Tijdbesparende huishoudtips!

30-06-2007 22:03 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!

Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.

Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
Oh ja, steradent in glazen vazen, om de kalkaanslag te verwijderen.

Zeg, zou er eigenlijk wel iemand in Nederland steradent kopen voor zijn of haar kunstgebit.......;)
quote:

quote: sunlight reageerde

oid...

Dus(ff voor de verdeling van bleek soda):

Badkamer glanzend in 2 uur:

1 deel bleek, 1 handvol soda, 2 delen water in spuitflacon, inspuiten en an 2 uur afspoelen. Deuren een half uur laten intrekken(wel het goedje eerst uitsmeren anders loopt het naar beneden)

wat was er ook alweer zaterdag? Live earth? Good lord, als er toch iets slecht is voor het milieu...Bleek dus! en echt heel fijn is het ook niet voor je kindjes hoor, tis tering spul.

Ik smeer mijn kind er toch oook niet mee in?

Die krijgt gewoon zwitsal in bad hoor.
Was smiley vergeten: :D, snap heus wel wat je bedoelt, Sokje. Maar ik ben gewoon niet zo heel milieubewust, ik scheid mijn afval, gooi niks op straat, lever batterijen netjes in, maar mijn huis moet gewoon schoon, klaar.:)
Hier een beheerder van zo'n 'truttige' club vol met tips.

Op de club Huishoudmail krijg je iedere dag een huishoudtaak in je mailbox,vaak mét tips hoe je het moet doen.Ook is er een weekschema en een maandschema.

http://groups.msn.com/Huishoudmail

Leuk hoor! Al deze tips.
quote:Hier een beheerder van zo'n 'truttige' club vol met tips.

Op de club Huishoudmail krijg je iedere dag een huishoudtaak in je mailbox,vaak mét tips hoe je het moet doen.Ook is er een weekschema en een maandschema.

http://groups.msn.com/Huishoudmail

Leuk hoor! Al deze tips.
JAAAAA!!!! Geweldig hoor Marianneke! Ik vind het echt een uitvinding :$
Ik heb ook nog iets voor jullie.

Wat je allemaal met azijn kunt doen.

In onderstaande opsomming wordt bedoeld de natuurazijn,tenzij anders vermeld.

Een aangesneden citroen beschimmelt niet als je deze met azijn insmeert.

Mierenpaden kunnen bestreden worden met hete azijn.

Perzische tapijten kun je tegen motten beschermen door af en toe te sproeien met een oplossing van water met een scheutje azijn.

Snijbloemen blijven langer goed als je een beetje azijn aan het water toevoegt.

Een visgraat inslikken kan dodelijk zijn.Snel wat azijn drinken zodat de graat oplost en gemakkelijk doorgeslikt kan tworden.

Een nieuwe zeemlap een nachtje in azijnwater leggen voordat je de zeem gebruikt.Daarna grondig uitspoelen.Zeemlappen blijven zacht en worden niet glibberig als je ze na gebruik in lauw azijnwater uitwast.Daarna de zeem drogen.

Azijn voor dieren

Duivenhouders kopen appelazijn om aan de duiven te geven ter verbetering van het uithoudingsvermogen en voor de vacht.

Je kunt vlooien bij honden bestrijden door het gekookte water van aardappelen af te koelen en daar een scheutje azijn aan toe te voegen.Daarna inwrijven.Vlooien hebben hier een hekel aan.

Azijn als geurverdrijver

Laat een pan met water en een scheut azijn pruttelen als je vis of pannenkoeken hebt gebakken.Het verdrijft onaangename bakluchtjes.

Een half kopje azijn in de koelkast absorbeert ongewenste geurtjes.

Vervelende geurtjes in de vaatwasmachine verdwijnen als je af en toe het binnenste besprenkelt met azijn.

De magnetron wordt weer lekker schoon als je er een kopje azijn in opwarmt.Zet een schaal met water en een lepel azijn of citroensap in de magnetron en laat het een minuut doorkoken.

Azijn voor de gezondheid

Neem elke dag één lepel azijn.Doe dit in een glas water en je leeft langer en gezonder.

Nog beter is een cocktail van één theelepel azijn en een theelepel honing in een vol glas water.Drnk dat drie maal per dag,bij voorkeur een halfuur voor het eten.

Absoluut top is twee eetlepels appelazijn en een lepeltje honing in een glas lauw water.

Keelpijn kan bestreden worden door een kwart glas honing en een kwart glas appelazijn te mengen.Neem daar om de vier uur één of meerdere eetlepels uit.

Om verkoudheid kwijt te raken,knip je een vierkant van twintig centimeter uit een papieren zakje en legt dat te weken in appelazijn.Als het papier verzadigd is,strooi je er peper op.Bind het papier met behulp van zwachtels om je borst met de bestrooide kant op je buik gericht.Na twintig minuten verwijderen en je borst wassen.

Zwemmerseczeem aan je voeten kun je bestrijden door je kousen of sokken een halfuur te weken in azijnwater (één deel azijn,vijf delen water).Daarna de sokken in de wasmachine.

Doop een verbrande tong in een eierdopje dat gevuld is met azijn.

Azijn tegen kalkaanslag

Azijn is een prima middel tegen kalkaanslag en het verwijdert cementvlekken.

Azijn kan kalk binden.Daarom kun je met azijn uitstekend de waterkoker of het koffiezetapparaat en andere producten ontkalken.Om de paar maanden de apparaten met water vullen,een scheutje azijn erbij en laten pruttelen.Zo nodig herhalen.Om de geur te verdrijven de apparaten aansluitend met gewoon water door laten lopen.

Douchekoppen van metaal een kwartier in azijnwater uitkoken.Douchekoppen van kunststof een hele nacht in heet azijnwater leggen.

Azijn in de keuken

Veel marinades hebben als basis azijn,citroensap of wijn.Deze zure vloeistoffen hebben de eigenschap dat ze spierweefsel mals maken.Aan de zure basis worden vervolgens kruiden toegevoegd.

Bloemkool blijft bij het koken mooi wit als je een scheutje azijn toevoegt.

Azijn zorgt voor mooi haar

Grijs geworden haar bestrijden met azijn.Je kunt dat doen voordat je je haar met shampoo wast.Daarna goed uitspoelen en herhalen.

Eem bodempje azijn is voldoende om lekker zacht haar te krijgen.

Roos bestrijdt je door na elke wasbeurt het haar na te spoelen met een half glas appelazijn,gemengd met twee glazen lauw water.Even laten intrekken en uitspoelen.

Je behoudt een weelderige haardos als je voor elke maaltijd in een glas water de volgende ingredienten doet;vier theelepels appelazijn,vier theelepels melasse en vier theelepels honing.Dit goedje wel opdrinken.

Azijn als schoonmaakmiddel en tegen vlekken

Het chemisch toilet kun je schoonmaken met een beetje vloeibare zeep,gemengd met wat azijn.

Azijn helpt tegen groene aanslag op tegels,grind,stenen enzovoort.Bij droog weer sprenkelen (of nevelen met een plantenverstuiver).Een stuk milieuvriendelijker dan chloor.

Zwartgeblakerde aluminium branders van het gasfornuis worden schoon door ze een nacht in azijn te leggen.Daarna schoonmaken met een zeep/staalwolsponsje.

Houtlijmvlekken in een kledingstuk een dagje weken in warm azijnwater.De besmeurde stof regelmatig goed over elkaar wrijven.

Lelijke 'natte' plekken op leer kun je schoonmaken met een sopje van warme,verdunde azijn.

Leren tassen worden als nieuw als je ze met warm azijnwater (azijn en water)wast en daarna droogwrijft.Daarna inwrijven met een mengsel van geklopt eiwit met wat terpentine.Opwrijven met een vochtige lap.

Leer kun je onderhouden door een mengsel van één deel lijnolievernis en één deel azijn.

Erg vuil leer voorzichtig schoonmaken met watten die gedompeld zijn in water.Op één liter water één eetlepel azijn doen.Het leer niet te nat maken.

Kattenplas op tapijt opdeppen met keukenpapier en daarna inwrijven of deppen met azijn.

Meubelbekleding kun je afnemen met een goed uitgewrongen theedoek met water en azijn.Het frist daarvan op.

Zet het kunstgebit af en toe in azijn.

Een paar scheuten azijn in het schoonmaakwater geven extra glans aan gelakt parket,tegels,natuursteen en ramen.

Een scheutje azijn in het spoelwater van de vaat zorgt voor meer glans en desinfecteert.

Kristallen glazen worden mooier als je een paar scheutjes azijn aan het hete water toevoegt.

Glazen vazen zijn vaak aan de binnenkant vuil doordat de vaatwasser daar niet komt.Giet azijn en water (verhouding 1:1) in de vaas en laat dit een nacht staan.Borstel de binnenkant voordat je hem leeggiet.Daarna naspoelen.In plaats van azijn helpt ook badkamerreiniger.

Je kunt een biologisch afbreekbare allesreiniger maken van één theelepel groene zeep,één of twee eetlepels azijn en één liter water.

Azijn is goed te gebruiken als toiletreiniger.Scheutje azijn in de pot,borstelen,even laten staan en doorspoelen.

Leg 's avonds een in azijn gedrenkt doekje in de toiletpot.Dit voorkomt bruinige randen.

Vervuilde gouden sieraden waarin geen stenen zijn verwerkt,worden in een schaal met een paar scheutjes azijn en een vleugje zout gelegd.Uurtje laten weken en daarna op glans wrijven met een flanellen doek.De glans wordt nog versterkt als je het goud met een doorgesneden ui opwrijft.

Een stroeve strijkbout maak je glad als je het nog lauwwarme strijkijzer een tijdje op een met azijn doordrenkte doek plaatst.Daarna de zeer vervuilde vlakken met een mengsel van zout en azijn schoonwrijven.Met schoon water naspoelen en goed droogwrijven met een wollen doek.Wel eerst de gebruiksaanwijzing van het apparaat lezen,want niet alle strijkijzers houden van zout en azijn.

Messing poetsen met zout dat met azijn is bevochtigd.

Restanten van stickers en plakstrips verwijderen door met azijn te bevochtigen.Laten intrekken en met een vochtige doek afwrijven.

Broodkorfjes waarin beschimmeld brood heeft gelegen een paar uur in azijnwater leggen.Daarna naspoelen en droogmaken.

Met azijn kun je roestvrijstalen aanrechten ontvetten en oppoetsen.

Als je aluminium pannen koopt (vooral degenen die gebruikt worden op de camping),eerst goed laten doorkoken met water en azijn en je voorkomt zwarte randen in de pannen.

Zeer vieze pannen worden schoon als je er water met azijn,zure melk of aardappelschillen in kookt.

Maak je bril schoon met water en een scheut azijn.

Azijn als verzorgingsproduct

Likdoorns verwijderen; week twee klimopbladeren 24 uur in azijn.Doe de bladeren op de likdoorn met een pleister.Dagelijks verversen.Binnen drie weken is de likdoorn eruit gekomen.

Als je last hebt van blaren in nieuwe schoenen.Smeer de plek in met azijn en de blaren blijven weg.

Kruidenazijn is goed voor het gezicht.De rimpels en puistjes verdwijnen na verloop van tijd.

Kompressen,gedrenkt in wijnazijn,helpen bij minder ernstige brandwonden.

Sterke nagels krijg je door ze een paar maanden lang met appelazijn in te smeren.Doe dat een paar keer per week.

Snijd een ui in plakken en leg die 24 uur in de azijn.Leg 's nachts de gemarineerde ui op de wrat en dek de wrat met een pleister af.Elke dag herhalen en de wrat is na een paar weken verdwenen.

Met azijn kun je wespensteken behandelen.

Azijn als wasmiddel

Overhemden met zweetvlekken eerst weken in water en azijn en daarna in de wasmachine.

Azijn bij het spoelwater van schapenwollen truien toevoegen.

Azijn voorkomt onmiskenbaar het doorlopen van de kleuren.De eerste keer een beetje azijn in de wasmachine en de kleuren lopen niet meer door.

Bonte kleding krijgt haar felle kleur terug als aan het spoelwater een kopje azijn wordt toegevoegd.

Vuile handen door koperpoets maak je schoon met ... koperpoets.Staalfix met een beetje azijn helpt eveneens.
:D Het Azijn-promotie front!!! ;)

Wow..bedankt! ik heb me al aangemeld als lid.....:)
Nooit gedacht dat ik nog eens, slechts gekleed in mijn ondergoed, op mijn knieën voegen zou gaan schrobben met een oude tandenborstel....

Maar... het is wel mooi schoon! (en ik heb hoofdpijn, dat spul is wel érg chemisch!)
Ik heb inmiddels slabbetjes met een gootje gevonden bij Zeeman!

Leuk dat dit topic zo actief is zeg. Meer tijdbesparende tips zijn welkom!

voor invriezen: schotels met pasta of rijst. Maaltijdsoepen.

Soms vries ik alleen de saus in (kip kerrie bijv.) en maak ik de rijst vers.
quote:Nooit gedacht dat ik nog eens, slechts gekleed in mijn ondergoed, op mijn knieën voegen zou gaan schrobben met een oude tandenborstel....

Maar... het is wel mooi schoon! (en ik heb hoofdpijn, dat spul is wel érg chemisch!)

Een oude afwasborstel is nog efficienter
Weet niet meer waar ik hem gelezen heb, maar om te zien of je afzuigkap nog goed werkt moet je hem even aanzetten en een stukje wcpapier eronder houden. Blijft het plakken dan is het nog schoon. Valt het naar beneden dan kan je gaan schoonmaken.

Gootsteen met heet water en vaatwastablet. Filters erin en laten weken.

Voor luchtjes van de afzuigkap even water met azijn koken en de afzuiger aan. Of stond deze op de vorige bladzij:$
Nu we toch zo enthousiast over de eeuwen oude schoonmaakmiddeltjes zijn als azijn en soda, vond ik ook nog 44 tips en weetjes met soda die ik jullie niet wil onthouden, haha! Het is wel wat huisvrouwerig geschreven, maar goed...:

Iedereen kent wellicht zuiveringszout alias Natriumbicarbonaat of baking soda. Net zoals iedereen weet dat aardappelen met zout lekkerder zijn dan zonder, en dat men bonen en kool verteerbaarder kan maken met een mespuntje baking soda of zuiveringszout. Maar weet u ook dat baking soda of zuiveringszout en soda nog tig aantal andere toepassingen heeft die uw leven een goedkope en geweldige huis-tuin- en keukenboost kunnen geven op onderhoudsniveau?

We zetten met plezier enkele puntjes op een rijtje:1. U hebt een vuile thermos, met van die aangekoekte gekleurde randjes in uw vizier. Niets zo onsmakelijk als daar uit te moeten drinken. Vul de thermos met kokend water waar u 3 soeplepels soda in oplost. Laat een nachtje trekken. Vijf keer en meer overvloedig omspoelen en uw thermos ziet er uit alsof u hem net gekocht hebt.

2. Ditzelfde kan u toepassen in de gootsteen met uw theeservies dat last heeft van die lastige aanslag. Laat desnoods een nachtje weken in het bad warmwater met een half doosje zuiveringszout of sodakorrels.

3. En ditzelfde kan je ook toepassen voor het ontkalken en ont aanslagen van je elektrische waterkoker, koffiezet,…

4. U houdt van decoratieve items op uw dressoir. Vul eens een vaas op een originele manier. Neem een diepvrieszakje (groot model) dat u in een transparante vaas laat zakken. Steek er de bloemen in, vul de zak met water (niet te veel) en bindt hem toe. Laat het geheel in de glazen vaas zakken. Vul tussen zak en vaas met sodakorrels (die zijn mooi ongelijkmatig van vorm en geven een speciaal effect. U kunt het zout ook kleuren met krijt. (steek de soda in een diepvrieszakje, duw er enkele gekleurde krijtstaafjes bij, houdt de zak dicht en schudt er op los. Het krijt zal de soda kleuren. Vul dan bij in de vaas. Heel decoratief hoor. (U kan ook de soda kleuren door vloeibare kleurstof op dezelfde manier toe te voegen. Enig nadeel daarbij is wel dat u dit een dag op voorhand moet doen en dat het zout dient gedroogd te worden.)

5. Meng zuiveringszout met citroen en u hebt een geweldig bleekmiddeltje om uw email bad mee te reinigen. Het dragen van huishoudhandschoenen is tijdens deze bewerking wel een dikke aanrader.

6. Dit mengsel (zuiveringszout/citroen) is tevens ook een vetoplosser. Wel niet toe te passen op delicate stoffen.

7. U kan ook een dikke soeplepel in uw afwaswater kappen, voor een uitzonderlijke vette vaat.

8. U bent dol op gezond voedsel en beperkt alles dat ‘bespoten’ werd. U spoelt uw groenten uiteraard, maar als u zuiveringszout toevoegt aan uw spoelwater, elimineert u het kleinste insect, voor het op uw bord hoeft te komen. Evenals alle eventuele onreinheden (zelfs insecten plassen jawel).

9. U snakt naar een tandpasta smile maar ziet tegen die moderne technieken op omdat ze of te duur, of te agressief zijn of gewoon omdat u in tijdsnood zit. Giet een scheutje zuiveringszout op uw tandenborstel (al dan niet op uw tandpasta). Het is niet zo lekker maar oooo zo effectief, en u zult merken dat uw tandjes zichtbaar witter worden, op de goedkoopste manier die u maar kunt bedenken. Deze methode is geniaal voor mensen die veel roken, the drinken, of gewoon een stralende lach willen.

10. U kan ook uw valse tanden een nachtje in een water/zuiveringszout oplossing leggen om ze te witten.

11. U hoeft uw tandenborstel niet wekelijks af te koken om hem te ontsmetten. Zet hem een nachtje in een water/zuiveringszoutoplossing en hij is even ontsmet en gereinigd.

12. Dit kan u ook doen met uw haarborstels, kammen, haarklemmen,speldjes,… (wel niet in het zelfde bad natuurlijk) Laat enkele uurtjes trekken, (telkens u er langskomt draait u eens met die boel), daarna zorgvuldig afspoelen en even nawassen en voila, zo goed als nieuw.

13. U kan ook zuiveringszout oplossen in een glas water en gebruiken als mond spoelmiddel. Niet inslikken is wel de boodschap (hoewel u daar niet meteen de neiging voor gaat hebben, wees gerust.) Deze manier van de mond te verfrissen is aangeraden voor mensen die het niet hebben op de mondspoelingen met toegevoegde smaakjes en kleurstoffen. Ze is trouwens veel goedkoper en neutraliseert evenveel bacteriën als de dure middeltjes.

14. Niets zo lekker dan verse boontjes recht van de ranken geplukt, maar men durft er nogal eens winderig van worden. Hier is een trucje om dat tegen te gaan. Wanneer de boontjes de helft van hun kooktijd gehad hebben, giet dan het eerste kookvocht volledig weg. Begin opnieuw en voeg nu een theelepeltje zuiveringszout toe. U zal merken dat de boontjes lichter verteerbaar zullen zijn, om nog te zwijgen van het hinderlijke geurgemis dat u gaat moeten missen (grinnikt).

15. Nummer 14 geldt ook voor koolsoorten.

16. En nog een zuiveringszouttruc in de keuken. Wanneer u iets met eieren maakt. Voeg dan per drie eieren een mespuntje zuiveringszout toe.

17. U kunt ook zuiveringszout gebruiken in de plaats van gist, wanneer u per ongeluk zonder moest vallen en een bakkriebel voelt opkomen. U mag trouwens altijd een puntje gist toevoegen om dingen luchtiger of anders gezegd, lichter verteerbaar te maken.

18. Hebt u uien of look gesneden en ruiken uw handen een uur in de wind? Was ze dan eens met zuiveringszout (ook citroen is hier goed voor), de reuk vervliegt zo.

19. Om uw houten snijplankjes en hakblokken te ontsmetten en rein te houden (plastic kan u in de vaatwas zetten. Hebt u geen vaatwas, kan u dit ook op de plastic plankjes toepassen.) wrijft u ze kwistig in met zuiveringszout dat u even klam maakt. Laat een poosje liggen en spoel overvloedig af.

20. Heeft uw koelkast last van geurtjes (was hem dan uit met een water/zuiveringszout oplossing).

21. als noodontstopper kan u dan weer drie delen water, 1 deel zuiveringszout en 1 deel verwarmde azijn bij elkaar gieten (neusklep en open raam is een aanrader, evenals alle kindjes en dieren uit de buurt als het dragen van huishoudhandschoenen). Giet in de t behandelen verstopte afvoer. Laat toen minuten trekken en spoel dan door met heet water. (bij grote verstopping kunt u het een nachtje laten intrekken) maar zet dan wel een emmer omgekeerd over het gat en steek de stop erin. Vergeet wel niet overvloedig door te spoelen met warm tot heet water.

22. U inox gootsteenwerkblad is een beetje aangeslagen en gekrast en u zit net nu zonder Chemico? Geen paniek. Los wat ouderwetse Vim en een dikke soeplepel zuiveringszout op in een glas water en schrob hiermee uw werkblad af. Goed naspoelen (want u hebt hierbij wel strepen anders). U zal zien dat de krasjes verdwijnen als sneeuw voor het zout en uw keukenlook krijgt weer een blinkende boost.

23. Voorgaande kunt u ook toepassen op marmer (gebruik wel een volledige oplossing en een zachte doek dan.)

24. U hebt geen afwasbaar papier en de kinderen hebben er op getekend? Dop een zachte doek in een water/zuiveringszout oplossing en dep op de plekken, u zal zien dat ze stilaan vervagen.

25. Ditzelfde kunt u toepassen op tapijten,

26. Deze oplossing is ook goedgekeurd bewezen in zijn functionaliteit voor het reinigen van een ongelukje braaksel op tapijt. Want er zijn leukere dingen om op te kuisen, zeg nu zelf, en niets zo vervelend als steeds weer herinnert te moeten worden aan dat ongezondje telkens u langs die plaats loopt.

27. Om een tapijt op te frissen zonder dure producten te moeten nemen, kan u het tapijt bestrooien met zuiveringszout. (houdt wel kinderen, dieren en aanverwanten uit de buurt). Het beste resultaat wordt uiteraard verkregen als het tapijt vervolgens een nachtje kan trekken. Zuig daarna de boel op met uw stofzuiger, en uw tapijt is gelijk twee tinten lichter.

28. Vorige methode kan ook aangewent worden bij ongelukkige wijnvlekken. Zelfde toepassingsmethode, strooi, trek (paar uur, nachtje,…), zuig..

29. Vorige methode neemt ook onvriendelijke geurtjes weg, dus twee vliegen in een klap.

30. Om al die kindjes uit de buurt te houden terwijl U uw zuiveringspraktijken toepast, kunt u ze aan het detective werk zetten en ze een geheime brief laten schrijven. Meng water1 deel /zuiveringszout 1 deel, geef ze een kaligrafie pen en voila, ze kunnen vertrekken. (doe dit wel niet met kleine kindjes, ze moeten op zen mist het laat ik eens proeven stadium voorbij zijn.)

31. Houdt de muffe geur van de zolder uit uw dozen met kledij die op zomer of winterstok staan door enkele kwistige scheppen soda of zuiveringszout in linnen voddendoeken te knopen en die mee in de dozen op stok te steken. Deze methode haalt ook eventueel vocht uit de kledij die er moest insniepen. Dus weer twee vliegen in 1 spreekwoordelijke klap.

32. En als u dan ook nog eens tegen mottenballengeurtjes bent en u steekt zo een zakje mee in de doos dan hebt u nog eens drie vliegen in die klap. (leuk toch?).

33. Voorgaande methode kunt u ook toepassen op oude muffe boeken (u herkent de reuk vast, ik ruik hem al als ik er maar over spreek. Gebruik hiervoor geen zuiveringszout maar grote korrelsoda (die kruipt minder tussen de pagina’s). Steek de soda en het boek in een plastic zak die u uiteraard afsluit. Laat de boel gerust enkele dagen liggen, en haal het boek er vervolgens uit. De reuk is geneutraliseerd. (tip: wanneer u uw boeken regelmatig (paar keer per jaar) doorbladert zal die typische geur en niet zo makkelijk inkruipen. U kan zo een boek ook ergens bovenaan een kast open laten liggen maar dan blijft de geur wel in huis en er zijn aangenamere dingen om te ruiken dacht ik zo.

34. Hebben uw ooit witte kunststoffen meubels last van vergeling? (keukendeurtjes, pianotoetsen, boekenplanken,…) was ze dan geregeld af met een Zuiveringszout/wateroplossing in plaats van met een gewoon sopje. Zout is immers een bleekmiddel.

35. Dus kunt u het ook gebruiken voor agressieve vlekken (gras, gele kringen,…) op stof. Dit is wel niet aan te raden voor fijne kleding en stofjes. Grijp dan terug naar de minder agressieve winkelvarianten. Maak de vlek een beetje nat, leg het item op het gras buiten (op den bleek zoals ze dat vroeger zeiden) en strooi een beetje zuiveringszout op de vlek. (niet bij gekleurde items) of de vlak trekt bleker af dan de rest.

36. Voor een wittere was zonder al die middeltjes in u kast te hoeven hebben, kunt u ook een schepje soda in uw wasmachine kwakken (doe ik altijd). Het verzacht het water, de was, reinigt, bleekt en kuist de leidingen. Wat wil een mens nog meer (wel bij wasjes van boven de 50 graden, anders raken de sodasteentjes niet opgelost.)

37. Voorgaande kunt u ook toepassen op een douchegordijn dat randjes begint te krijgen van dingen die u niet wilt groeien hebben in uw badkamer. Gebruik dan wel zuiveringszout en zet uw machine op niet meer dan 30 graden. Wasje gedaan, gordijntje nat ophangen (onderkant in bad of douche uiteraard of u kan weer gaan dweilen).

38. Heeft uw teakhouten tafel randjes en kringen van schotels en borden en wilt u die er uit zonder die dure producten te moeten kopen? Geen probleem. Maak een mengeling Soda/warmwater (eventueel een vers scheutje citroensap) en poets met een stevige vod of afwassponsje. Goed naspoelen en voila, als nieuw.

39. U kan ook bij gebrek aan strooizout soda of zuiveringszout over uw wandelpad gooien om het slipvrij voor de voetjes te maken.

40. En heeft u vervolgens oververmoeide voeten en benen, of voelen uw voeten doortrapt aan van al dat rondlopen om alles netjes te krijgen. Zak dan in een bad (of voetenbad) neer, waar u kwistig zout/warm water toevoegt. En geniet. Voel hoe het zout de moegte uit al uw overdane ledematen trekt. Daarna goed afspoelen en eventueel inwrijven met nivea of aanverwanten.

41. Voorgaande is ook goed voor iemand die hard gelopen heeftlang rechtgestaan heeft, .....

42. De schoen waar die arme voet in lopen afzien heeft is misschien bezweet, nat, reukig, walmend of nog erger? Geen paniek. Smijt overvloedig zuiveringszout in de schoen. Zet hem op een veilig plaatsje, laat een nacht rusten en drogen, klop hem vervolgens uit en steek er dan de buis van de stofzuiger eens in (want elke oneffenheid kan tot blaren leiden). Het is wel aan te raden uw schoenen allebei gelijk te behandelen (grinnikt) zeg nu zelf, ene stinkvoet en ene reukloze voet wil je niet meemaken hahaha.

43. Zo als dat allemaal achter de rug is krijgt een mens honger. En er staat vis op het menu. Een probleem. De vis ruikt niet naar zee maar naar vis (bweikes), Door al uw schoonmaakpraktijken is hij niet meer gevangen vers. Als het nog aandurft hem te eten (knipoog) wrijf hem dan in met zuiveringszout, schrok maar goed. Laat een uurtje of twee liggen op een koele plaats (frigo) en spoel hem vervolgens goed af. Voila, hij is nu klaar voor uw bereiding.

44. Staat er gekookte roze zalm op het menu, dan kan u een mespuntje zuiveringszout toevoegen aan het kookwater om de mooie roze kleur naar boven te trekken.
Bij het wassen van de vitrages niet eerst alle haakjes eruit halen, maar gewoon alles bij elkaar binden en er een sok omheen doen. Ik zet het vaak nog even vast met een postbode-elastiek, dan raakt het echt niet meer los.

Spiegels e.d. met glassex inspuiten en afvegen met een prop kranten = streeploos.

Ramen zemen met een halve ui in de emmer water schijnt ook een streeploos resultaat te geven.

Om verstopte afvoeren te voorkomen; eens in de zoveel tijd soda erop gooien en doorspoelen met heet water.

En bedenk dat er echt heel veel in de vaatwasser kan (afhankelijk van het materiaal uiteraard). Ik gooi onderdelen van het koffiezetapparaat erin, vanalles. uit de badkamer, alle bakjes uit de koelkast, onderdelen van de afzuigkap etc.etc.
En bij een nieuwe stofzuigerzak (of vaker) wat wasverzachter, lavendel of dennennaalden opzuigen en het huis ruikt na iedere stofzuigbeurt heerlijk fris!

Voor een frisse geur in de wc heb ik daar trouwens een geurzakje van Robijn "verstopt".
Ik kieper ook bijna alles in de afwasmachine of in de wasmachine (hele zakken duplo!)

In de wasmachine doe ik ook ons plastic douchegordijn met azijn en wat soda (zijn we weer!). Een paar sokken / handdoeken erbij voor het wrijfeffect en het gordijn is weer lekker schoon.

In het kader van koken is heel veel werk (niet alleen het koken zelf, maar ook de afwas) zou ik het wel lekker vinden 1 of 2 keer per week kant en klaar te eten. Ik kan echter niet tegen conserveringsmiddelen en smaakversterkers, dus heel veel valt af voor mij.

Heeft iemand ervaring met goede diepvriesmaaltijden of koelverse maaltijden? Gister heb ik een vers maaltje bij de slager gehad, maar dat vond ik toch wel wat prijzig en niet genoeg. Wel lekker trouwens!
Tja, ik zou dan toch van bepaalde maaltijden gewoon een keertje veel koken en dat dan invriezen. Ik eet vaak alleen en bij ons liggen er dus ook allemaal zakjes in de vriezer met kleine maaltijdjes erin. Risotto, stampotjes, jus in van die ijsblokzakjes, groenten (die je vervolgens overal doorheen kan gooien), terrines van vis etc.
Voor een lekker geurtje door je hele huis:

Wat waspoeder op de grond gooien,opzuigen met de stofzuiger en overal waar je gezogen hebt,ruikt het lekker.

Dat ding wat in de wc hangt (kan even niet op de naam komen) als het leeg is,dan vullen met chloor.

Voor kleine klusjes tussendoor: doe in een spuitflacon 2/3 deel water en 1/3 azijn.

Ramen wassen: doe een geschilde ui door vieren delen en dan in een emmertje met water. Dan met een microdoekje de ramen wassen. Je hebt nog nooit zo'n blinkende ramen gehad.
SInds ik mijn ramen was met water met een scheut schoonmaakazijn zijn ze nog nooit zo schoon geweest. Dat werkt echt als een tierelier.

Ik zou zelf ook gaan voor koken voor 2 dagen en dan invriezen ipv allemaal kant en klaar maaltijden. Even een rijtje van eten waar ik wat meer van maak en dan invries:

bami

nasi

miehoen

alle stamppotten (zuurkool, boerenkool, sperziebonen, hutspot)

soep (behalve tomatensoep, die blijft niet lekker)

pastasaus
Net de magnetron van binnen schoon gemaakt door een bak water met citroensap erin te laten koken. Super! Frisch hoor!

Vraag: waar dweilen jullie de vloer mee? Dus gewoon de grote oppervlakken zoals keuken en woonkamer?  Ik heb zo'n emmer met een mop, en dat is irritaaant. Het verliest van die draden en ik vind het niet handig en ook een beetje viezig, ofzo. Maar als ik dan blij blokker ofzo kijk, weet ik niet wat ik dan moet nemen. Ik wil wel met iets van een stok, zodat je niet hoeft te bukken. Wat gebruiken jullie?
Ik heb zo'n stok met een vloerwisser eraan. Daar doe ik dan een grote micro-dweil (bij Blokker) overheen en dit werkt perfect.
quote:

Net de magnetron van binnen schoon gemaakt door een bak water met citroensap erin te laten koken. Super! Frisch hoor!

Vraag: waar dweilen jullie de vloer mee? Dus gewoon de grote oppervlakken zoals keuken en woonkamer?  Ik heb zo'n emmer met een mop, en dat is irritaaant. Het verliest van die draden en ik vind het niet handig en ook een beetje viezig, ofzo. Maar als ik dan blij blokker ofzo kijk, weet ik niet wat ik dan moet nemen. Ik wil wel met iets van een stok, zodat je niet hoeft te bukken. Wat gebruiken jullie?Ik gebruik de vloerwisser van Leifheit (o.a. te koop bij Blokker e.d.). Ik heb de doek voor nat-gebruik om te dweilen maar heb ook een zachte om te 'vegen'. Ik vind het een ideaal ding!!
Onze vloer is zo slecht dat ik het nu met de stoomreiniger doe (bij een goede vloer absoluut niet doen) Volgend jaar komt de nieuwe vloer dus het maakt me voor the time being niet meer uit.
Ha dank Marianneke en Gabje! Heeel goed, ga ik meteen voor kijken!
quote:

quote: verredevin reageerde

Vraag: waar dweilen jullie de vloer mee? Dus gewoon de grote oppervlakken zoals keuken en woonkamer?  Ik heb zo'n emmer met een mop, en dat is irritaaant. Het verliest van die draden en ik vind het niet handig en ook een beetje viezig, ofzo. Maar als ik dan blij blokker ofzo kijk, weet ik niet wat ik dan moet nemen. Ik wil wel met iets van een stok, zodat je niet hoeft te bukken. Wat gebruiken jullie?

Ik gebruik de vloerwisser van Leifheit (o.a. te koop bij Blokker e.d.). Ik heb de doek voor nat-gebruik om te dweilen maar heb ook een zachte om te 'vegen'. Ik vind het een ideaal ding!!

Ik heb die groene van leifheit met klitteband verwisselbare doekjes,erg handig,ik heb 4 doekjes gekocht,na het dweilen van de woonkamer haal ik de ene eraf en gooi die in de wasmachine,schoon doekje voor de gang en toilet daarna weer de wasmachine in nummer 3 schone doek eronder voor de keuken en badkamer,na het dweilen weer de wasmachine in en doek nummer 4 eronder voor de kantoor en serre.Ideaal! In de wasmachine wassen,schoon er weer uit en gebruiken maar weer:D
Worden jullie ook zo blij van dit topic :D??

Slaat helemaal nergens op, vind het zelfs raar van mezelf.

Maar wel zo fijn voor mijn huissie.

Ik heb natuurlijk ook nog een tip:

Hoeslakens na het wassen 5 minuten in de droger en dan aan de lijn. Dan zijn ze 'uitgeklopt' en kreuken ze niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven