Trots op coming out zoon.

02-06-2020 17:17 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Happy pride month :-)

Ik ben enorm trots op mijn zoon! Hij is (paar maanden terug) uit de kast gekomen en eindelijk gelukkig met zichzelf! Hij heeft een lastige tijd gehad en nu valt alles op zijn plek.Wat een opluchting!

Voor mij was het geen verrassing, voorgevoel ? Geen idee. Toen hij het mij vertelde was ik iig niet verrast.

Ik hoop dat de buitenwereld ook zo blij is voor hem :-) Dat is het enige waar ik me zorgen om maak; de intolerantie die er helaas nog steeds is naar LGBTQ community.

Voor mij veranderd er niets. Zijn broer en zus reageerden ook positief en de mensen die het zo langzamerhand weten ook.

Hij vroeg mij vandaag of ik het oke vond als hij de vlag op zou hangen (regenboog vlag) . En ik ben daar compleet oke mee.. En wat de rest (lees buren en alles wat er bij komt) ervan zal vinden, zal me een zorg zijn..

Dus nu wappert de vlag trots aan mijn gevel.

Wat ik hiermee wil ? Niets.. ben gewoon trots op mijn zoon dat hij zo blij is en zo open tegen mij. De goede gesprekken die we hebben..zo waardevol.
poldervrouw wijzigde dit bericht op 02-06-2020 17:18
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
02-06-2020 22:08
Kort door de bocht om christenen hiervan te betichten.



Houd toch eens op met religie overal de schuld van te geven.

Religie is slechts 1 van de factoren die ten grondslag ligt aan homohaat en alles wat ermee samenhangt. Het is niet alleen religie..
Because schreef:
02-06-2020 18:01
Dan begin ik die vlag voor hem iets meer te begrijpen. Wij praten sinds de kinderen jonger waren al over: met wie kom jij later thuis, met een jongen of meisje. We hebben ook genoeg vrienden en familie van allerlei soorten en maten, dus het is hier niet zo'n issue. Ik kan me er gewoon niks bij bedenken dat als mijn zoon op jongens valt, dat dat officieel medegedeeld wordt en dat dat bejubeld wordt.

Maar nogmaals fijn voor je kind dat hij happy is.
Net als hier dus, gelukkig ben ik niet alleen hier in :D
Alle reacties Link kopieren
Ik snap werkelijk niet waarom het zo raar is dat mijn zoon dat “officieel “ Heeft medegedeeld. Zo is het niet. Het is niet dat dit met tromgeroffel etc. Gaat. Dit gaat toch gewoon in een persoonlijk gesprek 1 op 1. Hij vond het fijn om het mij te vertellen. Alsof we dan met zijn allen met ballonnen en slingers zitten.

En waarom denk je dat wij niet open hebben gesproken over van alles. Wij zijn altijd relaxed geweest over seksualiteit in al zijn vormen. En altijd duidelijk geweest dat het voor ons niet uitmaakt. Kan je dan echt niet snappen dat het voor hém wel een ding was ? Dat je als puber het best lastig kan vinden ? Dat wij het geen issue vinden en vonden staat daar toch los van ?

En als je het jubelen vindt dat ik zó blij ben dat hij gelukkig is met wie hij is ? Prima. Dan jubel ik.

En die vlag ?Hij wil dat graag. En ik vind het prima. Why not ?

Ik ben wel wat klaar met verdedigen waarom
ik dit zo voel. Als je mij en mijn kind niet kent dan hoef je het niet te snappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik jubel met je mee Poldervrouw, natuurlijk knal je uit elkaar van trots op hem! En ik vind het heel mooi dat je dit met ons deelt, last die vlag maar wapperen, whit pride!!!
Het is ook een ding. De meerderheid is nog steeds heteroseksueel (of in elk geval neigend naar) wat automatisch maakt dat het overige deel een minderheid is. En ja, dan wijk je af van de norm en ben je 'anders'. Zonder daar een waardeoordeel aan te hangen.

Nu zeg ik niet dat dit altijd vraagt om grootse mededelingen en gebaren, wel dat het voor een kind in de puberteit gewoon fijn kan zijn het erover te hebben. Goh, ik denk dat ik op hetzelfde geslacht val/verliefd ben op mijn beste vriend/beide seksen aantrekkelijk vind etc. Mooi als je dit soort gesprekken kunt hebben met je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
03-06-2020 00:04
Ik jubel met je mee Poldervrouw, natuurlijk knal je uit elkaar van trots op hem! En ik vind het heel mooi dat je dit met ons deelt, last die vlag maar wapperen, wiht pride!!!
Helemaal eens!

Afbeelding
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit begrepen waarom anderen er 'last' van zouden hebben als iemand homo, bi, of transgender is. Ik heb er genoeg in mijn kennisenkring en soms vraag ik me af hoe iets dan in zijn werk gaat, maar dat ga ik ook niet bij hen leggen. Iedereen moet doen waar hij of zij gelukkig van wordt zolang de partner volledig toe kan stemmen.
poldervrouw schreef:
03-06-2020 00:00
Ik snap werkelijk niet waarom het zo raar is dat mijn zoon dat “officieel “ Heeft medegedeeld. Zo is het niet. Het is niet dat dit met tromgeroffel etc. Gaat. Dit gaat toch gewoon in een persoonlijk gesprek 1 op 1. Hij vond het fijn om het mij te vertellen. Alsof we dan met zijn allen met ballonnen en slingers zitten.

En waarom denk je dat wij niet open hebben gesproken over van alles. Wij zijn altijd relaxed geweest over seksualiteit in al zijn vormen. En altijd duidelijk geweest dat het voor ons niet uitmaakt. Kan je dan echt niet snappen dat het voor hém wel een ding was ? Dat je als puber het best lastig kan vinden ? Dat wij het geen issue vinden en vonden staat daar toch los van ?

En als je het jubelen vindt dat ik zó blij ben dat hij gelukkig is met wie hij is ? Prima. Dan jubel ik.

En die vlag ?Hij wil dat graag. En ik vind het prima. Why not ?

Ik ben wel wat klaar met verdedigen waarom
ik dit zo voel. Als je mij en mijn kind niet kent dan hoef je het niet te snappen.
Goed zo! Het is echt weer typisch Viva om een liefdevolle moeder die haar kind onvoorwaardelijk accepteert nog even haarfijn duidelijk te maken dat ze vooral niet zo openlijk liefdevol en accepterend moet doen, want het is allemaal heel normaal en voel je vooral geen goede moeder .Jij bent trots en gelukkig , omdat je kind eindelijk durft te zijn wie hij is en dan zijn er altijd weer dezelfde dwarsliggers die met hun persoonlijke ervaringen en visies willen doen overkomen alsof ze zelf het beste weten hoe te reageren of te handelen. Bloed irritant en hoogdravend. Laat ze een eigen topic openen over hoe geweldig ze wel niet zijn.
Laat je geluksgevoel niet vergallen TO :hug:
Alle reacties Link kopieren
:cheer2:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
02-06-2020 18:50
:hihi: Ik zie nou echt een Hallmark-kaart voor me

Nou, over Hallmark en heteronormatief gesproken:
Probeer maar eens een trouwkaart voor een homoseksueel stel te kopen. Ze zijn er wel (ik heb eens contact opgenomen met Hallmark) maar de winkels bestellen ze niet. In Amsterdam misschien wel of het centrum van onze stad, maar niet bij de primera in mijn buitenwijk. Ze hadden wel een kaart met buttons 'mr' en 'mrs', daar hadden ze er 2 van en toen mocht ik buttons wisselen, zodat ik mr en mr had. 'Dan gooien we die anderen maar weg' zei de verkoper. 'Of je hangt mrs en mrs terug in het rek, was mijn antwoord. Ohja.. die hangt er nog steeds, 2 jaar later, dus erg veel vraag blijkt er niet naar, maar toch.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Er zeggen hier veel mensen 'wij hebben er gewoon altijd open over gepraat met de kinderen'. Iemand anders noemde Splinter Chabot. De ouders van Splinter waren ook openmindend, vinden niets te gek, enz. Toch heeft Splinter enorm geworsteld met zijn geaardheid. Zijn ouders schrokken hier zelfs van.

Kennelijk kun je nog zo open zijn en met je kinderen praten, voor het kind is het weer een heel ander verhaal. En nee, uit de kast komen zou geen ding meer moeten zijn, maar dat is het voor velen dus nog wel, hoe open je als ouders ook bent, kennelijk.

Ik vind het weer een groot 'wij doen het goed' gehalte hebben, dat vertellen wat je zelf doet. Je hebt geen idee of je kind ermee worstelt of niet, totdat je erachter komt. En niet alle kinderen worstelen ermee. Mijn oudste kwam er vooral mee, omdat ze worstelde met de hetero-geaardheid van degene waar ze verliefd op was. En daar kwam ze mee bij mij.
(en inmiddels is het een hij en woont hij samen met een andere hij... we hebben nogal een proces gehad)
Later is nu
Huh?

Volgens is overgrote deel gewoon eens dat het triest is, dat ondanks je als ouder wel heel fijn en open opgevoed heb, de buitenwereld er nog steeds voor zorgt dat er een coming out nodig is.

Meer niet. Of lees ik echt een heel ander topic?
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
03-06-2020 09:06
Nou, over Hallmark en heteronormatief gesproken:
Probeer maar eens een trouwkaart voor een homoseksueel stel te kopen. Ze zijn er wel (ik heb eens contact opgenomen met Hallmark) maar de winkels bestellen ze niet. In Amsterdam misschien wel of het centrum van onze stad, maar niet bij de primera in mijn buitenwijk. Ze hadden wel een kaart met buttons 'mr' en 'mrs', daar hadden ze er 2 van en toen mocht ik buttons wisselen, zodat ik mr en mr had. 'Dan gooien we die anderen maar weg' zei de verkoper. 'Of je hangt mrs en mrs terug in het rek, was mijn antwoord. Ohja.. die hangt er nog steeds, 2 jaar later, dus erg veel vraag blijkt er niet naar, maar toch.

Greets heeft ze wel :)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
03-06-2020 09:27
Huh?

Volgens is overgrote deel gewoon eens dat het triest is, dat ondanks je als ouder wel heel fijn en open opgevoed heb, de buitenwereld er nog steeds voor zorgt dat er een coming out nodig is.

Meer niet. Of lees ik echt een heel ander topic?

Nee je leest niets anders. Ik reageer op degene die vinden dat er niets te jubelen is en dat het maar raar is dat ik blij ben voor mijn zoon.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Dreamer post_id=31469428 time=1591168500 user_id=12268]
Er zeggen hier veel mensen 'wij hebben er gewoon altijd open over gepraat met de kinderen'. Iemand anders noemde Splinter Chabot. De ouders van Splinter waren ook openmindend, vinden niets te gek, enz. Toch heeft Splinter enorm geworsteld met zijn geaardheid. Zijn ouders schrokken hier zelfs van.

Kennelijk kun je nog zo open zijn en met je kinderen praten, voor het kind is het weer een heel ander verhaal. En nee, uit de kast komen zou geen ding meer moeten zijn, maar dat is het voor velen dus nog wel, hoe open je als ouders ook bent, kennelijk.

Ik vind het weer een groot 'wij doen het goed' gehalte hebben, dat vertellen wat je zelf doet. Je hebt geen idee of je kind ermee worstelt of niet, totdat je erachter komt. En niet alle kinderen worstelen ermee. Mijn oudste kwam er vooral mee, omdat ze worstelde met de hetero-geaardheid van degene waar ze verliefd op was. En daar kwam ze mee bij mij.
(en inmiddels is het een hij en woont hij samen met een andere hij... we hebben nogal een proces gehad)
[/quote


Precies dit. Ondanks onze openheid was het toch een stap voor hem.

Ik ken verder splinter niet (even Google
Aangeslingerd) maar nu wel ;)


Ik begrijp dat jij een transgender kind hebt ?
Ik zag net toevallig dit artikel staan:

https://www.ad.nl/show/evelien-de-bruij ... ~adfb0d2a/

Misschien is deze podcast interessant?
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
02-06-2020 18:56
Hallo poldervrouw, je mag absoluut trots zijn, niks fijner dan een gelukkig kind! Dat doet een moederhart goed en mag je dus wat mij betreft ook zeggen.

Ik zag dit topic voorbij komen en dacht ik wil mijn verhaal wel met je delen:

Ik heb 2 zonen van 12 en 14. Mijn oudste is nu mijn zoon maar is tot zijn 12e mijn dochter geweest. Dus hier een grote trans vlag deze LBGT maand. Toen hij 2 jaar geleden “uit de kast kwam” was dat voor mij niet echt een complete verassing, maar ik wist tot die tijd mijn vinger er niet op te leggen wat er precies aan de hand was. Toen hij er voor uit kwam viel er letterlijk zichtbaar een last van zijn schouders en is hij nu 2 jaar later een gelukkiger kind dan ik ooit gezien hebt. Dus ja, ik ben ook trots!

En nu ik er volledig aan gewent ben, ben ik ”gewoon“ een (super trotse) moeder van 2 zonen. En wat de buitenwereld ervan vind trek ik me weinig van aan, veel mensen weten niet beter als ze ons zien lopen dan moeder met 2 zoons. Ik vind belangrijkste dat mijn kinderen gelukkig zijn, op welke manier dan ook.

Je mag me altijd een pb sturen als je behoefte eraan hebt.


Dat is alles ! Je kind gelukkig zien !
Bijzonder is dat toch, dat moeder
Instinct. Dat je vinger er niet op kunnen leggen etc.

Ook voor jouw kind fijn dat alles op zijn plek valt en hij gelukkig is.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
03-06-2020 09:27
Huh?

Volgens is overgrote deel gewoon eens dat het triest is, dat ondanks je als ouder wel heel fijn en open opgevoed heb, de buitenwereld er nog steeds voor zorgt dat er een coming out nodig is.

Meer niet. Of lees ik echt een heel ander topic?
Klopt, maar ik las ook dit:
Because schreef:
02-06-2020 18:01
Dan begin ik die vlag voor hem iets meer te begrijpen. Wij praten sinds de kinderen jonger waren al over: met wie kom jij later thuis, met een jongen of meisje. We hebben ook genoeg vrienden en familie van allerlei soorten en maten, dus het is hier niet zo'n issue. Ik kan me er gewoon niks bij bedenken dat als mijn zoon op jongens valt, dat dat officieel medegedeeld wordt en dat dat bejubeld wordt.

Maar nogmaals fijn voor je kind dat hij happy is.

Dat zegt dus niet altijd alles, is de ervaing, en suggereert dat ouders van kinderen die er moeite mee blijken te hebben dat dus niet hebben gedaan. Schoot mij in het verkeerde keelgat, sorry :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
03-06-2020 09:28
Greets heeft ze wel :)

Hallmark dus wel online, maar fysiek in de winkel niet altijd. En dat terwijl ik toch in een vrij gemengde wijk woon, vast ook qua seksuele geaardheid. Maar mogelijk worden dit soort kaarten sowieso weinig verkocht, trouwkaarten over het algemeen bedoel ik, in mijn wijk.
Later is nu
Fijn TO dat zoon weer happy is!
Je enige zorg snap ik. Mocht mijn zoon homo zijn, hij is 15 dus kan nog alle kanten op, dan zou dat ook mijn zorg zijn.

Dat hij zich nu vrij voelt en zich sterk voelt om de buitenwereld te laten zien dat hij homo is.. Echt fijn voor hem en voor jou / je gezin. Hem weer happy zien lijkt me zo fijn!

Dat het nog steeds niet gewoon is zie je toch ook in progamma's als first dates?
9 van de 10 keer komt de vraag voorbij hoe was jouw coming out? Hoe reageerde iedereen? Hoe oud was je?
Splinter Gabot is ook een duidelijk voorbeeld van de strijd die er kan zijn. Terwijl zijn ouders niet bepaald bekend staan als homofoob.
Misschien een idee om hem dat boek kado te doen? Herkenning?

En mocht hij wel rot reacties krijgen of meemaken dan hoop ik dat hij het daarover heeft met jou, vrienden enz.
Alle reacties Link kopieren
Benmama. Hij heeft het uiteraard in zijn omgeving / vriendenkring verteld en afscheid genomen van mensen die achterlijk reageerden. Dat soort mensen had hij geen zin in aldus zoon. Dus ja. Hij durft !
Alle reacties Link kopieren
O en hij heeft geen behoefte aan boeken oid hierover. Hij ziet zijn coming out als klaar. Iedereen die het “moet” weten weet het. En de rest boeit hem niet zo.

. Het is niet dat hij te pas en te onpas loopt te verkondigen dat hij homo is Hij zegt “ jij roept toch ook niet hele dag
Joe! Ik ben hetero ?! En zo is het.

Ik spreek er niet zomaar over. Als het toevallig ter sprake komt dan wel maar daarmee houdt het wel op. Het zou raar zijn überhaupt om met anderen zomaar te praten over seksuele voorkeur van je kind. Alsof ik in ieder gesprek laat vallen dat ik hetero ben.
poldervrouw schreef:
03-06-2020 12:47
O en hij heeft geen behoefte aan boeken oid hierover. Hij ziet zijn coming out als klaar. Iedereen die het “moet” weten weet het. En de rest boeit hem niet zo.

. Het is niet dat hij te pas en te onpas loopt te verkondigen dat hij homo is Hij zegt “ jij roept toch ook niet hele dag
Joe! Ik ben hetero ?! En zo is het.

Ik spreek er niet zomaar over. Als het toevallig ter sprake komt dan wel maar daarmee houdt het wel op. Het zou raar zijn überhaupt om met anderen zomaar te praten over seksuele voorkeur van je kind. Alsof ik in ieder gesprek laat vallen dat ik hetero ben.
Hij weet zo te lezen heel goed wat hij wel/ niet wil!

Is ook een compliment voor jou. Jij hebt hem opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
03-06-2020 13:06
Hij weet zo te lezen heel goed wat hij wel/ niet wil!

Is ook een compliment voor jou. Jij hebt hem opgevoed.
Dat is wel proces geweest. Hij heeft er wel even mee rondgelopen voordat hij naar mij kwam. Hij wilde er eerst zelf uit zijn en ontdekken waar hij nu precies staat.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
03-06-2020 13:11
Dat is wel proces geweest. Hij heeft er wel even mee rondgelopen voordat hij naar mij kwam. Hij wilde er eerst zelf uit zijn en ontdekken waar hij nu precies staat.
Dit is heel herkenbaar, mijn (nu) zoon heeft hier ook hele tijd mee rondslopen tot hij besloot waar hij stond. Dat is Idd een proces. Belangrijkste is dat je als moeder nergens een probleem van maakt en je kind weet dat je door dik en dun achter hem staat. Zo te zien doe je dat prima!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven