Van alles wat moet gaat NIETS vanzelf

01-06-2020 14:45 69 berichten
Twee kinderen van tien en vijftien. Van alle dingen die gedaan moeten worden (huiswerk, huishoudelijke klusjes, tanden poetsen (de jongste)) moet ik in de gaten houden of ze het doen, ze aansporen, helpen herinneren, controleren... Zelfs al er een vriendje is dan moet ik vijf keer zeggen doe je schoenen aan, want ze laten zo’n jongen gewoon wachten omdat ze dan weer afgeleid zijn. Niks gaat eigenlijk vanzelf.

Wie heeft er ook zulke kinderen, en wat doe je eraan?

Verder lieve kinderen hoor. Ze doen boodschappen, koken eens per week, maar ik merk dat er best wel veel van mijn energie en tijd gaat zitten in die aanspoordingen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, maar ik vind ze qua leeftijd wel oud genoeg om de gevolgen ervan in te zien/leren. Niet met alles uiteraard, maar huiswerk bijvoorbeeld: als het niet af is, horen ze dat op school wel. Misschien dat het dan ook meer indruk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Lastig lastig. En wat als je van een aantal dingen het gewoon op zijn beloop zou laten? Stukje eigen verantwoording in het leven roepen. Zéker bij die van 15. Zo'n vriendje dat eeuwig moet wachten tot er schoenen aangedaan zijn, zal er toch ook eens genoeg van hebben? En poetst de jongste na een week nog steeds niet? Op je handen zitten is wel lastig maar misschien leren ze er wat van en kan jij je energie ergens anders heen brengen.

Ja en verder hoort het er vast een beetje bij. Alles zesduizend keer moeten herhalen en oost Indisch doof zijn is zelfs bij mijn dochter van bijna twee al een ding. Ik heb niet de illusie dat het betert. :proud:
Pick your battles
Alle reacties Link kopieren
Klinkt normaal, helaas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Gewoon niet meer aansporen. Eén keer zeggen en wachten, consequenties zijn voor henzelf.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij de leeftijd dat ze van sommige dingen zelf de consequentie mogen dragen. Schoenen niet aan en vriendje wacht? Vriendje is het op een bepaald moment wel beu en reageert. Hoe? Dat ligt aan vriendje. Het oplossen is aan het kind.

Ik zou alle dingen die niet 'levensbedreigend of slecht voor de gezondheid zijn' laten gaan en het resultaat van hun 'laten gaan' ook aan hen overlaten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Iemand zei ooit over het krijgen van kinderen: 'Halveer je verwachtingen en verdubbel je geduld.' Dat ging dus hier over.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-06-2020 15:02
Iemand zei ooit over het krijgen van kinderen: 'Halveer je verwachtingen en verdubbel je geduld.' Dat ging dus hier over.
Amen. Dit is mijn nieuwe mantra. Dankje.
Niet herkenbaar, behalve met het verschonen van het konijnenhok. Dat is altijd met gezucht en veel gesteun.

Als we weg gaan zeg ik dat we op dat tijdstip de deur dicht trekken. Ben je op tijd dan ga je mee en anders zoek je het maar uit.
Schoolwerk niet af, dan hoor je het wel op school.

Dat geldt hetzelfde voor het tandenpoetsen. De middelste doet dat heel trouw en krijgt complimenten van de tandarts en de oudste niet. Die mag dan ook met regelmaat terug naar de mondhygiënist en die kleurt zijn tanden dan rood. Vindt hij niet leuk en wordt dan aangespoord tot beter tandenpoetsen. Maar hij mag terugkomen tot hij het wel goed doet.

Ik laat het eigelijk los en leg de verantwoordelijkheid bij hen neer. Dat werkt vaak goed en er is weinig tot geen aanleiding tot discussie.
Bij mijzelf als volwassene gaat nog steeds niets dat moet vanzelf.

Ik stel nog steeds alles uit en doe dingen niet of half.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 01-06-2020 15:24
1.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-06-2020 15:02
Iemand zei ooit over het krijgen van kinderen: 'Halveer je verwachtingen en verdubbel je geduld.' Dat ging dus hier over.
haha, geniaal.
Sorry TO verder geen tips
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
01-06-2020 14:45
Van alle dingen die gedaan moeten worden (huiswerk, huishoudelijke klusjes, tanden poetsen (de jongste)) moet ik wil ik in de gaten houden of ze het doen, ze aansporen, helpen herinneren, controleren... ipv ze zelf consequenties te laten ervaren

Even je quote gefixt.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
01-06-2020 15:00

Ik zou alle dingen die niet 'levensbedreigend of slecht voor de gezondheid zijn' laten gaan en het resultaat van hun 'laten gaan' ook aan hen overlaten.
Yep, mijn ervaring, 5 kinderen / pubers en zelf intensief werk, vanaf een jaar of 13, 14 riep ik "niets moet, alleen water drinken".
En dat meen ik echt, ze leerden zelf wat belangrijk was: werkstuk op tijd klaar, hulp vragen, sportsokken in de wasmand, cadeautje kopen.
Het maakte de sfeer zo ontspannen in huis. Een 10 jarige moet je nog bijsturen, een 15 jarige kun je laten gaan, tenzij ze op hockey een been breekt of op backpack vakantie wil gaan. Van alles dat moet, moet van jouzelf, waarom?
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
01-06-2020 15:41
Yep, mijn ervaring, 5 kinderen / pubers en zelf intensief werk, vanaf een jaar of 13, 14 riep ik "niets moet, alleen water drinken".
En dat meen ik echt, ze leerden zelf wat belangrijk was: werkstuk op tijd klaar, hulp vragen, sportsokken in de wasmand, cadeautje kopen.
Het maakte de sfeer zo ontspannen in huis. Een 10 jarige moet je nog bijsturen, een 15 jarige kun je laten gaan, tenzij ze op hockey een been breekt of op backpack vakantie wil gaan. Van alles dat moet, moet van jouzelf, waarom?
Dat is een goeie vraag. Natuurlijk ken ik het idee van ‘ze zelf de consequenties laten voelen’. Maar ik heb zelf zo veel last van die consequenties. En zij kunnen ze vaak ook niet overzien. Ik moet op zoek naar een andere school als ze geen huiswerk doen (en ze doen het ook echt niet, het maakt ze allebei niks uit als er deadlines verstrijken en ze enen halen, al uitgeprobeerd en van school gewisseld), ik zit met een verveeld kind thuis als er niemand meer wil spelen, ik zit met een vieze keuken als ze niks opruimen, of ik moet het zelf gaan doen...

In de praktijk vind ik het dus helemaal niet zo makkelijk ‘ze zelf de consequenties laten ondervinden’. Het kan hun niks schelen als er geen schone borden meer zijn of als er niet gekookt wordt (dan nemen ze wel een boterham), maar mij wel!
Alle reacties Link kopieren
Met alles eens wat betreft zelf consequenties laten ervaren. Behalve het tandenpoetsen. Dat vind ik de battle wel waard. De prijs van het ervaren van de consequenties (gaatjes en in volwassen leeftijd slecht gebit) vind ik veel te hoog.

Wat betreft school ben ik daar ook niet helemaal van trouwens. Verschilt natuurlijk per kind en teveel pushen helpt ook niet. Ik zie als docent veel jongeren van 16 a 17 met ouders die het hun eigen verantwoordelijkheid laten. Sommigen kunnen daarmee om gaan, veel (op het mbo) niet. Als ouder kun je ook niet trekken aan een dood paard natuurlijk. Als een kind het echt niet wilt, zal het niet lukken. Maar je kunt als ouder echt wel het verschil maken wanneer je een kind ondersteund met overzicht houden en planningen maken. Ook met wat milde weerstand zou ik dit wel aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn je taken wat groot voor een 10 jarige. Mijn 10 jarige kan niet zelfstandig de keuken opruimen. Hij kan wel zijn eigen bord in de vaatwasser zetten. Maar ik weet dus niet wat voor soort taken jij geeft. Misschien is daar nog wat winst te behalen; in stukjes opknippen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Sharing* schreef:
01-06-2020 15:41
Yep, mijn ervaring, 5 kinderen / pubers en zelf intensief werk, vanaf een jaar of 13, 14 riep ik "niets moet, alleen water drinken".
En dat meen ik echt, ze leerden zelf wat belangrijk was: werkstuk op tijd klaar, hulp vragen, sportsokken in de wasmand, cadeautje kopen.
Het maakte de sfeer zo ontspannen in huis. Een 10 jarige moet je nog bijsturen, een 15 jarige kun je laten gaan, tenzij ze op hockey een been breekt of op backpack vakantie wil gaan. Van alles dat moet, moet van jouzelf, waarom?
Ik heb er eentje van 11 die helaas geboren is met mijn 'wat niet hoeft doe ik moet, en ik leef voor leuke dingen' mentaliteit.
Dus als je scholen met haar gaat kijken, dan vindt ze de laagste vmbo al heel gezellig dus waarom extra moeite doen.
Ze is opgevoed met montessori maar het boeit haar echt niet. Loopt ze per ongeluk voor, dan doet ze de komende weken gewoon niks.
Dus ja, die moet van mij van alles waar ze geen zin in heeft. Want ik wil wel dat ze het beste uit zichzelf haalt.
Wat hierbij meespeelt is dat ze een klein en donker getint meisje is en ik aan den lijve heb mogen ervaren hoe er tegen laag opgeleide meisjes met ons uiterlijk wordt omgegaan.
Wil zij haar leven op een leuke manier leiden dan zet ik haar dus aan het werk net zolang tot ze het zelf snapt.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet is nu eenmaal niet leuk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kinderen hebben vanaf hun 4de levensjaar alleen nog maar verplichtingen, dus ik snap wel dat ze op een gegeven moment hun kont tegen de krib gooien.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
01-06-2020 18:45
Ik heb er eentje van 11 die helaas geboren is met mijn 'wat niet hoeft doe ik moet, en ik leef voor leuke dingen' mentaliteit. //
Wil zij haar leven op een leuke manier leiden dan zet ik haar dus aan het werk net zolang tot ze het zelf snapt.
Natuurlijk doe je dat bij een 11 jarige, die neem je bij de hand. Huiswerk maken, naar de sportclub, bij oma op bezoek, zin of geen zin.
In de hoop dat ze met 15 jaar wel weten wat de zin daarvan is. Of het kind nu donkerbruine krullen heeft of blond haar mag echt geen verschil maken. Extra pushen om zichzelf waar te maken om haar tintje is niet bij mij op gekomen, Doet echt zeer om dat te lezen.
Alles sal reg kom
Als volwassene krijgt een kind met een tintje ook te horen dat het zich moet “
Invechten “, dus helaas denk ik wel dat dit voor kinderen met een tintje de realiteit is.
Het-groepje schreef:
01-06-2020 18:45
Ik heb er eentje van 11 die helaas geboren is met mijn 'wat niet hoeft doe ik moet, en ik leef voor leuke dingen' mentaliteit.
Dus als je scholen met haar gaat kijken, dan vindt ze de laagste vmbo al heel gezellig dus waarom extra moeite doen.
Ze is opgevoed met montessori maar het boeit haar echt niet. Loopt ze per ongeluk voor, dan doet ze de komende weken gewoon niks.
Dus ja, die moet van mij van alles waar ze geen zin in heeft. Want ik wil wel dat ze het beste uit zichzelf haalt.
Wat hierbij meespeelt is dat ze een klein en donker getint meisje is en ik aan den lijve heb mogen ervaren hoe er tegen laag opgeleide meisjes met ons uiterlijk wordt omgegaan.
Wil zij haar leven op een leuke manier leiden dan zet ik haar dus aan het werk net zolang tot ze het zelf snapt.
Dit is off topic, maar ik heb ook een tintje en dit is er door mijn moeder ook ingestampt. Wij moeten ons eerst bewijzen, waar het bij anderen andersom is, die kunnen hooguit tegenvallen.

Het heeft niet echt gewerkt, ik doe al van kleins af aan echt alleen het hoogst noodzakelijke. Of dat nu om m’n kamer opruimen of om afstuderen ging.
Alle reacties Link kopieren
Helpt het wellicht om per kind een lijstje te maken wat ze sowieso moeten doen voordat ze iets leuks gaan doen?
Dus tandenpoetsen, huiswerk en keuken netjes. Dan pas vrienden, beeldscherm oid?
Dan hoef jij het niet meer aldoor te zeggen en zij weten wat ze moeten doen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
mrs.lamaze schreef:
02-06-2020 06:18
Helpt het wellicht om per kind een lijstje te maken wat ze sowieso moeten doen voordat ze iets leuks gaan doen?
Dus tandenpoetsen, huiswerk en keuken netjes. Dan pas vrienden, beeldscherm oid?
Dan hoef jij het niet meer aldoor te zeggen en zij weten wat ze moeten doen.

En hoe ga je ze dan aanleren dat ze op dat lijstje moeten kijken?

Dan zeg je in plaats van: 'poets je tanden,' 'kijk op het lijstje'. In plaats van 'maak je huiswerk,' 'Kijk op het lijstje.' etc etc.

Wat verbetert er dan voor to?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven