Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Dreamer schreef:
31-01-2021 13:21
Nogsteeds, je leest het volledig verkeerd, maar blijf hier vooral huilie huilie doen over je 'loedermoeder'. Mensen vallen niet over het uurtje lopen, maar over het feit dat jij het zo relaxed vindt, op zaterdagmorgen 8 uur. Maar nee. jij bent héél speciaal, want je loopt een uurtje hard zónder kinderen :roll:

Ik ging hele weekenden weg zonder kinderen en zelfs een keer een week. Helemaal alleen, heerlijk. Ik hoefde niet eens diverse keren naar huis te bellen of het goed ging. Man hoefde mij ook niet te bellen om te vragen hoe dingen gingen. Man ging trouwens ook regelmatig een weekend weg. En ik ben nog nooit loedermoeder genoemd. Wat een onzin.

Vind ik trouwens een verschrikkelijke term, loedermoeder. Vooral omdat het gebruikt lijkt te worden voor/door moeders, die niet perfect zijn. Die niet alle kleren gestreken in de kast hebben, niet altijd een gezonde maaltijd verzorgen en vooral: die dingen aan hun man, de vader van de kinderen, overlaten. Bespottelijk.

Een loedermoeder zou een moeder moeten zijn, die haar kinderen willens en wetens verwaarloosd. Niet een moeder die gewoon tijd voor zichzelf neemt, maar haar kinderen goed verzorgd weet bij partner, opa's/oma's en/of kinderopvang.
Helemaal mee eens. Ik heb mezelf nooit zo genoemd trouwens, dat maken anderen ervan. Ik vind mezelf ook helemaal geen loedermoeder. Ik ben best tevreden met hoe ik het doe en ben daar niet onzeker over. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de mate waarin je je eigen keuzes durft te maken.

Weekendjes weg doen wij ook geregeld als er geen corona is en voor werk moeten we beiden meerdere keren per jaar naar het buitenland, dus dat is voor ons heel normaal. De kinderen waren daar ook helemaal aan gewend, dus geen huilende kinderen en gigantische drama´s als een van ons twee eens weg is. Ik denk dat als je dat vanaf het begin doet en er geen enorme heisa van maakt, dat (de meeste) kinderen dat gemakkelijk oppakken.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2021 14:36
Ik kan je vertellen dat het helemaal zelf maar knutselen de makkelijkere optie is hoor. Een nog makkelijkere optie is je kind maar wat laten aanrommelen, iets wat jij blijkbaar doet, gezien je vorige post hierover.

Goed opstarten, juist uitleggen en op het juiste moment een klein juist prikje geven kost naast een hoop ervaring ook een constant oog. Wat denk je dat die juffen doen? Die laten kinderen ook niet maar wat aanrommelen zoals je zelf zei.
Wij hebben geen ´constant oog´, wij hebben namelijk nog een ander kind en we hebben ons eigen werk ernaast. Onze kinderen redden zich prima zelf na een korte uitleg. Het resultaat is vervolgens prima. Niet oogverblindend goed en zeker niet foutloos, maar gewoon prima, zoals ze het op school ook doen, want dan heeft de docent met 25 kinderen in de klas ook geen tijd om voortdurend naast mijn kind te staan.
Majime schreef:
31-01-2021 14:49
Helemaal mee eens. Ik heb mezelf nooit zo genoemd trouwens, dat maken anderen ervan. Ik vind mezelf ook helemaal geen loedermoeder. Ik ben best tevreden met hoe ik het doe en ben daar niet onzeker over. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de mate waarin je je eigen keuzes durft te maken.

Wie noemt jou een loedermoeder dan? En als je zo zelfverzekerd bent, waarom maak je dan zo'n groot ding van een rondje hardlopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees bij Majine enkel theorieën uit damesbladen (?) Maar niks over de weerbarstige praktijk.
Knutselprojecten voor school zijn niet per definitie futiliteiten, dat hangt helemaal van de setting af. Kun je heel denigrerend over doen, maar daarmee doe je een hoop (onzekere) ouders (moeders) enorm tekort.
Wat als jouw Pietje een kreukelknutsel voor Jantje heeft gemaakt en Jantje een prachtig gevaarte voor Pietje? Jantje in tranen. Er is altijd wel iets, waarbij er een brandje moet worden geblust.
Kinderen hebben bij alles nog heel veel begeleiding nodig, zelfs in groep acht, maar dan van een andere soort.
Ik kan me voorstellen dat menig ouder (moeder) in deze lockdowntijd tegen een burnout aan zit.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 14:53
Wij hebben geen ´constant oog´, wij hebben namelijk nog een ander kind en we hebben ons eigen werk ernaast. Onze kinderen redden zich prima zelf na een korte uitleg. Het resultaat is vervolgens prima. Niet oogverblindend goed en zeker niet foutloos, maar gewoon prima, zoals ze het op school ook doen, want dan heeft de docent met 25 kinderen in de klas ook geen tijd om voortdurend naast mijn kind te staan.
Dat is nou precies wat ik bedoel. Maar typ maar een eind raak hoor.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
31-01-2021 14:58
Ik lees bij Majine enkel theorieën uit damesbladen (?) Maar niks over de weerbarstige praktijk.
Knutselprojecten voor school zijn niet per definitie futiliteiten, dat hangt helemaal van de setting af. Kun je heel denigrerend over doen, maar daarmee doe je een hoop (onzekere) ouders (moeders) enorm tekort.
Wat als jouw Pietje een kreukelknutsel voor Jantje heeft gemaakt en Jantje een prachtig gevaarte voor Pietje? Jantje in tranen. Er is altijd wel iets, waarbij er een brandje moet worden geblust.
Kinderen hebben bij alles nog heel veel begeleiding nodig, zelfs in groep acht, maar dan van een andere soort.
Ik kan me voorstellen dat menig ouder (moeder) in deze lockdowntijd tegen een burnout aan zit.
Knutselprojecten zijn dan ook helemaal geen bezigheidstherapie voor kinderen, hun al dan niet onzekere ouders of juffen.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 14:49
Helemaal mee eens. Ik heb mezelf nooit zo genoemd trouwens, dat maken anderen ervan. Ik vind mezelf ook helemaal geen loedermoeder. Ik ben best tevreden met hoe ik het doe en ben daar niet onzeker over. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de mate waarin je je eigen keuzes durft te maken.

Weekendjes weg doen wij ook geregeld als er geen corona is en voor werk moeten we beiden meerdere keren per jaar naar het buitenland, dus dat is voor ons heel normaal. De kinderen waren daar ook helemaal aan gewend, dus geen huilende kinderen en gigantische drama´s als een van ons twee eens weg is. Ik denk dat als je dat vanaf het begin doet en er geen enorme heisa van maakt, dat (de meeste) kinderen dat gemakkelijk oppakken.
Lekkere theorie heb je weer.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2021 15:00
Knutselprojecten zijn dan ook helemaal geen bezigheidstherapie voor kinderen, hun al dan niet onzekere ouders of juffen.
Wat is het dan wel? Ik dacht dat het bedoeld was voor de kinderen om ervan te leren en er plezier van te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 15:06
Wat is het dan wel? Ik dacht dat het bedoeld was voor de kinderen om ervan te leren en er plezier van te hebben.
Dat ligt toch aan het knutselproject? Ervan leren en er plezier aan hebben is absoluut geen bezigheidstherapie. Waar haal je dat nou weer vandaan?
Mevrouw75 schreef:
31-01-2021 15:15
Dat ligt toch aan het knutselproject? Ervan leren en er plezier aan hebben is absoluut geen bezigheidstherapie. Waar haal je dat nou weer vandaan?
Je begint zelf met de term 'bezigheidstherapie'.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-01-2021 23:51
Ik merk er niet zo heel veel van dat school zoveel drukker is dan kinderopvang hoor. Ik vind dat echt een beetje overtrokken.

Of laat ik het anders zeggen: ik had het erger verwacht of zo.
School is wel wat drukker maar voor mij hangt het drukker worden ook vooral samen met het feit dat het kind ouder wordt en meer een eigen leven en eigen agenda krijgt: speelafspraakjes, sportclubjes, feestjes... Er is meer dat moet worden bijgehouden en gedaan.
Plus dat school inderdaad wat rommeliger is met meer vrije dagen, studiedagen en speciale projecten waar je als ouder van alles voor moet meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 15:23
Je begint zelf met de term 'bezigheidstherapie'.
Ik heb over jouw post en jouw uitleg van bezigheidstherapie.

Knutselen is geen bezigheidstherapie.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2021 15:28
Ik heb over jouw post en jouw uitleg van bezigheidstherapie.

Knutselen is geen bezigheidstherapie.
Dat zeg ik dan ook nergens. Het is bedoeld om van te leren en om plezier mee te hebben.

Het is in ieder geval niet bedoeld voor de overspannen moeder, die tegen een burn out aanzit en met het resultaat haar eigenwaarde probeert op te vijzelen.

Dat staat in ieder geval niet zo beschreven in de leerdoelen die we van school krijgen ;-D
Majime schreef:
31-01-2021 15:32
Dat zeg ik dan ook nergens. Het is bedoeld om van te leren en om plezier mee te hebben.

Het is in ieder geval niet bedoeld voor de overspannen moeder, die tegen een burn out aanzit en met het resultaat haar eigenwaarde probeert op te vijzelen.

Dat staat in ieder geval niet zo beschreven in de leerdoelen die we van school krijgen ;-D

Wie bedoel je hier toch mee? Het ging over ouders die het druk hebben met het begeleiden van hun kinderen met school. Vervolgens verklein je het schoolwerk tot knutselopdrachtjes en vergroot je de stress van de moeder (niet van de vader) tot een burnout. Die twee combineer je met elkaar tot die domme moeders die een vreselijke burnout hebben van knutselopdrachtjes waarmee ze hun eigenwaarde opvijzelen. Bijzonder hoe je je eigen verhaal ervan maakt.
Alle reacties Link kopieren
Bea15 schreef:
25-01-2021 08:22
Ik vind het me time een beetje een overtrokken iets. Je weet toch als de kinderen zo klein zijn, je altijd paraat moet staan. Me time heb je als ze op bed liggen, gelukkig gaan ze op die leeftijd nog op tijd naar bed.
Dit is de reden waarom ik niet aan kinderen begonnen ben. Ik krijg soms de indruk dat ouders daar niet altijd van te voren goed bij stil hebben gestaan en dat is ook mijn indruk van de man van de ts.
Wat zeurt hij nou? Wat had hij nou verwacht? Vrouwen leveren nog altijd gemiddeld méér in voor de kinderen dan mannen. Hun werk, hun sport en hobbies... Op wintersport blijft de moeder bij de baby. Papa gaat lekker skien. Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
31-01-2021 13:21
Vind ik trouwens een verschrikkelijke term, loedermoeder. Vooral omdat het gebruikt lijkt te worden voor/door moeders, die niet perfect zijn. Die niet alle kleren gestreken in de kast hebben, niet altijd een gezonde maaltijd verzorgen en vooral: die dingen aan hun man, de vader van de kinderen, overlaten. Bespottelijk.

Een loedermoeder zou een moeder moeten zijn, die haar kinderen willens en wetens verwaarloosd. Niet een moeder die gewoon tijd voor zichzelf neemt, maar haar kinderen goed verzorgd weet bij partner, opa's/oma's en/of kinderopvang.
Je hebt 100% gelijk, maar in de praktijk is het vaak toch anders.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 13:16
Er is een groot verschil tussen je kind helpen het zelf te doen en moeders die het helemaal van hun kind overnemen en er hun eigen project van maken. Natuurlijk help je je kind opstarten en leg je uit waar nodig en verzorg je bijvoorbeeld het materiaal om überhaupt een knutselwerk te kunnen maken, maar vervolgens laat je de uitvoering over aan je kind.

En ja, dan worden er fouten gemaakt en dan ziet dat knutselwerk er misschien niet mooi genoeg uit, als je het bekijkt vanuit jouw perfectionisme, maar daar gaat het helemaal niet om. Denk je echt dat op school kinderen altijd alles perfect en foutloos doen? Natuurlijk niet, ze leren juist door zelf die fouten te maken en daar vervolgens achter te komen.
Jaja jij doet het allemaal perfect. Dat weten we nou wel. Maar die andere moeders doen ook maar gewoon hun best.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
31-01-2021 15:55
Je hebt 100% gelijk, maar in de praktijk is het vaak toch anders.

Aan ons die praktijk te veranderen.

De term loedermoeder is nog niet zo oud en veel moeders lijken ermee koketteren "kijk mij eens een eigen leven hebben naast m'n kinderen" Want dat maakt je kennelijk een loedermoeder. Er is zelfs een blog dat zo heet (op viva geloof ik zelfs) Slaat nergens op
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
31-01-2021 15:00
Knutselprojecten zijn dan ook helemaal geen bezigheidstherapie voor kinderen, hun al dan niet onzekere ouders of juffen.
Nee, het heeft een duidelijk leerdoel, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
31-01-2021 16:32
Aan ons die praktijk te veranderen.

De term loedermoeder is nog niet zo oud en veel moeders lijken ermee koketteren "kijk mij eens een eigen leven hebben naast m'n kinderen" Want dat maakt je kennelijk een loedermoeder. Er is zelfs een blog dat zo heet (op viva geloof ik zelfs) Slaat nergens op
Amen!
Overigens, degenen die een ander moederloeder noemen, vallen zelf weer onder de "moedermaffia". :-D
Ik stel voor dat de moedermaffia ontmanteld wordt, en dat niet alleen moeders, maar alle vrouwen in het algemeen eens ophouden met andere vrouwen de maat te nemen om hun eeuwige onzekerheid te maskeren, (zij is nog veel erger dan ik, dus misschien doe ik het nog niet eens zo slecht).

Ik probeer mijn eigen moeder ook op te voeden. Zij oordeelt ook altijd zo hard over andere vrouwen ("die korte broek kan écht niet meer op die leeftijd hoor!"). Maar het valt nog niet mee. Ze wordt in april 90....
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 14:49
Helemaal mee eens. Ik heb mezelf nooit zo genoemd trouwens, dat maken anderen ervan. Ik vind mezelf ook helemaal geen loedermoeder. Ik ben best tevreden met hoe ik het doe en ben daar niet onzeker over. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de mate waarin je je eigen keuzes durft te maken.

Weekendjes weg doen wij ook geregeld als er geen corona is en voor werk moeten we beiden meerdere keren per jaar naar het buitenland, dus dat is voor ons heel normaal. De kinderen waren daar ook helemaal aan gewend, dus geen huilende kinderen en gigantische drama´s als een van ons twee eens weg is. Ik denk dat als je dat vanaf het begin doet en er geen enorme heisa van maakt, dat (de meeste) kinderen dat gemakkelijk oppakken.
Ik heb geen zin om 14 pagina’s door te kammen voor ‘bewijs’ maar volgens mij was jij degene die vond dat wij vinden dat jij een loedermoeder bent hoor. En heb je dus zelf die term het topic ingesmeten.

Ook al proberen we je duidelijk te maken dat dát niet is wat we van je vinden, dat wil er alleen niet zo in bij jou.

Het enige dat we vinden is dat het nogal ongeloofwaardig is allemaal. En niet dat je hardloopt dus, maar wel dat je nooit ergens tegenaan loopt, dat er nooit eens iets misgaat, dat je nooit eens er doorheen zit. En dat je nogal oordelend bent naar vrouwen bij wie dat wel gebeurt. Het ligt altijd aan die vrouwen, als die maar gewoon een leukere man, leukere baan, betere routine, enz. hadden dan zouden ze zien dat het leven een aaneenschakeling van yes-momenten kan zijn.

Ja, daar raken mensen geïrriteerd van. Dan voelen ze zich namelijk totaal niet serieus genomen of in hun waarde gelaten. En dat jij dat dan afdoet als dat wij jou een ‘loedermoeder’ vinden maakt het gewoon een beetje lachwekkend inmiddels. We vinden je geen loedermoeder, we geloven je niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
31-01-2021 16:32
Aan ons die praktijk te veranderen.

De term loedermoeder is nog niet zo oud en veel moeders lijken ermee koketteren "kijk mij eens een eigen leven hebben naast m'n kinderen" Want dat maakt je kennelijk een loedermoeder. Er is zelfs een blog dat zo heet (op viva geloof ik zelfs) Slaat nergens op
Ik ken die termen 'loeder' en 'ploetermoeder' alleen uit van die 'kekke' tijdschriften over het moederschap die iemand je goedbedoeld cadeau doet.
Alle reacties Link kopieren
Dan valt de VIVA dus onder een van die kekke tijdschriften....
nerdopviva schreef:
31-01-2021 15:46
Wie bedoel je hier toch mee? Het ging over ouders die het druk hebben met het begeleiden van hun kinderen met school. Vervolgens verklein je het schoolwerk tot knutselopdrachtjes en vergroot je de stress van de moeder (niet van de vader) tot een burnout. Die twee combineer je met elkaar tot die domme moeders die een vreselijke burnout hebben van knutselopdrachtjes waarmee ze hun eigenwaarde opvijzelen. Bijzonder hoe je je eigen verhaal ervan maakt.
Dat is niet mijn verhaal hoor, dat zie ik om me heen gebeuren. Helaas zijn het altijd moeders, nooit vaders, daar kan ik ook niets aan doen.

Ik vind het vooral verdrietig om te zien, die druk die zoveel moeders zichzelf opleggen, terwijl het echt niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
31-01-2021 17:14
Dat is niet mijn verhaal hoor, dat zie ik om me heen gebeuren. Helaas zijn het altijd moeders, nooit vaders, daar kan ik ook niets aan doen.

Ik vind het vooral verdrietig om te zien, die druk die zoveel moeders zichzelf opleggen, terwijl het echt niet nodig is.
Hier ben ik het wel mee eens. Dit is ook wat ik zie. Ook hier op het forum. In het derde shift topic kwam dit heel erg naar boven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven