Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek
maandag 23 december 2019 om 16:12
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd

maandag 23 december 2019 om 17:24
Ja, dit kan door ziek zijn komen. Ook door het puberen. Onze puber wil ook het liefst alleen frikandellen en.pizza eten, maar is gelukkig voor rede vatbaar. Deels hebben we het losgelaten en een pot vitamines neergezet. Deels moet hij ook maar gewoon groente eten en normale dingen. Maar ik begrijp dat dat niet meer bespreekbaar is.
Wat wil hij zelf? Hij voelt zich niet goed lichamelijk en psychisch, wil hij dat niet anders? Of alleen als het geen.moeite kost?
Wat wil hij zelf? Hij voelt zich niet goed lichamelijk en psychisch, wil hij dat niet anders? Of alleen als het geen.moeite kost?
maandag 23 december 2019 om 17:25
maandag 23 december 2019 om 17:28
Ik lees niets geks voor een 14 jarige, en hij slaapt gewoon kort, maar ook niet perse zorgelijk. Ik vind het veel zorgelijker dat je dit zo moeilijk vindt. Hij is 14, haal heel diep adem. Hij maakt zijn eigen keuzes, dat wordt alleen maar meer.Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 17:03Hij heeft wel eetlust maar eet heel selectief. Hij voelt overdag door allerlei afleiding geen honger: vreet zijn buik vol einde van de dag en als ik thuis kom en eten kook dan blieft hij niks meer. Om een uur later weer op te staan en aan de kasten te hangen.
Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Hij wil dus op zich best eten maar ik moet er naast zitten. En hij heeft een intense voorkeur voor noodles, frikandelbroodjes, kaascroissants, chips, en wit brood met vlokken.
En dat in een huishouden waar biologisch en vegetarisch eten zo een beetje met de paplepel is ingegoten. Ik snap er niks van.
ps hij lust amper vlees of vleesvervangers en eet daar dus ook echt te weinig van.
Frikandel is ook vlees. Ik denk dat het tijd is dat je jouw rol als moeder gaat herzien naar een versie die bij een knul van 14 past. Wat vind je leuk/goed aan hem, ook al zou je het anders doen?
Over een paar jaar loopt hij bij jullie de deur uit, hij heeft dan een aantal dingen nodig om dat goed te laten verlopen. Vegetarisch eten hoort daar denk ik niet bij.
Kunnen koken is dan juist wel weer handig. Laat hem zelf wat maken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 23 december 2019 om 17:28
Hij vindt het vooral kut dat ik er steeds over moet beginnen. En het irriteert hem dat ik me zorgen maak.
Dit is natuurlijk niet van vandaag op gisteren ontstaan en ik heb het zelf ook wat laten verslonzen: te druk met mijn eigen werk en leven. Ik vond het wel mooi makkelijk dat hij zulke lange schooldagen had, huiswerkklas en daarna boven ging zitten gamen. Ik weet ook bij god niet wat ik met een 14 jarige jongenspuber moet. Hij wil niks, vindt alles stom en wil vooral met rust gelaten worden. En chillen. Met zijn telefoon en zijn laptop. Meer is het niet.
We gaan af en toe samen een dagje op pad: net als dit weekend. Hij kon geen stap meer verzetten en is in de auto in slaap gevallen. Lijkbleek. Dat was de druppel.
maandag 23 december 2019 om 17:29
Heb je niet gewoon zelf ondersteuning nodig in hoe je hiermee om moet gaan?
Bij de huisarts zijn jullie al en iets acuuts medisch is niet aan de hand. Wil niet zeggen dat hij 100% gezond is en je niet een kort lijntje met de huisarts moet houden natuurlijk (misschien wil de huisarts toch verwijzen als er niets verandert, je weet het niet), maar misschien kun je hem helpen door zelf hulp te vragen bij hoe je dit aan moet pakken. (Eigenlijk wat je hier op het forum al doet, maar dan met een professional die je alle ins en outs kunt voorleggen).
Bij de huisarts zijn jullie al en iets acuuts medisch is niet aan de hand. Wil niet zeggen dat hij 100% gezond is en je niet een kort lijntje met de huisarts moet houden natuurlijk (misschien wil de huisarts toch verwijzen als er niets verandert, je weet het niet), maar misschien kun je hem helpen door zelf hulp te vragen bij hoe je dit aan moet pakken. (Eigenlijk wat je hier op het forum al doet, maar dan met een professional die je alle ins en outs kunt voorleggen).
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 17:31
Reden: Dat was geen Nederlands.
Reden: Dat was geen Nederlands.
0.91% gewijzigd
.

maandag 23 december 2019 om 17:34
Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 17:28Hij vindt het vooral kut dat ik er steeds over moet beginnen. En het irriteert hem dat ik me zorgen maak.
Dit is natuurlijk niet van vandaag op gisteren ontstaan en ik heb het zelf ook wat laten verslonzen: te druk met mijn eigen werk en leven. Ik vond het wel mooi makkelijk dat hij zulke lange schooldagen had, huiswerkklas en daarna boven ging zitten gamen. Ik weet ook bij god niet wat ik met een 14 jarige jongenspuber moet. Hij wil niks, vindt alles stom en wil vooral met rust gelaten worden. En chillen. Met zijn telefoon en zijn laptop. Meer is het niet.
We gaan af en toe samen een dagje op pad: net als dit weekend. Hij kon geen stap meer verzetten en is in de auto in slaap gevallen. Lijkbleek. Dat was de druppel.
Ik denk dat hier het werkelijke probleem zit. Als jij het allemaal al niet meer weet, hoe moet hij het dan weten? Hij is 14, hij is nog niet bij machten om zijn eigen leven in te richten, daarin moeten jullie hem de weg wijzen.
En nogmaals mijn vraag: waar is vader in dit verhaal?
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 17:35
0.04% gewijzigd

maandag 23 december 2019 om 17:35
Herkenbaar wel.Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 17:03Hij heeft wel eetlust maar eet heel selectief. Hij voelt overdag door allerlei afleiding geen honger: vreet zijn buik vol einde van de dag en als ik thuis kom en eten kook dan blieft hij niks meer. Om een uur later weer op te staan en aan de kasten te hangen.
Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Hij wil dus op zich best eten maar ik moet er naast zitten. En hij heeft een intense voorkeur voor noodles, frikandelbroodjes, kaascroissants, chips, en wit brood met vlokken.
En dat in een huishouden waar biologisch en vegetarisch eten zo een beetje met de paplepel is ingegoten. Ik snap er niks van.
ps hij lust amper vlees of vleesvervangers en eet daar dus ook echt te weinig van.
Ik zet een aantal keer per week bij het ontbijt een verse smoothie voor hem neer. Voordeel is wel dat het altijd een goede ontbijter en luncher is geweest. Dus veel brood met ei, etc. Fruit eet hij niet, groente alleen selectief. Maar dat is altijd al geweest. Wat dat betreft is zijn voedingspatroon niet veranderd.

maandag 23 december 2019 om 17:38
Ontspoort? Omdat ie niet eet? En hoezo heeft het hele gezin daar last van?Dymphnatam schreef: ↑23-12-2019 17:04En waar is pa in dit hele verhaal? En heb je in de gaten dat niet je zoon een probleem heeft maar jullie als ouders?
De situatie is compleet ontspoord, je zoon beïnvloedt het hele gezin, en jij denkt dit op te lossen met een ander pilletje.

maandag 23 december 2019 om 17:44
Wat ik hier lees is , een opstandige puber , die twee kuren AB heeft moeten nemen , al jaren niet op tijd naar bed wil gaan , ongezond eet , en tot slot verslaafd is aan gamen .
Je zou van minder ziek worden .
Heel zijn levenswijze moet veranderen . Jij en je man ( als die in beeld is ) moeten één blok vormen .
Hij is al tweemaal bij de huisarts geweest , geloof me, als die iets zou opgemerkt hebben dat niet in de haak is , zou hij het jou zeker verteld hebben .
Bereid je voor op een harde strijd met je zoon . Hij is gewend dat hij al jaren zijn zin mag doen .
Sterkte
Je zou van minder ziek worden .
Heel zijn levenswijze moet veranderen . Jij en je man ( als die in beeld is ) moeten één blok vormen .
Hij is al tweemaal bij de huisarts geweest , geloof me, als die iets zou opgemerkt hebben dat niet in de haak is , zou hij het jou zeker verteld hebben .
Bereid je voor op een harde strijd met je zoon . Hij is gewend dat hij al jaren zijn zin mag doen .
Sterkte
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 17:56
Reden: Tikfout
Reden: Tikfout
0.17% gewijzigd

maandag 23 december 2019 om 17:54
Madeliefjees schreef: ↑23-12-2019 17:46Juist in de puberleeftijd is het zo belangrijk dat 1 van de ouders thuis is. Dan zit je er bovenop. Nu gaat hij lekker zn gang, slecht eten, gamen en ik weet t bijna zeker: drugs.
En pa en ma maar werken.
Als je wilt dat je kind groeit moet je er juist niet bovenop gaan zitten.
En drugs weet je bijna zeker?
Wat fijn voor jou, dat dat dan alles op zal lossen.
Ga toch fietsen, wat een achterlijke conclusie.
maandag 23 december 2019 om 17:56
Dat is op zijn leeftijd een zeer fors tekort! Van de website van de b12 stichting: Op 10 jarige leeftijd is het gemiddelde rond de 450 a 500 pmol/L, en op 15 jarige leeftijd is dat 400 pmol/L. Bij 35-40 jarigen is de gemiddelde waarde van vitamine B12 inmiddels gedaald tot 332 pmol/L. De huidig geldende onderste referentiewaarde van 150 pmol/L is prima aan te houden voor mensen boven de 45 jaar.Kriskornelig schreef: ↑23-12-2019 17:22D waarde is 70, B12 was 2 maanden geleden 185, wat het nu is weten we nog niet want is pas vandaag geprikt.
https://stichtingb12tekort.nl/wetenscha ... serum-b12/
Ik zelf had mijn tekort met dus zeer gelijkende klachten rond mijn 20e, een tekort ontstaat in jaren en in mijn geval kwam het ook door weinig lusten, praktisch geen vlees of vervangers eten en vooral leven op chips/ roze koeken/ enz. Ik zou je sterk willen aanraden bij je huisarts op dit bovenstaande van de b12 stichting te wijzen, vragen om injecties en hem naar een diëtist te sturen / te laten onderzoeken hoe zijn tekort is veroorzaakt. Nb: Bij b12 tekort kan je zoals al werd gezegd inderdaad ook allerlei mentale klachten verwachten. Veel sterkte!

maandag 23 december 2019 om 18:01
Ook één van de redenen .Eersteaccountooit schreef: ↑23-12-2019 17:56Dat is op zijn leeftijd een zeer fors tekort! Van de website van de b12 stichting: Op 10 jarige leeftijd is het gemiddelde rond de 450 a 500 pmol/L, en op 15 jarige leeftijd is dat 400 pmol/L. Bij 35-40 jarigen is de gemiddelde waarde van vitamine B12 inmiddels gedaald tot 332 pmol/L. De huidig geldende onderste referentiewaarde van 150 pmol/L is prima aan te houden voor mensen boven de 45 jaar.
https://stichtingb12tekort.nl/wetenscha ... serum-b12/
Ik zelf had mijn tekort met dus zeer gelijkende klachten rond mijn 20e, een tekort ontstaat in jaren en in mijn geval kwam het ook door weinig lusten, praktisch geen vlees of vervangers eten en vooral leven op chips/ roze koeken/ enz. Ik zou je sterk willen aanraden bij je huisarts op dit bovenstaande van de b12 stichting te wijzen, vragen om injecties en hem naar een diëtist te sturen / te laten onderzoeken hoe zijn tekort is veroorzaakt. Nb: Bij b12 tekort kan je zoals al werd gezegd inderdaad ook allerlei mentale klachten verwachten. Veel sterkte!
Mijn vit b is veel hoger dan normaal , doordat ik regelmatig smelttabletten neem . Anders zie ik er ook asgrauw uit en loop doodmoe en lamlendig . Plus ook vit D .
krijgen we veel te weinig van hier .

maandag 23 december 2019 om 18:12
Madeliefjees schreef: ↑23-12-2019 17:46Juist in de puberleeftijd is het zo belangrijk dat 1 van de ouders thuis is. Dan zit je er bovenop. Nu gaat hij lekker zn gang, slecht eten, gamen en ik weet t bijna zeker: drugs.
En pa en ma maar werken.
Niet per sé thuis. Maar wel met aandacht en begeleiding.

maandag 23 december 2019 om 18:13
Van het geruzie tussen TO en zoon toch.Dymphnatam schreef: ↑23-12-2019 18:10Ontspoord omdat zijn gezondheid er kennelijk nogal onder te lijden heeft
Het hele gezin heeft er last van omdat TO dat in haar openingspost zegt (letterlijk)
Ja ik snap best wat je zegt hoor, maar dat stadium hebben we zeg maar net afgesloten. Ik geef onszelf en onze zoon heel eventjes een break wat dat betreft.Anoniem262821034 schreef: ↑23-12-2019 17:29Heb je niet gewoon zelf ondersteuning nodig in hoe je hiermee om moet gaan?
Iets acuuts medisch noodzakelijk is natuurlijk voor nu niet uitgesloten aangezien wij nog geen enkel bloedresultaat terug hebben, enkel van weken geleden.

Als kind dat weigert?
maandag 23 december 2019 om 18:14
Ik vind het zeker geen achterlijke conclusie. Kan wel eens de waarheid zijn.
maandag 23 december 2019 om 18:15
zakgeld, vriendjeswinkelfanaat schreef: ↑23-12-2019 17:31Maar hoe komt hij aan de frikandelbroodjes, witbrood en noodles?