Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek

23-12-2019 16:12 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
Kriskornelig schreef:
06-01-2020 19:23
Ik word hier trouwens bloednerveus van. Al die ´jamaar een huisarts voelt ook niet alles' en 'sommige dingen kan een huisarts niet voelen want ik lag een uur later terminaal op de ok' zijn niet echt helpend.
Dat staat er niet hè, de OK en terminaal? Het was gewoon Pfeiffer. Ik probeerde je alleen gerust te stellen want bij mij dachten ze aan hele ernstige dingen en bleek het gelukkig ook “maar” Pfeiffer te zijn. Dus hopelijk is dat bij jullie ook gewoon zo. En als ik jou was zou ik even van t forum gaan. Levert je nu toch niks op behalve stress en volgens mij versterkt het jouw paniekerige houding alleen maar. Gewoon “rustig” de afspraak met de kinderarts afwachten. Leuk alle ervaringen hier maar artsen zijn uiteindelijk de experts.
Kriskornelig schreef:
06-01-2020 18:30
Dat is al gedaan hoor. Woensdag al een afspraak met het zorgteam. Maar ik heb nu dus alleen geen doktersverklaring. Dat is wel echt vervelend.
Daar zou ik me niet te druk om maken. School ziet ook heus wel dat het niet goed gaat met zoon. Bovendien kun je toch vertellen wat jullie aan het doen zijn (huisarts, doorverwijzing kinderarts).

Probeer je eigen paniek echt een beetje onder controle te houden. De huisarts heeft al bloedonderzoek gedaan, als daar ook maar de kleinste reden tot zorg voor leukemie oid uit was gekomen, had je dezelfde middag nog in het ziekenhuis gezeten. Daar gaan ze je niet rustig met een wachttijd voor doorsturen.
Melatonine kicks in. Van de dokter mochten we 5 mg gaan geven. Tijdens het avondeten. En rond 10 slaapt hij. Dat was voorheen nooit zo.
Hij eet goed. Slikt zijn vitamine en is vandaag een halve dag naar school geweest. Hij heeft daarna even op bed gelegen podcasts luisteren en gaat zo thuis aan een paar opdrachten werken. Morgen hebben we een gesprek met het zorgteam op school. Iemand nog tips?
Ik wil geen doktersinformatie geven. Vorig jaar en het jaar daarvoor wilden ze ook al perse inzage in zijn psychologische verslagen en daar konden we uiteindelijk niet onderuit. Ook wilde ze hem opnieuw testen. Dat heb ik kunnen tegenhouden. Maar ik weet bijna zeker dat ze een doktersverklaring willen, ze zijn nogal star in die dingen. Iemand die mee wil denken?
Een doktersverklaring mag niet meer zijn dan “Kris Jr heeft X aantal afspraken gehad van medische aard op DD-MM-YYYY en DD-MM-YYYY.

DD-MM-YYYY
Handtekening arts
Gegevens huisartsenpraktijk (adres)”

Een huisarts heeft beroepsgeheim en mag geen geneeskundige verklaring afgeven. Je kunt dit gewoon weigeren en anders sturen ze de inspecteur maar op je af.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... laring.htm

https://www.knmg.nl/web/file?uuid=86a1b ... ntid=73066
Kriskornelig schreef:
07-01-2020 15:48
Melatonine kicks in. Van de dokter mochten we 5 mg gaan geven. Tijdens het avondeten. En rond 10 slaapt hij. Dat was voorheen nooit zo.
Hij eet goed. Slikt zijn vitamine en is vandaag een halve dag naar school geweest. Hij heeft daarna even op bed gelegen podcasts luisteren en gaat zo thuis aan een paar opdrachten werken. Morgen hebben we een gesprek met het zorgteam op school. Iemand nog tips?
Ik wil geen doktersinformatie geven. Vorig jaar en het jaar daarvoor wilden ze ook al perse inzage in zijn psychologische verslagen en daar konden we uiteindelijk niet onderuit. Ook wilde ze hem opnieuw testen. Dat heb ik kunnen tegenhouden. Maar ik weet bijna zeker dat ze een doktersverklaring willen, ze zijn nogal star in die dingen. Iemand die mee wil denken?
goed in je hoofd houden dat school hetzelfde wil als jij
het beste voor je zoon

waarom zo achterdochtig ??
chrys schreef:
07-01-2020 16:00
goed in je hoofd houden dat school hetzelfde wil als jij
het beste voor je zoon

waarom zo achterdochtig ??
Omdat het informatie is die de school niet mag hebben. Het gaat hier om geneeskundige privé informatie van een minderjarige.

Bij gebrek aan vertrouwen moet de onderwijsinstelling een externe partij inschakelen.
ik zet liever in op samenwerking
word iedereen beter van
chrys schreef:
07-01-2020 16:07
ik zet liever in op samenwerking
word iedereen beter van
Inderdaad. Ik snap dat geheimzinnige ook niet zo. Alsof school het van de daken gaat schreeuwen.
Het gaat er om dat ik geen medische info wil vertrekken. Ik vond het destijds al behoorlijk invasief dat ze het hele psychologische rapport wilde. Ik heb dan bij godsgratie alleen zijn TIQ eruit gefilterd en de rest weggegumd omdat ik het prive info vind en voel me gewoon aangetast dat ze alles maar willen weten voor hun dossier. Ze mogen best afgaan op mijn verhaal.
Zo ook met de pfeiffer. Hij heeft antistoffen maar de pfeiffer is nu niet actief. Dat zegt niks over hoe hij zich voelt, alleen de huisarts kan er dus geen briefje voor maken. Ik kan ze enkel de bloeduitslagen op papier geven maar dan moet ik de rest weer weggummen want het gaat ze gewoon niks aan. Daar gaat het mij om. Ik vind het vervelend dat ze altijd alles maar willen weten.
Wil de huisarts ook niet schriftelijk verklaren dat er Pfeiffer is geweest en dat herstel tijd vergt? De daadwerkelijke bloeduitslagen lijken mij hun dan ook niks aan te gaan.
Kriskornelig schreef:
07-01-2020 15:48
Behandelend artsen mogen helemaal geen doktersverklaring geven: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... riefje.htm (link kun je aan school laten zien als ze moeilijk doen).

Als school een verklaring van een arts wil dan moeten ze de schoolarts inschakelen, die is daarvoor. (en die kan dan ook eventuele medische informatie opvragen, die heeft zelf ook beroepsgeheim, dus mag deze medische info niet delen met school).
nimbus schreef:
07-01-2020 17:24
Behandelend artsen mogen helemaal geen doktersverklaring geven: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... riefje.htm (link kun je aan school laten zien als ze moeilijk doen).

Als school een verklaring van een arts wil dan moeten ze de schoolarts inschakelen, die is daarvoor. (en die kan dan ook eventuele medische informatie opvragen, die heeft zelf ook beroepsgeheim, dus mag deze medische info niet delen met school).
Tuurlijk, de schoolarts!! Ik zat net nog te denken; jammer dat je op school niet een soort ARBO/bedrijfsarts hebt, maar die is er natuurlijk wel!
Schoolarts is net geweest. Of begin dit jaar of vorig jaar, weet het niet meer zeker. Hoe dan ook, die komt eens per zoveel tijd en doet eigenlijk niks anders dan meten en wegen en ze kregen volgens mij een vragenlijst of ze al seksueel actief waren of wel eens drugs hadden gebruikt of gedronken enzo. Meer niet.
Die is niet standaard verbonden aan school zeg maar. Dat je zo iemand even kan bellen en dat die dan een totaal draaiboek klaar heeft of op afroep beschikbaar is ofzo.
Kriskornelig schreef:
07-01-2020 17:42
Schoolarts is net geweest. Of begin dit jaar of vorig jaar, weet het niet meer zeker. Hoe dan ook, die komt eens per zoveel tijd en doet eigenlijk niks anders dan meten en wegen en ze kregen volgens mij een vragenlijst of ze al seksueel actief waren of wel eens drugs hadden gebruikt of gedronken enzo. Meer niet.
Die is niet standaard verbonden aan school zeg maar. Dat je zo iemand even kan bellen en dat die dan een totaal draaiboek klaar heeft of op afroep beschikbaar is ofzo.
Tuurlijk kun je daar zelf contact mee opnemen en een afspraak mee maken. Maar ga eerst maar met school praten, en uitleggen dat je zoon Pfeiffer heeft gehad, en dat je wil overleggen hoe hij het beste kan re-integreren op school. Mochten zij nou moeilijk gaan doen en over verklaringen gaan beginnen, kun je rustig aangeven dat zij daar geen recht op hebben, maar dat je in dat geval contact opneemt met de schoolarts. En ja, daar kun je gewoon om vragen. School hoeft geen vaste, altijd aanwezig schoolarts te hebben. Dat zou een beetje overdreven zijn ;)
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-01-2020 17:47
Tuurlijk kun je daar zelf contact mee opnemen en een afspraak mee maken. Maar ga eerst maar met school praten, en uitleggen dat je zoon Pfeiffer heeft gehad, en dat je wil overleggen hoe hij het beste kan re-integreren op school. Mochten zij nou moeilijk gaan doen en over verklaringen gaan beginnen, kun je rustig aangeven dat zij daar geen recht op hebben, maar dat je in dat geval contact opneemt met de schoolarts. En ja, daar kun je gewoon om vragen. School hoeft geen vaste, altijd aanwezig schoolarts te hebben. Dat zou een beetje overdreven zijn ;)
Maar dat wil TO niet. Alhoewel je dat toch niet tegen kan houden want als vrienden aan zoon vragen wat hij heeft gaat hij heus niet zeggen “ik verschaf deze medische en privacy gevoelige informatie niet”. Dus school zal hoe dan ook wel horen hoe het zit.
Kriskornelig schreef:
07-01-2020 17:18
Het gaat er om dat ik geen medische info wil vertrekken. Ik vond het destijds al behoorlijk invasief dat ze het hele psychologische rapport wilde. Ik heb dan bij godsgratie alleen zijn TIQ eruit gefilterd en de rest weggegumd omdat ik het prive info vind en voel me gewoon aangetast dat ze alles maar willen weten voor hun dossier. Ze mogen best afgaan op mijn verhaal.
Zo ook met de pfeiffer. Hij heeft antistoffen maar de pfeiffer is nu niet actief. Dat zegt niks over hoe hij zich voelt, alleen de huisarts kan er dus geen briefje voor maken. Ik kan ze enkel de bloeduitslagen op papier geven maar dan moet ik de rest weer weggummen want het gaat ze gewoon niks aan. Daar gaat het mij om. Ik vind het vervelend dat ze altijd alles maar willen weten.
En ze zijn geen artsen dus ook niet de aangewezen personen om bloeduitslagen te gaan interpreteren.
Treurniet12 schreef:
07-01-2020 18:13
Maar dat wil TO niet. Alhoewel je dat toch niet tegen kan houden want als vrienden aan zoon vragen wat hij heeft gaat hij heus niet zeggen “ik verschaf deze medische en privacy gevoelige informatie niet”. Dus school zal hoe dan ook wel horen hoe het zit.
Ik begreep juist dat ze baalde van het feit dat de huisarts geen verklaring wilde afgeven omdat school nogal star is (wat ik opvatte als: "ze geloven ons vast niet op ons woord")
Kriskornelig schreef:
05-01-2020 21:46
\

Morgen is mijn eigen huisarts er weer (was de vakantie dicht dus we hadden het met een vervanger moeten doen) en dan wil ik een algeheel onderzoek (lever, milt, klieren etc) en een officiele brief (dus niet alleen de bloeduitslagen) van de dokter met de pfeifferverklaring (ondertekent en wel voor school) ophalen. Geef ik meteen aan dat ik er zelf een beetje doorheen zit. Want ik word er bloednerveus van.
Hier haal ik dat dus ook uit.
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-01-2020 18:18
Ik begreep juist dat ze baalde van het feit dat de huisarts geen verklaring wilde afgeven omdat school nogal star is (wat ik opvatte als: "ze geloven ons vast niet op ons woord")
TO zegt “ Ik wil geen doktersinformatie geven.”

Maar ik snap jouw interpretatie ook inderdaad. Ik ben TO niet dus geen idee hoe ze het bedoelt :P
Kriskornelig schreef:
07-01-2020 17:18
maar wat is daar zo vervelend aan
ja zoon heeft van alles
laat het zien en laat school meedenken
ik weet niet hoe jouw houding is maar het komt zo defensief over
en dat is jammer
jullie willen toch beide het beste voor je zoon
Kriskornelig schreef:
07-01-2020 17:42
Hier sturen we juist leerlingen naar de schoolarts, dus via de mentor. Die geeft dan aan hoe belastbaar een leerling is.
Contact opnemen met de schoolarts, via de Jeugd-GGD.

Die kan de belastbaarheid bepalen en gaat geen medische gegevens doorgeven aan school.

Wij waren er heel tevreden over, ze stond volledig achter ons.

Het zorgteam van school kan aangeven wie de schoolarts is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Je komt heel krampachtig en gestresst over, TO. Niet echt een gezonde reactie. School is geen tegenstander, jullie hebben hetzelfde doel.
Misschien minder defensief opstellen richting school?!
En niet zo wantrouwend zijn.
Mandy81 schreef:
07-01-2020 20:07
Je komt heel krampachtig en gestresst over, TO. Niet echt een gezonde reactie. School is geen tegenstander, jullie hebben hetzelfde doel.
Misschien minder defensief opstellen richting school?!
En niet zo wantrouwend zijn.
Eens.
Geloof maar dat school een tegenstander kan zijn... :|

Maar daar gaat het in dit topic niet over.

Gesprek met zorgteam aangaan en vervolgens eventueel de schoolarts inschakelen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven