Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
zondag 8 juni 2025 om 09:36
Wat gaan kinderen niet?Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 09:13Nee klopt….jeetje kinderen gaan niet van aanpassen. Het wordt wel uitvergroot.
Volgens mij vergroot jij dingen vooral uit.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 8 juni 2025 om 09:50
Dit begin ik me ook zo langzamerhand af te vragen. Wat is dan eigenlijk het probleem, TO?Speculaastaart schreef: ↑08-06-2025 09:16Je ziet nog niet wat voor sneeuwvlokjes je zelf creëert door op elke 'scheet' van je kinderen te willen reageren?
Maar prima hoor, ik snap alleen het doel van je topic niet. Alles is in het begin zwaar en moeilijk je wijst alle tips af. Het ligt niet aan jou, niet aan je man en niet aan de kinderen, ook niet aan de locaties, maar toch is het geen succes. Vervolgens vertel je hoe goed je het allemaal voor elkaar hebt. Jij had geen topic nodig denk ik zo, dus succes met je vakantie!
zondag 8 juni 2025 om 09:57
Dit herken ik idd wel van onze eerste vakanties. Tis best heftig allemaal voor een kind.Speculaastaart schreef: ↑08-06-2025 06:30Jij wordt heel ongelukkig van drie weken op één locatie en de kinderen? Die zullen aan één kant niet beter weten dan dat vakantie betekent dat je steeds verhuist. Maar zij raken nergens echt gewend. Net als ze hun weg er beginnen te vinden moeten ze weer ergens anders heen.
En hoe goed je systeem ook is, alles moet door je handen dus het kost tijd.
Ik realiseerde me pas wat een impact vakantie op een kind moest hebben toen wij thuiskwamen met onze dochter van anderhalf.
Wij hebben heus er over gepraat dat we op vakantie gingen en dat we gingen slapen in een tent, maar dat kind had geen idee natuurlijk. Dus op een ochtend werd ze wakker en werd ze in de auto gezet. Na een uur of zes/zeven kwamen we bij de camping. Vanaf dan sliep ze in een tent in haar eigen campingbedje. Nog niet de helft van haar speelgoed was mee. Oma kwam 'nooit' meer oppassen. Etc etc. Twee weken later het hele circus andersom. We kwamen laat in de avond thuis, ze sliep maar werd wakker en ging ons hele huis opnieuw ontdekken. Alle deuren en kasten deed ze open overal kijken en tevreden lachen dat alles weer was zoals ze het kende.
Ik besefte toen dat alles voor haar moest zijn geweest als een soort lange vage droom en ineens werd ze wakker op de plek die ze gelukkig kende. Wat een opluchting.
Overigens snap ik het “probleem” van TO wel een beetje, want hier is man ook beter in het aanleren van uitgestelde aandacht dan ik. En dat betekent dat ik nu vaak constant bevraagd word. Ik ben daarmee aan de dlag gegaan door kind regelmatiger een grens aan te geven. Dat mama nu even ene momentje voor zichzelf heeft. En daar kan ze prima mee omgaan. Want zelf spelen is echt geen ramp. Maargoed, ik zie mijn eigen “fouten” hierin en heb een man die gewoon verder heel lief en aanwezig is voor ons kind.
zondag 8 juni 2025 om 09:57
TO, is het probleem niet gewoon dat je lijdt aan nostalgie/heimwee naar de tijd toen jij helemaal 100% zelf de invulling kon geven aan een reis of vakantie zoals alleen jij die wilde? En dat dat toen ook 3 weken kon in plaats van alleen een weekendje voor jezelf?
Ik herken dit gevoel namelijk wel een beetje. Maar eens met de anderen: maak er een leuke vakantie van! Pak die rustige momentjes met een boek dat het kan (misschien dan wel niet meteen na het ontwaken maar rond 10.30 of rond 15.00 móet het te regelen zijn) en pak die minivakanties/weekenden alleen voor jezelf.
De tijd waarin je je (grote) vakantie invulling kan geven met vooral met je eigen wensen komt hopelijk wel weer een keer. Houd ik mijzelf voor...
Ben jij - zoals ik - bang dat die tijd misschien niet meer komt?
Ik herken dit gevoel namelijk wel een beetje. Maar eens met de anderen: maak er een leuke vakantie van! Pak die rustige momentjes met een boek dat het kan (misschien dan wel niet meteen na het ontwaken maar rond 10.30 of rond 15.00 móet het te regelen zijn) en pak die minivakanties/weekenden alleen voor jezelf.
De tijd waarin je je (grote) vakantie invulling kan geven met vooral met je eigen wensen komt hopelijk wel weer een keer. Houd ik mijzelf voor...
zondag 8 juni 2025 om 10:23
Bbubbels schreef: ↑08-06-2025 09:57Dit herken ik idd wel van onze eerste vakanties. Tis best heftig allemaal voor een kind.
Overigens snap ik het “probleem” van TO wel een beetje, want hier is man ook beter in het aanleren van uitgestelde aandacht dan ik. En dat betekent dat ik nu vaak constant bevraagd word. Ik ben daarmee aan de dlag gegaan door kind regelmatiger een grens aan te geven. Dat mama nu even ene momentje voor zichzelf heeft. En daar kan ze prima mee omgaan. Want zelf spelen is echt geen ramp. Maargoed, ik zie mijn eigen “fouten” hierin en heb een man die gewoon verder heel lief en aanwezig is voor ons kind.
Ik snap het probleem ook hoor. Je zit net twee tellen en er is weer iets dat moet, dat je aandacht vraagt etc. Wij spraken dus steeds even af, wie wat deed. Ik was af, jij let op kind of ik was samen met kind af en jij kunt iets voor jezelf doen.
Ons hielp het heel goed om te weten dat je niet verantwoordelijk was voor de kinderen zodat je even op kon gaan in je boek. Je mocht alles om je heen even vergeten tot het weer tijd was voor samen of tot er zo iets dringends kwam dat je even moest bijspringen.
zondag 8 juni 2025 om 10:25
Dat bedoel ik ook. Een gezinsvakantie is in mijn ogen gericht op quality time met elkaar.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-06-2025 12:11Waarom zou je perse - fysiek-uit moeten rusten tijdens een (gezins) vakantie ?
Dan zit je “ gewone “ leven niet goed in elkaar als je juist die tijd moet gebruiken om zonder onderbrekingen hele dagen op een ligbed te slapen en boeken te lezen.
Een gezinsvakantie is toch juist om quality time met elkaar te hebben ?
TO wil juist tips hoe ze relaxt en uitgerust van een gezinsvakantie terugkomt. Dat gaat in mijn ogen ook om verwachtingen bijstellen. Je kunt nu eenmaal niet precies dezelfde vakanties ondernemen met jonge kinderen als voordat je kinderen had.
Ik lees nu dat TO van haar jeugd gewend is dat er nanny’s zijn etc. Tja als dat je referentiekader is en je kan dat zelf niet veroorloven. Dan wordt het toch een kwestie van je mindset aanpassen m.b.t. vakanties.
zondag 8 juni 2025 om 10:48
Die tijd komt sneller dan je denkt en dan verlang je weer terug naar hoe het was. Dat zal vast niet voor iedereen gelden maar onze laatste vakanties samen gingen echt harmonieus, leuk en ontspannen. De hectiek, boze buien en irritant gedrag van jonge kinderen mis ik (natuurlijk) niet maar wel het echt gezamenlijk dingen ondernemen. Vanaf de (late) puberteit gaan de kinderen vaker samen op pad, althans bij mij, en dan mag je nog wel ‘s avonds het eten betalenDala schreef: ↑08-06-2025 09:57TO, is het probleem niet gewoon dat je lijdt aan nostalgie/heimwee naar de tijd toen jij helemaal 100% zelf de invulling kon geven aan een reis of vakantie zoals alleen jij die wilde? En dat dat toen ook 3 weken kon in plaats van alleen een weekendje voor jezelf?

zondag 8 juni 2025 om 10:53
Dat ze met geen stok meer van de camping af te krijgen zijn en je samen met je man uitstapjes kunt maken naar wat je zelf leuk vindt. Het is fijn en jammer tegelijk.KamilleT schreef: ↑08-06-2025 10:48Die tijd komt sneller dan je denkt en dan verlang je weer terug naar hoe het was. Dat zal vast niet voor iedereen gelden maar onze laatste vakanties samen gingen echt harmonieus, leuk en ontspannen. De hectiek, boze buien en irritant gedrag van jonge kinderen mis ik (natuurlijk) niet maar wel het echt gezamenlijk dingen ondernemen. Vanaf de (late) puberteit gaan de kinderen vaker samen op pad, althans bij mij, en dan mag je nog wel ‘s avonds het eten betalen![]()
zondag 8 juni 2025 om 11:01
De kentering kwam toen mijn oudste 16 was. Jongste en ik zijn van het relaxte soort en oudste ‘we zijn hier maar één keer dus daar moeten we alles uit halen.’ Het plan was om een dag bij het zwembad te hangen (Italië, luxe resort, maar dat werkt net als op de camping). Oudste pakte haar rugzak, water mee, en ging er boos vandoor. Na een uur of twee begon ik me toch wat zorgen te maken dus mijn zus geappt wat ik moest doen. Die herinnerde me aan hoe ik was toen ik 16 was, er nog geen mobiele telefoons bestonden en je geen pinpas had, dus ik heb afgewacht. Kwam ze om 17.30 weer aankakken, zodat ze op tijd was om nog te douchen voor het eten. Had ze dus gewoon de bus gepakt naar een of ander kasteel en had heerlijk een dagje cultureel gedaan.Draaideurforummer schreef: ↑08-06-2025 10:53Dat ze met geen stok meer van de camping af te krijgen zijn en je samen met je man uitstapjes kunt maken naar wat je zelf leuk vindt. Het is fijn en jammer tegelijk.
zondag 8 juni 2025 om 11:03
Ik bedoel de tijd die ik zelf nog heb... (ben niet terminaal hoor, geen zorgen!) en ook of de pleuris niet losbarst in Europa... maar idd mochten deze twee dingen gaan spelen ergens de komende jaren heb ik - en de wereld met mij - wel andere dingen aan het hoofd... maar toch is dat wel eens iets waar ik over nadenk, een plek of type vakantie die ik nog eens wil meemaken nu het nog kan.KamilleT schreef: ↑08-06-2025 10:48Die tijd komt sneller dan je denkt en dan verlang je weer terug naar hoe het was. Dat zal vast niet voor iedereen gelden maar onze laatste vakanties samen gingen echt harmonieus, leuk en ontspannen. De hectiek, boze buien en irritant gedrag van jonge kinderen mis ik (natuurlijk) niet maar wel het echt gezamenlijk dingen ondernemen. Vanaf de (late) puberteit gaan de kinderen vaker samen op pad, althans bij mij, en dan mag je nog wel ‘s avonds het eten betalen![]()
Het lijkt me trouwens heerlijk met puberkinderen of jongvolwassenen op reis te kunnen, al dan niet met een eigen plan overdag en 's avonds te mogen trakteren op het avondeten

zondag 8 juni 2025 om 11:07
zondag 8 juni 2025 om 11:08
KamilleT schreef: ↑08-06-2025 11:01De kentering kwam toen mijn oudste 16 was. Jongste en ik zijn van het relaxte soort en oudste ‘we zijn hier maar één keer dus daar moeten we alles uit halen.’ Het plan was om een dag bij het zwembad te hangen (Italië, luxe resort, maar dat werkt net als op de camping). Oudste pakte haar rugzak, water mee, en ging er boos vandoor. Na een uur of twee begon ik me toch wat zorgen te maken dus mijn zus geappt wat ik moest doen. Die herinnerde me aan hoe ik was toen ik 16 was, er nog geen mobiele telefoons bestonden en je geen pinpas had, dus ik heb afgewacht. Kwam ze om 17.30 weer aankakken, zodat ze op tijd was om nog te douchen voor het eten. Had ze dus gewoon de bus gepakt naar een of ander kasteel en had heerlijk een dagje cultureel gedaan.
Heerlijk zo'n kind

zondag 8 juni 2025 om 11:11
Klopt hoor, ik heb inmiddels zelfstandige volwassen kinderen die heel af en toe nog wel iets met hun moeder willen doen. Laatst hebben ze mij zelfs mee uit lunchen genomen voor moederdag. Maar de tijd dat ze nog enthousiast werden van een bezoek aan een pluktuin of kaasboerderij mis ik wel een beetje, terwijl het heus ook een hele onderneming was met twee kleintjes (in je eentje).Dala schreef: ↑08-06-2025 11:03Ik bedoel de tijd die ik zelf nog heb... (ben niet terminaal hoor, geen zorgen!) en ook of de pleuris niet losbarst in Europa... maar idd mochten deze twee dingen gaan spelen ergens de komende jaren heb ik - en de wereld met mij - wel andere dingen aan het hoofd... maar toch is dat wel eens iets waar ik over nadenk, een plek of type vakantie die ik nog eens wil meemaken nu het nog kan.
Het lijkt me trouwens heerlijk met puberkinderen of jongvolwassenen op reis te kunnen, al dan niet met een eigen plan overdag en 's avonds te mogen trakteren op het avondeten![]()
zondag 8 juni 2025 om 11:13
Mijn man overleed toen mijn kinderen pubers waren. De tijd dat we weer samen op vakantie konden heb ik dus nooit meegemaakt. Daarom koester ik de herinnering aan die jaren samen. Daar draait het eigenlijk allemaal om: geniet van wat je nu hebt, wat de toekomst brengt weet niemand.Dala schreef: ↑08-06-2025 11:03Ik bedoel de tijd die ik zelf nog heb... (ben niet terminaal hoor, geen zorgen!) en ook of de pleuris niet losbarst in Europa... maar idd mochten deze twee dingen gaan spelen ergens de komende jaren heb ik - en de wereld met mij - wel andere dingen aan het hoofd... maar toch is dat wel eens iets waar ik over nadenk, een plek of type vakantie die ik nog eens wil meemaken nu het nog kan.
Het lijkt me trouwens heerlijk met puberkinderen of jongvolwassenen op reis te kunnen, al dan niet met een eigen plan overdag en 's avonds te mogen trakteren op het avondeten![]()
zondag 8 juni 2025 om 11:30
zondag 8 juni 2025 om 11:43
Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.Dala schreef: ↑08-06-2025 09:57TO, is het probleem niet gewoon dat je lijdt aan nostalgie/heimwee naar de tijd toen jij helemaal 100% zelf de invulling kon geven aan een reis of vakantie zoals alleen jij die wilde? En dat dat toen ook 3 weken kon in plaats van alleen een weekendje voor jezelf?
Over 2 jaar kunnen we weer meer realiseer ik mij nu: lekker kanoenen, korte wandeltochten, wat later uiteten, ze kunnen dan mee snorkelen.
De weekenden dat ik weg ben doe ik ook echt dingen die vroeger deed met man: iedere rwg 25-30 wandelen of 100 km fietsen (of meer).
Dat gehang bij het huisje/meer/camping waarbij ik dan lastig ontspan want het is iedere 5 minuten iets kost mij mentaal bakken energie ook door de fysieke onrust.
zondag 8 juni 2025 om 11:47
Het is me allemaal wat. Tel je zegeningen. En het is jouw keuze om toe te laten dat het "iedere vijf minuten wat is". Zo kweek je sneeuwvlokjes, dat besef je toch wel?Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:43Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.
Over 2 jaar kunnen we weer meer realiseer ik mij nu: lekker kanoenen, korte wandeltochten, wat later uiteten, ze kunnen dan mee snorkelen.
De weekenden dat ik weg ben doe ik ook echt dingen die vroeger deed met man: iedere rwg 25-30 wandelen of 100 km fietsen (of meer).
Dat gehang bij het huisje/meer/camping waarbij ik dan lastig ontspan want het is iedere 5 minuten iets kost mij mentaal bakken energie ook door de fysieke onrust.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
zondag 8 juni 2025 om 11:49
Sorry hoor, maar wat een onzin.
Ook met kleine kinderen kun je meer doen dan hele dagen aan het zwembad hangen.
Alleen wil je gewoon helemaal geen concessies doen en eigenlijk gewoon vooral je gang kunnen gaan.
Doe dat dan en ga met je gezin een midweekje weg ofzo.
Ook met kleine kinderen kun je meer doen dan hele dagen aan het zwembad hangen.
Alleen wil je gewoon helemaal geen concessies doen en eigenlijk gewoon vooral je gang kunnen gaan.
Doe dat dan en ga met je gezin een midweekje weg ofzo.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 8 juni 2025 om 11:53
Dan kan nu toch ook? Probeer het eens.Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:43Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.
zondag 8 juni 2025 om 11:55
Deels wel ja, maar kanoenen in Europa is meestal vanaf 5 a 6 jaar. En wandelen begint nu langzaam aan te gaan. Hebben vaak geprobeerd maar 2 uur lang met een krijsende peuter in een rugdrager is geen aanrader

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in