Vape gevonden
vrijdag 26 juni 2026 om 19:41
Bij mijn dochter van 15.5.
Ik baal. Ze weet het. Het is al eens eerder gebeurd, zo‘n 3/4 jaar geleden. Ik ben toen heel boos geworden. Nogal een overreactie.
Nu weet ik eigenlijk niet of ik überhaupt iets moet doen, behalve herhalen dat het slecht voor haar is.
Wat vinden andere pubers ouders hiervan?
Ik baal. Ze weet het. Het is al eens eerder gebeurd, zo‘n 3/4 jaar geleden. Ik ben toen heel boos geworden. Nogal een overreactie.
Nu weet ik eigenlijk niet of ik überhaupt iets moet doen, behalve herhalen dat het slecht voor haar is.
Wat vinden andere pubers ouders hiervan?
zaterdag 27 juni 2026 om 12:03
En mijn opa rookte een pakje zware shag per dag en werd ook 98.Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 11:38In mijn beleving geen fabel. Eerder die onderzoeken die beweren dat streng verbieden werkt. Ik heb nu te vaak gezien dat streng verbieden het tegendeel bewerkstelligt. Mijn buurvrouw, zo christelijk als de pest, ontzettend streng voor haar dochters geweest, heeft ook altijd alles verboden. Haar dochters zijn totaal losgeslagen op hun 18e qua drank en drugs. Dit is maar 1 voorbeeld. Ken er véél.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 27 juni 2026 om 12:35
Ach ja, de spreekwoordelijke rokende 98 jarige opa..
Zoals ik al zei, heb ik niet 1 voorbeeld maar erg veel voorbeelden. Er is ook gekeken naar die onderzoeken, en het blijkt dat 80 procent van de respondenten sociaal wenselijke antwoorden gaven omdat hun ouders meekeken en meeluisterden bij de vragenafname.
En dan werd aan de kinderen gevraagd "gebruik je alcohol of drugs" in het bijzijn van de ouders..tja wat denk je dan dat je hoort?
mephishardstylez wijzigde dit bericht op 27-06-2026 14:46
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
12.87% gewijzigd
zaterdag 27 juni 2026 om 12:48
Hier geen beloftes gedaan. Als ze dan willen roken/vapen, doen ze het stiekem.TrusyGO schreef: ↑27-06-2026 11:52Oprechte vraag: zijn er nog mensen die beloftes doen ala “geen drank en drugs/ vapen& roken dan mag je op onze kosten je rijbewijs halen” ?
Vroeger was dit volgens mij veel gebruikelijker en voor mijzelf was het in ieder geval een stok achter de deur.
Hier oudste dochter van 13. Benieuwd naar jullie aanpak!
Beide kids (inmiddels jongvolwassen) roken/vapen niet. Wij roken zelf niet en uiteraard wel het roken besproken door de jaren heen, maar niet heel streng. Wel uiteraard alle lichamelijke en financiële schade benoemd. En ja, ik weet zeker dat ze niet roken. Andere dingen doen ze wel en zijn daar open over. Alcohol mocht af en toe vanaf 16. Maar zoon heeft in tegenstelling tot zijn vrienden tot bijna 18 gewacht. Puur uit zichzelf. Niemand geloofde me als ik zei dat hij niet dronk. Ja, dat denk je. Maar hij mocht het gewoon en al zijn vrienden dronken, dus geen reden tot stiekem drinken.
zaterdag 27 juni 2026 om 14:08
Precies dit! Ik geloof in dezelfde aanpak. Open bespreken en niet streng verbieden. Bereik je volgens mij veel meer mee. En ja, ze mogen fouten maken maar vapen is, vanwege de nog vele onbekende gevolgen, een potentieel dodelijke fout en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.Pelle schreef: ↑27-06-2026 12:48Hier geen beloftes gedaan. Als ze dan willen roken/vapen, doen ze het stiekem.
Beide kids (inmiddels jongvolwassen) roken/vapen niet. Wij roken zelf niet en uiteraard wel het roken besproken door de jaren heen, maar niet heel streng. Wel uiteraard alle lichamelijke en financiële schade benoemd. En ja, ik weet zeker dat ze niet roken. Andere dingen doen ze wel en zijn daar open over. Alcohol mocht af en toe vanaf 16. Maar zoon heeft in tegenstelling tot zijn vrienden tot bijna 18 gewacht. Puur uit zichzelf. Niemand geloofde me als ik zei dat hij niet dronk. Ja, dat denk je. Maar hij mocht het gewoon en al zijn vrienden dronken, dus geen reden tot stiekem drinken.
zaterdag 27 juni 2026 om 14:24
Wij zijn niet van het verbieden, geen beloftes over rijbewijzen. Verbieden wekt stiekem gebruik in de hand. Nergens goed voor.
Hier mogen ze ontdekken. Twee kinderen die er op geheel eigen wijze mee omgaan. Oudste vindt het wel oké, nooit dronken geweest. Drinkt liever water. Jongste gaat los.
Maar Jongste praat er wel over met mij. Ze voelt de behoefte om veel uit te proberen. Die heeft al eens moeten overgeven van een drankje teveel, heeft een joint gerookt en ook een vape en sigaret geprobeerd. Ik vind het fijn dat ze het deelt. Ik leg de gevaren uit maar blijf niet herhalen.
Vriendin mag dus helemaal niks en zij neemt de bacardi mee, de vapes en de sigaretten.
Zoon van onze vrienden mag ook niks, die hebben ze al eens uit het ziekenhuis kunnen plukken.
Persoonlijk zou ik gewoon dat ding op haar kamer neerleggen en het er eens over hebben. Niet vanuit de aanval maar vanuit nieuwsgierigheid.
Mijn nichtje bewaarde een vape voor een vriend. Met dat soort smoezen hief je bij mij niet aan te komen.
Hier mogen ze ontdekken. Twee kinderen die er op geheel eigen wijze mee omgaan. Oudste vindt het wel oké, nooit dronken geweest. Drinkt liever water. Jongste gaat los.
Maar Jongste praat er wel over met mij. Ze voelt de behoefte om veel uit te proberen. Die heeft al eens moeten overgeven van een drankje teveel, heeft een joint gerookt en ook een vape en sigaret geprobeerd. Ik vind het fijn dat ze het deelt. Ik leg de gevaren uit maar blijf niet herhalen.
Vriendin mag dus helemaal niks en zij neemt de bacardi mee, de vapes en de sigaretten.
Zoon van onze vrienden mag ook niks, die hebben ze al eens uit het ziekenhuis kunnen plukken.
Persoonlijk zou ik gewoon dat ding op haar kamer neerleggen en het er eens over hebben. Niet vanuit de aanval maar vanuit nieuwsgierigheid.
Mijn nichtje bewaarde een vape voor een vriend. Met dat soort smoezen hief je bij mij niet aan te komen.
zaterdag 27 juni 2026 om 15:12
Nou voor mij zit hier nog wel iets tussen. Ik ben niet okay met roken en drinken, het is hier niet in huis en ik wil het hier ook niet in huis hebben. Vind ik het, dan gooi ik het weg.wolkie schreef: ↑27-06-2026 14:08Precies dit! Ik geloof in dezelfde aanpak. Open bespreken en niet streng verbieden. Bereik je volgens mij veel meer mee. En ja, ze mogen fouten maken maar vapen is, vanwege de nog vele onbekende gevolgen, een potentieel dodelijke fout en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
Aan de andere kant praten we er over, en weet ik wel dat er eea. geprobeerd wordt. Ze vertellen wel eens een smoes en ze zijn ook regelmatig heel open. Waar ze het kopen, wat er wel en niet bekend is over vapen. Maar het oogluikend toestaan in huis, daar ligt bij mij echt een grens.
zaterdag 27 juni 2026 om 16:25
Jouw ervaring. N=2. Prima dat dat is wat jij gelooft.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑27-06-2026 10:53Ik heb tot nu toe een andere ervaring. In de vriendengroep van mijn dochter zijn het de kinderen die niks mogen, die alle grenzen overgaan (laveloos opgehaald moeten worden).
Wij woonden jaren terug naast een alternatief gezin, zonder tv , internet of andere mobiele apparaten. Veel hutten bouwen, vuurtje maken, buiten spelen. Tot 1 van hun zoontjes onze PlayStation ontdekte. Vanaf toen wilde hij als hij bij ons was niks anders meer dan gamen. Mijn zoontje die dat apparaat bij wijze van de hele dag tot zijn beschikking had, baalde daarvan want die wilde lekker buitenspelen en hutten bouwen. De buurjongen leek wel obsessed bij dat apparaat. Ik geloof dus niet dat kinderen weghouden van bepaalde verleidingen / ongezondheden maakt dat je ze daarmee een goede basis geeft om het niet te doen.
Maar de onderzoeken zijn gedaan met veel gevallen/gezinnen. Daaruit blijkt dat gemiddeld gezien verbieden leidt tot minder gebruik.
zaterdag 27 juni 2026 om 16:45
Die onderzoeken zijn achterhaald. De pubers werden ondervraagd waar de ouders bij waren en die gaven natuurlijk sociaal wenselijke antwoorden.
zaterdag 27 juni 2026 om 16:58
Jouw beleving maakt niet uit voor de cijfers natuurlijk.Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 11:38In mijn beleving geen fabel. Eerder die onderzoeken die beweren dat streng verbieden werkt. Ik heb nu te vaak gezien dat streng verbieden het tegendeel bewerkstelligt. Mijn buurvrouw, zo christelijk als de pest, ontzettend streng voor haar dochters geweest, heeft ook altijd alles verboden. Haar dochters zijn totaal losgeslagen op hun 18e qua drank en drugs. Dit is maar 1 voorbeeld. Ken er véél.
zaterdag 27 juni 2026 om 16:58
Heb je hier een bron van? De wetenschappelijke consensus is hier nl. nog steeds vrij duidelijk in.Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 16:45Die onderzoeken zijn achterhaald. De pubers werden ondervraagd waar de ouders bij waren en die gaven natuurlijk sociaal wenselijke antwoorden.
zaterdag 27 juni 2026 om 16:59
Niet waar.Xantileppe schreef: ↑27-06-2026 14:24Wij zijn niet van het verbieden, geen beloftes over rijbewijzen. Verbieden wekt stiekem gebruik in de hand. Nergens goed voor.
zaterdag 27 juni 2026 om 17:10
Dan moet je dat schrijven en het niet als feit brengen.Xantileppe schreef: ↑27-06-2026 17:04Wel waar in mijn omgeving. De lieverdjes die niets mogen? Doen alles wat de ouders verboden hebben, maar ze luisteren heel goed![]()
zaterdag 27 juni 2026 om 21:36
Ga vooral streng verbieden dan. Je gaat zien wat dat veroorzaakt: stiekeme kinderen die jou haten omdat ze heus wel open willen zijn, maar dat niet durven omdat jij totaal implodeert en uit je stekker gaat als ze gaan experimenteren.
Experimenteren hoort bij het puber zijn.
Terwijl jij zit te zwelgen in je deugdzaamheid en denkt dat jouw kinderen noooooit zullen drinken of roken of neuken tot hun 18e omdat jij dat gewoon verbiedt, is je dochter al bij de arbortuskliniek geweest omdat ze stomdronken seks heeft gehad en is je zoon knetterstoned ontmaagd door 1 van jouw vriendinnen.
Terwijl jij zit te zwelgen in je deugdzaamheid en denkt dat jouw kinderen noooooit zullen drinken of roken of neuken tot hun 18e omdat jij dat gewoon verbiedt, is je dochter al bij de arbortuskliniek geweest omdat ze stomdronken seks heeft gehad en is je zoon knetterstoned ontmaagd door 1 van jouw vriendinnen.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:45
Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 21:36Ga vooral streng verbieden dan. Je gaat zien wat dat veroorzaakt: stiekeme kinderen die jou haten omdat ze heus wel open willen zijn, maar dat niet durven omdat jij totaal implodeert en uit je stekker gaat als ze gaan experimenteren.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:50
Iets verbieden staat gelijk aan volledig uit je stekker gaan?Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 21:36Ga vooral streng verbieden dan. Je gaat zien wat dat veroorzaakt: stiekeme kinderen die jou haten omdat ze heus wel open willen zijn, maar dat niet durven omdat jij totaal implodeert en uit je stekker gaat als ze gaan experimenteren.
Neem d’r nog een.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 27 juni 2026 om 22:29
Ik verbied het niet dat ik mijn kinderen het mes op de keel zet, maar er wordt thuis onder de 18 niet gedronken, gerookt of gevaped. En de laatste twee sowieso niet hier in huis.
MAAAR ik weet natuurlijk niet wat de schatjes ergens anders doen. En dat zal vast stiekem zijn, maar thuis blijven we 'streng'.
MAAAR ik weet natuurlijk niet wat de schatjes ergens anders doen. En dat zal vast stiekem zijn, maar thuis blijven we 'streng'.
katjasasja wijzigde dit bericht op 27-06-2026 22:40
0.99% gewijzigd
zaterdag 27 juni 2026 om 23:56
Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 21:36Ga vooral streng verbieden dan. Je gaat zien wat dat veroorzaakt: stiekeme kinderen die jou haten omdat ze heus wel open willen zijn, maar dat niet durven omdat jij totaal implodeert en uit je stekker gaat als ze gaan experimenteren.
zondag 28 juni 2026 om 09:25
En waar ik dan bang voor ben is dat als ze een keer teveel gedronken hebben je niet durven te bellen en alsnog op de fiets stappen. Daarom ben ik niet streng (behalve met vapen dus). En ja, we zijn 1x gebeld en zijn niet boos geworden want a, dat heeft geen zin op dat moment en b, de straf in vorm van kater krijgen ze vanzelf.KatjaSasja schreef: ↑27-06-2026 22:29Ik verbied het niet dat ik mijn kinderen het mes op de keel zet, maar er wordt thuis onder de 18 niet gedronken, gerookt of gevaped. En de laatste twee sowieso niet hier in huis.
zondag 28 juni 2026 om 09:43
maandag 29 juni 2026 om 09:09
Je klinkt alsof je zelf 16 bent.Mephishardstylez schreef: ↑27-06-2026 21:36Ga vooral streng verbieden dan. Je gaat zien wat dat veroorzaakt: stiekeme kinderen die jou haten omdat ze heus wel open willen zijn, maar dat niet durven omdat jij totaal implodeert en uit je stekker gaat als ze gaan experimenteren.
Er zit een wereld tussen alles toestaan en alles streng verbieden. Maar nuancering daar heb je een volwassen brein voor nodig. Iets wat pubers nog aan het ontwikkelen zijn en jij blijkbaar ook (nog) niet hebt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in