Vakantie met jonge kinderen - tips?

09-02-2020 12:33 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

In de mei- en/of zomervakantie wil ik graag met mijn gezin op vakantie. We zijn met z'n vieren. (Peuter en baby worden deze zomer respectievelijk 3 en 1 jaar oud). We hebben zelf geen tent/caravan of iets dergelijks.

Ik zoek dus een camping of vakantiepark dat niet te ver rijden is (of stel ik mij dan aan? :P) en geschikt voor kinderen. Het liefst zonder vliegen te bereiken. Mijn man is niet dol op hitte/strand dus dat valt al af. Ook zijn we beide i.v.m. werk gebonden aan de schoolvakanties.

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer dus vraag ik medemama's om tips:

Heb jij een fantastische vakantiebestemming ontdekt of weet jij een fijne website die het zoeken gemakkelijker maakt?
Ik ontvang graag je tips! (en daarin ben ik vast niet alleen!)

Alvast bedankt! :-D
Ons toen-ukkie vond trouwens Landal Rabbit Hill bij Apeldoorn ook prachtig. Overal konijnen en eekhoorns, hele leuke kinderboerderij. Vlakbij de Julianatoren (voor de 3-jarige leuk!) en bij Malkenschoten (echt een aanrader!).
Maartje2016 schreef:
09-02-2020 13:08
Ik raad het Hof van Saksen juist altijd af voor mensen met kinderen van die leeftijd ;-)

Op elk ander park kan je met die leeftijd nog prima terecht, en het is meestal stukken goedkoper. Het Hof bewaren we wel voor als de kinderen echt kunnen zwemmen en wensen beginnen te hebben. :)
Ah nee joh, juist met een driejarige is het fijn om veel voorzieningen te hebben. Het jaar erop zaten we in een park met weinig voorzieningen en we hebben de kinderen steeds bezig kunnen houden. Op HvS geen enkel moment verveeld.
Ideaal ook tussen de dutjes door van de jongste, kan een ouder op pad met de oudste en volop keus!
Ik vond juist de vele buiten- en binnenvoorzieningen ideaal voor elk weertype, in NL weet je maar nooit.
Ik zou bedenken waar je zelf naartoe wil qua omgeving. En dan gaan kijken naar een geschikte accomodatie. Met kinderen van deze leeftijd voldoet iets met een vrij normaal zwembad met peuterbad en een speeltuin.
Een kinderboerderij, binnenspeeltuin enz hoeft echt niet bij de accomodatie te zijn, die zijn er toch wel in de buurt.
-Nienke- schreef:
09-02-2020 13:51
Ons toen-ukkie vond trouwens Landal Rabbit Hill bij Apeldoorn ook prachtig. Overal konijnen en eekhoorns, hele leuke kinderboerderij. Vlakbij de Julianatoren (voor de 3-jarige leuk!) en bij Malkenschoten (echt een aanrader!).
Dat klinkt echt super!

Bedankt allemaal voor de vele tips, zal vast in de komende jaren ook van pas komen. :cheer:
laatbloeiertje schreef:
09-02-2020 14:31
Ah nee joh, juist met een driejarige is het fijn om veel voorzieningen te hebben. Het jaar erop zaten we in een park met weinig voorzieningen en we hebben de kinderen steeds bezig kunnen houden. Op HvS geen enkel moment verveeld.
Ideaal ook tussen de dutjes door van de jongste, kan een ouder op pad met de oudste en volop keus!
Ik vond juist de vele buiten- en binnenvoorzieningen ideaal voor elk weertype, in NL weet je maar nooit.
Welk park ben je dan daarna geweest? Dan weet ik welke we kunnen overslaan :whistle:

Op kleinere parken hebben wij er meestal geen problemen mee dat ze zich vervelen. Voorwaarden voor ons zijn wel een binnenspeeltuin en een zwembad. Een buitenspeeltuin zit er altijd wel bij.
laatbloeiertje schreef:
09-02-2020 14:31
Welk park was dat? Dan weet ik waar we niet heen hoeven ;-)

Hier hebben ze zich tot nu toe op de kleinere parken ook prima vermaakt. Voorwaarden bij het boeken voor ons zijn wel een binnenspeeltuin, binnenbad en kinderhuisje. En het is altijd fijn als er een leuk animatieteam is, maar dat weet je toch pas als je er ter plekke bent.
Maartje2016 schreef:
09-02-2020 16:09
Welk park ben je dan daarna geweest? Dan weet ik welke we kunnen overslaan :whistle:

Op kleinere parken hebben wij er meestal geen problemen mee dat ze zich vervelen. Voorwaarden voor ons zijn wel een binnenspeeltuin en een zwembad. Een buitenspeeltuin zit er altijd wel bij.
https://www.landal.nl/parken/village-leau-dheure

Zwembad zit er wel bij en het strandje was an sich ook oké, maar verder vrij sober (voor met jonge kinderen, althans).
Sorry, dacht dat hij niet gepost was, dus nu een gekke dubbel :facepalm:
Ik hou van de wat kleinschaligere campings: helemaal met jonge kinderen. Dat je gewoon lekker buiten kunt zitten, een beetje overzicht en dat de kinderen hun eigen gang kunnen gaan.

Als je zoekt op natuurcampings voldoende aanbod. Als je wel grootschalig wil is camping bakkum misschien wat?

(Landal en centerparcs zijn niet helemaal mijn ding; minder gemoedelijk, en allemaal zo georganiseerd)
Ik ben vorig jaar naar de Belten geweest met 0, 2 en (net) 4 jarige. Ze hebben heel veel accomodatie types maar het is wel echt een camping. Dat vonden wij heerlijk, want vanuit je tent/chalet kijk je uit op een speelveldje met speeltoestel. Je kan dus voor je accomodatie gaan zitten en toch vermaakt je oudste zich, als je een schepje, emmer en evt loopfietsje mee hebt. Prettig ook als je jongste slaapt. En het gemoedelijke sfeertje beviel me enorm. Ik kies vanaf nu voor familie campings boven bungalow parken.
Ze hebben ook een heel uitgebreid peuter/kleuter zwembad binnen.
Er is een mini binnen speeltuintje, dat stelt echt niet veel voor. Verder moet je op de camping wel even kijken naar welke speeltuinen bij je kind passen, want een aantal zijn op oudere jeugd gericht.

Een jaar eerder zijn we wel naar center Parks in Drenthe geweest. Je kon voor de prijs van net iets meer dan een normaal ticket, een week pas voor de dierentuin kopen. We zijn toen drie dagen even twee uurtjes gegaan ipv 1x een hele dag. Was ook dichtbij Plopsa, waarvoor we ook een week pas hadden geloof ik. Alleen omdat oudste nergens in durfde en het weer te slecht was voor buiten, zijn we niet vaker gegaan. Op het park zelf hadden ze ook een kinderboerderij, eenvoudig zwembad en ons huisje was omheind. Dat was wel perfect allemaal.

En dit jaar gaan we naar camping de Pekelinge. Lijkt me ook heel geschikt voor de doelgroep.
-Nienke- schreef:
Oh deze zijn we ook eens geweest. Leuk park ja. En ik bedenk me net ook dat Marveld (volgens mij was het die) echt een hele leuke speeltuin had en een lekker ruim huisje (ook wel prettig want het kan ook slecht weer zijn en dan is wat speelplek wel prettig)
Je kunt ook eens kijken bij de Molecaten parken: net wat kleinschaliger en gemoedelijker dan de Landals en de Center Parcs.
Wij zijn nu een paar keer naar de Leemkule geweest in Hattem met ons meisje van 2: fijn huisje, je hebt ook speciale huisjes voor mensen met kleine kinderen. Binnenzwembad en buitenzwembad, door het hele park speeltoestellen en speeltuintjes en een klein hertenkampje/kinderboerderijtje waar je met de konijnen mag knuffelen.

Ook flink wat te doen qua animatie.

Ook een keer in een huisje van hen gezeten in Katwijk, op tien minuten lopen van het strand. Wij gingen toen elke dag het strand op, maar er was ook een buitenzwembad en binnenzwembad aanwezig.
-Nienke- schreef:
Oh ja daar ben ik ook ooit geweest, ook een heel fijn park!
Wij gaan met onze 1 en 3-jarige voor tweede jaar naar Hooge Holt. We hebben eekhoornhuisje op grasveld met fatsoenlijke speeltuin
Wij zijn 1 keer een weekend naar CenterParcs geweest met vrienden (en kids) en dat vond ik niet zo leuk en heeeeeel duur voor wat we kregen. Het zwembad was super massaal en heel druk en de indoor speeltuin was prachtig maar eigenlijk te groot voor mijn kleine meisje en het huisje vond ik een beetje vies. Nu houden wij van verre reizen (backpacken), stedentrips en kamperen, dus behoor ik waarschijnlijk ook niet tot de CenterParcs doelgroep.

Kamperen bij de boer is hier wel een hit. Daar kan je vaak ook wel iets (een huisje of stacaravan) huren. Lekker kleinschalig en veel kleine kinderen.

Wij zijn vorig jaar met Hemelvaart hier geweest en ze hebben daar ook huisjes: https://www.brommels.nl/woodlodge/
Wij waren gewoon met onze eigen tent. Volgens mij is dit overal in Nederland te vinden bij diverse boerenbedrijven. Er zit geen zwembad bij, maar in Nederland hoef je meestal niet zo lang te rijden als je ergens wil zwemmen.

Als je graag veel luxe wil is dit niet zo geschikt, hoewel ik een betaalbaar CenterParcs huisje ook alles behalve luxe vond. En mijn dochter had echt de tijd van haar leven met alle kinderen en de geitjes. In de leeftijd van jouw kinderen zijn ze al tevreden met een klein speeltuintje.

Hier ook goede dingen over gehoord, maar ben er nog nooit geweest: https://bijonsingroesbeek.nl/onze-camping/tarieven-2/
Wij gaan met familieweekenden vaak naar Landal etc en vinden er ook niks aan. Massaal, druk, sfeerloos en nog duur ook. Hof van Saksen ook geweest, absoluut een van de betere parken maar hoef niet nog een keer. Eerder genoemd Landal Winterberg vonden we verschrikkelijk.

Wat wij wel leuk vinden is vakantie op een boerderij in Duitsland. Altijd goede appartementen, kleinschalig, lekker rustig en ontspannend.

Verder gewoon hotels/appartementen/airbnb op locaties die wij leuk vinden, en de kids gingen wel mee. Overal is wel een speeltuintje, zwembad of park in de buurt, of je nou op strandvakantie bent of midden in de stad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven