uitzoeken KDV?
vrijdag 17 oktober 2008 om 17:15
hoi, wil ons toekomstige kind (hopelijk) alvast aanmelden bij een KDV aangezien ik hoor dat er wachttijden zijn van meer dan een jaar- ttwee jaar....
maar kan ik me gewoon bij de dichtstbijzijnde aanmelden of hoe gaat dat? waar moet ik op letten? hebben jullie tips?
op grootte van groepen? of op kosten? of is dat universeel?
maar kan ik me gewoon bij de dichtstbijzijnde aanmelden of hoe gaat dat? waar moet ik op letten? hebben jullie tips?
op grootte van groepen? of op kosten? of is dat universeel?
vrijdag 17 oktober 2008 om 17:23
je moet je kindje aanmelden als je zwanger bent.
als je zwanger bent ga je kijken bij de kinderdagverblijven die handig gelegen zijn en moet je het pedagogisch plan bekijken en de ruimte (is het groot genoeg, ziet alles er fris uit, kunnen de kinderen veilig buiten spelen dat idee)
de prijs ontloopt elkaar niet veel, de grote van de groepen zijn ook wettelijk vast gelegd, het is dus echt een gevoelskwestie, is het hier leuk en veilig voor mijn kind (wat je dus kan lezen in het pedagogisch plan)
als je zwanger bent ga je kijken bij de kinderdagverblijven die handig gelegen zijn en moet je het pedagogisch plan bekijken en de ruimte (is het groot genoeg, ziet alles er fris uit, kunnen de kinderen veilig buiten spelen dat idee)
de prijs ontloopt elkaar niet veel, de grote van de groepen zijn ook wettelijk vast gelegd, het is dus echt een gevoelskwestie, is het hier leuk en veilig voor mijn kind (wat je dus kan lezen in het pedagogisch plan)
vrijdag 17 oktober 2008 om 17:57
ik denk dat het belangrijkste is dat je gevoel goed is.
grootte en aantal kindjes is belangrijk.
wij hebben tien kindjes op de babygroep maar... wel drie vaste leidsters per dag op elke groep en een stagiaire.
dus grootte en aantal is belangrijk maar aantal leidsters ook, 9 kindjes voor 2 leidsters en 10 voor drie
grootte en aantal kindjes is belangrijk.
wij hebben tien kindjes op de babygroep maar... wel drie vaste leidsters per dag op elke groep en een stagiaire.
dus grootte en aantal is belangrijk maar aantal leidsters ook, 9 kindjes voor 2 leidsters en 10 voor drie
vrijdag 17 oktober 2008 om 20:39
Wij hadden ons bij alle kdv's op de wachtlijst laten zetten. En vervolgens zijn we in de loop van de zwangerschap een kijkje gaan nemen. Bij eentje werden we erg onvriendelijk ontvangen, dus die viel af. Bij twee andere hadden we een goed gevoel en die zijn we telefonisch gaan "stalken". Gewoon af en toe belangstellend vragen wanneer ze ongeveer een plekje voor onze kleine spruit dachten te hebben omdat we anders andere maatregelen moesten nemen blablabla. En gelukkig lukte het net op tijd.
zaterdag 18 oktober 2008 om 17:54
Bunzing, je mag je pas inschrijven als je zwanger bent, en weet wat de uitgerekende datum is. Nog even wachten dus! (zou me ook wat zijn, voor hetzelfde geld duurt het even voordat je zwanger bent, en al die tijd sta je daar de wachtlijst te "vervuilen"...) Inschrijven is meestal gratis.
Als je zwanger bent, zou ik me zo snel mogelijk overal inschrijven, want het kan ivm de wachttijden zomaar zijn dat je weinig keus hebt. Tijdens de zwangerschap kan je dan eens gaan kijken en zoals Cora ook al zegt, die KDV's telefonisch stalken. Ze willen/kunnen meestal tot 2 maanden voor de gewenste plaatsingsdatum toch geen uitspraak doen of het gaat lukken of niet (ivm vervuilde wachtlijsten) Bij mij kwam het goed, en toen mijn meisje een maand oud was hoorde ik dat ik kon kiezen uit 2 KDV's. We hebben er toen 1 gekozen en vanaf 3 maanden gaat ze daar heen.
Als je zwanger bent, zou ik me zo snel mogelijk overal inschrijven, want het kan ivm de wachttijden zomaar zijn dat je weinig keus hebt. Tijdens de zwangerschap kan je dan eens gaan kijken en zoals Cora ook al zegt, die KDV's telefonisch stalken. Ze willen/kunnen meestal tot 2 maanden voor de gewenste plaatsingsdatum toch geen uitspraak doen of het gaat lukken of niet (ivm vervuilde wachtlijsten) Bij mij kwam het goed, en toen mijn meisje een maand oud was hoorde ik dat ik kon kiezen uit 2 KDV's. We hebben er toen 1 gekozen en vanaf 3 maanden gaat ze daar heen.
zondag 19 oktober 2008 om 11:11
zondag 19 oktober 2008 om 11:21
quote:bunzing schreef op 19 oktober 2008 @ 11:07:
is dat altijd zo? dat je je dus pas mag inschrijven als je zwanger bent? hoe kan ik dit ondervangen? zeggen dat ik al zwanger ben?Was hier ook zo, en is niet te ondervangen. Wij hebben meteen ingeschreven toen ik zwanger was, bij wel 10 kdv's, en uiteindelijk op het laatste moment één plekje kunnen krijgen. Van kiezen was absoluut geen sprake dus, en van mijn vroegere ideeen over het uitzoeken van een kdv dat het best past bij je eigen pedagogische visie dus ook niet helaas......
is dat altijd zo? dat je je dus pas mag inschrijven als je zwanger bent? hoe kan ik dit ondervangen? zeggen dat ik al zwanger ben?Was hier ook zo, en is niet te ondervangen. Wij hebben meteen ingeschreven toen ik zwanger was, bij wel 10 kdv's, en uiteindelijk op het laatste moment één plekje kunnen krijgen. Van kiezen was absoluut geen sprake dus, en van mijn vroegere ideeen over het uitzoeken van een kdv dat het best past bij je eigen pedagogische visie dus ook niet helaas......
zondag 19 oktober 2008 om 18:53
Tja, niet bij de kdv's waar wij hebben aangemeld (hoewel ik niet overal heb gevraagd of je ook niet-zwanger kon aanmelden, ik was immers al zwanger....) Maar ik kan me niet voorstellen dat het kan, dan zou iedereen met een eventuele kinderwens vast gaan inschrijven, terwijl niemand weet of en wanneer het kindje daadwerkelijk komt. Dat zou de wachtlijsten wel erg vervuilen (en die zijn al zo vervuild omdat de meeste mensen op meerdere plekken inschrijven). Maar je kan altijd informeren natuurlijk.
zondag 19 oktober 2008 om 21:33
zondag 19 oktober 2008 om 21:37
Goeieavond! Bedenk je goed wat je wil (verticale of horizontale groep, ligging, etc etc.) en waaraan je kdv minimaal moet voldoen ook qua openingstijden. Dit was bij ons een probleem, daarom hebben wij uiteindelijk gekozen voor een gastouder ipv een kdv. Het bevalt ons uitstekend!!! Dochter gaat er met plezier naartoe en dat scheelt voor ons ook, geen schuldgevoelens ofzo om haar daarheen te brengen, integendeel!
Succes!
Succes!