Twijfels...
zondag 1 september 2019 om 19:30
Ik weet niet of dit de juiste pijler is, maar goed, waar anders 
Ik heb twee geweldige kinderen, ze hebben het leuk met elkaar en het is echt gezellig zo met elkaar. Ze zijn 3 en bijna 1 en de laatste maanden ben ik erg bezig met de vraag of we wel of niet voor een derde gaan. Ik vind het feit dat ze zelfstandiger worden, dat het wat ‘makkelijker’ wordt, erg fijn. Wat dat betreft is een derde ook niet echt logisch. Maar af en toe krijg ik toch opeens een soort verlangen naar weer een klein mensje bij ons. Maar echt tot een beslissing kom ik eigenlijk niet. Soms denk ik dat ik vooral die emoties heb omdat ik een soort nostalgisch gevoel heb naar de babytijd van onze kinderen. Want als ik denk aan nog een kind in huis, nog een kind om voor te zorgen denk ik, hoe dan?? Het lijkt me enorm druk, drie kinderen.
Simpel gezegd, verstand zegt nee maar gevoel zegt af en toe zo sterk ja. Ik hoef ook niet nu te beslissen maar het houdt me bezig dus ik vroeg me af, is dit herkenbaar voor sommigen? Of het nou om het eerste, tweede of derde kind gaat, herkennen jullie deze twijfels? Dit heb ik namelijk nooit gehad bij mijn twee kinderen.
Oh en ja, man heeft er ook nog wat over te zeggen hoor, die is vooral team ja
Ik heb twee geweldige kinderen, ze hebben het leuk met elkaar en het is echt gezellig zo met elkaar. Ze zijn 3 en bijna 1 en de laatste maanden ben ik erg bezig met de vraag of we wel of niet voor een derde gaan. Ik vind het feit dat ze zelfstandiger worden, dat het wat ‘makkelijker’ wordt, erg fijn. Wat dat betreft is een derde ook niet echt logisch. Maar af en toe krijg ik toch opeens een soort verlangen naar weer een klein mensje bij ons. Maar echt tot een beslissing kom ik eigenlijk niet. Soms denk ik dat ik vooral die emoties heb omdat ik een soort nostalgisch gevoel heb naar de babytijd van onze kinderen. Want als ik denk aan nog een kind in huis, nog een kind om voor te zorgen denk ik, hoe dan?? Het lijkt me enorm druk, drie kinderen.
Simpel gezegd, verstand zegt nee maar gevoel zegt af en toe zo sterk ja. Ik hoef ook niet nu te beslissen maar het houdt me bezig dus ik vroeg me af, is dit herkenbaar voor sommigen? Of het nou om het eerste, tweede of derde kind gaat, herkennen jullie deze twijfels? Dit heb ik namelijk nooit gehad bij mijn twee kinderen.
Oh en ja, man heeft er ook nog wat over te zeggen hoor, die is vooral team ja
zondag 1 september 2019 om 22:06
Wij hebben er 4. Ik vond 3 niet veel meer werk dan 2. Nummer 4 wel maar zij zat niet lekker in dr velletje als baby helaas dus was heel druk met haar gewoon. De wasmachine draaide sws al, scholen waren ook al in beeld dus; schooltijden. Nu ze groter worden komt er meer praktische drukte bij; de ene speelt hier, amdere daar, sporten, zwemlessen... enndaar zit voor mij het verschil met 1 of meerdere kinderen hebben... die drukte. 4x schoolfeestjes 4x kerstdiner op school 4x trakteren 4x zwemlessen enzoooooovoorts. Dus kijk ook iets verder naar voren ipv 1 a 2 jaar vooruit.
zondag 1 september 2019 om 22:11
Dat gaat vanzelf. Bij ons gingen ze bijvoorbeeld omdanks het leeftijdsverschil tegelijkertijd naar bed. Een tandenpoetsen, de andere onder de douche en de volgende kleed zich uit. En dan rouleren. Uiteindelijk samen een boekje lezen. Je vindt er vanzelf een weg in. Je moet alleen nooit haast hebben en goed vooruit kunnen denken.Dobbelsteen_01 schreef: ↑01-09-2019 21:58@appeleitje Bedankt voor je eerlijkheid. Ik denk dat ik daar het meest ‘bang’ voor ben, de drukte. Maar ook, hoe ga je voor drie kinderen tegelijk zorgen als je maar met twee ouders bent... het praktische van het hele gedoe zeg maar.
zondag 1 september 2019 om 22:25
Ik zou vooral de komende tijd (jaar?) eens goed nadenken of je werkelijk een derde kind wil ipv nog zo´n schattig babietje.Dobbelsteen_01 schreef: ↑01-09-2019 21:34Bedankt voor alle reacties.
@Rosalind, jazeker, ze is zeker nog een baby en ik geniet intens van haar. En ik vind de zelfstandigheid fijn maar tegelijkertijd gaat het me veel te snel. Heel dubbel inderdaad, zo ervaar ik dat zelf ook. Dit is ook voor het eerst dat ik emotie en ratio niet echt logisch met elkaar kan verweven of zo.
Mochten we voor een derde gaan zal dat zeker nu nog niet zijn. Maar waar ik aan twijfel zijn precies de dingen die ik hier teruglees. Is het het verlangen naar een derde of de weemoed naar dingen als de eerste echo, de dikke buik, de geslachtsbepaling, de eerste ontmoeting met zo’n kleintje.. bij mijn kinderen heb ik het allebei echt als magisch ervaren en nog steeds ben ik iedere dag zo in verwondering van hoeveel liefde ik voor ze voel. En soms denk ik, dat nog eens meemaken is toch het mooiste dat er is. Maar ja, dat weet ik dus niet precies.
Met alle bijkomende drukte en kosten.
Ik begrijp vooral de haast niet om daar nu al mee bezig te zijn. Dat lees ik namelijk meer hier. Bij veel kinderen moeten ze vooral snel op elkaar komen want dan ben je ook weer snel klaar.
maandag 2 september 2019 om 06:56
Ik had voor de eerste geen twijfels, voor de tweede en derde wel. Praktisch gezien is het nooit handiger om er nog eentje bij te krijgen. En je kunt jezelf inderdaad niet door tweeën of door drieën splitsen.
Ik vind de babytijd tot nu toe praktisch steeds het meest intensief, juist de combinatie met de andere kinderen. De baby eet en slaapt wanneer hij/zij wil, dus je hebt twee ritmes in de dag (en nacht
). En ik vind het moeilijker een baby ergens mee naar toe te nemen, ik voel me weer meer aan huis gebonden. Je hebt letterlijk maar weinig je handen vrij.
Maar toch waren we steeds zo gewend met z’n allen. Je weet hoe het gaat, dus het voelde snel alsof we alles altijd al zo deden.
Ik vind de babytijd tot nu toe praktisch steeds het meest intensief, juist de combinatie met de andere kinderen. De baby eet en slaapt wanneer hij/zij wil, dus je hebt twee ritmes in de dag (en nacht
Maar toch waren we steeds zo gewend met z’n allen. Je weet hoe het gaat, dus het voelde snel alsof we alles altijd al zo deden.
maandag 2 september 2019 om 19:45
@Rosalind Haast heb ik niet. Ik zou het echt pas over een paar jaar willen. Maar er vanbinnen mee bezig zijn, ja, dat wel. Kinderen snel op elkaar want dan ben je snel klaar zoals jij zegt dat herken ik niet. Helemaal niet zelfs. Ik zou nu veel liever pas een derde willen als de anderen op school zitten, lijkt mij veel leuker. Maar goed, misschien is het inderdaad ook meer een verlangen/nostalgie.
@sigilind Dat klinkt goed. Fijn dat je snel gewend was met zijn allen. Een baby overal mee naartoe nemen vind ik trouwens geen doen, ben niet zo makkelijk geloof ik
@Bladiebla Geen haast hebben! Dat is de beste tip ooit voor ouders denk ik
@nadine Goede dingen die je zegt, waar ik nog niet eens over na had gedacht. 4 kinderen, jeetje! Lijkt me ook wel heel gezellig zeg.
@sigilind Dat klinkt goed. Fijn dat je snel gewend was met zijn allen. Een baby overal mee naartoe nemen vind ik trouwens geen doen, ben niet zo makkelijk geloof ik
@Bladiebla Geen haast hebben! Dat is de beste tip ooit voor ouders denk ik
@nadine Goede dingen die je zegt, waar ik nog niet eens over na had gedacht. 4 kinderen, jeetje! Lijkt me ook wel heel gezellig zeg.
maandag 2 september 2019 om 21:36
Ja... toch is het wel zo dat je focus als ouder veranderd. Ik ben wel wat makkelijker en vraag gerust de oudste de jongste ergens mee te helpen terwijl ik met de middelste bezig ben.Dobbelsteen_01 schreef: ↑01-09-2019 21:58@appeleitje Bedankt voor je eerlijkheid. Ik denk dat ik daar het meest ‘bang’ voor ben, de drukte. Maar ook, hoe ga je voor drie kinderen tegelijk zorgen als je maar met twee ouders bent... het praktische van het hele gedoe zeg maar.
Een kind van 3 en 1 is niet heel anders dan een kind van 5, 3 en 1 in de supermarkt want die 5 jarige heeft als het goed is geen driftbuien als ze een banaan zien.
We waren in de vakantie naar het strand met 3 kinderen zonder diploma. Onze oudste is 5. Dat zijn de echte uitdagingen met 2 ouders en 3 kinderen maar wij kiezen er meestal niet voor met ze te zwemmen dus het is niet echt een probleem. Ze gaan alledrie tegelijk onder de douche. Ze eten alledrie tegelijk.
Hoe dan ook doe je het gewoon en komt daar wel een ritme in. Meestal zijn mijn man en ik met 1 ouder en 3 kinderen omdat de ander dan werkt. Ik vind het wel echt intensiever de aandacht verdelen tussen 3 maar tegelijk ben ik ook niet anders gewend.
maandag 2 september 2019 om 21:39
Maar trouwens voor de oudste is er zwemles en naar school halen en brengen en bij vriendjes spelen enzovoorts. En alles sleep je de jongste 2 mee. Geen idee hoe dat is met 3 kinderen die sporten en naar vrienden gaan en weet ik het wat. Ik denk wel oprecht dat 2 kinderen minder druk is dan 3. Ik denk niet perse dat je er daarom maar niet aan moet beginnen.
maandag 2 september 2019 om 21:40
Dit.tu1nhek schreef: ↑01-09-2019 21:26Ik snap die reacties 'het klinkt alsof je het heel graag wil' niet helemaal. Als ik de OP lees klinkt helemaal niet alsof TO zo graag nog een kind wil, wel nog een baby-tje. Ik zou het nog even aankijken en afwachten wat je gevoel doet. Er is geen haast, toch? Een derde kan altijd nog.
Ik riep na onze 2e ook even dat ik wel weer wilde. Maar na paar maanden wist ik dat het meer hormonaal was dan echt een wens.