Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je er van uit dat die knop wel eens aan staat. Of dat hij er überhaupt is. Die knop hebben veel vaders uitbesteed.
Thalas schreef:
30-01-2021 22:19
Dan ga je er van uit dat die knop wel eens aan staat. Of dat hij er überhaupt is. Die knop hebben veel vaders uitbesteed.
Ik gooi deze er nog maar eens in:
https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
30-01-2021 22:19
Dan ga je er van uit dat die knop wel eens aan staat. Of dat hij er überhaupt is. Die knop hebben veel vaders uitbesteed.
:cry: de nakkers
Alle reacties Link kopieren
Mooi woord ;-D Ik las hier ergens ‘poedel’; vond ik ook toepasselijk.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
30-01-2021 22:19
Dan ga je er van uit dat die knop wel eens aan staat. Of dat hij er überhaupt is. Die knop hebben veel vaders uitbesteed.
Derde shift
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
30-01-2021 22:32
Mooi woord ;-D Ik las hier ergens ‘poedel’; vond ik ook toepasselijk.
:applause:
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-01-2021 22:27
Ik gooi deze er nog maar eens in:
https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
Spot on, dank voor het delen!
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
30-01-2021 21:47
Het is inderdaad jammer dat zoveel vaders niet zo betrokken zijn bij hun kinderen. Maar het helpt niet om dan maar tegen de moeders te gaan bitchen, daarmee raken die vaders niet opeens geïnteresseerd in de zorg voor hun kinderen.
Mwoah. Mijn man is heel betrokken en ik doe best veel dingen voor mezelf.

En toch heb ik last van mom guilt. Shoot me, maar ik haal niet mijn schouders op als mijn oudste met tranen in zijn ogen meegaat met oma om daar te logeren, óók al weet ik dat hij het eenmaal daar 90% van de tijd hartstikke leuk heeft en dat oma hartstikke lief voor hem is als hij zijn ‘heimweemomentje’ heeft. En als mijn jongste huilt omdat hij aan de borst wil maar ik heb net wijn gedronken voel ik me toch lullig. En zo kan ik wel 100 dingen bedenken die ik niet, minder of anders doe, of waar ik me toch even rot over voel.

Want ja, ik vind het moeilijk om mezelf op 1 te zetten. Ook al weet ik het rationeel allemaal best wel, gevoelens zijn gewoon niet zo rationeel. Mijn gevoel zegt dat ze nog maar klein zijn en hun moeder nodig hebben. Dus iets opofferen voor mijn kinderen heeft niks met martelaarschap te maken ofzo. Het is meer een innerlijk conflict tussen 2 Luxen die totaal verschillende dingen willen, en dat heeft niks te maken met hoeveel of weinig mijn man doet en ook niet met dat ik denk dat ik een betere moeder zou zijn als ik mezelf compleet weg zou cijferen. Dat zit ook helemaal niet in dagelijkse futiliteiten als wie wanneer kan hardlopen. Dat zit in mijn hoofd. Waar 2 versies van mij wonen en de een is een vreselijke kloek en de ander een onvervalste avonturier. En dat botst nu eenmaal wel eens.

Ik kan wel de kloek-lux (hm dit staat wel raar hè :biggrin: ) straal proberen te negeren, maar ik geloof niet dat dat echt werkt. En het zou me heerlijk lijken om geen tegengestelde gevoelens te hebben, maar ja, die heb ik dus wel. En niet alleen over gezin/moederschap trouwens.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Jamaarhoe schreef:
30-01-2021 22:33
Derde shift
Dat duurde nog lang.

Gaan we na het zwijmelen over idyllische gezinnen nu over op klaagmodus over de partners?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de derde shift wel wat overtrokken hoor. Het is waar dat ik het cb en de tandarts enzo regel, de kleding koop, etcetera.

Maar in ruil daarvoor staat de auto altijd klaar met goede apk, verse olie, winterbanden, you name it. Worden lampjes vervangen voor ik door heb dat ze stuk waren. Zijn er altijd batterijen in alle soorten en maten in huis terwijl ik ze nooit koop. Is het gras altijd gemaaid, worden loshangende traphekjes aangeschroefd, messen geslepen, is mijn band geplakt of liggen er nieuwe fietslampjes voor me klaar, heb ik altijd het voordeligste energie-abonnement, internet abonnement en zorgverzekering terwijl ik nauwelijks weet bij wie ik zit, etc. etc.

Nouja goed en ik weet en regel dan dus weer andere dingen. Ik heb nooit het idee dat ik nou echt alles alleen moet doen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
30-01-2021 23:12
Ik vind de derde shift wel wat overtrokken hoor. Het is waar dat ik het cb en de tandarts enzo regel, de kleding koop, etcetera.

Maar in ruil daarvoor staat de auto altijd klaar met goede apk, verse olie, winterbanden, you name it. Worden lampjes vervangen voor ik door heb dat ze stuk waren. Zijn er altijd batterijen in alle soorten en maten in huis terwijl ik ze nooit koop. Is het gras altijd gemaaid, worden loshangende traphekjes aangeschroefd, messen geslepen, is mijn band geplakt of liggen er nieuwe fietslampjes voor me klaar, heb ik altijd het voordeligste energie-abonnement, internet abonnement en zorgverzekering terwijl ik nauwelijks weet bij wie ik zit, etc. etc.

Nouja goed en ik weet en regel dan dus weer andere dingen. Ik heb nooit het idee dat ik nou echt alles alleen moet doen.
Maar Lux, die van jou zit nog niet op school toch? Ik denk dat dat een groot verschil maakt... Ik heb tijden gehad dat ik het gevoel had dat ik het leven van vier mensen leefde, in plaats van alleen dat van mezelf en een deel van de kinderen. Daar hebben man en ik een jaar mee geworsteld/veel over gepraat en tegenwoordig ben ik tevreden met hoe het gaat.

Overigens hebben wij een vergelijkbare zaterdag als Majime, ben ik ook een ochtendmens en ga ik inderdaad (als het lukt met de kinderen en als het niet mans beurt is om uit te slapen) graag hardlopen rond zonsopgang. Dat is dus niet zo vaak... ;-) En dat heeft niks te maken met mezelf niks gunnen of geen vrijheid meer hebben sinds de kinderen er zijn, ik heb meer vrijheid dan de meeste mensen (vrouwen) voor zichzelf nemen/in hun gezin vinden passen, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Waarna ik heel erg herken wat Lux schrijft, dat dat toch af en toe botst in mijn hoofd, vooral omdat er zo ontzettend veel mensen zijn die het eigenlijk maar raar vinden, dat je als moeder deze vrijheid neemt.... O.o (gelukkig vindt mijn man het fantastisch!)
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
30-01-2021 23:19
Maar Lux, die van jou zit nog niet op school toch? Ik denk dat dat een groot verschil maakt...
Denk je echt? Hier ook een peuter, maar er zijn toch 100 dingen die geregeld/ in de gaten gehouden moeten worden. Zijn de kleren nog niet te klein, zijn er nieuwe sokken gekocht, passen de schoenen nog, wanneer is de uitverkoop als je het betaalbaar wil houden, is kind aangemeld voor de opvang, is er een cadeautje voor de leidsterdag, hebben we nog lege potjes die mee moesten naar de opvang, is de oppas geregeld/betaald, is kind opgegeven/contributie betaald voor bv babyzwemmen, is er gedacht aan het uitzoeken van een basisschool/bso, wanneer is daar een oriëntatie van, wat krijgt kind/nichtje/opa voor verjaardag... nah ja, noem maar op.
Er zijn vast dingen die er bij komen als kind ouder is, maar er is ook meer dan genoeg te regelen rondom een klein kind.
Gelukkig gaat het bij ons thuis redelijk in verhouding, al moet ik zeggen dat een groot deel van deze taken in eerste instantie bij mij liggen. Maar dat is ook omdat ik een aantal dingen gewoon leuk vind om te doen. Daar zal je mij dus niet over horen. Mijn vriend regelt weer een aantal andere dingen, en doet ws meer in het huishouden dan ik op dit moment. En dan dus zonder te vragen, gewoon uit zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
30-01-2021 23:30
Denk je echt? Hier ook een peuter, maar er zijn toch 100 dingen die geregeld/ in de gaten gehouden moeten worden. Zijn de kleren nog niet te klein, zijn er nieuwe sokken gekocht, passen de schoenen nog, wanneer is de uitverkoop als je het betaalbaar wil houden, is kind aangemeld voor de opvang, is er een cadeautje voor de leidsterdag, hebben we nog lege potjes die mee moesten naar de opvang, is de oppas geregeld/betaald, is kind opgegeven/contributie betaald voor bv babyzwemmen, is er gedacht aan het uitzoeken van een basisschool/bso, wanneer is daar een oriëntatie van, wat krijgt kind/nichtje/opa voor verjaardag... nah ja, noem maar op.
Er zijn vast dingen die er bij komen als kind ouder is, maar er is ook meer dan genoeg te regelen rondom een klein kind.
Gelukkig gaat het bij ons thuis redelijk in verhouding, al moet ik zeggen dat een groot deel van deze taken in eerste instantie bij mij liggen. Maar dat is ook omdat ik een aantal dingen gewoon leuk vind om te doen. Daar zal je mij dus niet over horen. Mijn vriend regelt weer een aantal andere dingen, en doet ws meer in het huishouden dan ik op dit moment. En dan dus zonder te vragen, gewoon uit zichzelf.

Eh... ja, dat zeg ik toch net? ;-)
Ik weet niet exact meer waar bij ons de grootste strubbelingen kwamen, misschien was het ook al voor de kleuterschool, maar ik denk van niet. Zodra ze naar school gaan, moet je namelijk ook onthouden welke uitzonderingen er zijn op het schoolrooster (het is niet meer standaard alle dagen die je afneemt van 8-18), er moet iedere dag een lunchpakket en fruithap zijn, gymkleren moeten wel of niet mee, er wordt bij vriendjes gespeeld, spreekbeurten moeten voorbereid, er komen (sport)clubjes bij, er moet rekening gehouden worden met studiedagen en schoolvakanties, weet ik wat niet allemaal.
En dat komt bovenop de dingen die jij al noemde.
Ja, als ik het zo opschrijf krijg ik bijna vlekken in mijn nek als ik terug denk aan hoe snel het toen behoorlijk scheef liep bij ons!
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
30-01-2021 23:19
Maar Lux, die van jou zit nog niet op school toch? Ik denk dat dat een groot verschil maakt... Ik heb tijden gehad dat ik het gevoel had dat ik het leven van vier mensen leefde, in plaats van alleen dat van mezelf en een deel van de kinderen. Daar hebben man en ik een jaar mee geworsteld/veel over gepraat en tegenwoordig ben ik tevreden met hoe het gaat.

Overigens hebben wij een vergelijkbare zaterdag als Majime, ben ik ook een ochtendmens en ga ik inderdaad (als het lukt met de kinderen en als het niet mans beurt is om uit te slapen) graag hardlopen rond zonsopgang. Dat is dus niet zo vaak... ;-) En dat heeft niks te maken met mezelf niks gunnen of geen vrijheid meer hebben sinds de kinderen er zijn, ik heb meer vrijheid dan de meeste mensen (vrouwen) voor zichzelf nemen/in hun gezin vinden passen, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Waarna ik heel erg herken wat Lux schrijft, dat dat toch af en toe botst in mijn hoofd, vooral omdat er zo ontzettend veel mensen zijn die het eigenlijk maar raar vinden, dat je als moeder deze vrijheid neemt.... O.o (gelukkig vindt mijn man het fantastisch!)
Nee hij zit nog niet op school, maar ik bedoel meer: ik regel wel de kinderen, maar mijn man regelt onderhoud aan het huis, tuin, auto, fietsen, abonnementen, verzekeringen, belastingen, oh en hij doet het vuilnis, de kattenbakken, de weekboodschappen en kookt 9 van de 10x ook nog.

Tja en ik doe dus vrijwel alle regeldingen rondom de kinderen maar dat lijkt me dan wel zo eerlijk. Als hij doodgaat vrees ik dat we binnen de korste keren een huis vol dysfunctionerende apparaten hebben en dat ik me sta af te vragen met een youtubetutorial of je nou de elektriciteit eraf moet halen voor je een lamp vervangt en hoe je dan weet welke stop waarvan is.

Ja dat klinkt echt heel dom maar ik heb dus serieus nog nooit een lamp vervangen want ze zijn ‘nooit’ stuk (lees: man heeft ze altijd direct vervangen).

Nouja en als ik doodga heb je wel dikke kans dat de kledingmaten van de kinderen een tijdje van geen kant kloppen en dat de jongste een vaccinatie mist ofzo :P of dat de reservekleding bij kdv nog van 3 maten geleden is, dat soort dingen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
We gaan het over 3 maanden merken trouwens, of het werkt :P dus mocht het dan heel scheef gaan lopen zal ik het wel laten weten ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik merk er niet zo heel veel van dat school zoveel drukker is dan kinderopvang hoor. Ik vind dat echt een beetje overtrokken.

Of laat ik het anders zeggen: ik had het erger verwacht of zo.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 30-01-2021 23:59
20.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
30-01-2021 23:51
We gaan het over 3 maanden merken trouwens, of het werkt :P dus mocht het dan heel scheef gaan lopen zal ik het wel laten weten ;)
Ik hoor het graag! En heb in dit geval ook graag ongelijk hoor ;) Maar wie weet open jij dan wel een topic voor tips, hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
30-01-2021 23:52
Ik hoor het graag! En heb in dit geval ook graag ongelijk hoor ;) Maar wie weet open jij dan wel een topic voor tips, hahaha.
Wat wel een verschil is iig is dat man zoiets heeft van ‘ohja zoon gaat naar school, leuk.’ En ik dus plaatsvervangend vast wakker lig omdat m’n kleine grote jongen bijna naar school gaat en zal de juf wel lief zijn en krijgt hij wel vriendjes en welke gruwelijke sadist heeft er ooit bedacht dat mijn lieve kleine kindje naar zo’n grote gevaarlijke school moet met allemaal hele grote kinderen en wat nou als hij zijn klas kwijtraakt in dat grote gebouw of als hij van het schoolplein afgaat met het buitenspelen en wie let er eigenlijk op hem en is thuisonderwijs inmiddels al legaal in Nederland?

:$ mama is er niet klaar voor :'( :proud:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
30-01-2021 23:56
Wat wel een verschil is iig is dat man zoiets heeft van ‘ohja zoon gaat naar school, leuk.’ En ik dus plaatsvervangend vast wakker lig omdat m’n kleine grote jongen bijna naar school gaat en zal de juf wel lief zijn en krijgt hij wel vriendjes en welke gruwelijke sadist heeft er ooit bedacht dat mijn lieve kleine kindje naar zo’n grote gevaarlijke school moet met allemaal hele grote kinderen en wat nou als hij zijn klas kwijtraakt in dat grote gebouw of als hij van het schoolplein afgaat met het buitenspelen en wie let er eigenlijk op hem en is thuisonderwijs inmiddels al legaal in Nederland?

:$ mama is er niet klaar voor :'( :proud:
:-D

Denk dat je daar een verschil heel treffend verwoord.
lux- schreef:
30-01-2021 23:56
Wat wel een verschil is iig is dat man zoiets heeft van ‘ohja zoon gaat naar school, leuk.’ En ik dus plaatsvervangend vast wakker lig omdat m’n kleine grote jongen bijna naar school gaat en zal de juf wel lief zijn en krijgt hij wel vriendjes en welke gruwelijke sadist heeft er ooit bedacht dat mijn lieve kleine kindje naar zo’n grote gevaarlijke school moet met allemaal hele grote kinderen en wat nou als hij zijn klas kwijtraakt in dat grote gebouw of als hij van het schoolplein afgaat met het buitenspelen en wie let er eigenlijk op hem en is thuisonderwijs inmiddels al legaal in Nederland?

:$ mama is er niet klaar voor :'( :proud:
Dit gevoel heb je alleen de eerste dag. Daarna sta je hem enthousiast uit te zwaaien.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
31-01-2021 09:03
Dit gevoel heb je alleen de eerste dag. Daarna sta je hem enthousiast uit te zwaaien.
Bij mij was het precies andersom. Maar dat had meer met mijn eigen kind en school te maken. Het schoolsysteem heeft wel wat met de vrijheid, flair en zelfverzekerdheid die mijn kind nam en ervoer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
31-01-2021 09:03
Dit gevoel heb je alleen de eerste dag. Daarna sta je hem enthousiast uit te zwaaien.
Ik hoop het. Op kdv gaat het nu fantastisch, maar eerste maanden haalde ik hem elke dag met dikke, roodomrande ogen, totaal overprikkeld en oververmoeid op. Leuk was anders. Maar goed, hij is niet meer eenkennig en ook niet meer zo snel overprikkeld, dus hopelijk is dat nu helemaal niet aan de orde.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Gatekeeper* schreef:
31-01-2021 09:03
Dit gevoel heb je alleen de eerste dag. Daarna sta je hem enthousiast uit te zwaaien.
Haha, ik had dat sowieso helemaal niet.
Kolonello schreef:
30-01-2021 22:06
Wat ik me soms afvraag: zou het ook zijn dat vaders makkelijker die knop kunnen omzetten: gewoon aan t werk gaan en dan niet aan de kinderen denken, het helemaal even loslaten?
Ik werk 4 dagen, sport en doe mn ding (drie tieners hier) maar denk nog steeds bij elke sirene: waar zijn ze, wie is er onderweg - ik vind vooral dat pittig aan moeder zijn, dat je het echt 24 uur per dag bent. Waar je ook bent en waar zij ook zijn. En ook kleiner: is er een kadootje voor dat feestje, heeft die zn werk afgezegd omdat we t weekend weg gaan, heeft die gedacht aan zn ortho-afspraak - repeat until fade.
(Los van dat dit het allermooiste en belangrijkste in mn leven is hoor, dat moet er wel bij natuurlijk)
Van mijn man weet ik dat hij dit net zo heeft, misschien nog wel een tikkie erger dan ik.

Zelf kan ik die knop meestal wel omzetten. Vooral als ik weet dat het wel goed zit, dat heb ik als mijn kinderen gewoon thuis zijn bij hun vader, want ik weet dat hij minstens zo goed voor ze zorgt als ik.

Als ik ga werken, dan focus ik me helemaal op mijn werk en als ik ga hardlopen, varen, of mountainbiken, dan ben ik 100% daar, op dat moment.

Dat kan ik alleen doen, omdat ik weet dat de rest is geregeld, maar dat is een kwestie van planning en de dingen kunnen loslaten op het moment dat je er toch niks aan kan doen. Je kunt je wel heel druk maken je hele leven, elke seconde, maar uiteindelijk levert dat jou en je kinderen niks op.
Alle reacties Link kopieren
Kolonello schreef:
30-01-2021 22:06
Wat ik me soms afvraag: zou het ook zijn dat vaders makkelijker die knop kunnen omzetten: gewoon aan t werk gaan en dan niet aan de kinderen denken, het helemaal even loslaten?
Ik werk 4 dagen, sport en doe mn ding (drie tieners hier) maar denk nog steeds bij elke sirene: waar zijn ze, wie is er onderweg - ik vind vooral dat pittig aan moeder zijn, dat je het echt 24 uur per dag bent. Waar je ook bent en waar zij ook zijn. En ook kleiner: is er een kadootje voor dat feestje, heeft die zn werk afgezegd omdat we t weekend weg gaan, heeft die gedacht aan zn ortho-afspraak - repeat until fade.
(Los van dat dit het allermooiste en belangrijkste in mn leven is hoor, dat moet er wel bij natuurlijk)
Ja hoor, vanochtend nog meegemaakt. Man gaat met zoontje naar vrienden. Vraagt ie: hebben een cadeau? Als hij het niet heeft gehaald dan niet. Afspraak hier is man doet zijn familie en vrienden en ik de mijne. Nou dat gaat ie nog even naar de supermarkt om een kaart te halen en doet er geld in. Probleem opgelost.

Inmiddels negeer ik het en maak mij niet druk. Ik hanteer altijd de checklist, gaat er iemand dood van? Nee, heb ik of zoontje er heel er last van. Nee, dan lekker laten gaan. Werk best goed.

Enige sneue is denk alleen dat zoontje op zijn verjaardag geen slingers etc heeft en om te trakteren op kdv. Maar ja hij is pas 1. Dat merkt ie toch niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven