Thuisonderwijs (homeschooling)

24-01-2010 16:36 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Amerika hoor je het veel vaker. Thuisonderwijs oftewel homeschooling.

Nu wordt 5% van alle leerlingen in Amerika thuisonderwezen en is in Amerika thuisonderwijs een volwaardige optie naast Public Schools en Private Schools.

Dit zogenaamde homeschooling, ook wel home education genoemd, wordt steeds populairder. Het bleek dat kinderen zich ontwikkelden tot breed opgeleide volwassenen met een positief zelfbeeld en goede academische prestaties. In recente onderzoeken wordt dit bevestigd.

Ook in Nederland en hier mag je je kind thuisonderwijs geven.

Je kind is toch leerplichtig, maar krijgt thuis les van vader of moeder, meestal de moeder.

Wat vinden jullie hiervan?

Waarom zou je dat als ouders doen? het lijkt me wel heel erg moeilijk.

Wat zullen de voor en nadelen zijn?

er is ook een site met info www.thuisonderwijs.com

en www.thuisonderwijs.nl

Ik kwam er dus op nadat ik kennismaakte met iemand die zijn kinderen thuis les geeft en niet naar een school wil sturen.

Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden en misschien ook mensen kennen die ook thuisonderwijs geven.

Je moet dan als ouders toch iets volgen of niet?

Het lijkt mij in elk geval erg lastig, maar in Amerika is het meer normaal dan hier.

Jullie mening?
.
quote:schouderklopje schreef op 24 januari 2010 @ 21:09:

[...]

Maar drie jaar is toch ook heel wat anders dan groep 3? Dan ben je een jaartje of zes a zes en een half. Dat vind ik nogal een groot verschil!Het 'misverstand' komt wrsch doordat sommigen zeggen dat ze konden lezen voordat ze naar school gingen. In mijn jeugd was 'naar school gaan' als je naar de 1e klas ging, dus na de kleuterschool.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Helianthus2106 schreef op 24 januari 2010 @ 21:11:

[...]

Heb je mijn rectificatie gelezen? Nu wel
Ik las vanaf mijn vijfde, en half groep 3 zat ik op het hoogste niveau. Ik kon alle letters al op mijn tweede, alleen het duurde even voordat het kwartje viel. Ik heb van school en huis uit weinig begeleiding gekregen, wat ik nog steeds eeuwige zonde vind. Als ik ouders zou hebben die er voor openstaan dan was thuisonderwijs een goede optie voor mij geweest.

Als je mij zou vragen wat ik nu eigenlijk op de basisschool heb geleerd, zou ik zeggen: niets. Ik was begin groep 7 al klaar met alle stof. Ik liep altijd op voor maar kreeg geen extra werk, niets. Ik ben hierdoor heel erg gedemotiveerd geraakt. Ik kon immers alles al: spellen, rekenen, klokkijken, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis. Ik had op mijn tiende een werkstuk over Aletta Jacobs gemaakt . En een werkstuk over het Koninklijk Huis, waarvoor ik een brief naar Paleis 't Loo had gestuurd en tot mijn grote verbazing een pakket met informatie terugkreeg, inclusief een mooie stamboom op goed papier.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat er toentertijd veel van mijn potentie verloren is gegaan. Jammer.

(P.S. Reken me mijn hedendaagse spelling niet aan, ik woon al een tijdje in het buitenland :-) )
quote:Helianthus2106 schreef op 24 januari 2010 @ 21:05:

[...]

Oh, hier zit bij mij de rekenfout: ik kon dus al lezen op mijn vijfde; ik ging op mijn 6e naar de basisschool.

Tegenwoordig leren ze toch ook pas lezen in groep 3? Dat maakt het niet vroeger, maar ik kon dus nog niet lezen voordat ik naar de kleuterschool ging (voor mijn 4e).Mijn kinderen zitten op een jenaplanschool. Ze krijgen daar te leren waar ze aan toe zijn. Mijn zoon (4) kwam al sinds de eerste week thuis met geplakte 3-letterwoorden. Vanwege zijn goede motoriek schrijft hij ze nu ook. Hij kent nu, een half jaar later, het hele alfabet (maar niet de gecombineerde klanken) en zet de cijfers van 1 to 9 in de goede volgorde.
Dat lijkt me behoorlijk frustrerend als je hopeloos voorloopt op de rest, maar je krijgt geen enkele uitdaging meer aangeboden Artemis. Dat had ook anders gekund, zelfs via regulier onderwijs. Gelukkig gaan ze daar volgens mij tegenwoordig heel anders mee om.
Oh, ik heb trouwens ook dat ik kinderen erg overschat. Ik heb een zusje van 10 dat net zo is als ik, en ik vergelijk andere kinderen altijd met haar en mezelf op die leeftijd.
Mijn zoon zit in groep 2 en leert nu dus lezen. Ze leren nu letterherkenning, klanken, rijmen, lettergrepen etcetera en moeten woorden stempelen enzo.

Ik moet zeggen dat ik geen bal van dat taalonderwijs begrijp, maar ik ben ook nogal lui daarin omdat ik er vanuit ga/ging dat dat redelijk vanzelf zal gaan. Laatst ontdekte ik wel dat hij al redelijk wat woorden aardig kan schrijven en nu inderdaad een inhaalslag aan het maken is met zelfstandig woorden lezen (en daarmee bedoel ik dat hij nu begint te begrijpen hoe een woord opgebouwd is en hoe hij dat dus moet lezen).

Hij is bijna 6.
Am Yisrael Chai!
.
quote:schouderklopje schreef op 24 januari 2010 @ 21:22:

Dat lijkt me behoorlijk frustrerend als je hopeloos voorloopt op de rest, maar je krijgt geen enkele uitdaging meer aangeboden Artemis. Dat had ook anders gekund, zelfs via regulier onderwijs. Gelukkig gaan ze daar volgens mij tegenwoordig heel anders mee om.Nope, helaas niet. Ik heb nooit geleerd om te werken, en ik loop er nu op de universiteit nog steeds tegen aan . Ouders met (te) slimme kinderen, doe er alsjeblieft nu iets aan!
quote:fashionvictim schreef op 24 januari 2010 @ 21:25:

Mijn zoon zit in groep 2 en leert nu dus lezen. Ze leren nu letterherkenning, klanken, rijmen, lettergrepen etcetera en moeten woorden stempelen enzo.

Ik moet zeggen dat ik geen bal van dat taalonderwijs begrijp, maar ik ben ook nogal lui daarin omdat ik er vanuit ga/ging dat dat redelijk vanzelf zal gaan. Laatst ontdekte ik wel dat hij al redelijk wat woorden aardig kan schrijven en nu inderdaad een inhaalslag aan het maken is met zelfstandig woorden lezen (en daarmee bedoel ik dat hij nu begint te begrijpen hoe een woord opgebouwd is en hoe hij dat dus moet lezen).

Hij is bijna 6.In dat stadium zit mijn zoon dus ook. Maar dan als 4-jarige in een combinatiegroep 1-2. Ik moet zeggen dat ik er thuis alleen iets aan doe als hij er zelf om vraagt. Als hij op een tekening wil schrijven 'voor die-en-die', dan schrijf ik het op een blaadje en schrijft hij het na. Meer niet.
quote:schouderklopje schreef op 24 januari 2010 @ 21:22:

Dat lijkt me behoorlijk frustrerend als je hopeloos voorloopt op de rest, maar je krijgt geen enkele uitdaging meer aangeboden Artemis. Dat had ook anders gekund, zelfs via regulier onderwijs. Gelukkig gaan ze daar volgens mij tegenwoordig heel anders mee om.Dat is juist één van de dingen waarin ik erg teleurgesteld ben. Ik denk dat het beter is dan in mijn schooltijd, maar het is nogal altijd verdomd magertjes.
Ik vind het onjuist dat er voor kinderen met een IQ ver onder gemiddeld allerlei hulpmiddelen bestaan, inclusief eigen scholen, maar dat er voor kinderen met een IQ ver boven gemiddelde weinig is. Leraren weten er zelfs weinig tot niets van af!

Ik heb al een keer een brief naar de SP gestuurd maar daar is weinig mee gebeurd...
quote:ArtemisDCS schreef op 24 januari 2010 @ 21:32:

[...]

Nope, helaas niet. Ik heb nooit geleerd om te werken, en ik loop er nu op de universiteit nog steeds tegen aan . Ouders met (te) slimme kinderen, doe er alsjeblieft nu iets aan!

Dat herken ik wel, maar ik vraag me inmiddels ook wel af of dat op de een of andere manier te voorkomen was. Ik denk zelf van niet. Ik denk dat dat een eigenschap is die veel slimme kinderen hebben, een zekere mate van desinteresse en luiheid, omdat ze nu eenmaal snel dingen snappen.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet kunnen bedenken hoe school of mijn ouders me wel hadden kunnen "leren werken", want in de vakken die ik leuk vond zocht ik uit mezelf al verdieping en verbreding en de vakken die ik geen bal aan vond daar vind ik nu, 20 jaar later nog steeds geen bal aan en heb ik ook nooit nodig gehad.
Am Yisrael Chai!
quote:yette schreef op 24 januari 2010 @ 21:33:

[...]

In dat stadium zit mijn zoon dus ook. Maar dan als 4-jarige in een combinatiegroep 1-2. Ik moet zeggen dat ik er thuis alleen iets aan doe als hij er zelf om vraagt. Als hij op een tekening wil schrijven 'voor die-en-die', dan schrijf ik het op een blaadje en schrijft hij het na. Meer niet.

Ja, mijn zoon zit ook in een 1-2 groep en deed dit ook tot op zekere hoogte in groep 1 al, maar vanaf groep 2 worden het echt weektaken. Nu moet het dus.

Ik ga er verder net als jij mee om, zo te lezen.
Am Yisrael Chai!
quote:ArtemisDCS schreef op 24 januari 2010 @ 21:36:

Ik vind het onjuist dat er voor kinderen met een IQ ver onder gemiddeld allerlei hulpmiddelen bestaan, inclusief eigen scholen, maar dat er voor kinderen met een IQ ver boven gemiddelde weinig is. Leraren weten er zelfs weinig tot niets van af!

Ik heb al een keer een brief naar de SP gestuurd maar daar is weinig mee gebeurd...Ik ben daar niet zo fel in. Maar goed, ik heb volgens mij een kind wat gewoon gemiddeld intelligent is, dus ik heb makkelijk praten. Ik ben echter van mening dat een bovengemiddeld intelligent kind met wat stimulans van thuis altijd wel op de pootjes terecht komt, mits er verder geen andere factoren meespelen. En heel eerlijk: als je kind echt heel intelligent is zal het er toch gewoon aan moeten wennen dat het zich zijn leven lang vaak zal vervelen of zelf moet zorgen dat het uitdaging krijgt. Daar krijg je ook in je werk mee te maken, want er zijn nu eenmaal niet zo veel bovengemiddeld intelligente mensen.
Am Yisrael Chai!
quote:ArtemisDCS schreef op 24 januari 2010 @ 21:32:

[...]

Nope, helaas niet. Ik heb nooit geleerd om te werken, en ik loop er nu op de universiteit nog steeds tegen aan . Ouders met (te) slimme kinderen, doe er alsjeblieft nu iets aan!Dàt is dus precies de reden waarom wij voor onderwijs in het eigen tempo hebben gekozen. Daar leren mijn kinderen in elk geval wel werken, wat ik nooit heb geleerd. Helaas is mijn ervaring dat ze het in de bovenbouw niet uitdagend meer vinden omdat ze halverwege groep 7 klaar zijn met een aantal vakken en de nadruk komt te liggen op de vakken waarin ze normaal presteren. De extra stof voor vakken waarin ze uitblinken, wordt door de school toch als minder belangrijk gezien, er wordt minder uitgelegd en ze worden tijdens die lessen ook vaak ingezet om anderen te helpen. Het zou beter zijn als ze gedurende hun hele schoolloopbaan met alle vakken op hetzelfde niveau zouden zitten. Dan maar meer aandacht voor waar je minder goed in bent. Want uiteindelijk ben je natuurlijk zo goed als je slechtste vak.
quote:fashionvictim schreef op 24 januari 2010 @ 21:36:

[...]

Dat herken ik wel, maar ik vraag me inmiddels ook wel af of dat op de een of andere manier te voorkomen was. Ik denk zelf van niet. Ik denk dat dat een eigenschap is die veel slimme kinderen hebben, een zekere mate van desinteresse en luiheid, omdat ze nu eenmaal snel dingen snappen.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet kunnen bedenken hoe school of mijn ouders me wel hadden kunnen "leren werken", want in de vakken die ik leuk vond zocht ik uit mezelf al verdieping en verbreding en de vakken die ik geen bal aan vond daar vind ik nu, 20 jaar later nog steeds geen bal aan en heb ik ook nooit nodig gehad.

Ik vond veel vakken geen bal aan, omdat het zo makkelijk was! Het gevolg was dat ik opdrachten tweemaal zo snel af had als de andere kinderen, met als gevolg veel extra tijd. In die extra tijd werd er geen enkel alternatief aangeboden, met als gevolg dat ik me zes jaar lang dood heb verveeld op die school. Je kunt alle boeken uit de schoolbibliotheek immers maar zoveel keer lezen...

Het gevolg was dus een zeer gedemotiveerd kind, en nu ik erop terugkijk denk ik ook een depressief kind. Het duurde lang voordat ik daar weer uit kwam. Ik kan niets doen aan mijn verleden maar ik kan er wel voor zorgen dat er niet meer kinderen worden zoals ik.
-
quote:yette schreef op 24 januari 2010 @ 21:43:

[...]

Dàt is dus precies de reden waarom wij voor onderwijs in het eigen tempo hebben gekozen. Daar leren mijn kinderen in elk geval wel werken, wat ik nooit heb geleerd. Helaas is mijn ervaring dat ze het in de bovenbouw niet uitdagend meer vinden omdat ze halverwege groep 7 klaar zijn met een aantal vakken en de nadruk komt te liggen op de vakken waarin ze normaal presteren. De extra stof voor vakken waarin ze uitblinken, wordt door de school toch als minder belangrijk gezien, er wordt minder uitgelegd en ze worden tijdens die lessen ook vaak ingezet om anderen te helpen. Het zou beter zijn als ze gedurende hun hele schoolloopbaan met alle vakken op hetzelfde niveau zouden zitten. Dan maar meer aandacht voor waar je minder goed in bent. Want uiteindelijk ben je natuurlijk zo goed als je slechtste vak.

Ik heb Montessori gedaan en daar is (was iig) het uitgangspunt ook dat je in je eigen tempo je weektaken af kon maken. Het gevolg was dat mijn planning dusdanig was dat ik 4 van de 5 dagen niks anders deed dan een beetje tekenen (vrij werken) en mijn verplichte taakjes op vrijdag in elkaar rammelde. En daar kwam ik mee weg.

Werd er door de juf op aangestuurd dat ik mijn planning op maandag met de 'verplichte' taken vulde, dan was ik maandag klaar met mijn weektaken en zat ik de rest van de week te tekenen/vrij werken. Of andere kinderen te helpen.

Kortom, op eigen niveau werken is alleen maar interessant als je ook meer aanbiedt dan het standaard pakket.

En ook ik ben vrij lui gebleven. Hoefde nooit veel te doen voor de stof en dat merk ik nog altijd met leren (voor zover ik dat nu nog doe). Effe op het laatste moment even doorlezen. Type luie student dus : (
Waarschijnlijk moet er niet in eerste instantie iets bij het onderwijs veranderen, maar bij de regering. Er wordt niet geïnvesteerd in kinderen, en al helemaal niet in degenen die met de kop boven het maaiveld uitsteken.

Geld voor begeleiding is er niet, alleen voor degenen die niet mee kunnen komen. Centjes/rugzakjes etc. zijn er niet voor degenen die zich doodvervelen omdat de klasgenoten niet genoeg vingers hebben om 3+3 op te tellen.

Aangepast onderwijs is meestal niet in de buurt, heeft wachtlijsten en kost minstens 1000 euro schoolgeld.

Basisonderwijs is toch gratis in Nederland ?????

Moppekind heeft net met goed resultaat de E5 voor rekenen afgerond, en wordt hopelijk ook doorgetoetst voor groep 6.

Hij zit in groep 3.

De juf ergert zich aan hem (professortje), omdat hij hierdoor teveel aandacht vraagt. Hij kan er toch ook niets aan doen dat hij méér wil weten ? Kop houden en braaf meedoen is de boodschap in Nederland. Thuisonderwijs (of emigratie) wordt steeds aanlokkelijker.........
Ik heb overigens begrepen dat als je kind eenmaal naar een school gegaan is, je geen vrijstelling meer kunt krijgen voor thuisonderwijs daarna. Er wordt dan vanuit gegaan dat het wel meevalt met het geen geschikte school kunnen vinden.
Tsja, wij hadden vóórdat Moppekind naar school ging ook niet verwacht om tegen zúlke dingen op te lopen.

Het is toch normaal dat ze met vier jaar tot 20 kunnen rekenen ? Dachten wij.

Ja, sorry, we hadden geen vergelijkingsmateriaal.
quote:wen schreef op 24 januari 2010 @ 22:38:

Ik heb overigens begrepen dat als je kind eenmaal naar een school gegaan is, je geen vrijstelling meer kunt krijgen voor thuisonderwijs daarna. Er wordt dan vanuit gegaan dat het wel meevalt met het geen geschikte school kunnen vinden.Ja, dus als je er na verloop van tijd pas achterkomt dat de school eigenlijk heel slecht is, heb je pech. Maar vrijstelling hangt sowieso meestal alleen af van bepaalde levensovertuiging en niet van de kwaliteit van de scholen in je omgeving. Dat kun je als ouder namelijk niet beoordelen (volgens 'mijn' leerplichtambtenaar dan toch).
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven