlijk 'veroordeeld' bent tot je woning.times will change T2..
Thx Roos. Ik hoop het. Ben nu doende met een re-integratieburo die moeite wil doen om mij het journalistieke vak in te krijgen. Hopelijk werkt het UWV een beetje mee.
Ja maar dat nutteloos kan ik me ook voelen op me werk als er geen ruk te doen is. Dan denk ik wel eens aan alle nuttige dingen die ik thuis had kunnen doen.
quote:Banba schreef op 11 juli 2009 @ 18:33:

[...]

Vind je dat echt? Dat je geen goed voorbeeld bent voor je kinderen, alleen omdat je geen betaalde baan hebt?@Rosiero; zou je hier nog even op willen antwoorden?
The time is now
Hoedanook: Moeders zonder betaald werk zijn niet lui.

Het is dat ik door ziekte niet meer buiten de deur werk (en anders had ik voor de zaak van mijn man gewerkt zoals voorheen maar in elk geval geen loondienst dus) maar ik vraag me af hoe moeders die wel een carriere buiten de deur (min. 3-5 dagen) dat doen met clubjes en sporten van hun kinderen.. brengt de oppas/oma/buuf ze daarheen of gaan ze gewoon niet? Mén, ik heb er met 3 kinderen een extra agenda voor nodig!
Lui of zorgzaam?

Zorgzaam. Punt.
Op je eigen benen kunnen staan. en daardoor ook de keuze kunnen nemen om tijdelijk financieel afhankelijk te kunnen zijn van je partner.Dat durfen omdat je weet dat je ook het zelf kan en dat ook doet als het nodig is.
quote:Bambi schreef op 11 juli 2009 @ 18:41:

Het is dat ik door ziekte niet meer buiten de deur werk (en anders had ik voor de zaak van mijn man gewerkt zoals voorheen maar in elk geval geen loondienst dus) maar ik vraag me af hoe moeders die wel een carriere buiten de deur (min. 3-5 dagen) dat doen met clubjes en sporten van hun kinderen.. brengt de oppas/oma/buuf ze daarheen of gaan ze gewoon niet? Mén, ik heb er met 3 kinderen een extra agenda voor nodig!Ik heb er nog maar eentje, maar die clubjes moeten maar gewoon op woensdagmiddag plaatsvinden
quote:Banba schreef op 11 juli 2009 @ 18:40:

[...]

@Rosiero; zou je hier nog even op willen antwoorden?

o sorry, niet gezien.

ja, tot op zekere hoogte vind ik dat wel ja. Er moet gewerkt worden voor de kost, dat is toch wel een boodschap die je kinderen zou moeten meegeven. Een moeder die thuis zit, wat voor voorbeeld is dat voor zoons? Zoek een vrouw, neem kids en jij wordt verzorgd en t vrouwtje blijft thuis. Wat voor voorbeeld is dat voor dochters? Vanaf dat er kids komen, zit je thuis.Laat die carriere maar zitten.

http://www.nuzakelijk.nl/ ... -zo-werkende-dochter.html

Studie naar gedaan, die voorbeeldfunctie.

Nogmaals, uitgezonderd situaties met ziekte, extra zorgen enzo.
quote:Schravelvot schreef op 11 juli 2009 @ 18:41:

Lui of zorgzaam?

Zorgzaam. Punt.Ik ga er vanuit dat alle ouders dat zijn, werkend of niet.

Het is dat ik door ziekte niet meer buiten de deur werk (en anders had ik voor de zaak van mijn man gewerkt zoals voorheen maar in elk geval geen loondienst dus) maar ik vraag me af hoe moeders die wel een carriere buiten de deur (min. 3-5 dagen) dat doen met clubjes en sporten van hun kinderen.. brengt de oppas/oma/buuf ze daarheen of gaan ze gewoon niet? Mén, ik heb er met 3 kinderen een extra agenda voor nodig!

kinderen hebben geen vaders?

pa maakt maar tijd, hij wilde toch ook kinderen?
quote:Schravelvot schreef op 11 juli 2009 @ 18:41:

Lui of zorgzaam?

Zorgzaam. Punt.

dat ben ik ook, en toch van verder nut op de werkvloer.

huismoeders zijn niet zorgzamer vind ik.
quote:RosieRo schreef op 11 juli 2009 @ 18:44:

[...]

o sorry, niet gezien.

ja, tot op zekere hoogte vind ik dat wel ja. Er moet gewerkt worden voor de kost, dat is toch wel een boodschap die je kinderen zou moeten meegeven. Een moeder die thuis zit, wat voor voorbeeld is dat voor zoons? Zoek een vrouw, neem kids en jij wordt verzorgd en t vrouwtje blijft thuis. Wat voor voorbeeld is dat voor dochters? Vanaf dat er kids komen, zit je thuis.Laat die carriere maar zitten.

http://www.nuzakelijk.nl/ ... -zo-werkende-dochter.html

Studie naar gedaan, die voorbeeldfunctie.

Nogmaals, uitgezonderd situaties met ziekte, extra zorgen enzo.

Ik vraag me af in hoeverre het thuisblijven van de moeder, als de kinderen klein zijn, invloed heeft op de keuzes en verwachtingen van diezelfde kinderen als ze volwassen zijn.

Voor alle duidelijkheid, ik praat over het thuisblijven van de moeder (of vader) totdat de kinderen naar school gaan, dus 4 jaar. Ik kan me voorstellen dat het anders is wanneer je je hele jeugd een thuiszittende ouder hebt.

Edit: Ik zou trouwens ook niet het gevoel hebben dat ik gefaald heb of een slecht voorbeeld heb gegeven, als mijn dochter er later voor kiest thuis te blijven wanneer ze kleine kinderen heeft.
The time is now
lees die link maar, is een studie naar gedaan.

En ik heb het toch meer over ouders met kinderen in schoolleeftijd, dat 1 van beide of allebei van 0-4 minder of niet werkt vind ik goed te begrijpen.
quote:RosieRo schreef op 11 juli 2009 @ 18:50:

lees die link maar, is een studie naar gedaan.

En ik heb het toch meer over ouders met kinderen in schoolleeftijd, dat 1 van beide of allebei van 0-4 minder of niet werkt vind ik goed te begrijpen.Dat zijn we dan weer eens. Ik begrijp ook niet goed wat moeders met schoolgaande kinderen hele dagen alleen thuis doen.
The time is now
Okee, alleen op openingspost.

Ik heb een beste bewondering voor vrouwen die in staat zijn thuis te moederen. Schoon huis, aandacht voor de kinderen, geen behoefte aan een andere uitdaging dan huis, tuin en diezelfde kinderen. Bij ons in de straat woont een oud mensje dat haar tuintje zo keurig bijhoudt, dat daar tevreden mee is, en dan denk ik wel aan de tijd dat ik zelf een oud beske zal zijn, en of ik dan wel vrede in mijn dan beperkte leventje zal voelen.

Zelf beklemt het me, ben niet erg sociaal ingesteld en dat betekent dat mijn leven, zou ik thuisblijven, geen enkele andere invulling zou hebben dan de goede toekomst van mijn kinderen. Die ze, hallo zeg, we moeten wel reeel blijven, zelf hebben vormgegeven. Als moeder heb je hiervoor alleen maar voorwaarden geschept, en dat is mij niet genoeg levensinvulling.

Of ik doe het niet goed genoeg, dat kan ook natuurlijk.

Ik ken een paar dijken van thuismoeders. Er zullen er ook wel zijn die 'lui' zijn, die hun tijd gebruiken voor winkelen of beppen met de buren of zo, maar goed, zolang iemand, hun man, dit financiert kan dat ook.

Ik werk dus, zij het nu vrijwilligerswerk, om een stukje voor mezelf te hebben. Mss heel cru gesteld dat ik best wel prijs stel op een stukje waardering van mensen die die weten uit te spreken of in geld uit te drukken. Via mijn werk voldoe ik ook aan mijn sociale behoeften.
ik hoop toch niet dat mijn man het evenbeeld van zn moeder nam toen hij met mij ging trouwen haha Weet je of iemand nou dubbel fulltime werkt of twintig jaar thuis zit..op basis van die gegevens kan ik gewoon geen oordeel over iemand vellen . Ik denk dat de meeste moeders gewoon het beste met zichzelf en kids voor hebben en het voor iedereen verschillend is wat het beste werkt. Denk dat we elkaar als vrouwen onder elkaar niet zo snel moeten veroordelen en blij zijn dat we allemaal anders zijn.
quote:Banba schreef op 11 juli 2009 @ 18:06:

[...]

Waarom is het eigenlijk zo erg om tijdelijk financieel afhankelijk te zijn van je partner?Zelfs tíjdelijk geen eigen inkomen hebben is schadelijk voor je verdiencapaciteit. Het leidt tot een pensioenbreuk en een achterstand op de arbeidsmarkt die doorgaans niet meer in te halen is. Gezien het feit dat de helft van alle samenwonenden en een derde van alle gehuwden voortijdig uit elkaar gaat is dit voor velen realiteit. Niet voor niets is het overgrote deel van de bijstandsgerechtigden vrouw.
quote:Bambi schreef op 11 juli 2009 @ 18:12:

Omdat je partner er eventueel vandoor zou kunnen gaan met de secretaresse, je geen pensioen opbouwt en je een gat in je cv krijgt.. Ik gok zomaar dat Dhelia die argumenten gaat noemen.

Maar héé, je kunt ook morgen ernstig ziek blijken te zijn. Of worden. En je kinderen zijn maar heel kort klein.- Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen van wie beide ouders werken, gelukkiger zijn en beter presteren

- Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen die werken, gelukkiger zijn

Dat lijken me beide al erg grote voordelen van wel werken... Daarnaast de gevleugelde financiële onafhankelijkheid, alhoewel die wat mij betreft niet zaligmakend is. Maar het zal je maar gebeuren dat je niet bij je vent weg kan omdat je geen rooie rotcent hebt... Nou is dat een negatieve insteek (alhoewel wel vrij realistisch, gezien de statistieken mbt scheidingen, om het nog maar niet te hebben over arbeidsongeschiktheid en onvrijwillige werkloosheid van de kostwinner), maar negatief of niet: prettig lijkt het me niet.

Daarnaast blijkt ook uit onderzoek dat per jaar dat je niet werkt, je erop achteruit gaat in inkomen als je later wel gaat werken (ik meen iets van 2% per niet-werkend jaar). Dat telt dus lekker door met een aantal jaren thuis zitten totdat alle drie de kinders naar school zijn. En het werkt ook na je pensioen door, want dat pensioengat blijft en vervolgens bouw je pensioen op over een lager salaris. Plus dat het maar de vraag is of er überhaupt een beetje leuke baan te vinden is als je een aantal jaren thuis hebt gezeten, zeker als je ook nog eens eisen hebt mbt werken tijdens schooltijden e.d.

O, en laatst weer een onderzoekje: dochters van vrouwen die werken, gaan later ook meer werken, en zonen van mannen die zorgen, gaan later ook meer zorgen. Gezien de ontwikkelingen in de samenleving die er toch op duiden dat vrouwen wel meer móeten gaan werken en mannen (dus) meer zorgen, lijkt 't me alleen maar handig voor je kinderen om ze op die manier er al vast op voor te bereiden

Edit: die was dus al genoemd... Misschien eerst eens verder lezen, voordat je weer een lap tekst neerplempt, Dhelia??

Ik heb er met twee kinderen ook bijna een agenda voor nodig . En inderdaad, op de dagen dat ze naar de BSO gaan, kunnen ze dus (nog) niet naar clubs/sport. Oudste gaat zometeen naar groep 5. Als er iets is wat hij graag wil doen op dinsdag of donderdag, dan kan hij vanuit de BSO zelf naar toe fietsen. Dochter moet daarvoor nog iets langer wachten. Dat is dan wel de consequentie van werken.

En RosieRo: manlief zorgt op woensdag voor de kinderen, ik op vrijdag, oma op maandag, de BSO dus op dinsdag en donderdag. En het is nu eenmaal zo dat veel gezinnen een verdeling hebben waarbij man fulltime werkt en vrouw minder. Zoals al gezegd: als gezin daar blij mee is, is dat toch prima?
quote:Dhelia schreef op 11 juli 2009 @ 19:05:

[...]

- Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen van wie beide ouders werken, gelukkiger zijn en beter presteren

- Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen die werken, gelukkiger zijn

Dat lijken me beide al erg grote voordelen van wel werken... Daarnaast de gevleugelde financiële onafhankelijkheid, alhoewel die wat mij betreft niet zaligmakend is. Maar het zal je maar gebeuren dat je niet bij je vent weg kan omdat je geen rooie rotcent hebt... Nou is dat een negatieve insteek (alhoewel wel vrij realistisch, gezien de statistieken mbt scheidingen, om het nog maar niet te hebben over arbeidsongeschiktheid en onvrijwillige werkloosheid van de kostwinner), maar negatief of niet: prettig lijkt het me niet.

Daarnaast blijkt ook uit onderzoek dat per jaar dat je niet werkt, je erop achteruit gaat in inkomen als je later wel gaat werken (ik meen iets van 2% per niet-werkend jaar). Dat telt dus lekker door met een aantal jaren thuis zitten totdat alle drie de kinders naar school zijn. En het werkt ook na je pensioen door, want dat pensioengat blijft en vervolgens bouw je pensioen op over een lager salaris. Plus dat het maar de vraag is of er überhaupt een beetje leuke baan te vinden is als je een aantal jaren thuis hebt gezeten, zeker als je ook nog eens eisen hebt mbt werken tijdens schooltijden e.d.

O, en laatst weer een onderzoekje: dochters van vrouwen die werken, gaan later ook meer werken, en zonen van mannen die zorgen, gaan later ook meer zorgen. Gezien de ontwikkelingen in de samenleving die er toch op duiden dat vrouwen wel meer móeten gaan werken en mannen (dus) meer zorgen, lijkt 't me alleen maar handig voor je kinderen om ze op die manier er al vast op voor te bereiden

Edit: die was dus al genoemd... Misschien eerst eens verder lezen, voordat je weer een lap tekst neerplempt, Dhelia??
ik ga me leven toch echt niet indelen precies zoals uit onderzoek als beste naar voren komt. wat een onzin om onderzoeksresultaten erbij te gaan halen. uit onderzoek is ook gekomen dat mannen met kinderen gelukkiger zijn. Een man zonder kinderen die niet gelukkig is moet dus maar kinderen nemen?
quote:chocoladereep schreef op 11 juli 2009 @ 19:09:

ik ga me leven toch echt niet indelen precies zoals uit onderzoek als beste naar voren komt. wat een onzin om onderzoeksresultaten erbij te gaan halen. uit onderzoek is ook gekomen dat mannen met kinderen gelukkiger zijn. Een man zonder kinderen die niet gelukkig is moet dus maar kinderen nemen?is geen onzin, het toont aan dat, hoewel natuurlijk niemand gemiddeld is, er wel degelijk algemene uitspraken te doen zijn over welzijn, opvoeding en levenskwaliteit.

ik vraag me af hoe moeders die wel een carriere buiten de deur (min. 3-5 dagen) dat doen met clubjes en sporten van hun kinderen.. Gewoon, een bso met clubjes En zwemles in het weekend.
Als een persoonlijke keuze als thuisblijfmoeder worden, ook alleen persoonlijke consequenties zou hebben zou het mij verder een worst zijn wie wat besluit. Helaas is thuisblijfmoeder worden een keuze die de maatschappij regelmatig veel geld kost. En natuurlijk, sommige thuisblijfmoeders doen waardevol werk als mantelzorger of vrijwilliger. Helaas kun je daar niet je brood mee beleggen en is een groot deel van deze vrouwen slechts één relatie verwijderd van de bijstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven