Vakantie-opvang

08-08-2019 09:31 36 berichten
Vanaf september ga ik parttime aan het werk. In principe kan ik mijn uren dusdanig indelen dat ik vooral werk wanneer zoon op school zit. En in de vakanties zou ik dan in het weekend kunnen werken en mijn ouders zouden dan een paar uurtjes oppassen.

Maar nu merk ik tijdens de vakantie dat hij zich best wel verveelt thuis. Hij is enig kind en helaas wonen we niet echt in een kindvriendelijke buurt om buiten te spelen. Dus eigenlijk zou het dan tijdens de vakanties wel fijn zijn als hij dan wel een of twee dagen per week naar de opvang kan om met andere kinderen te spelen.

Alleen vraag ik me dan af of dit wel fijn voor hem is? Ik kan me zo voorstellen dat er maar weinig ouders zijn die voor deze optie kiezen en dat hij dan dus in een groep terecht komt die altijd al samen worden opgevangen na schooltijd, waardoor hij misschien een beetje een "vreemde eend in de bijt" is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
08-08-2019 10:51
Daar kan je een kind van 5 toch niet een hele dag alleen achterlaten?
Huh, waarom niet? (dat is toch bij alle huttenbouw/kindervakantiedorpen zo? En ze zijn niet alleen, er is gewoon leiding bij).

De huttenbouw is hier de laatste week van de zomervakantie, van te voren aanmelden, vanaf vier jaar, vast aanvangstijd wanneer de kinderen gebracht worden en vast tijdstip waarop de kinderen weer opgehaald worden.
Ik ben zelf al jarenlang leiding en heb nog nooit meegemaakt dat een ouder de hele dag of hele week erbij bleef, als ouder kun je je wel als vrijwilliger opgeven en op die manier één of meerdere dagen helpen, maar dat houdt niet in dat je de hele dag boven je eigen kind gaat helikopteren.
Koffiepot schreef:
08-08-2019 11:13
Huh, waarom niet? (dat is toch bij alle huttenbouw/kindervakantiedorpen zo? En ze zijn niet alleen, er is gewoon leiding bij).

De huttenbouw is hier de laatste week van de zomervakantie, van te voren aanmelden, vanaf vier jaar, vast aanvangstijd wanneer de kinderen gebracht worden en vast tijdstip waarop de kinderen weer opgehaald worden.
Ik ben zelf al jarenlang leiding en heb nog nooit meegemaakt dat een ouder de hele dag of hele week erbij bleef, als ouder kun je je wel als vrijwilliger opgeven en op die manier één of meerdere dagen helpen, maar dat houdt niet in dat je de hele dag boven je eigen kind gaat helikopteren.
Hier mogen ze pas vanaf 6 het terrein op. Met ouders. En vanaf 9 alleen. Op de normale dagen.

Bij het speciale vakantiekamp ( bij ons 1e week van de vakantie) is het vanaf 9. En idd zonder ouders.

Bij alle andere activiteiten waar ze dagen vertier aanbieden is vanaf 4 maar met ouders. En geen begeleiding die oplet waar welk kind is, is op inloop basis.

Verschilt gewoon overal. Dus is geen ractie reactie.
Alle reacties Link kopieren
Het is hier net als bij Lucifer inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Dan "moet" TO maar even googelen om te kijken hoe het bij hun geregeld is, áls ze het natuurlijk een leuk alternatief vind.

Waar ik vroeger heen ging was (en is) het vanaf 4, en waar ik nu woon is het ook vanaf 4. Beide met begeleiding en zonder ouders, heb er uit gemak zelfs niet bij stilgestaan dat het ook wel eens anders is. Iets met referentiekader enzo :$
nicole123 schreef:
08-08-2019 11:00
Ik zou eens nagaan of er klasgenootjes of andere kinderen die hij kent op de BSO zitten. Dan lijkt het me sowieso geen probleem. Zo niet, dan denk ik dat het ook best prima zal gaan. Onze kinderen gaan in zowel schoolweken als vakanties naar de BSO en mijn ervaring is dat de samenstelling van de groep in de vakantie heel anders is. Omdat er veel kinderen met vakantie zijn en sommige kinderen in de vakantie helemaal niet naar de BSO gaan (omdat bijv. een ouder in het onderwijs werkt) is de groep veel kleiner. Hierdoor vallen vaste vriendengroepjes uit elkaar en zoeken de kinderen weer nieuwe speelkameraadjes onder de kinderen die er wel zijn. Ook zijn er door de kleine groep relatief veel leidsters op weinig kinderen (meestal 2 leidsters op ongeveer 10 kinderen), omdat ze vanwege het vierogenprincipe wel 2 mensen op de groep moeten hebben. Dus veel aandacht vanuit de leidsters, dat lijkt me wel fijn als je kind nog niet bekend is op de BSO.

Voor onze kinderen is de vakantie BSO een zegen. We hebben wel eens overwogen om vakantiedagen in te zetten om ze de hele vakantie thuis te kunnen houden, maar doen dit bewust niet omdat ze zich dan dood zouden vervelen. Het is heerlijk voor ze om 2 dagen per week lekker onder andere kinderen te zijn en leuke dingen te ondernemen op de BSO. Of jouw zoon dat ook zo ervaart weet je natuurlijk nooit zeker en misschien is het in eerste instantie best even wennen voor hem, maar ik zou aanraden om het gewoon te proberen.

Voor jouzelf lijkt het me ook fijn, want 5 dagen per week een verveeld kind entertainen en dan in het weekend nog moeten werken lijkt me behoorlijk pittig. Het betekent ook dat je je man bijna niet ziet en geen tijd hebt met het gezin als geheel. Ik weet van jou dat je niet (altijd) even belastbaar bent, dus ik denk dat je daarmee teveel hooi op je vork zou nemen. Het is juist zo'n goed teken dat je weer aan het werk gaat, het lijkt me zonde als je straks weer terug zou vallen omdat je opvang voor jullie zoon niet aandurft en daarmee aan jezelf voorbij loopt.

Ik zou dan wel 2 dagen per week doen, want met 1 dag in de week moet hij er wel heel erg elke week weer inkomen en leert hij ook niet zo gauw de leidsters en andere kinderen kennen.

Ja, klopt, dat is ook mijn overweging. Ik denk dat het me toch wel zou overbelasten als ik inderdaad 5 dagen compleet beschikbaar moet zijn voor mijn zoon en dan het hele weekend werken. Wat dat betreft is het wel fijn dat ik daar nu achterkom ipv als ik al aan de slag ben.
ik wilde nog even een update geven. Inmiddels ben ik aan het werk gegaan en merk dat het toch ook wel fijn is om minstens 1 dag per week een volledige werkdag van 8 uur te werken. Dus we gaan nu toch voor gewoon wekelijks 1 dag per week BSO, dit loopt dan ook gewoon door tijdens de vakanties. We hebben gekozen voor 52 weken opvang, in de vakanties kan ik dan,als ik het ruim van tevoren aangeef, bijvoorbeeld gewoon 3 weken weg en dan 3 weken 2 keer per week opvang. Dus dat is wel heel fijn geregeld :heart:
Alle reacties Link kopieren
Super fijn. Hoe bevalt het werken?
bieslookje schreef:
11-09-2019 08:10
Super fijn. Hoe bevalt het werken?

Goed! Erg leuke collega's en het is een vrij kleinschalig bedrijf vergeleken met waar ik hiervoor werkte. Ik merk dat ik daar wel beter op gedij dan dat massale :)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Snorrie, fijn! Succes op je werk en ik hoop dat je zoon het leuk heeft op de BSO.
nicole123 schreef:
11-09-2019 09:10
Klinkt goed Snorrie, fijn! Succes op je werk en ik hoop dat je zoon het leuk heeft op de BSO.
Ik denk het wel.... Toen ik zei dat ik ging werken vroeg hij zelf of ie dan ook naar de BSO mag. Zijn beste vriendje zit daar namelijk ook. Wel even een pijnlijk momentje voor mijn ego, maar aan de andere kant: beter zo, dan dat hij er met verdriet naartoe gaat natuurlijk :)
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
11-09-2019 09:14
Ik denk het wel.... Toen ik zei dat ik ging werken vroeg hij zelf of ie dan ook naar de BSO mag. Zijn beste vriendje zit daar namelijk ook. Wel even een pijnlijk momentje voor mijn ego, maar aan de andere kant: beter zo, dan dat hij er met verdriet naartoe gaat natuurlijk :)
Wat fijn dat hij er graag heen wil en dat hij dan met zijn beste vriendje is, dat is wel luxe. Toen mijn kinderen begonnen op de BSO hadden ze er nog geen vriendjes en moesten ze er best even inkomen. Inmiddels hebben ze er ook beste vriendjes, maar dat had wel tijd nodig. En als hij graag 24/7 bij jou zou willen zijn ipv ook gezellig met vriendjes te spelen dan zou dat misschien goed zijn voor jouw ego, maar niet wenselijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven