Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek

23-12-2019 16:12 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
MissMaran schreef:
23-12-2019 17:34
En stukjes appel, bakje druiven, bakje nootjes, worstjes, komkommer in zijn buurt zetten onder het gamen? Gaat hij dan niet gedachteloos eten? Gekookte eieren..
Nope
veensteker schreef:
23-12-2019 16:39
Lees die link naar stichting B12. Artsen weten hier te weinig van.
Dit!!
Het B12 institute hanteerd Voor kinderen van 14 jaar een ondergrens B12 van 350.
Mijn zoon heeft heeft een waarde van 230 met gebruik van multi vitamine waar b 12 in zit. Dit geeft een valse bloeduitslag. Zijn werkelijke waarde is dus lager. Hij staat nu via een verwijzing van de huisarts op de wachtlijst van het B12 institute
Ga echt advies inwinnen. Huisartsen weten hier vaak teweinig vanaf. Lees je in via de link die iemand plaatste.
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 18:13
Ja ik snap best wat je zegt hoor, maar dat stadium hebben we zeg maar net afgesloten. Ik geef onszelf en onze zoon heel eventjes een break wat dat betreft.

Iets acuuts medisch noodzakelijk is natuurlijk voor nu niet uitgesloten aangezien wij nog geen enkel bloedresultaat terug hebben, enkel van weken geleden.

Als er iets acuuts uit het bloedonderzoek was gekomen had je het al wel gehoord, de meeste standaard bepalingen duren geen uren of dagen. Toen ik kantje boord zat werd ik zelfs binnen een uur gebeld dat ik naar de SEH moest.

Maar los daarvan, ik snap dan niet zo goed wat je nu wil?
Je wilt hem een break geven, maar hij heeft er toch geen last van als jij met iemand gaat praten? En jezelf een break geven, hoe dan?
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 18:19
13.52% gewijzigd
.
Sudrì schreef:
Als kind dat weigert?

Hangt er van af wat voor aandacht het is. Als het alleen maar preken zijn over biologisch eten en het belang van 8 uur slapen denk ik dat puberzoon er gauw genoeg van heeft.
Als het oprechte interesse is in wat puberzoon bezighoudt zou het misschien wel iets opleveren.

Ikzelf heb me tot mijn grote verdriet moeten verdiepen en bekwamen in de spelregels van Dungeons and Dragons. Heb daar nog slapeloze nachten van. Maar (voor zo lang het duurt) heb ik daar wel de bewondering van onze 17-jarige mee geoogst.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 18:22
0.17% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
23-12-2019 17:46
Juist in de puberleeftijd is het zo belangrijk dat 1 van de ouders thuis is. Dan zit je er bovenop. Nu gaat hij lekker zn gang, slecht eten, gamen en ik weet t bijna zeker: drugs.
En pa en ma maar werken.
:facepalm:

Naja, ik begin er niet eens aan om te zeggen wat ik van deze posting vind.
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 17:28
Hij vindt het vooral kut dat ik er steeds over moet beginnen. En het irriteert hem dat ik me zorgen maak.
Dit is natuurlijk niet van vandaag op gisteren ontstaan en ik heb het zelf ook wat laten verslonzen: te druk met mijn eigen werk en leven. Ik vond het wel mooi makkelijk dat hij zulke lange schooldagen had, huiswerkklas en daarna boven ging zitten gamen. Ik weet ook bij god niet wat ik met een 14 jarige jongenspuber moet. Hij wil niks, vindt alles stom en wil vooral met rust gelaten worden. En chillen. Met zijn telefoon en zijn laptop. Meer is het niet.
We gaan af en toe samen een dagje op pad: net als dit weekend. Hij kon geen stap meer verzetten en is in de auto in slaap gevallen. Lijkbleek. Dat was de druppel.
Ik bedoel eigenlijk hoe hij vindt dat het met hem zelf gaat, niet met de situatie. Vindt hij dat hij moe en lusteloos is, vindt hij dat hij er goed uit ziet. Ik hoor je veel over je eigen perspectief praten.

Ik heb een 15 jarige zoon en hij gamed ook rustig de hele dag, als hij vrij is. Mijn zoon gamed wel interactief, dat vindt ik al schelen.

Wij hebben hier een aantal afspraken waar we beide mee kunnen leven.
Voor 10u uit bed, 1x per dag buiten voetballen en minstens 2x per dag een fatsoenlijke maaltijd eten.

Ik zou dat gamen, snaai-eten, rommel maken en hangen ook heel graag anders zien, maar als ik dat verbied wordt het zo ongezellig.

Probeer het leuke en goede in je zoon te zien!
Sudrì schreef:
Van het geruzie tussen TO en zoon toch.

En dat is minder erg?
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 18:18
:facepalm:

Naja, ik begin er niet eens aan om te zeggen wat ik van deze posting vind.

Nee, want hoewel ik het met het drugs-gedeelte niet eens ben, vind ik er wel een kern van waarheid in zitten. En ook in mijn posts wil je die niet lezen.
Wat dacht je van een psycholoog? En meer zicht op wat hij doet? Praten. Zonder oordelen.

Gamen is ongezond, je kunt ook een maand het gamen gewoon verbieden he?

Je klinkt slap en makkelijk, pubers hebben regels nodig. Jij bepaalt in overleg.
Dymphnatam schreef:
23-12-2019 18:19
En dat is minder erg?
Nee, maar dat kan TO helemaal zelf veranderen zonder ook maar iets van zoon te verwachten.
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 17:03
Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Hij wil dus op zich best eten maar ik moet er naast zitten. En hij heeft een intense voorkeur voor noodles, frikandelbroodjes, kaascroissants, chips, en wit brood met vlokken.
En dat in een huishouden waar biologisch en vegetarisch eten zo een beetje met de paplepel is ingegoten. Ik snap er niks van.

ps hij lust amper vlees of vleesvervangers en eet daar dus ook echt te weinig van.
Hahaha, hier moet ik dan stiekem wel om lachen. Ik geloof dat dat het enige van zijn gedrag is dat ik wél begrijp!
Ik (maar ik weet dat dat erg persoonlijk is) vind vegetarisch biologisch meestal ‘niet te vreten’. Dus zodra ik (op mijn 14e) uitgevonden had dat ik het ook anders kan regelen had ik dat meteen gedaan!
Daarnaast: dit is wat de helft van de pubers eet. Ga eens voor de grap om 9.00 bij de AH staan. Drommen jongeren die daar naar buiten lopen met 2 opgewarmde frikandelbroodjes en een blik energiedrank.
Mijn zoon is een brave harrie in die zin dat hij goed kan leren op een goede school zit, geen gekke vrienden heeft, muziek speelt, liever debatteert en toneel speelt dan buiten hangt of saffies rookt, maar ook dat hij een dromer is, zichzelf kan verliezen, geen tijdsbesef heeft, weinig lange termijn verantwoordelijkheidsbesef, impulsief is en een hele korte spanningsboog heeft en voor de instant bevrediging kiest in plaats van voor wat goed is voor hem. Hij is soms nog net die peuter die stampvoetend onderaan de trap zowat omvalt van de slaap maar zich er niet aan over wil geven. Hij heeft slaapproblemen en angst om in slaap te vallen en piekert heel veel en heeft ontelbaar veel rituelen. Ik heb hem een half uur geleden onder de douche gestuurd, hij staat er over een uur nog, kan ik je op een briefje geven.
Als ie net in bed ligt moet ie altijd ineens super nodig kakken en kan ie gerust weer een uur zitten. En een goeie die hem er af weet te trekken dan hoor. Het is echt niet een probleem wat van vandaag op gisteren is ontstaan. En hij is ook al mijn eerste puber niet. Ik mag mezelf inmiddels best een ervaren moeder noemen.
Net aan tafel: ik heb hem laten kiezen, maar hij draait met zijn vork, schuift met eten. Ik ben ondertussen wat aan het kletsen met mijn man (ja er is een vader en we doen het samen, dus lees in alles waar ik 'ik' schrijf gerust 'wij' ) en negeer hem. Als we klaar zijn ruimen we af. Ik heb nog met hem gepraat over bedtijden en eten. Hij blokkeert direct en raakt in paniek. Hij vindt het zo eng om bepaalde dingen los te laten dat dit nog een hele bevalling wordt.

Ondertussen moet hij van mij multivitamines slikken en heb ik hem net het menu voor volgende week mee laten uitkiezen (ik eet geen vlees maar voor hem wil ik wel meer vlees op het menu zetten)
Hij heeft voor een kapitaal aan biiologisch rundvlees uitgezocht dus hij kan maar beter maken dat hij het eet komende week. En daarna willen we het er natuurlijk in houden.
Ik vind het lastig dat een probleem dat niet van vandaag op gisteren is ontstaan ook niet maar zo 1,2,3 is op te lossen.
En ik ben misschien ook wel een beetje bang dat ie echt iets heeft.
Vitaminetekort kan je zeg maar nog fixen.

b12 en D vind ik wel echt iets om als mijn eigen huisarts er weer is meteen werk van te maken. Injecties ga ik hem niet aan krijgen, maar smelttabletten en een shot vit D per maand moet lukken.

Dank voor alle bijdrages.
Because schreef:
23-12-2019 18:19
Ik bedoel eigenlijk hoe hij vindt dat het met hem zelf gaat, niet met de situatie. Vindt hij dat hij moe en lusteloos is, vindt hij dat hij er goed uit ziet. Ik hoor je veel over je eigen perspectief praten.

Ik heb een 15 jarige zoon en hij gamed ook rustig de hele dag, als hij vrij is. Mijn zoon gamed wel interactief, dat vindt ik al schelen.

Wij hebben hier een aantal afspraken waar we beide mee kunnen leven.
Voor 10u uit bed, 1x per dag buiten voetballen en minstens 2x per dag een fatsoenlijke maaltijd eten.

Ik zou dat gamen, snaai-eten, rommel maken en hangen ook heel graag anders zien, maar als ik dat verbied wordt het zo ongezellig.

Probeer het leuke en goede in je zoon te zien!
Ik praat inderdaad vanuit mijn eigen perspectief omdat dit mijn account op het viva forum is.

Maar goed, ja, ik heb hem vaker gevraagd wat hij vindt van hoe hij eruit ziet, en dan antwoord hij altijd dat hij vindt dat hij bleek is, hij is daar ook best onzeker over, want zijn uiterlijk is vrij belangrijk. Hij sport ook altijd dwangmatig nog om half 12 's avonds (omdat hij dan qua rituelen pas aan zijn oefeningen toe is)
Hij vindt zijn haar en zijn kleding erg belangrijk en behandeld zelfs zijn pukkeltjes.
Maar nu wil hij er niks over horen. Hij weet het wel, vooral ook die blauwe kringen om zijn ogen en zijn holle oogkassen. Maar het is net of hij er niet aan wil nu.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 18:32
0.14% gewijzigd
Ik denk dat hij ondersteuning van een psycholoog nodig heeft
rosings schreef:
23-12-2019 18:32
Ik denk dat hij ondersteuning van een psycholoog nodig heeft
Heeft ie net gehad. En afgerond.
Hij heeft al jaren begeleiding en de laatste coach heeft duidelijk gezegd: even niet nu!
Gun hem een adempauze want hij heeft teveel gehad.
Het lijkt erop dat dit meer is dan een eet of slaapprobleem. Orthopedagoog een idee? Ergens gaat er hier iets mis als een 14-jarige jullie de baas is.
Ik ben na alles wat je schrijft verbaasd dat je echt denkt dat er een medisch probleem is.

En natuurlijk vindt hij het niet leuk als jij hem, door te vragen hoe hij zelf vindt dat hij eruit ziet, verkapt erop wijst dat hij er slecht uit ziet.
Lekker belangrijk hoe hij eruit ziet, vraag eens hoe hij zich voelt? Belangstellend, niet om hem daarna de les te gaan lezen.
.
Weleens aan een depressie gedacht?
Dymphnatam schreef:
23-12-2019 18:18
Hangt er van af wat voor aandacht het is. Als het alleen maar preken zijn over biologisch eten en het belang van 8 uur slapen denk ik dat puberzoon er gauw genoeg van heeft.
Als het oprechte interesse is in wat puberzoon bezighoudt zou het misschien wel iets opleveren.

Ikzelf heb me tot mijn grote verdriet moeten verdiepen en bekwamen in de spelregels van Dungeons and Dragons. Heb daar nog slapeloze nachten van. Maar (voor zo lang het duurt) heb ik daar wel de bewondering van onze 17-jarige mee geoogst.
Ik vind het wel leuk dat je dit zegt. Mijn zoon is een echte fantasy-lover. Hij gaat naar events en doet aan LARP.
Je wil niet weten hoeveel avonden (maanden, jaren) ik naar verhalen over Warhammer en aanverwanten heb moeten horen. Ik heb echt wel een leuke band met mijn zoon en we ondernemen veel (zaten dit weekend nog in een huisje met hem, alleen toen werd ie dus zo beroerd)
Ik laat hem echt niet aan zijn lot over. Alleen ja, er moet ook gewerkt worden. En het stadium van therapie zijn we eventjes voorbij. Ik denk ook, dat is wat mijn moeder gevoel me zegt, dat er nu sprake is van iets lichamelijks. Ik vroeg me met dit topic vooral af (we dwalen wat af merk ik) of dit nog bij de pubertijd past, en bij snel groeien, en laat slapen en niet super goed eten etc etc. Of ouders hier het herkennen bij hun pubers.
lila01 schreef:
23-12-2019 18:40
Weleens aan een depressie gedacht?
Ja vaker dan eens, en ik sluit het ook nu niet uit. Maar ik denk dat er alsnog iets lichamelijks ook speelt. Iets met kip en ei of andersom zeg maar.
Maar ja, depressie sluit ik zeker niet uit.
Anoniem262821034 schreef:
23-12-2019 18:39
Ik ben na alles wat je schrijft verbaasd dat je echt denkt dat er een medisch probleem is.

En natuurlijk vindt hij het niet leuk als jij hem, door te vragen hoe hij zelf vindt dat hij eruit ziet, verkapt erop wijst dat hij er slecht uit ziet.
Lekker belangrijk hoe hij eruit ziet, vraag eens hoe hij zich voelt? Belangstellend, niet om hem daarna de les te gaan lezen.
Natuurlijk doe ik dat :-)
Ik heb elke dag mijn momentjes met hem. En als niet, dan wurmt hij zijn lange lijf wel tussen ons in 's avonds. Die komt niks tekort hoor, maak je daar maar geen zorgen over.
Ik wimpel het trouwens niet zomaar van tafel. Ik ben wel aan het denken gezet. Dat is niet leuk, maar hier wel op zijn plaats.
Ik ga er deze week eens flink mee aan de boemel. Ook met mijn man. Ik wil de boel even goed op een rijtje want er moet wel iets veranderen.
Ook moet de druk van de ketel. Het joch heeft het ontzettend druk gehad (en toen hij ziek was ook nog eens van alles voor school moeten doen) dus dat hij nu een beetje uitgeblust is snap ik op zich ook wel weer. Gelukkig is het nu eerst even vakantie. In zijn optiek is dat vooral: gamen, gamen, en nog eens gamen. Ik moet zelf werken dus dat wordt een uitdaging. Maar ik neem wel wat jullie zeggen bloedserieus mee. Want dit moet natuurlijk wel anders. Daar zijn we het wel over eens.
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 18:47
Ja vaker dan eens, en ik sluit het ook nu niet uit. Maar ik denk dat er alsnog iets lichamelijks ook speelt. Iets met kip en ei of andersom zeg maar.
Maar ja, depressie sluit ik zeker niet uit.

Er speelt ook iets lichamelijks. Namelijk slecht slapen, slecht eten, veel achter de pc hangen (dus weinig beweging neem ik aan) = beroerd voelen.
Maar de oplossing daarvan zit, hoe graag je dat ook wil, niet in een pilletje.
.
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 18:33
Heeft ie net gehad. En afgerond.
Hij heeft al jaren begeleiding en de laatste coach heeft duidelijk gezegd: even niet nu!
Gun hem een adempauze want hij heeft teveel gehad.
En wat hebben jullie meegekregen aan tips om terugval zoals nu te voorkomen? Wat worden jullie geacht te doen als zijn ontwikkeling in het geding is? Paniek om eten en andere gewone dingen, rituelen die uren duren en derhalve z’n welbevinden in de weg zitten, ik vind het nogal wat.

Waarom heb je dat eigenlijk weggelaten uit je OP?
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 18:48
Natuurlijk doe ik dat :-)
Ik heb elke dag mijn momentjes met hem. En als niet, dan wurmt hij zijn lange lijf wel tussen ons in 's avonds. Die komt niks tekort hoor, maak je daar maar geen zorgen over.

Ik volg je echt niet. Je schreef eerder dat je hem nauwelijks ziet (jij werken, hij school, huiswerkbegeleiding en daarna door naar boven), én dat je niet weet wat je met een 14-jarige jongen aan moet?
Ik vind dat wel zorgelijk klinken.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven