Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 570 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Draaideurforummer schreef:
08-06-2025 12:55
Ik vond (en vind) dat het mooiste aan eropuit gaan met kleine kinderen: dat je zelf de wereld ook weer met nieuwe ogen ziet.
Juist dat, op een paadje, bij de sloot een steentje, een kevertje zien of iedere dag naar hetzelfde strandtentje een ijsje halen en met zakkenvol schelpen weer terug. Dat is i.m.o heel relaxed , denk zomaar dat het bij TO thuis ook niet ongedwongen is, en ja dan in de vakantie ook niet.
Alles sal reg kom
Frizz schreef:
08-06-2025 13:55
Moet je je wel kúnnen inleven natuurlijk.
Nouja, er leek toen even een korte wens te zijn dat meer te leren. :P
Frizz schreef:
Willen
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
meisje85 schreef:
08-06-2025 13:56
Nouja, er leek toen even een korte wens te zijn dat meer te leren. :P
Eventjes ja!
Dropdrop schreef:
08-06-2025 13:19
Je kunt wel continu willen dat de dingen anders zijn dan hoe ze nu zijn, maar het leven is alleen maar nu. En je mist t.
Mooi. En zeker met kleine kinderen is dit zo waar.
Frizz schreef:
Dat hoeft niet eens. Ook door ervaring kun je leren wat je kinderen leuk vinden en wat niet. Dan moet je alleen vervolgens niet als een kleuter blijven dreinen dat je het toch op jouw manier wil.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:
08-06-2025 11:30
3 uur in het week een langere wielren rit van half 7 tot half 10.
Gaat je man dan wel uit zijn bed?

Ik denk dat je gewoon je oude leven mist. Heb ik ook hoor. Ik wil ook graag uitslapen ipv elke dag om 06.15 wakker gemaakt te worden. Lekker door een dorpje wandelen zonder elke 30 seconden 'mag ik dit, mag ik dit'. Makkelijk avondeten met een salade ofzo zonder rekening te houden met kieskeurige eters. Een flink stuk fietsen, een lekkere boswandeling.
Maar het is zoals het is en ik probeer ervan te genieten als ik wel even een half uurtje kan zitten met een boek.
Wielrenster87 schreef:
08-06-2025 11:43
Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.

Dat gehang bij het huisje/meer/camping waarbij ik dan lastig ontspan want het is iedere 5 minuten iets kost mij mentaal bakken energie ook door de fysieke onrust.
Je wil toch graag lezen?
Ga met man en kinderen naar het zwembad. Spreek met je man af dat je om en om een half uur de kinderen vermaakt. De ander zoekt een bedje een stukje verder op en leest even lekker een half uurtje! Kinderen instrueren: je laat de lezende ouder met rust!

Fysieke onrust vanwege te weinig beweging:
Zodra je wakker wordt ga jij een flinke wandeling maken. Wil een wakker kind mee? Aan jou of je dat wil. Papa blijft thuis, er ligt een boterham en wat te drinken klaar voor wie vast wat wil ontbijten. Goeie afspraken over wat wel en niet mag. En BLIJF IN HET HUISJE.

Ik denk nogmaals echt dat er bij jullie meer gepraat en afgesproken moet worden. Vertel kinderen waar je last van hebt! Kinderen tonen vaak meer begrip dan je denkt. De meeste snappen echt wat je nodig hebt! En willen dat ook voor je doen! Ik denk wel dat het belangrijk is dat je de reden vertelt, wat jij voelt, dat helpt bij snappen waarom het belangrijk is.

(Ik ben juf in een kleutergroep. Soms krijg ik echt tranen in mijn ogen van wat zij op verzorgend gebied zeggen! Delen uit zichzelf hun fruit omdat een kindje vaak niks bij zich heeft. Nemen het voor een kindje op die dat zelf nog niet kan. Toen ik vertelde dat ik die dat een beetje verdrietig was (met de reden) dus dat ik soms misschien een kort lontje had... de hele dag kreeg ik knuffels, een tekening met hartjes, ze waren poeslief! Ook de druktemakers. De volgende dag ouders die me sterkte wensten. Thuis hadden ze het dus ook verteld.).
Wielrenster87 schreef:
08-06-2025 11:43
Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.

Over 2 jaar kunnen we weer meer realiseer ik mij nu: lekker kanoenen, korte wandeltochten, wat later uiteten, ze kunnen dan mee snorkelen.

De weekenden dat ik weg ben doe ik ook echt dingen die vroeger deed met man: iedere rwg 25-30 wandelen of 100 km fietsen (of meer).

Dat gehang bij het huisje/meer/camping waarbij ik dan lastig ontspan want het is iedere 5 minuten iets kost mij mentaal bakken energie ook door de fysieke onrust.
Ik vind je heel ontevreden overkomen. JE hangt enorm in de tijd zonder kinderen. Dan zal je nooit iets leuk vinden, want 6 o 8 jarigen willen ook niet altijd maar uren wandelen. Niet ieder kind houdt daarvan, ook al hou jij er als ouder wel van,

Dat je continue met je kind bezig bent creëer je ook zelf. Je kan toch ook tegen je man zeggen " ze zijn het komende uur van jou " NC Headphone op en lekker lezen. Of ga stukje wandelen

Ik vond de vakanties met die kleintjes altijd leuk. Lekker kneuteren op de camping ;)
-Matilda- schreef:
08-06-2025 14:40
Je wil toch graag lezen?
Ga met man en kinderen naar het zwembad. Spreek met je man af dat je om en om een half uur de kinderen vermaakt. De ander zoekt een bedje een stukje verder op en leest even lekker een half uurtje! Kinderen instrueren: je laat de lezende ouder met rust!

Fysieke onrust vanwege te weinig beweging:
Zodra je wakker wordt ga jij een flinke wandeling maken. Wil een wakker kind mee? Aan jou of je dat wil. Papa blijft thuis, er ligt een boterham en wat te drinken klaar voor wie vast wat wil ontbijten. Goeie afspraken over wat wel en niet mag. En BLIJF IN HET HUISJE.

Ik denk nogmaals echt dat er bij jullie meer gepraat en afgesproken moet worden. Vertel kinderen waar je last van hebt! Kinderen tonen vaak meer begrip dan je denkt. De meeste snappen echt wat je nodig hebt! En willen dat ook voor je doen! Ik denk wel dat het belangrijk is dat je de reden vertelt, wat jij voelt, dat helpt bij snappen waarom het belangrijk is.

(Ik ben juf in een kleutergroep. Soms krijg ik echt tranen in mijn ogen van wat zij op verzorgend gebied zeggen! Delen uit zichzelf hun fruit omdat een kindje vaak niks bij zich heeft. Nemen het voor een kindje op die dat zelf nog niet kan. Toen ik vertelde dat ik die dat een beetje verdrietig was (met de reden) dus dat ik soms misschien een kort lontje had... de hele dag kreeg ik knuffels, een tekening met hartjes, ze waren poeslief! Ook de druktemakers. De volgende dag ouders die me sterkte wensten. Thuis hadden ze het dus ook verteld.).
Bizar dat je verwacht dat kinderen voor hun ouders/juf zorgen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
blijfgewoonbianca schreef:
08-06-2025 12:19
Je kunt wel 4 a 5 uur op pad, maar je komt niet ver. Tenminste niet, als je je verdiept en meegaat in hun beleving : mooie stenen zoeken, kabouterhuisjes ontdekken, met een tak dennenappels wegslaan, op een grasspriet blazen….
Wij hebben laatst 1,5 uur gewandeld met bonuskleinzoon. Ik schat dat we 500 meter de duinen in waren en weer terug naar de parkeerplaats.
KamilleT schreef:
08-06-2025 15:29
Wij hebben laatst 1,5 uur gewandeld met bonuskleinzoon. Ik schat dat we 500 meter de duinen in waren en weer terug naar de parkeerplaats.
:HA:
KamilleT schreef:
08-06-2025 15:29

Ik gaf de mijne met 6 jaar een stappenteller (dat wilde hij héél graag, want hij vond de mijne zo geweldig). Vanaf toen konden er écht stappen gezet worden. Natuurlijk niet altijd, maar het helpt nog altijd als ik alleen maar vraag: 'Hoeveel stappen heb jij?'
Ik heb werkelijk waar nog nooit hele dagen bij het zwembad gezeten. Niet toen ze klein waren en niet toen ze ouder waren.
Star⁴ schreef:
08-06-2025 18:05
Ik heb werkelijk waar nog nooit hele dagen bij het zwembad gezeten. Niet toen ze klein waren en niet toen ze ouder waren.

En ook niet toen ze er nog niet waren, of nu ze niet meer mee gaan. Zwembad is voor ons om te zwemmen.

Met kinderen vond ik het opletten als er geen badmeester was heel intensief.
Je hoeft niet op vakantie.

Ik deed het wel en ik vond het leuk. En als ik het niet leuk vond, had ik het niet gedaan.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Speculaastaart schreef:
08-06-2025 18:31
En ook niet toen ze er nog niet waren, of nu ze niet meer mee gaan. Zwembad is voor ons om te zwemmen.

Met kinderen vond ik het opletten als er geen badmeester was heel intensief.
Ik lette altijd op in het zwembad. Weet ik veel of die badmeester niet per ongeluk zit te appen of even moet pissen. Beetje raar om dan maar te vertrouwen op zo'n badmeester.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
TO, je doet me een beetje denken aan mijn kind,toen ze een dreumes was. Zij had zo'n rollende holle bol waar uitsparingen in zaten. Zij probeerde altijd de driehoek in de cirkel te rammen. Dat lukte niet. Als we haar hielpen werd ze boos. Ze wilde de oplossing niet,ze wilde de driehoek in de cirkel.
Enig verschil is dat zij anderhalf was.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Lady*Voldemort schreef:
08-06-2025 18:44
Ik lette altijd op in het zwembad. Weet ik veel of die badmeester niet per ongeluk zit te appen of even moet pissen. Beetje raar om dan maar te vertrouwen op zo'n badmeester.
Zeg dat! Die verantwoordelijkheid mag je niet bij de badmeester leggen. Kinderen die verdrinken maken geen geluid en spetteren niet. Als Brittje even de aandacht van de badmeester vraagt om te vragen of je ook met een matje van de glijbaan mag, kan Meesje al kopje onder zijn.
Lady*Voldemort schreef:
Dat dacht ik ook al, je moet toch altijd ook zelf met je aandacht erbij zijn? Zelfs al zit de badmeester volop op te letten, dan nog is de aandacht niet de hele tijd bij jouw kind. Zeker niet in een overvol zwembad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gryla schreef:
08-06-2025 09:28
Jouw kinderen zijn niet het probleem, maar opkomen voor je eigen behoeften en de afspraken en het teamgevoel met jouw man.
Ik denk dat het antwoord vooral hier ligt. Jij moet vooral je eigen behoeften kenbaar gaan maken. En als dat lastig gaat op vakantie omdat je activiteit het met kinderen dan toch nét niet is, dan boek je jouw sportieve vakantie op een ander moment alleen voor jezelf.

Het is namelijk best herkenbaar voor mij. Ik ben in het verleden ook wel eens beland op plekken dat ik dacht: hoe ben ik hier beland, hoezo hebben we dit gekozen?

En ook, op plekken die me wel bevielen, dat ik het gevoel had het te snel en gehaast te bezichtigen want kinderen vonden het saai. Nu weet ik dat ik bepaalde dingen gewoon beter alleen kan gaan doen.
En dat ik ook echt gewoon nee zeg voor ik een bepaalde plek ga boeken terwijl ik bij voorbaat al denk dat het niks voor mij is.

TO, volgens mij heb jij de lat nog een heel stuk hoger liggen dan ik en gun jij jezelf niet veel. Ik vind het laatste niet moeilijk maar vind het wel lastig om te zeggen: nee sorry, dit lijkt me echt niet leuk. Zelfs niet als ik het zelf betaal :facepalm: en ik heb het ook moeten leren om dat wat ik wél wil (alleen of als ervaring met het gezin) uit te spreken. Dus doe dat echt, TO.
Hoe wordt bij jullie de vakantie bepaald? Regelt vooral jouw partner dat?
Lady*Voldemort schreef:

Zo bedoelde ik het niet. Ik lette ook altijd op, maar met drie kinderen kun je niet overal tegelijk kijken en als er dan geen badmeester was vond ik dat nóg intensiever.

In Frankrijk in een gemeentezwembad is het toezicht vaak heel goed. En mag je weinig gekke dingen doen.

Een onbeheerd campingzwembad vond ik dus drukker om op te letten.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 08-06-2025 19:01
0.08% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
08-06-2025 18:46
Zeg dat! Die verantwoordelijkheid mag je niet bij de badmeester leggen. Kinderen die verdrinken maken geen geluid en spetteren niet. Als Brittje even de aandacht van de badmeester vraagt om te vragen of je ook met een matje van de glijbaan mag, kan Meesje al kopje onder zijn.

Ik heb het dan over kinderen met zwemdiploma('s).
Speculaastaart schreef:
08-06-2025 19:00
Ik heb het dan over kinderen met zwemdiploma('s).
Ik heb een paar jaar geleden nog een kind uit het zwembad gevist met zwemdiploma's.
Frietje23 schreef:
08-06-2025 13:01

Dit jaar gaan we een deel van de tauplitz route lopen ( huttentocht)
Ziet er leuk uit !
TO, als je wil wandelen, zoek dan dat soort bestemmingen.

https://www.kidsindebergen.nl/sexten-in ... emming-is/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven