Time-out; echt een goede methode?

21-04-2010 14:41 655 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of de time-out methode die nu zo populair is wel echt zo goed is als wordt beweerd.

De methode is heel populair geworden door psychologen en programma's zoals 'Supernanny' enzo.

Maar er wordt ook kritiek op geuit, het blijkt niet altijd even goed als wordt beweerd.

Vooral omdat je kinderen dan afzonderd, en buiten het gezin worden geplaatst.

Ik vond er een artikel over en ik zag er wel wat in.

Wat vinden jullie en wat gebruiken jullie?

Ik zal het artikel eens zoeken.
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 22:57:

Prima hoor Wen, ik ben van mening dat je je kind af en toe wel moet straffen of tuchtigen.

Als je de wet overtreed wordt je door de overheid ook gestraft.

Ja, maar niet met een houten latje!!

En laten we het daar maar niet meer over hebben? Dus jij mag mij erop wijzen dat ik met mijn kind moet praten, maar ik mag niet tegen jou zeggen dat ik het bizar vind dat je ze slaat met een lat?!

En je hebt het over; Als je wil dat je kind iets doet, doe het dan voor...

Hoe moet ik dat dan zien. Wil je dat je kinderen ook anderen gaan slaan met een latje, als ze ongehoorzaam zijn?!
The time is now
Trouwens, er is een verschil tussen straffe en tuchtigen.

Straf is een vergelding voor iets wat in het verleden fout is gegaan. Tuchtiging dient om op te voeden, zodat het in de toekomst beter gaat. Het is geen negatieve reactie op het verleden, maar een positieve ingreep met het oog op de toekomst.
Ja hoor, noem het maar zoals je het wilt noemen. Ik heb maar één woord voor slaan met een latje en dat is mishandeling.
The time is now
quote:Banba schreef op 21 april 2010 @ 23:03:

[...]

Ja, maar niet met een houten latje!!

En laten we het daar maar niet meer over hebben? Dus jij mag mij erop wijzen dat ik met mijn kind moet praten, maar ik mag niet tegen jou zeggen dat ik het bizar vind dat je ze slaat met een lat?!

En je hebt het over; Als je wil dat je kind iets doet, doe het dan voor...

Hoe moet ik dat dan zien. Wil je dat je kinderen ook anderen gaan slaan met een latje, als ze ongehoorzaam zijn?!

Ik zeg jou niet wat je doen moet, ik wijs je nergens op.

Daarbij slaan mijn kinderen niet en ga ik ook niet zomaar iemand slaan, er is een heel erg groot verschil daartussen!
quote:Banba schreef op 21 april 2010 @ 23:04:

Ja hoor, noem het maar zoals je het wilt noemen. Ik heb maar één woord voor slaan met een latje en dat is mishandeling.

Prima als jij dat vind.

Ik ga er niet meer over in discussie hier.

Ik hoef mij niet te verdedigen over hoe wij onze kinderen opvoeden.
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 23:06:

[...]

Prima als jij dat vind.

Ik hoef mij niet te verdedigen over hoe wij onze kinderen opvoeden.

Maar waarom dan een topic starten over opvoedmethoden? Dan kun je toch op je vingers natellen dat jouw opvoedmethode die hier genoeglijk bekend is inmiddels weer om de hoek komt kijken?

Je doet het keer op keer op keer op keer... Ergens iets controversieels roepen, na een discussie roepen dat je het daarover eigenlijk niet meer wil hebben en een poosje later een daaraan gerelateerd topic openen... Moet je lekker zelf weten uiteraard, maar ga dan niet lopen miepen als je eerdere uitspraken er bij gehaald worden. Je zoekt het echt zelf op, steeds weer.
Iets anders
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 23:06:

[...]

Prima als jij dat vind.

Ik hoef mij niet te verdedigen over hoe wij onze kinderen opvoeden.Prima hoor, dat je die discussie niet wilt aangaan, maar ga hier dan niet lopen wauwelen over of het misschien wel eens schadelijk zou kunnen zijn als je je kind op de gang zet, terwijl je ze daarnaast gewoon slaat! Dat is net zoiets als je afvragen of kleurstoffen misschien schadelijk zouden kunnen zijn en daarnaast een pakje peuken en een fles wijn per dag wegwerken.
The time is now
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 22:57:

Als je de wet overtreed wordt je door de overheid ook gestraft.

Je bent je ervan bewust dat je in Nederland de wet overtreedt als je je kind slaat, zeker als dat met een latje is? (Dat je je er maar vast van bewust bent dat je dus volgens je eigen redenering ook straf -of misschien vind jij het een tuchtiging- verdient, mocht je ooit terug emigreren.)
quote:Banba schreef op 21 april 2010 @ 23:14:

[...]

Prima hoor, dat je die discussie niet wilt aangaan, maar ga hier dan niet lopen wauwelen over of het misschien wel eens schadelijk zou kunnen zijn als je je kind op de gang zet, terwijl je ze daarnaast gewoon slaat! Dat is net zoiets als je afvragen of kleurstoffen misschien schadelijk zouden kunnen zijn en daarnaast een pakje peuken en een fles wijn per dag wegwerken.

Tuchtigen is niet schadelijk voor het kind, integendeel.

Wij hebben ontzettend vrolijke, blije en lieve kinderen!

In mijn ogen is een kind isoleren en negeren veel schadelijker!
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 23:16:

[...]

Tuchtigen is niet schadelijk voor het kind, integendeel.

Wij hebben ontzettend vrolijke, blije en lieve kinderen!

In mijn ogen is een kind isoleren en negeren veel schadelijker!Nou, rare ogen heb jij dan! En nu hou ik ermee op want ik maak me hier ontzettend kwaad over en wil graag nog goed slapen vannacht.
The time is now
Verschil tucht en straf

Er is een groot verschil tussen tuchtigen en straffen. Toch maken veel mensen de fout om tuchtigen als een vorm van straf te zien en straf als een vorm van tucht.

Straf is de maatregel om iets wat gebeurd is, te vergelden. Er is een fout gemaakt en daarom moet er een maatregel genomen worden. Het is de consequentie van een overtreding. Straf heeft hierdoor alles te maken met het verleden. Met tucht is het anders. Tuchtigen is een maatregel om te corrigeren zodat het kind in de toekomst beter zal functioneren. Tucht heeft meer te maken met de toekomst en het functioneren van een kind. Het woord tuchtigen komt uit het Latijn. Het betekent trekken, een weg ten leven verschaffen en wijzen.

Het is belangrijk om te beseffen dat de Here Jezus de straf voor onze zonden gedragen heeft. Maar God tuchtigt ons nog steeds. Als volwassenen leven we niet meer onder de straf, maar God corrigeert ons nog steeds zodat we kunnen leven tot eer van Hem in deze maatschappij. Ouders die hun kinderen opvoeden moeten veel creativiteit en vindingrijkheid hebben om de waarheid van God, die de kinderen nodig hebben, door te geven. Als ouders of opvoeders deze nodige informatie niet doorgeven, missen kinderen een groot deel van de bagage die ze de rest van hun leven nodig hebben. Ze zijn dan snel beïnvloedbaar door anderen, die zich wellicht van God niets aantrekken.

Soms is er correctie nodig

Ondanks de vindingrijkheid in de opvoeding van de ouders kan er correctie nodig zijn. Mensen reageren vaak met emotionele afkeer op de mogelijkheden van lichamelijke straf. Deze emotionele tegenreactie kan verschillende redenen hebben.

Ten eerste hebben weinig mensen goede gevolgen gezien van lichamelijke straf. Men is onbekend met de vrucht van liefdevolle tuchtiging. Of misschien is men juist opgegroeid in een situatie waarin lichamelijke straf op een impulsieve wijze werd toegepast, zodat het voor kinderen een bron van angst en terreur is geweest. Het heeft dan niet de zekerheid van liefde en de veiligheid gebracht die opvoeding teweeg moet brengen. Een ding is zeker. Autoritaire terreur is iets anders dan liefdevol gezag.

Ten tweede willen mensen zich niet identificeren met of de gelegenheid creëren tot kindermishandeling. Wie gezag heeft, hoeft zich minder op te winden en kan in alle rust positief tuchtigen. Wie daarentegen kinderen slaat om zijn gezag op te dringen, om zijn agressie bot te vieren of vanuit zijn eigen frustratie te handelen, is gevaarlijk. Driftig slaan heeft niets te maken met liefdevol opvoeden en ouderlijke liefde. Deze vorm van autoritair opvoeden breekt de wil van een kind. Het kind gaat gehoorzamen uit angst en de eigen verlangens worden verborgen. Een kind dat op deze manier opgevoed wordt, is op een gegeven moment gemakkelijk beïnvloedbaar. Het voldoen aan andermans verlangens wordt een belangrijke drijfveer. Zo'n kind wordt verminderd weerbaar en een gemakkelijk slachtoffer.

Een kind kan door zo'n autoritaire opvoeding zich ogenschijnlijk aanpassen totdat de bom barst.

Maar omdat sommigen tuchtiging verkeerd gebruiken is het geen reden om deze uit de opvoeding te schrappen. Voor een kind moeten grenzen duidelijk, werkelijk en leefbaar worden. Als een kind niet leert om met grenzen om te gaan, geven ze alleen toe aan hun eigen verlangens.

Tucht is leeftijdsafhankelijk

Een tik op de vingers kan nuttig zijn bij kleine peuters. Ze snappen niet als moeder zegt: Pas op, dit is een dure vaas! Een peuter zal de opmerking niet snappen en gewoon doorspelen. Een duidelijk nee! en een tikje op de vingers is voor de peuter een leerproces en leert hen de grenzen kennen. Kleuters en oudere kinderen kunnen soms koppig en ongehoorzaam zijn. Soms willen ze niet snappen wat de ouder bedoeld. Dan kan er plaats zijn voor lichamelijke tucht. Het mag hun overigens niet onverwachts overvallen. Ze moeten de grenzen en de consequenties kennen en herkennen. Als kinderen moe zijn of hun aandacht er niet bij hebben, is het niet verstandig om zonder meer lichamelijke tucht toe te passen. De vermoeidheid en aandacht is de oorzaak van het probleem. Ze overschrijden niet willens en wetens de gestelde grens.

In de puberteit (zelfs vanaf 9 ˆ 10 jaar) is lichamelijke tuchtiging niet toepasbaar. Het is ongepast omdat het schaamtegevoel van het kind dan sterk ontwikkeld is. Tuchtiging kan dan leiden tot gevoelens van verwerping. En de tucht moet juist respect voor het kind communiceren.

Als de grens duidelijk gesteld is, moet de vraag gesteld worden of het een bewuste daad van kwaadwilligheid is geweest. Misschien was het wel een ongelukje. Tucht is onbarmhartig als er verwachtingen zijn waar een kind niet aan kan voldoen.

Onderzoek ook uw eigen motivatie. U mag nooit tuchtigen om zelf rust te hebben of uw wil van dat moment op te leggen. Reageert u uit boosheid en frustratie of uit liefdevolle zorg voor het kind?

Soms kiest u ervoor om toch te straffen. Leg dan duidelijk uit waarom u de correctie doet. Communiceer liefde aan het kind en leg uit waarom u toch moet tuchtigen. De tucht wordt dan duidelijk: "Ik moet terug naar de grens die mijn ouders gesteld hebben."

Troost en knuffel het kind. Samen bidden verwijst naar het doel wat u samen hebt. Kinderen moeten er niet voor kiezen om te gehoorzamen omdat wij hen domineren, maar omdat ze zelf willen worden zoals wij zijn
Eehm, ik wil wel met een paar onderzoeken gooien waaruit blijkt dat fysiek straffen wel schadelijk is, maar ik krijg niet het idee dat je dat wilt horen.

Wel jammer als deze discussie over time-outs hierdoor ten onder gaat.
Omdat je er kennelijk overheen gelezen hebt herhaal ik 'm nog maar 'n keer, want er stonden toch echt oprechte vragen in:quote:Babsjuh schreef op 21 april 2010 @ 23:08:

[...]

Maar waarom dan een topic starten over opvoedmethoden? Dan kun je toch op je vingers natellen dat jouw opvoedmethode die hier genoeglijk bekend is inmiddels weer om de hoek komt kijken?

Je doet het keer op keer op keer op keer... Ergens iets controversieels roepen, na een discussie roepen dat je het daarover eigenlijk niet meer wil hebben en een poosje later een daaraan gerelateerd topic openen... Moet je lekker zelf weten uiteraard, maar ga dan niet lopen miepen als je eerdere uitspraken er bij gehaald worden. Je zoekt het echt zelf op, steeds weer.
Iets anders
quote:wen schreef op 21 april 2010 @ 23:22:

Eehm, ik wil wel met een paar onderzoeken gooien waaruit blijkt dat fysiek straffen wel schadelijk is, maar ik krijg niet het idee dat je dat wilt horen.

Fysiek straffen ja, maar liefdevol tuchtigen is iets anders dan "gewoon slaan"

Lees eerst maar.
Mrscaricos, mijn kinderen zijn dan zeker engeltjes, dat ik daar geen houten latje voor nodig heb.

En je snijdt jezelf in de vingers (alweer) met zo'n topic. We weten nu wel hoe jullie jullie kinderen tuchtigen en niemand kan zich daarin vinden. Dus als jij dan weer een topic opent met de vage vraag of een time out nou wel zo'n goed idee is, dan krijg je inderdaad je trekken thuis. En je gaat het al niet meer proberen, maar ook met de bijbel in de hand (die ik ook naleef), kun jij mij niet overtuigen van de noodzaak om dit voorschrift (uit Prediker geloof ik?) na te leven als niet-jood. Jij houdt er met hart en ziel aan vast maar mij overtuig je nooit van je lang zal ze leven dat dit een goede en bijbelse manier van corrigeren is voor niet-joden in deze tijd.
quote:wen schreef op 21 april 2010 @ 23:22:

Wel jammer als deze discussie over time-outs hierdoor ten onder gaat.

Tja ik wil terug naar de time-out en het belonen ed.

Maar men blijft steeds doorzeuren over slaan, terwijl wat wij doen, liefdevol tuchtigen dus, iets compleet anders is!!
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 23:24:

[...]

Lees eerst maar.

Oh wacht... liefdevol tuchtigen is net zoals die man die z'n vrouw sloeg omdat het eten niet op tijd klaar was? "Ja maar lief, jij lokte het zelf uit door het eten niet klaar te hebben toen ik honger had!"

Is ook alleen maar goed voor de relatie zeker?
Iets anders
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 23:24:

[...]

Lees eerst maar.Oh fijn om te weten. Dus dat houten latje doet ook gewoon geen zeer omdat je met liefde slaat. :puke:
quote:Mirjam762 schreef op 21 april 2010 @ 23:25:

Mrscaricos, mijn kinderen zijn dan zeker engeltjes, dat ik daar geen houten latje voor nodig heb.

En je snijdt jezelf in de vingers (alweer) met zo'n topic. We weten nu wel hoe jullie jullie kinderen tuchtigen en niemand kan zich daarin vinden. Dus als jij dan weer een topic opent met de vage vraag of een time out nou wel zo'n goed idee is, dan krijg je inderdaad je trekken thuis. En je gaat het al niet meer proberen, maar ook met de bijbel in de hand (die ik ook naleef), kun jij mij niet overtuigen van de noodzaak om dit voorschrift (uit Prediker geloof ik?) na te leven als niet-jood. Jij houdt er met hart en ziel aan vast maar mij overtuig je nooit van je lang zal ze leven dat dit een goede en bijbelse manier van corrigeren is voor niet-joden in deze tijd.

Prima, wat jij wilt, maar je zegt dat je de Bijbel naleeft terwijl je alleen Paulus naleeft en er een dwaalleer op na houdt.

Dat noem ik niet de Bijbel naleven.

Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen, dat is mijn doel ook niet.

Maar het gaat nu niet om de Bijbel.
quote:Babsjuh schreef op 21 april 2010 @ 23:26:

[...]

Oh wacht... liefdevol tuchtigen is net zoals die man die z'n vrouw sloeg omdat het eten niet op tijd klaar was? "Ja maar lief, jij lokte het zelf uit door het eten niet klaar te hebben toen ik honger had!"

Is ook alleen maar goed voor de relatie zeker?Dat is appels met peren vergelijken!
En terug naar de time-out. Die gebruiken we dus af en toe en dat werkt prima. Kinderen kunnen even nadenken over hun gedrag en keren op hun eigen tijd (en berouwvol) terug naar de gezelligheid.
Ah, daar antwoord je wel op. Wil je zo goed zijn mijn eerdere vraag, die in tegenstelling tot mijn het-eten-is-niet-klaar-post, oprecht bedoeld is, ook nog te beantwoorden?
Iets anders
quote:Mirjam762 schreef op 21 april 2010 @ 23:27:

[...]

Oh fijn om te weten. Dus dat houten latje doet ook gewoon geen zeer omdat je met liefde slaat. :puke:

Het doet zeker zeer, maar liefde is de boodschap.

Wat doe je dan met de tekst dat God ook diegene tuchtigt die Hij liefheeft.

Of was dat ook voor de Joden en niet voor jou?

Ook God tuchtigt Zijn kinderen, maar vast niet in jou leer dan.
*Kan toch niet op de handen blijven zitten*

Liefdevol tuchtigen???? Hoe krijg je het je strot uit, eerlijkwaar.
The time is now
quote:mrscaricos schreef op 21 april 2010 @ 23:28:

[...]

Prima, wat jij wilt, maar je zegt dat je de Bijbel naleeft terwijl je alleen Paulus naleeft en er een dwaalleer op na houdt.

Dat noem ik niet de Bijbel naleven.

Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen, dat is mijn doel ook niet.

Maar het gaat nu niet om de Bijbel.Nog één keer dan. Paulus is DE apostel voor de heidenen, en ja, daar hoor ik (en jij net zo goed) ook bij. Door God gezonden en dus volg ik zijn woorden inderdaad graag na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven