Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek

23-12-2019 16:12 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
Kriskornelig schreef:
06-01-2020 11:02
Ja maar ja waar komt die bloedarmoede vandaan?
Je krijgt niet zomaar bloedarmoede, dat is geen opzichzelf staande ziekte.

Vanmiddag weer naar de huisarts.
zijn lijf ligt in puin door de pfeiffer. natuurlijk zijn er neveneffecten. overleg met de huisarts, maar zorg ook voor rust in jouw hoofd, want anders maak je jezelf en iedereen om je heen gek met jouw paniekgevoelens. Zorg dat de uitslag duidelijk is en ga daarvoor ipv zoals ik in je eerdere berichten na de diagnose lees verder zoeken naar slechtere diagnoses.
En doooooor!
Kriskornelig schreef:

Pfeiffer heeft een ontzettende invloed op je gehele lijf. Ik had ook opeens allemaal tekorten die ik eerder nooit had. Best logisch toch? Je lijf is aan het vechten tegen Pfeiffer. Je komt nogal paniekerig over.
DeKenau schreef:
05-01-2020 23:20
Ik had dit ook allemaal (plus continu verhoging) Dit hoort écht bij Pfeiffer. Natuurlijk goed om alles even goed te checken bij je eigen arts, zeker doen, maar probeer jezelf een beetje gerust te stellen. Van Pfeiffer kun je je heel beroerd voelen, ook geestelijk. Probeer vertrouwen te houden en niet het ergste te denken. Ik was ook echt een periode hondsberoerd ervan met een dozijn 'vage klachten', kwam ook geen trappen meer op. Heel herkenbaar. Maar echt, het gaat voorbij. Kan echt best een tijdje duren voor je verbetering ziet (bij mij duurde dat zelfs een paar maanden) maar ook dat is geen reden tot paniek. Heb geduld, je doet het goed.
Ik herken veel van de klachten ook van toen ik pfeiffer had. Ik was graatmager, BMI van 16, lijkbleek. Kon de trap maar half op, moest dan zitten omdat het voelde alsof ik de halve marathon had gelopen, dan de tweede helft van de trap en dan overgeven van de inspanning. Echt vreselijk. Ik zweette me rot in de nacht, doodmoe maar kon niet goed slapen.
Ik ben er echt heel erg ziek van geweest. Maar ook weer beter geworden. En datzelfde jaar zelfs examen gehaald.

Goed om weer langs de huisarts te gaan hoor, vooral als je zelf niet gerust bent. Maar veel hoort ook gewoon bij pfeiffer en dat vraagt geduld.
Heel veel sterkte. Ik hoop dat je zoon zich snel beter voelt. Kan me heel goed voorstellen hoe ellendig je jezelf gaat voelen als je zo’n zorgen om je kind hebt. :hug:
Dat klopt, dat ben ik ook.
Doe even kalm, vrouw. Je zoon heeft Pfeiffer. Dat verklaart juist al z’n klachten en het is niet 1 2 3 over (maar het gaat uiteindelijk heus over) Ik snap niet zo goed waarom je nu juist meer in paniek bent dan met het openen van dit topic?
Van Pfeiffer kun je knallend ziek zijn. Dus inderdaad met huisarts bespreken hoe er het best mee om te gaan en dan zit er niks anders op dan uitzitten.
moosey wijzigde dit bericht op 06-01-2020 11:47
0.51% gewijzigd
Om wellicht even te parkeren tot er iets meer rust in de tent is, maar ik las dat hij ADHD heeft en ik heb van de week toevallig zitten lezen over een dieet dat echt ontzettend goede resultaten heeft!
"Meer dan 60% van de kinderen met ADHD heeft aan het eind van het 5-weken-durende RED-dieet geen ADHD meer."
https://www.adhdenvoeding.nl/
Kriskornelig schreef:

Bij mij door stress en diarree. Voor de rest konden ze niks vinden, ook geen andere tekorten die vaak samen gaan met bloedarmoede.
Bloedarmoede klinkt mij niet heel onlogisch in de oren als zoon al langere tijd weinig en ongezond eet. Een tekort aan ijzer kan dan heel goed de oorzaak zijn.

Je klinkt alsof er momenteel meer speelt dan alleen een Pfeifferinfectie.
Alecta schreef:
06-01-2020 12:02
Bloedarmoede klinkt mij niet heel onlogisch in de oren als zoon al langere tijd weinig en ongezond eet. Een tekort aan ijzer kan dan heel goed de oorzaak zijn.

Je klinkt alsof er momenteel meer speelt dan alleen een Pfeifferinfectie.
En zoon eet geloof ik ook geen vlees en daarnaast veel ongezond.
Ik had enorme bloedarmoede toen ik Pfeiffer had, dat is helemaal niet zo gek. En daar wordt je ook heel bleek van, plus vermoeidheid, dan kom je een heel eind.
Ik weet nog dat ik na een week of wat het project ‘brief posten’ heb uitgevoerd. Wat inhield dat ik naar de brievenbus 150 meter verderop moest, en onderweg twee keer op een bankje heb uitgerust.

Je paniek snap ik ook niet helemaal. Pfeiffer kan een hele goede verklaring zijn, daar ben je behoorlijk gammel van. Vraag evt of er naar het bloedbeeld gekeken is, zeg gewoon dat je bang bent voor leukemie, dan kunnen ze je namelijk uitleggen of daar naar gekeken is (kan bijna niet van niet, maar dan weet je het voor je gevoel tenminste zeker). Maar van zo in paniek raken wordt je zoon ook niet beter, en het is ook niet per se nodig. Pfeiffer is vervelend, je kunt er flink ziek van zijn, maar hele hordes mensen hebben het en het gaat ook weer over.
Toch een doorverwijzing naar de kinderarts. Omdat hij nu niet een acute pfeiffer infectie heeft maar er een heeft doorlopen (en uit het bloed nooit kan achterhaald worden wanneer dat dan was) zijn zijn klachten toch dusdanig dat de huisarts wil dat er wordt meegekeken. Hij heeft lymfekliertjes in zijn nek (een rits aan beide kanten die pasten bij een virus infectie) maar niet de 'typische' pfeiffer knopen en heeft geen vergrote mild en lever (wel gevoelige lever)
Verder zijn zijn bloeduitslagen kantje randje maar de huisarts was het er mee eens dat onze zoon te lang ziek is, te lang te moe en teveel is afgevallen, te duizelig en kortademig is en dat ze niet wil dat we iets over het hoofd zien. De huisarts redeneert vanuit een gezonde situatie en de kinderarts vanuit een patient en wellicht dat die meer inzoomt en specifieker gaat zoeken. Kortom, we zitten er nog steeds mee.
Zijn netelroos (ze heeft het zelf kunnen zien) zijn lage bloeddruk (onderdruk 50) zijn lage ferro, en zijn lage D. Dat tezamen met zijn intens witte uiterlijk en blauwige wallen vond ze het toch niet helemaal lekker dus we gaan verder met onze zoektocht.
En ik blijf dus onzeker.....
Hopelijk kunnen jullie snel terecht! Sterkte!
Fijn dat er wordt meegekeken door de kinderarts en dat jouw zorgen serieus worden genomen. Weet je al wanneer je een afspraak krijgt?
nee ik krijg een brief thuis, nog langer onzekerheid dus.
is er al gezegd dat je ook kunt kijken naar eventueel drugsgebruik?
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
lautje87 schreef:
06-01-2020 17:18
is er al gezegd dat je ook kunt kijken naar eventueel drugsgebruik?
Nee werkelijk totaal niet. Ik heb afgelopen weken zoveel mogelijk vrij genomen en anders was mijn man er, en hij is elke sec van de dag zo een beetje in ons kielzog. Dat joch zijn enige zonde zijn de frikandelbroodjes van de ap.

Wat wel is gevallen is CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) maar goed, hij is nu doorverwezen naar de kinderarts en die zal wel verder onderzoek doen. We blijven dus vooralsnog in onzekerheid zitten.

Zoon is wel echt kapot. Hij kruipt overdag in zijn bed (doet hij echt nooit) hij is de hele tijd kouwelijk en wit en traag en afgeleid en heel erg stil en zit telkens te staren. Hij zegt ook dat het echt niet tussen zijn oren zit en dat hij zich echt lamlendig voelt, en dat geloof ik ook echt.

Hij rookt niet, drinkt niet, doet geen drugs, helemaal niks van dat alles. Enige is dat hij teveel gamed, binnenzit, momenteel niet sport en niet zo lekker scoort op school. Hij is erg onzeker en zijn cijfers zijn nogal belangrijk (gaat het op school kut dan gaat alles kut zeg maar) en hij hangt daar veel te veel aan op.

Hij was al helemaal opgeknapt van de secundaire ziektewinst van de diagnose pfeiffer, blijkt dat hij hem helemaal niet kan inzetten want: geen doktersverklaring voor een doormaakte infectie. Nou, lekker dan.
Niet echt helpend dus.
goed dat er een doorverwijzing is
Kriskornelig schreef:
06-01-2020 17:44

Hij was al helemaal opgeknapt van de secundaire ziektewinst van de diagnose pfeiffer, blijkt dat hij hem helemaal niet kan inzetten want: geen doktersverklaring voor een doormaakte infectie. Nou, lekker dan.
Niet echt helpend dus.
Hoe bedoel je dit? Dat er zonder die doktersverklaring niets op school te regelen is?
Onzin! Ga in overleg met het zorgteam!

Mijn zoon had ook Pfeiffer en school zag ook wel dat ie moe was en er slecht uit zag. Na een gesprek met de mentor en zorgteam konden direct aanpassingen gedaan worden hoor. Ik kan werkelijk niet anders zeggen dat deze school van mijn zoon erg meedenkend is. Een betrokken mentor helpt daar zeker bij; wat dat betreft ben ik erg tevreden met ze.

Dus neem contact op via de mentor en overleg met het zorgteam. School zal toch zelf ook wel zien hoe je zoon eraan toe is? Gewoon de mogelijkheden bespreken.
Sterkte in elk geval!
mamaonbekend schreef:
06-01-2020 18:21
Hoe bedoel je dit? Dat er zonder die doktersverklaring niets op school te regelen is?
Onzin! Ga in overleg met het zorgteam!

Mijn zoon had ook Pfeiffer en school zag ook wel dat ie moe was en er slecht uit zag. Na een gesprek met de mentor en zorgteam konden direct aanpassingen gedaan worden hoor. Ik kan werkelijk niet anders zeggen dat deze school van mijn zoon erg meedenkend is. Een betrokken mentor helpt daar zeker bij; wat dat betreft ben ik erg tevreden met ze.

Dus neem contact op via de mentor en overleg met het zorgteam. School zal toch zelf ook wel zien hoe je zoon eraan toe is? Gewoon de mogelijkheden bespreken.
Sterkte in elk geval!
Dat is al gedaan hoor. Woensdag al een afspraak met het zorgteam. Maar ik heb nu dus alleen geen doktersverklaring. Dat is wel echt vervelend.
School is nu echt even niet het belangrijkste. Zijn gezondheid moet voorop staan. Ik zou school even proberen los te laten.
Wat ontzettend naar voor jullie, trouwens. Goed dat de kinderarts mee gaat kijken.
Kriskornelig schreef:
06-01-2020 16:25
Toch een doorverwijzing naar de kinderarts. Omdat hij nu niet een acute pfeiffer infectie heeft maar er een heeft doorlopen (en uit het bloed nooit kan achterhaald worden wanneer dat dan was) zijn zijn klachten toch dusdanig dat de huisarts wil dat er wordt meegekeken. Hij heeft lymfekliertjes in zijn nek (een rits aan beide kanten die pasten bij een virus infectie) maar niet de 'typische' pfeiffer knopen en heeft geen vergrote mild en lever (wel gevoelige lever)
Verder zijn zijn bloeduitslagen kantje randje maar de huisarts was het er mee eens dat onze zoon te lang ziek is, te lang te moe en teveel is afgevallen, te duizelig en kortademig is en dat ze niet wil dat we iets over het hoofd zien. De huisarts redeneert vanuit een gezonde situatie en de kinderarts vanuit een patient en wellicht dat die meer inzoomt en specifieker gaat zoeken. Kortom, we zitten er nog steeds mee.
Zijn netelroos (ze heeft het zelf kunnen zien) zijn lage bloeddruk (onderdruk 50) zijn lage ferro, en zijn lage D. Dat tezamen met zijn intens witte uiterlijk en blauwige wallen vond ze het toch niet helemaal lekker dus we gaan verder met onze zoektocht.
En ik blijf dus onzeker.....
Is er een echo gemaakt van de lever en milt? Want als ze op basis van voelen “geen vergroting” hebben gevoeld dan zegt dat echt niks. Ter illustratie: ik ben heel slank en had een hele grote milt, HA heeft niks gevoeld toen ik daar was. Een uur later lag ik in het ziekenhuis en die voelden het gelijk...
Geen echo's, alleen gevoeld
Ik word hier trouwens bloednerveus van. Al die ´jamaar een huisarts voelt ook niet alles' en 'sommige dingen kan een huisarts niet voelen want ik lag een uur later terminaal op de ok' zijn niet echt helpend.
Kriskornelig schreef:
06-01-2020 19:23
Ik word hier trouwens bloednerveus van. Al die ´jamaar een huisarts voelt ook niet alles' en 'sommige dingen kan een huisarts niet voelen want ik lag een uur later terminaal op de ok' zijn niet echt helpend.
Logisch, al die verschillende reacties... iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen met huisartsen.

Je lijkt jezelf steeds meer in de paniekstand te zetten. Je zoon heeft een diagnose (Pfeiffer) waaruit behoorlijk veel klachten te verklaren vallen en je gaat binnenkort ook naar de kinderarts. Je huisarts neemt je gelukkig serieus.
Je hebt gedaan wat je moest doen en je gaat stap voor stap door met doen wat er nodig is.
Paniek heeft geen enkele zin.

Probeer zelf ook goed te eten, je rust te nemen, voldoende te slapen en op zijn tijd frisse lucht in te snuiven.

En ga weg van het forum als je die reacties niet trekt nu.

Sterkte!
case-je wijzigde dit bericht op 06-01-2020 19:39
0.54% gewijzigd
Misschien nog Roosvicee Ferro drinken, smaakt heerlijk, dus is geen straf.

Of Floradix. Roosvicee vind ik lekkerder en is goedkoper.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven