Verhuizen co-ouderschap

07-03-2020 14:33 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Het zit namelijk zo. Ik ben gescheiden en heb met mijn ex co ouderschap over onze 2 kinderen. Ik heb inmiddels een nieuwe relatie 3 jaar en reeds 1 jaar wonen we samen. Dit gaat heel goed met de kinderen.
Nu zouden wij graag een huis kopen. Maar in deze huizenmarkt is dat nog niet zo makkelijk. Huizen worden hier in het dorp ver over de vraagprijs ontboden en er wordt in onze prijsklasse zoveel gereageerd dat we soms niet eens mogen komen kijken bij een woning.
Nu hebben we een huis gevonden die 6 kilometer bij mijn ex vandaan zit (nu zitten we ongeveer 1km uit elkaar en van de school). Het is goedkoop maar er moet heel veel aan gedaan worden. Ik zag het helemaal zitten. Dichter bij de middelbare school waar mijn dochter volgend jaar heen gaat. En mijn zoon zou ik dan nog 2 jaar heen en weer rijden naar de basisschool of hij gaat het fietsen of met de bus.
Het dorpje ligt heel landelijk en is klein. Ik vind dat zalig. Ik zag het helemaal voor me. Tussen de weilanden, helemaal opknappen naar eigen zin.
Nu is er dus dat mijn ex geen toestemming geeft voor het dorp waar we gaan wonen. Hij vindt het voor de kinderen niet geschikt en ze raken dan vervreemd van hun vriendjes in het dorp waar de school staat. Ik vind dat een beetje onzin. Ze kunnen gewoon na schooltijd met andere kinderen spelen en verder spelen ze ook nooit met kinderen in de wijk waar we nu wonen.
Maar mijn kinderen zien het helaas ook niet zitten. Ze zien het als een enorme afstand tussen hun en hun vriendjes en vader. En ze vinden de omgeving niet zo leuk.
Zucht, mijn hart breekt om dit huis op te geven. Ik zag ons er gewoon helemaal wonen. Het voelt als een enorme goede kans.
Maar omwille van de kinderen toch maar de droom opgeven?
okkervil schreef:
07-03-2020 16:36
Ja wij doen dat niet. Wij willen ook graag een ander huis, maar voor de kinderen willen we in onze eigen wijk/dorp blijven. Voor ons is een stabiele basisschoolperiode voor de kinderen meer waard dan ons droomhuis. Wanneer je gescheiden bent lijkt mij dat nog meer van belang.
mij juist niet, nu houden ze hun bekende omgeving bij ene ouder en krijgen er een nieuwe omgeving bij bij andere ouder. Het is niet zo dat ze alles kwijt raken als wat je in een normale gezinssituatie wel zou hebben als je naar een ander dorp verhuist. En 6 km is echt wel te doen.
Ik vind 6 km niet eens zo ver hoor. Oudste kan dat toch wel zelf op de fiets? En jongste ook al bijna.
Zeker met de huizenmarkt nu zou ik het juist wel doen. Over paar jaar heb je misschien weer hoge rente of onbetaalbare huizen. En de kinderen blijven ook niet eeuwig bij je wonen. Als het nou de andere kant van NL was...
Spirit888 schreef:
07-03-2020 16:30

En misschien ben ik niet die perfecte onegoistische ouder maar ik vind dat ik best ook wat geluk verdien.
Inderdaad, kopen dat huis en later zijn je kinderen je dankbaar dat zij tot diep in de nacht feestjes konden geven, op drumles mochten en er geen gezeik met buren was.
Moeder worden betekent niet dat jij de rest van je leven alleen maar in dienst staat van je kinderen.
Ik snap je kinderen wel. 6 km is al snel 20 minuten fietsen (en weer terug) en dat is met mooi weer in de zomer niet zo'n probleem, maar in een regenachtige herfst niet zo fijn.

En je schrijft dat je ze wel gaat halen en brengen. Misschien zitten ze daar helemaal niet meer op te wachten. De oudste gaat volgend jaar naar de middelbare school. Dan wil je niet meer overal heen gebracht willen worden door je moeder :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Treurniet12 schreef:
07-03-2020 16:18
Puur uit nieuwsgierigheid door deze stellige reactie: wat nou als TO gewoon nog samen was met de vader van haar kinderen. Had een verhuizing dan ook afgeblazen kunnen worden door kinderen? Zou je dan oprecht niet gaan verhuizen omdat de kinderen het niet willen?

Ik (kind van gescheiden ouders) ben 10 keer verhuisd in m’n jeugd, door heel Nederland, en had daar echt geen inbreng in. Overigens ook nooit last van gehad, maar dat terzijde.
Aan de ene kant heb je een punt, aan de andere kant hebben de kinderen wel al twee keer een grote verandering moeten doorstaan, namelijk met de scheiding en toen de nieuwe partner van TO introk. Ik vind het dan niet zo raar om de wens van de kinderen nu dan mee te laten wegen. Zeker als ze zo overduidelijk laten merken die nieuwe plek echt niet te zien zitten en TO nu gewoon een huis heeft. Het is niet noodzakelijk voor werk of zoiets dergelijks om naar die plek te verhuizen en het is ook niet zo dat ze nu geen huis heeft. Wat is er mis met rekening houden met je kinderen en doorzoeken naar een plek die zij ook leuk vinden? Ze zitten niet op een schopstoel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Treurniet12 schreef:
07-03-2020 16:38
Grappig, ik zou de mening van mijn kinderen echt niet meenemen in zo’n beslissing. Net als bij het kopen van een auto, het uitzoeken van een vakantiebestemming of andere grote beslissingen. Overigens kan je een prima stabiele basisschool periode hebben op verschillende scholen hoor.
Oh, hier hebben de kinderen meegekeken. Ook even proefgedraaid op de eventuele nieuwe school. Rondje gelopen door de wijk. En zo eerst 2 andere huizen afgewezen. Wij zijn 20 kilometer verder gaan wonen.

Vakanties hebben ze hier ook inspraak, waarom niet? We gaan met z'n allen, dus moeten het allemaal leuk hebben. Oudste wilde vorig jaar iets specifieks doen waar haar interesse op dat moment lag, dus daar hebben we de vakantie omheen gepland. En dit jaar gaat de jongste een activiteit doen, gaan we eerst een weekje daar zitten voor we doorreizen.
Ik zou gewoon verhuizen. Tegen de tijd dat de zaak voor komt (als die dat al gaat doen) woon je er al een half jaar.

Wel vind ik dat jij dan degene moet zijn die ze haalt en brengt.
malibu82 schreef:
07-03-2020 16:49
Ik snap je kinderen wel. 6 km is al snel 20 minuten fietsen (en weer terug) en dat is met mooi weer in de zomer niet zo'n probleem, maar in een regenachtige herfst niet zo fijn.

En je schrijft dat je ze wel gaat halen en brengen. Misschien zitten ze daar helemaal niet meer op te wachten. De oudste gaat volgend jaar naar de middelbare school. Dan wil je niet meer overal heen gebracht willen worden door je moeder :)
Als ze blijven wonen in hun oude dorp, moet ze straks twintig minuten fietsen naar haar nieuwe school. Ik zie het probleem niet hoor.
Overigens hoeft je ex hier toch geen toestemming voor te geven, zolang je maar niet te ver weg gaat wonen voor co-ouderschap, en dat is hier volgens mij niet het geval? Wat hij van het dorp op zich vindt lijkt me niet belangrijk. Anders zou hij elk potentieel koophuis wel af kunnen keuren.

Maar de mening van de kinderen zou ik wel serieus nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
malibu82 schreef:

Voor mijn dochter is de nieuwe woning wat afstand alleen maar handiger omdat het dichterbij haar nieuwe school is. Maar dat ziet ze niet. Ze ziet nu alleen de afstand tussen het nieuwe huis en haar vriendinnen en sport. Verhuizen we niet moet ze sowieso die 12 km (6 km heen en terug) iedere dag extra fietsen.

Maar het is voor mijn zoon op de basisschool nog niet handig, dat niet. Al stopt de bus wel voor de deur en 10 minuten later is hij met de bus op school.
Spirit888 schreef:
07-03-2020 16:53
Voor mijn dochter is de nieuwe woning wat afstand alleen maar handiger omdat het dichterbij haar nieuwe school is. Maar dat ziet ze niet. Ze ziet nu alleen de afstand tussen het nieuwe huis en haar vriendinnen en sport. Verhuizen we niet moet ze sowieso die 12 km (6 km heen en terug) iedere dag extra fietsen.

Ah, daar had ik even overheen gelezen :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik ben erg voor inspraak van de kinderen, maar bij sommige beslissingen moet je als ouder toch echt de doorslag geven omdat kinderen nou eenmaal erg vanuit het hier en nu denken, en niet alle gevolgen overzien. Dit is zo'n beslissing.
Als het maar 6 km van elkaar verwijderd ligt lijkt het me een no-brainer. Je kinderen kunnen zelfstandig naar hun vader op fiets/brommer. En als het ook nog dichter bij de middelbare school ligt is het voor hun ook win-win.
Spirit888 schreef:
07-03-2020 16:53

Maar het is voor mijn zoon op de basisschool nog niet handig, dat niet. Al stopt de bus wel voor de deur en 10 minuten later is hij met de bus op school.
Zou het kunnen dat ze nog andere zorgen of bezwaren heeft die niet boven tafel komen? Ik zou die afstanden even laten voor wat het is, en nog eens rustig met haar praten TO, om erachter te komen waar ze nu precies bang voor is.
Astromeria schreef:
07-03-2020 17:01
Zou het kunnen dat ze nog andere zorgen of bezwaren heeft die niet boven tafel komen? Ik zou die afstanden even laten voor wat het is, en nog eens rustig met haar praten TO, om erachter te komen waar ze nu precies bang voor is.
Ik sprak mijn dochter gisteren maar ze raakt in paniek en zegt in de war te zijn. Ik vermoed dat haar vader haar beïnvloed. Ik wil voorkomen dat ze moeten kiezen tussen de ouders of dat gevoel hebben.
Spirit888 schreef:
07-03-2020 17:15
Ik sprak mijn dochter gisteren maar ze raakt in paniek en zegt in de war te zijn. Ik vermoed dat haar vader haar beïnvloed. Ik wil voorkomen dat ze moeten kiezen tussen de ouders of dat gevoel hebben.
Misschien kun je tegen haar zeggen dat een keuze voor of tegen de verhuizing, geen keuze is voor of tegen jou of haar vader. Dat jij en haar vader tegengestelde meningen hebben, wil niet zeggen dat zij niet zelf haar mening mag geven. Mocht het zo zijn dat haar vader haar inderdaad beïnvloed, laat je dan niet opjutten, zeg niets negatiefs en probeer om niet in dezelfde valkuil te stappen. Hou het bij jezelf. Jouw wens om te verhuizen is de wens om een volgende stap in je leven te kunnen zetten. Je kinderen hebben recht op hun eigen mening. Ze hoeven niet perse enthousiast te zijn, maar of je die stap daadwerkelijk zet, hangt af van meerdere factoren, en soms is het nu eenmaal zo dat kinderen mee moeten in beslissingen van hun ouders, ook als ze die niet leuk vinden. Dat staat helemaal los van hoe veel of hoe weinig je van ze houdt.
Daarom moet je ze niet betrekken in wel of niet verhuizen. Dat zijn geen kinderzaken. Ik vraag voor van alles mijn kinderen hun mening. Maar niet over wel of niet verhuizen. Dat is toch niet te overzien voor een kind. 6 km is niets. Ik loop dat zowat dagelijks vrijwillig! Mijn dochter fiets 5 naar school. Krijg je niets van.

Je ex heeft er niets mee te maken.
Susan schreef:
Aan de ene kant heb je een punt, aan de andere kant hebben de kinderen wel al twee keer een grote verandering moeten doorstaan, namelijk met de scheiding en toen de nieuwe partner van TO introk.
Die kinderen willen geen veranderingen meer, dus gaan ze in de weerstand.
Spirit888 schreef:
07-03-2020 17:15
Je vermoedt, zeg je.

Niet in de valkuil stappen om meteen de negatieve gevoelens van je kind af te schuiven op vader. Ze kan haar eigen redenen hebben om vast te willen houden aan het bekende. Vraag haar neutraal wat haar in de war maakt en waar de paniek vandaan komt.
Tutjebelletje schreef:
07-03-2020 16:28
Zes kilometer is 20 minuten fietsen. Mensen hier reageren alsof OP naar oost-Siberië verhuist. Jezus.
Nou, dit! Zes kilometer! Waar gáát het over!
Tiana_76 schreef:
07-03-2020 16:10
Ja, natuurlijk doe je er alles aan om je kinderen niet te ontwortelen. Dan maar even wachten hoor.

Wat is er mis met je huidige woning?
Ontwortelen.. Je hebt het over ZES kilometer. Dat is nog geen kwartier fietsen...
Klaar mee
Man heeft ook co-ouderschap met z’n ex en wij hebben gewoon zonder overleg met de kinderen een (nieuwbouw)huis gekocht in een nabijgelegen dorp. Ik zou inderdaad echt niet weten waarom je kinderen daarin inspraak zou geven. Je ex trouwens ook niet.

Overigens vinden de kinderen het hier helemaal prima. Het is allemaal net wat verder fietsen, maar dat lossen we op door ze te brengen met de auto als het plenst of even op en neer te rijden als ze iets vergeten zijn. In jouw geval vind ik helemaal gezeur om niets als de middelbare school om de hoek is.
Kinderen houden niet van grote veranderingen en willen nooit verhuizen, tenzij ze naast de efteling komen te wonen of iets dergelijks. Kinderen laten meebeslissen lijkt me dan ook onzinnig, het zal zelden prettige resultaten opleveren. Je kan ze beter voor een voldongen feit plaatsen en ze dan laten beslissen over hoe hun nieuwe kamer er uit komt te zien. En of er een pony in de tuin kan, zoiets.
For whom the bell tolls
malibu82 schreef:

Hier in de omgeving fietsen de meeste middelbare scholieren tussen de 5 en 12 km enkele reis naar school. Aan de kust dus altijd (tegen)wind. Dat gaat zonder piepen en nog niet eens de helft gaat scooteren als ze 16 zijn maar blijven gewoon fietsen. Zonder regenpak uiteraard want dat is niet cool.
Na schooltijd fietsen ze heen en weer tussen elkaars huis, de supermarkt een dorp verderop of de stad 10 km verder.

Krijgen ze niks van. Ja, beweging en beenspieren.

Kom op zeg, 6 km.
Wow je mag niet eens 6 in verderop gaan wonen??? 6 km. Bizar. 50 km verderop is inderdaad minder tof maar 6. Het lijkt me eigenlijk niet dat je ex daar iets over te zeggen hebt. Zeker aangezien er qua school niets veranderd.

En de kinderen? Tja mijn zoon wilde ook niet verhuizen, zodra we eens aan het dromen waren over een nieuwe kamer met een leuk zithoekje voor het gamen was hij al snel enthousiast. Kinderen overzien een verandering niet. Dat betekent niet dat het ze slechter maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven