Thuismoeders
dinsdag 21 april 2020 om 07:56
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?

dinsdag 21 april 2020 om 08:22
He.. ben ik weer ergens niet goed in. Blijk ik zelfs huisvrouw zijn niet te kunnen.
En het is nog wel zo simpel.

dinsdag 21 april 2020 om 08:23
dinsdag 21 april 2020 om 08:24
Ik werk fulltime, maar heb een werkster (dus qua huishouden doen we doordeweeks niet veel)
de kinderen zijn nu groot (VO), daarvoor zaten ze op KDV/School/ dus overdag weinig werk aan
Op werkdagen is mijn tempo/volgorde anders dan als ik eens een vrije dag heb. Ik zet de was op voor ik de deur uit ga, bereid 's avonds vast het eten voor de volgende dag voor etc. En voor je 's avonds op de bank ploft is het 8 uur (9uur na huiswerkhulp) , waar je op een "vrije dag" direct na het eten vrij bent.
Hobbies zijn in de avonduren (tv kijken doen we gewoon niet) en de weekenden voor familie/vriendenbezoek
de kinderen zijn nu groot (VO), daarvoor zaten ze op KDV/School/ dus overdag weinig werk aan
Op werkdagen is mijn tempo/volgorde anders dan als ik eens een vrije dag heb. Ik zet de was op voor ik de deur uit ga, bereid 's avonds vast het eten voor de volgende dag voor etc. En voor je 's avonds op de bank ploft is het 8 uur (9uur na huiswerkhulp) , waar je op een "vrije dag" direct na het eten vrij bent.
Hobbies zijn in de avonduren (tv kijken doen we gewoon niet) en de weekenden voor familie/vriendenbezoek

dinsdag 21 april 2020 om 08:25
Zeker! Mijn vriendin is ook thuisblijfmoeder, dus daar spreek ik regelmatig mee af. Nu helaas niet vanwege de coronatijd. Maar in geval van een ziekenhuisafspraak of whatever vangen we voor elkaar de kinderen op. Ik vind dat ook echt ideaal.vrijenblij20220 schreef: ↑21-04-2020 08:20En veel meer sociale contacten als op kantoor met dezelfde mensen.
dinsdag 21 april 2020 om 08:26
Zo is het.
Ik heb de eerste 10 jaar van het leven van onze zoon geen betaalde baan gehad. Daar waren verschillende redenen voor. Ik vond het geweldig om bij/met hem te zijn. Daarnaast deed ik cursussen, vrijwilligerswerk en mantelzorg. Toen hij twee werd ging hij drie dagdelen naar de peuterspeelzaal en een middag naar opa en oma. Ik zorgde ervoor dat ik altijd gespreksonderwerpen had die niet over kinderen gingen en ondersteunde mijn man die vaak 70 uur per week werkt. Ik zat vaak in de bieb, met kind, hen veel boeken gelezen en zorgde ervoor dat ik bleef ontwikkelen. Nu werk ik alweer bijna twee jaar met veel plezier in de kinderopvang. Ons huis was altijd al spic en span, ook voor de geboorte van onze zoon toen ik fulltime werkte, omdat wij dat fijn vinden. Oh ja, en in deze coronatijd werk ik fulltime omdat we een noodopvang zijn. Mijn man zorgt voor onze zoon en werkt thuis.
Ik herken me overigens absoluut niet in jouw verhaaltje.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

dinsdag 21 april 2020 om 08:27
Gewoon zeggen net als iedereen die een nieuwe baan accepteert “Gefeliciteerd met je nieuwe werk”
Het is geen onvrijwillige degradatie maar een keuze.
Als iemand van HR manager ineens schoonmaker wordt blijft diegene ‘lekker aan de slag’. Maar huisvrouwen gaan ‘thuiszitten’.

dinsdag 21 april 2020 om 08:29
Dan is ‘lekker dat dat kan’ toch prima?BeaTea schreef: ↑21-04-2020 08:27Gewoon zeggen net als iedereen die een nieuwe baan accepteert “Gefeliciteerd met je nieuwe werk”
Als iemand van HR manager ineens schoonmaker wordt blijft diegene ‘lekker aan de slag’. Maar huisvrouwen gaan ‘thuiszitten’.
En het is wel een degradatie overigens. Van een baan naar geen baan. Dat mag en daar is niets mis mee.
En ja een baan als schoonmaker is verstandiger in veel gevallen dan thuiszitten. Dat is ook gewoon een feit.
Maar dan nog mag je er gewoon voor kiezen niet te werken en mogen mensen zeggen dat het lekker is dat je die keus kunt maken toch?
dinsdag 21 april 2020 om 08:30
Als je opvoeden en schoonmaken al een dagtaak vindt dan ben je ook echt niet veel gewend zeg. Ben je altijd zo gauw overbelast?Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 08:13Goede opmerking. Wat doen thuismoeders nog meer behalve opvoeden, schoonmaken en klussen (Wat ik serieus al een dagtaak vind)?Studeren ze?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 21 april 2020 om 08:32
vooropgesteld, dat ik erg voor vrije keus ben
Maar ik vind sommige dingen niet "handig", en daar valt ook onder: Financiële afhankelijkheid binnen een relatie en het niet goed verdelen van werk&zorg
Maar ieder mag zelf weten hoe handig/onhandig zijn keuzes zijn, ik zal je er niet om veroordelen

dinsdag 21 april 2020 om 08:33
Gefeliciteerd met je nieuwe werk... Serieus?BeaTea schreef: ↑21-04-2020 08:27Gewoon zeggen net als iedereen die een nieuwe baan accepteert “Gefeliciteerd met je nieuwe werk”
dinsdag 21 april 2020 om 08:35
Dan zou ik het ook wel trekken om thuismoeder te zijn denk ik. Maar ik heb bijna alleen (bijna) fulltime werkende vriendinnen. En zonder sociale contacten word ik gek. Dat begint nu ook wel te blijken.vrijenblij20220 schreef: ↑21-04-2020 08:20En veel meer sociale contacten als op kantoor met dezelfde mensen.
dinsdag 21 april 2020 om 08:37
ik denk dat je, dan ook andere contacten krijgtBallenbak888 schreef: ↑21-04-2020 08:35Dan zou ik het ook wel trekken om thuismoeder te zijn denk ik. Maar ik heb bijna alleen (bijna) fulltime werkende vriendinnen. En zonder sociale contacten word ik gek. Dat begint nu ook wel te blijken.
Ik vond mijn zwangerschapverlof dodelijk saai, alle vriendinnen werken, nergens iemand thuis
Maar als je meer thuis bent, leer je ook andere mensen kennen

dinsdag 21 april 2020 om 08:38
Gefeliciteerd met je nieuwe werk? Nee, grapje zeker?BeaTea schreef: ↑21-04-2020 08:27Gewoon zeggen net als iedereen die een nieuwe baan accepteert “Gefeliciteerd met je nieuwe werk”

dinsdag 21 april 2020 om 08:39
Wat sneu. Kun je niet een rondje videobellen oid? Of even in de avond een wandeling maken met een van je vriendinnen om eens lekker bij te kletsen?Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 08:35Dan zou ik het ook wel trekken om thuismoeder te zijn denk ik. Maar ik heb bijna alleen (bijna) fulltime werkende vriendinnen. En zonder sociale contacten word ik gek. Dat begint nu ook wel te blijken.
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

dinsdag 21 april 2020 om 08:41
Ik zou het niet kunnen, huisvrouw.
Nou ja, ik doe eigenlijk alles wat een huisvrouw ook doet, maar dan met een lange werkweek erbij (mijn kinderen zijn pubers, dus die zijn net zo veel thuis als pubers van huisvrouwen - en we hebben geen huishoudelijke hulp). Dus ik doe het huishouden wat minder goed, zullen we maar zeggen. En dat kan ons niet schelen. Ik help wel meer dan gemiddeld bij schoolwerk denk ik.
En ik heb géén tijd voor hobbies. Althans, niet structureel.
Nou ja, ik doe eigenlijk alles wat een huisvrouw ook doet, maar dan met een lange werkweek erbij (mijn kinderen zijn pubers, dus die zijn net zo veel thuis als pubers van huisvrouwen - en we hebben geen huishoudelijke hulp). Dus ik doe het huishouden wat minder goed, zullen we maar zeggen. En dat kan ons niet schelen. Ik help wel meer dan gemiddeld bij schoolwerk denk ik.
En ik heb géén tijd voor hobbies. Althans, niet structureel.
dinsdag 21 april 2020 om 08:42
Ja maar ze hebben er wel zoveel bewondering voorPindakaasjes schreef: ↑21-04-2020 08:38Typisch weer,, dat het toch 9 van de 10 keer vrouwen zijn die van die vileine opmerkingen maken naar, en over huisvrouwen.
Vrouwen zijn zo lief onderling![]()

Ik zou een boek kunnen schrijven over wat ik in die tien jaar allemaal over me heen heb gekregen. Het meeste van vrouwen die onzeker zijn over hun eigen kunnen, moederschap en baan.
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

Ik ben 'thuisblijfmoeder' geworden na de zwangerschap. In feite raakte ik gewoon werkloos, want contract niet verlengd, en vlak daarna deed de crisis zijn intrede en was er geen werk meer te vinden.
Ik heb per jaar wel een paar IQ punten in kunnen leveren en een eigen leven is natuurlijk helemaal uitgesloten. Ik heb wel een of twee vriendinnen waar ik af en toe mee afspreek. Dan gaan we samen Nordic Walken en keuvelen wat over onze wondertjes.
Natuurlijk niet te vaak, want anders komt het huishouden er onder te lijden. Het lijkt misschien makkelijker tegenwoordig met alle elektronica die we hebben. Vegen, handwassen, hout boenen, het gaat allemaal veel sneller, maar daardoor wordt het verwachtingspatroon van de man ook hoger. Hij verwacht nu natuurlijk wel dat er meer taken uitgevoerd worden. Oh, en natuurlijk is het ook belangrijk om een voedzame maaltijd op tafel te hebben stomen om 17:00 zodat man aan tafel kan zodra hij binnen komt. Mijn mannetje houdt niet van wachten op zijn eten en dat is ook niet meer dan terecht nadat hij de hele dag belangrijke dingen heeft gedaan waar ik toch niets van snap.
Ik heb per jaar wel een paar IQ punten in kunnen leveren en een eigen leven is natuurlijk helemaal uitgesloten. Ik heb wel een of twee vriendinnen waar ik af en toe mee afspreek. Dan gaan we samen Nordic Walken en keuvelen wat over onze wondertjes.
Natuurlijk niet te vaak, want anders komt het huishouden er onder te lijden. Het lijkt misschien makkelijker tegenwoordig met alle elektronica die we hebben. Vegen, handwassen, hout boenen, het gaat allemaal veel sneller, maar daardoor wordt het verwachtingspatroon van de man ook hoger. Hij verwacht nu natuurlijk wel dat er meer taken uitgevoerd worden. Oh, en natuurlijk is het ook belangrijk om een voedzame maaltijd op tafel te hebben stomen om 17:00 zodat man aan tafel kan zodra hij binnen komt. Mijn mannetje houdt niet van wachten op zijn eten en dat is ook niet meer dan terecht nadat hij de hele dag belangrijke dingen heeft gedaan waar ik toch niets van snap.

Alsof in deze tijd met de kinderen thuis zijn te vergelijken is.
Ik werk part time en de dagen zijn normaal heel anders, ik doe een opleiding, of ik schrijf.
In deze tijd heb ik daar geen ruimte voor en word ik inderdaad 'simpeler'.
Geen lunch met de buurvrouw, even op een nichtje passen, even naar een vriendin.
Aan de andere kant meer online contact, minder mijn device in handen want moet delen, en een paar uur per dag gericht op de kinderen en onderwijs.
Obs huis is netter dan ooit want al die tijdsintensieve zaken als studie etc doe ik nu niet overdag.
Echt niet te vergelijken.
Ik werk part time en de dagen zijn normaal heel anders, ik doe een opleiding, of ik schrijf.
In deze tijd heb ik daar geen ruimte voor en word ik inderdaad 'simpeler'.
Geen lunch met de buurvrouw, even op een nichtje passen, even naar een vriendin.
Aan de andere kant meer online contact, minder mijn device in handen want moet delen, en een paar uur per dag gericht op de kinderen en onderwijs.
Obs huis is netter dan ooit want al die tijdsintensieve zaken als studie etc doe ik nu niet overdag.
Echt niet te vergelijken.
dinsdag 21 april 2020 om 08:43
Kijk: mantelzorg, cursussen en vrijwilligerswerk. Nu fulltime noodopvang. Petje af.tanteslankie schreef: ↑21-04-2020 08:26Zo is het.
Ik heb de eerste 10 jaar van het leven van onze zoon geen betaalde baan gehad. Daar waren verschillende redenen voor. Ik vond het geweldig om bij/met hem te zijn. Daarnaast deed ik cursussen, vrijwilligerswerk en mantelzorg. Toen hij twee werd ging hij drie dagdelen naar de peuterspeelzaal en een middag naar opa en oma. Ik zorgde ervoor dat ik altijd gespreksonderwerpen had die niet over kinderen gingen en ondersteunde mijn man die vaak 70 uur per week werkt. Ik zat vaak in de bieb, met kind, hen veel boeken gelezen en zorgde ervoor dat ik bleef ontwikkelen. Nu werk ik alweer bijna twee jaar met veel plezier in de kinderopvang. Ons huis was altijd al spic en span, ook voor de geboorte van onze zoon toen ik fulltime werkte, omdat wij dat fijn vinden. Oh ja, en in deze coronatijd werk ik fulltime omdat we een noodopvang zijn. Mijn man zorgt voor onze zoon en werkt thuis.
Ik herken me overigens absoluut niet in jouw verhaaltje.
En ja, wat betreft dagtaak aan huishouden valt wel mee. Mijn hobby is klussen en dat is dus wat ik nu doe om mijn tijd door te brengen behalve huishouden en kinderen begeleiden met huiswerk en creatieve dingen met ze doen. De tuinsets zijn schoon, geschuurd en in de beits, de kozijnen opnieuw geverfd, de schuur uitgeruimd enz. Maar ja, de klussen raken ten einde.

dinsdag 21 april 2020 om 08:45
Begin eens met die luie huisgenoten opnieuw op te voeden zodat ze wel normaal hun troep opruimen. Dan kan jij Tolstoy lezen. Voor je ontwikkeling en zo.Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 07:56
dinsdag 21 april 2020 om 08:47
Ik heb er nooit negatief commentaar op gehad.tanteslankie schreef: ↑21-04-2020 08:42Ja maar ze hebben er wel zoveel bewondering voor![]()
![]()
Ik zou een boek kunnen schrijven over wat ik in die tien jaar allemaal over me heen heb gekregen. Het meeste van vrouwen die onzeker zijn over hun eigen kunnen, moederschap en baan.
dinsdag 21 april 2020 om 08:49
Yep, ik sta al twintig jaar stil in mijn ontwikkeling. Kan alleen nog maar praten over mijn kinderen en de beste schoonmaakmiddelen.
Niet dus.
Er is in en buiten je gezin genoeg te doen waardoor je jezelf kan ontplooien. Er is altijd wel een uitdaging te vinden die blijvend resultaat oplevert of waardoor ik ertoe doe - da's voor mij belangrijk, want die voldoening haal ik niet uit gelapte ramen. Ikzelf ben altijd blijven lezen en schrijven. Was voorzitter van een schoolbestuur, ving thuis minderjarige asielzoekers op, ben actief in een internationale patiëntenvereniging, heb als vrijwilliger een nieuw interieur ontworpen voor een cultureel centrum, kan goed netwerken en overleggen met instanties, repareer en onderhoud zelf ons huis (van mozaïek parket leggen tot de buitenboel schilderen en de zonnepanelen op het dak isoleren) kan houten meubelen ontwerpen en maken, ben creatief met antiek, repareer electrische apparaten en kleine mankementen aan onze auto's (kreeg vorig jaar zelfs een baan aangeboden door onze garagist, terwijl ik bijna 50 was!). Etcetera. Ik kom dagen tekort.
Niet dus.
Er is in en buiten je gezin genoeg te doen waardoor je jezelf kan ontplooien. Er is altijd wel een uitdaging te vinden die blijvend resultaat oplevert of waardoor ik ertoe doe - da's voor mij belangrijk, want die voldoening haal ik niet uit gelapte ramen. Ikzelf ben altijd blijven lezen en schrijven. Was voorzitter van een schoolbestuur, ving thuis minderjarige asielzoekers op, ben actief in een internationale patiëntenvereniging, heb als vrijwilliger een nieuw interieur ontworpen voor een cultureel centrum, kan goed netwerken en overleggen met instanties, repareer en onderhoud zelf ons huis (van mozaïek parket leggen tot de buitenboel schilderen en de zonnepanelen op het dak isoleren) kan houten meubelen ontwerpen en maken, ben creatief met antiek, repareer electrische apparaten en kleine mankementen aan onze auto's (kreeg vorig jaar zelfs een baan aangeboden door onze garagist, terwijl ik bijna 50 was!). Etcetera. Ik kom dagen tekort.