Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek
maandag 23 december 2019 om 16:12
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
maandag 23 december 2019 om 19:02
Jouw stiefzoon brengt zijn gezondheid eigenhandig om zeep met zijn leefgedrag. Hij eet geen gezonde dingen maar troep, en hij leeft onregelmatig. Laat naar bed gaan, gamen, en ik wed weinig sport in de buitenlucht. En als hij geen discipline aan de dag gaat leggen en regelmatiger en gezonder gaat leven, dan komt het niet goed met hem.

maandag 23 december 2019 om 19:11
Nouja ik heb mijn halve puberteit in clubs en op een dieet van boterhammen chocopasta, appels en patat doorgebracht maar zag er niet uit zoals to haar zoon beschrijft en was wel gezellig in de omgang.iones schreef: ↑23-12-2019 19:02Jouw stiefzoon brengt zijn gezondheid eigenhandig om zeep met zijn leefgedrag. Hij eet geen gezonde dingen maar troep, en hij leeft onregelmatig. Laat naar bed gaan, gamen, en ik wed weinig sport in de buitenlucht. En als hij geen discipline aan de dag gaat leggen en regelmatiger en gezonder gaat leven, dan komt het niet goed met hem.
Ik ben met je eens dat deze jongen zijn leefstijl hem geen goed lijkt te doen maar dat is niet algemeen.
maandag 23 december 2019 om 19:12
[quote=Kriskornelig post_id=30767982 time=1577122127 user_id=392495
b12 en D vind ik wel echt iets om als mijn eigen huisarts er weer is meteen werk van te maken. Injecties ga ik hem niet aan krijgen, maar smelttabletten en een shot vit D per maand moet lukken.
Dank voor alle bijdrages.
[/quote]
TO, een b12 waarde van 185 voor een 14 jarige is zorgelijk.
Als jouw zoon nu dierlijk voedsel eet, gaan tabletten hem niet helpen.
Huisartsen weten helaas heel erg weinig van b12 tekort. Ze leren het ook amper in hun opleiding. De mijne heeft me 30 jaar verteld dat ik gezond was terwijl ik een b12 tekort had.
Ik spuit nu al jaren 2x per week b12 om de opgelopen schade zoveel mogelijk te beperken. En dat ik nu een goede behandeling heb, heb ik niet aan mijn huisarts te danken, maar aan mijn doortastende partner
Laat dit echt goed uitzoeken, want een b12 tekort door een opnameprobleem heeft uiteindelijk dezelfde gevolgen als een b12 tekort door lachgas.
Op de website van het b12 institute vind je een overzicht met mogelijke klachten. Ook staat er een artikel op over de effecten van smeltabletten, neussprays e.d.
Verder is er op facebook een groep met veel info: b12 tekort, de vergeten ziekte.
b12 en D vind ik wel echt iets om als mijn eigen huisarts er weer is meteen werk van te maken. Injecties ga ik hem niet aan krijgen, maar smelttabletten en een shot vit D per maand moet lukken.
Dank voor alle bijdrages.
[/quote]
TO, een b12 waarde van 185 voor een 14 jarige is zorgelijk.
Als jouw zoon nu dierlijk voedsel eet, gaan tabletten hem niet helpen.
Huisartsen weten helaas heel erg weinig van b12 tekort. Ze leren het ook amper in hun opleiding. De mijne heeft me 30 jaar verteld dat ik gezond was terwijl ik een b12 tekort had.
Ik spuit nu al jaren 2x per week b12 om de opgelopen schade zoveel mogelijk te beperken. En dat ik nu een goede behandeling heb, heb ik niet aan mijn huisarts te danken, maar aan mijn doortastende partner
Laat dit echt goed uitzoeken, want een b12 tekort door een opnameprobleem heeft uiteindelijk dezelfde gevolgen als een b12 tekort door lachgas.
Op de website van het b12 institute vind je een overzicht met mogelijke klachten. Ook staat er een artikel op over de effecten van smeltabletten, neussprays e.d.
Verder is er op facebook een groep met veel info: b12 tekort, de vergeten ziekte.
Nou, dan heb jij heel veel geluk dat jij er mee weg kwam!Het-groepje schreef: ↑23-12-2019 19:11Nouja ik heb mijn halve puberteit in clubs en op een dieet van boterhammen chocopasta, appels en patat doorgebracht maar zag er niet uit zoals to haar zoon beschrijft en was wel gezellig in de omgang.
Ik ben met je eens dat deze jongen zijn leefstijl hem geen goed lijkt te doen maar dat is niet algemeen.
Ik kom er zelf niet mee weg. Ik moet regelmatig leven, op tijd naar bed, dingen laten staan, en ervoor zorgen dat ik andere dingen binnen krijg.
Vroeger keek ik ook nergens naar en misschien had ik dat beter wel gedaan. Maar ja, pubers leven erg in het nu, die kijken niet vooruit en naar de gevolgen van hun daden.
Nou, dan heb jij heel veel geluk dat jij er mee weg kwam!Het-groepje schreef: ↑23-12-2019 19:11Nouja ik heb mijn halve puberteit in clubs en op een dieet van boterhammen chocopasta, appels en patat doorgebracht maar zag er niet uit zoals to haar zoon beschrijft en was wel gezellig in de omgang.
Ik kom er zelf niet mee weg. Ik moet regelmatig leven, op tijd naar bed, dingen laten staan, en ervoor zorgen dat ik andere dingen binnen krijg.
Vroeger keek ik ook nergens naar en misschien had ik dat beter wel gedaan. Maar ja, pubers leven erg in het nu, die kijken niet vooruit en naar de gevolgen van hun daden.

maandag 23 december 2019 om 19:13
Ik zie eigenlijk gedrag dat heel normaal is voor een tiener.
Misschien is het een beetje te doorbreken door je man en je zoon samen op een stedentrip te sturen, kunnen ze onderweg allerlei dingen eten en komt hij een paar dagen los van het gamen.
Deze tijd van het jaar zijn allebei mijn tieners lamlendig. De één eet en leeft zoals je zoon, de ander eet ontzettend gezond en gevarieerd.
Komt wel goed, heb vertrouwen.
Misschien is het een beetje te doorbreken door je man en je zoon samen op een stedentrip te sturen, kunnen ze onderweg allerlei dingen eten en komt hij een paar dagen los van het gamen.
Deze tijd van het jaar zijn allebei mijn tieners lamlendig. De één eet en leeft zoals je zoon, de ander eet ontzettend gezond en gevarieerd.
Komt wel goed, heb vertrouwen.

maandag 23 december 2019 om 19:13
Frizz schreef: ↑23-12-2019 18:52En wat hebben jullie meegekregen aan tips om terugval zoals nu te voorkomen? Wat worden jullie geacht te doen als zijn ontwikkeling in het geding is? Paniek om eten en andere gewone dingen, rituelen die uren duren en derhalve z’n welbevinden in de weg zitten, ik vind het nogal wat.
Waarom heb je dat eigenlijk weggelaten uit je OP?
Nou dit, eerst schets je een 14 jarig monstertje waar geen land mee is te bezeilen, die zijn moeder afbekt en wegloopt als je met hem praat, en nu is het ineens een lieve bescheiden jongen die gitaar speelt en al zo veel problemen heeft gehad. Bijzondere wending.
En ik weet nog steeds niet wat pa ervan vindt. Wat doen jullie samen om hem te bereiken?
maandag 23 december 2019 om 19:15
maandag 23 december 2019 om 19:17
Hier heb je het probleem toch al te pakken?Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 18:32Hij sport ook altijd dwangmatig nog om half 12 's avonds (omdat hij dan qua rituelen pas aan zijn oefeningen toe is)
Heeft hij hulp bij zijn dwangstoornis?
maandag 23 december 2019 om 19:19
Maar je zegt het net zelf.....: "ik heb het zelf ook wat laten verslonzen: te druk met mijn eigen werk en leven. Ik vond het wel mooi makkelijk dat hij zulke lange schooldagen had, huiswerkklas en daarna boven ging zitten gamen"Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 18:18![]()
Naja, ik begin er niet eens aan om te zeggen wat ik van deze posting vind.

maandag 23 december 2019 om 19:21
Als je een laag energielevel hebt, dan kun je niet om 23.30 nog sporten. Echt niet.
Hij verdeelt zijn energie gewoon anders dan wat jij als normaal beschouwt. Zijn dag-nachtritme loopt niet gelijk op met het jouwe.
Verder functioneert hij kennelijk, hij gaat naar school, doet vwo. Hij heeft daarnaast een rijk sociaal leven met LARP en vrienden die hem van frikadellenbroodjes voorzien.
Hij verdeelt zijn energie gewoon anders dan wat jij als normaal beschouwt. Zijn dag-nachtritme loopt niet gelijk op met het jouwe.
Verder functioneert hij kennelijk, hij gaat naar school, doet vwo. Hij heeft daarnaast een rijk sociaal leven met LARP en vrienden die hem van frikadellenbroodjes voorzien.

maandag 23 december 2019 om 19:23
-jolijn- schreef: ↑23-12-2019 19:21Als je een laag energielevel hebt, dan kun je niet om 23.30 nog sporten. Echt niet.
ja, eigenlijk gaat het wel best met hem.

maandag 23 december 2019 om 19:26
Ik vind het ook steeds onduidelijker worden. Het klinkt best als een leuke jongen eigenlijk, behalve dan dat hij niet langer dan een minuut naar zijn moeder kan luisteren. Daar zou ik slecht tegen kunnen.-jolijn- schreef: ↑23-12-2019 19:21Als je een laag energielevel hebt, dan kun je niet om 23.30 nog sporten. Echt niet.
maandag 23 december 2019 om 19:27
Het is al eerder genoemd, is hij getest op mogelijke voedselallergien of intolleranties?
Ik heb ook altijd vage klachten gehad, tekort aan ijzer en b12. Weigerde brood tot grote wanhoop van mijn ouders en sliep slecht. Nu ben ik van voor de gamegeneratie, dus lag dan uren in bed met een boek.
Hoe ouder ik werd hoe vermoeider ik werd. Gek genoeg voelde ik me altijd beter na een patatje mayo.
Kwam er met 41 jaar achter dat ik intollerant ben voor gluten, in zo'n beperkte mate dat het nauwelijks aantoonbaar is in mijn bloed maar wel een supergrote invloed heeft op hoe ik me voel. Ik heb nu als ik gluten eet de dag erna het gevoel dat ik een flinke kater heb. Lamlendig, hoofdpijn, hangerig.
Zodra ik stopte met gluten toen iemand dat voorstelde, gewoon om te proberen, kreeg ik meer energie, slaap ik 's nachts door en heb ik veel minder vage vermoeidheidsklachten.
Ben me er wel een beetje in gaan verdiepen, als je lijf een allergie heeft valt het op door uitslag of zoiets. Dat merk je snel. Als je lijf een intollerantie heeft gaat het in een soort waakstand als dat product er in blijft gaan. Waakstand wil zeggen, altijd alert, dus slaap je nooit diep of goed en rust je nooit goed uit.
Mogelijk een idee om dit te testen voor gluten, lactose en andere voedingsmiddelen.
Ik heb ook altijd vage klachten gehad, tekort aan ijzer en b12. Weigerde brood tot grote wanhoop van mijn ouders en sliep slecht. Nu ben ik van voor de gamegeneratie, dus lag dan uren in bed met een boek.
Hoe ouder ik werd hoe vermoeider ik werd. Gek genoeg voelde ik me altijd beter na een patatje mayo.
Kwam er met 41 jaar achter dat ik intollerant ben voor gluten, in zo'n beperkte mate dat het nauwelijks aantoonbaar is in mijn bloed maar wel een supergrote invloed heeft op hoe ik me voel. Ik heb nu als ik gluten eet de dag erna het gevoel dat ik een flinke kater heb. Lamlendig, hoofdpijn, hangerig.
Zodra ik stopte met gluten toen iemand dat voorstelde, gewoon om te proberen, kreeg ik meer energie, slaap ik 's nachts door en heb ik veel minder vage vermoeidheidsklachten.
Ben me er wel een beetje in gaan verdiepen, als je lijf een allergie heeft valt het op door uitslag of zoiets. Dat merk je snel. Als je lijf een intollerantie heeft gaat het in een soort waakstand als dat product er in blijft gaan. Waakstand wil zeggen, altijd alert, dus slaap je nooit diep of goed en rust je nooit goed uit.
Mogelijk een idee om dit te testen voor gluten, lactose en andere voedingsmiddelen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
maandag 23 december 2019 om 19:41
Ik zet coeliakie op mijn lijstje. Gek eigenlijk dat de dokter daar zelf niet mee gekomen is dan.
Ik was me aan het inlezen en las dat je daar dunne armen en benen van krijgt en een typisch uiterlijk. Zoon heeft een normale bouw. Geen dunne benen, maar stevige/gespierde.
Zoon is nog steeds super wit/gelig. Hij heeft net met hele lange tanden een bodempje floradix weggewerkt. Nou dat was me wat. Ik wil dit er echt inhouden maar vergeet mijn eigen vit d tabletten nog al staan ze naast me, dus daar moet ik echt even een reminder van in mijn/zijn telefoon zetten.
Ik ga even the grand tour met hem kijken en daarna allemaal maar op stok. Dank voor het willen lezen.
Ik was me aan het inlezen en las dat je daar dunne armen en benen van krijgt en een typisch uiterlijk. Zoon heeft een normale bouw. Geen dunne benen, maar stevige/gespierde.
Zoon is nog steeds super wit/gelig. Hij heeft net met hele lange tanden een bodempje floradix weggewerkt. Nou dat was me wat. Ik wil dit er echt inhouden maar vergeet mijn eigen vit d tabletten nog al staan ze naast me, dus daar moet ik echt even een reminder van in mijn/zijn telefoon zetten.
Ik ga even the grand tour met hem kijken en daarna allemaal maar op stok. Dank voor het willen lezen.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 20:02
0.07% gewijzigd
maandag 23 december 2019 om 19:49
Een gele kleur duidt op problemen met de lever.Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 19:41Ik zet coeliakie op mijn lijstje. Gek eigenlijk dat de dokter daar zelf niet mee gekomen is dan.
*Zo gek is dat niet. Het is wel erg vergezocht. Coeliakie komt niet veel voor en waarom zou hij dat hebben? Er kunnen 100 oorzaken zijn voor zijn vermoeidheid en slechte weerstand.
Zoon is nog steeds super wit/gelig.
maandag 23 december 2019 om 19:51
Blijkbaar ben ik nog niet zo achterlijk. Ik stuur dit verhaal net door aan mn dochter, recent afgestudeerd als forensisch orthopedagoog, en vraag wat zij ervan denkt. Ze wil er geen oordeel over geven omdat ze niet alle ins en outs kent, maar bevestigde wel dat aanwezigheid van 1 van de ouders in de pubertijd, en zeker als er problemen zijn, erg belangrijk is.Madeliefjees schreef: ↑23-12-2019 17:46Juist in de puberleeftijd is het zo belangrijk dat 1 van de ouders thuis is. Dan zit je er bovenop. Nu gaat hij lekker zn gang, slecht eten, gamen en ik weet t bijna zeker: drugs.
En pa en ma maar werken.
ik geef mn bek ook maar een douw

maandag 23 december 2019 om 19:54
Madeliefjees schreef: ↑23-12-2019 19:51Blijkbaar ben ik nog niet zo achterlijk. Ik stuur dit verhaal net door aan mn dochter, recent afgestudeerd als forensisch orthopedagoog, en vraag wat zij ervan denkt. Ze wil er geen oordeel over geven omdat ze niet alle ins en outs kent, maar bevestigde wel dat aanwezigheid van 1 van de ouders in de pubertijd, en zeker als er problemen zijn, erg belangrijk is.
Een forensisch orthopedagoge weet vast ook het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit.
.

maandag 23 december 2019 om 19:56
Madeliefjees schreef: ↑23-12-2019 19:51Blijkbaar ben ik nog niet zo achterlijk. Ik stuur dit verhaal net door aan mn dochter, recent afgestudeerd als forensisch orthopedagoog, en vraag wat zij ervan denkt. Ze wil er geen oordeel over geven omdat ze niet alle ins en outs kent, maar bevestigde wel dat aanwezigheid van 1 van de ouders in de pubertijd, en zeker als er problemen zijn, erg belangrijk is.
Als vast aanspreekpunt, zeg maar als constante factor, of moet zo'n ouder echt fysiek aanwezig zijn?
maandag 23 december 2019 om 19:58
‘b12 en D vind ik wel echt iets om als mijn eigen huisarts er weer is meteen werk van te maken. Injecties ga ik hem niet aan krijgen, maar smelttabletten en een shot vit D per maand moet lukken.’
Smelttabletten helpt niet hetzelfde als injecties. Bij een serieus tekort als dit moet je gewoon direct aan de injecties, die de arts inspuit.
Verder: als je eenmaal tabletten hebt geslikt thuis (dus ook multivitamine) is de bloedwaarde van b12 daarna onbetrouwbaar want geeft hoger aan dan de werkzame waarde. Denk daar ook aan bij de interpretatie van de bloedwaarden!
Smelttabletten helpt niet hetzelfde als injecties. Bij een serieus tekort als dit moet je gewoon direct aan de injecties, die de arts inspuit.
Verder: als je eenmaal tabletten hebt geslikt thuis (dus ook multivitamine) is de bloedwaarde van b12 daarna onbetrouwbaar want geeft hoger aan dan de werkzame waarde. Denk daar ook aan bij de interpretatie van de bloedwaarden!

maandag 23 december 2019 om 20:04
Eersteaccountooit schreef: ↑23-12-2019 19:58‘b12 en D vind ik wel echt iets om als mijn eigen huisarts er weer is meteen werk van te maken. Injecties ga ik hem niet aan krijgen, maar smelttabletten en een shot vit D per maand moet lukken.’
Blijf jij zo doorzagen over een vitamine B12 tekort? Het is niet toegestaan om medisch advies te geven op dit forum.
Probeer gewoon een keer een flink bord boerenkool met een halve rookworst. Wedden dat hij dat lekker vindt?
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 20:08
3.21% gewijzigd
maandag 23 december 2019 om 20:05
Slikt hij medicijnen?
Op zich zou ik denken laat het verder onderzoeken als in hart, nieren longen. Ook jonge mensen kunnen hartproblemen hebben, bijvoorbeeld een ontstoken hartzakje.
Maar als ik dan lees dat hij fanatiek sport, is dat eigenlijk niet te rijmen.
Op zich zou ik denken laat het verder onderzoeken als in hart, nieren longen. Ook jonge mensen kunnen hartproblemen hebben, bijvoorbeeld een ontstoken hartzakje.
Maar als ik dan lees dat hij fanatiek sport, is dat eigenlijk niet te rijmen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020