Verhuizen

04-06-2020 06:29 29 berichten
In november krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis.
Begin december zullen we daar intrekken.
Onze dochter is dan 27 maanden. En daar heb ik een aantal voorbereidingsvragen over ;-)

Ik heb een boekje gekocht 'Bobbi gaat verhuizen'. Vanaf wanneer kan ik die het beste gaan voorlezen ongeveer? Nu alvast een keer voorlezen? En tegen die tijd, eind oktober ofzo, elke avond?

Dochter ligt nu nog in ledikant, maakt nu nog geen aanstalten om er zelf uit te klimmen, in nieuwe huis een bed neerzetten dat ze meteen daarin gaat slapen? Of misschien voor de verhuizing? Of toch nog ledikant in nieuwe huis?
En haar zelf bed, beddengoed en kleuren voor de kamer laten uitzoeken?

Verhuizen kunnen we wel, maar met een kind is nieuw voor ons 😅
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar of nu in een nieuw bed leggen of als jullie gewend zijn. Naar een nieuw huis met nieuw bed zou ik niet doen.
Wij zijn ook verhuisd met kinderen in die leeftijd. Bij ons hadden ze voor de verhuizing al grote bedden en we hebben hun hele kamer mee verhuisd, zodat ze hun vertrouwde spullen op hun nieuwe kamer hadden staan.

Wij hebben verder niet heel veel gedaan aan emotionele voorbereiding. We hebben samen hun speelgoed uitgezocht en ingepakt en dat was het wel zo'n beetje. Laatste rit huis uitgezwaaid en in het nieuwe huis een paar keer gezegd dat we nu allemaal hier wonen.

Die kleintjes zijn nog niet zo locatie gebonden, maar veel meer aan mensen. Zolang ze jullie dus in de buurt hebben passen ze zich wel aan.
Oude bed mee en pas later een nieuw bed.

Verder veel gaan kijken ook tijdens het klussen. Dan kent ze het huis al.
Mensen gaan met zulke kleine kinderen ook op vakantie en de meeste kinderen wennen daar dan heel snel. Ze weten niet wat vakantie inhoud en dat ze weer terug zullen gaan.

Dat besefte ik pas bij thuiskomst toen onze oudste midden in de nacht ons hele huis ging onderzoeken. Achter alle deuren kijken, in de kasten etc.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste was net 2 toen we gingen verhuizen. We hebben zijn ledikant meegenomen en daar heeft hij nog bijna een jaar in geslapen. Hij klom er nooit uit, dus dat speelde natuurlijk mee om hem nog zo lang daarin te laten slapen.
Het is misschien ook wel kind afhankelijk. Onze oudste is super gevoelig en zijn ledikant gaf hem geborgenheid.

Dat boekje zou ik pas enkele weken voor de verhuizing mee beginnen. En als jullie gaan inpakken zelf ook haar spulletjes in een doos laten gooien.
Wij zijn 2 keer verhuisd. Eerste keer was kind 3 jaar. Merkte toen dat hij niet erg onder de indruk was. Wij gingen mee en de spullen ook. Samen wel spullen ingepakt, maar dat was het ook. Vanaf dag 1 goed geslapen in het nieuwe huis.
Nu bij de 2e verhuizing was het lastiger. Zoon is iets ouder inmiddels, veel oude spullen gingen niet mee en de situatie erom heen was ook anders. Voornamelijk dit laatste was de reden dat het nu moeilijker was voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Je verhuist over een half jaar. In die tijd gaat de ontwikkeling van je kind ook door. Ik zou dit over een maand of 4 pas bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen voorbereiden gedaan kwa boekjes. Hebven gewoon regelmatig verteld dat we gingen verhuizen. Dreumes kreeg in nieuwe huis meteen groot bed en was geen probleem.
Gatinmijnsok schreef:
04-06-2020 06:48
Ik zou haar of nu in een nieuw bed leggen of als jullie gewend zijn. Naar een nieuw huis met nieuw bed zou ik niet doen.
Heeft inderdaad niet onze voorkeur, maar ze veranderen nog zo snel, dat ik niet kan inschatten hoe ze over 5 a 6 maanden is, vandaar :-)
Maar hij staat op mijn lijstje!
TijdvoorTaart schreef:
04-06-2020 06:49
Wij zijn ook verhuisd met kinderen in die leeftijd. Bij ons hadden ze voor de verhuizing al grote bedden en we hebben hun hele kamer mee verhuisd, zodat ze hun vertrouwde spullen op hun nieuwe kamer hadden staan.

Wij hebben verder niet heel veel gedaan aan emotionele voorbereiding. We hebben samen hun speelgoed uitgezocht en ingepakt en dat was het wel zo'n beetje. Laatste rit huis uitgezwaaid en in het nieuwe huis een paar keer gezegd dat we nu allemaal hier wonen.

Die kleintjes zijn nog niet zo locatie gebonden, maar veel meer aan mensen. Zolang ze jullie dus in de buurt hebben passen ze zich wel aan.
Ah oké, dus of eerder een groot bed of later.
Mee helpen inpakken had ik inderdaad ook bedacht! Uitzwaaien van het huis is ook een goede, niet aan gedacht
Andersom schreef:
04-06-2020 06:52
Oude bed mee en pas later een nieuw bed.

Verder veel gaan kijken ook tijdens het klussen. Dan kent ze het huis al.
Is inderdaad de bedoeling, dat ze in haar nieuwe kamer mag helpen klussen!
Andersom schreef:
04-06-2020 06:58
Mensen gaan met zulke kleine kinderen ook op vakantie en de meeste kinderen wennen daar dan heel snel. Ze weten niet wat vakantie inhoud en dat ze weer terug zullen gaan.

Dat besefte ik pas bij thuiskomst toen onze oudste midden in de nacht ons hele huis ging onderzoeken. Achter alle deuren kijken, in de kasten etc.
Klopt, maar de vakanties/weekendjes weg die we gedaan hebben zijn tot nu toe altijd drama geweest met slapen. Echt flink drama...
Zou fijn zijn als we dat een beetje kunnen inperken 😅
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net verhuisd met dochter van 2 jaar en 9 maanden oud. Ze ging natuurlijk ook naar een nieuwe opvang, dat was wel een klein beetje wennen. Nieuwe huis helemaal niet, maar we hebben haar uitgebreid kunnen voorbereiden vanwege maandenlange verbouwing. Pap was veel klussen, ze ging regelmatig spelen bij familie of vrienden zodat we beiden konden klussen. Aantal weken van te voren zelf op een A4tje een simpele aftelkalender gemaakt, waar ze elke dag een vakje mocht doorkruisen. Bed houden we voorlopig hetzelfde. Er komt over 5 weken ook een baby bij, dus genoeg verandering zo. Bovendien vind ik het nog wel lekker dat ze niet uit bed kan klimmen. Maar denk dat ze rond haar derde verjaardag een groot bed krijgt met dekbedje. Dan wonen we hier ook alweer even. Ze is over het algemeen een makkelijk kindje: als wij er zijn en haar knuffels en boekjes is ze tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Uitzwaaien zou ik dan weer niet doen op die leeftijd. Ze beseft niet dat ze niet meer terug zal komen daar zoals iemand anders ook al schreef. om daar dan juist de nadruk op te leggen lijkt mij juist zorgen voor problemen.
op die leeftijd lijkt het mij belangrijker dat ze al haar vertrouwde spullen om zich heen heeft.
Verder zou ik haar niet zo voorbereiden. kinderen accepteren de situatie sneller dan je denkt. Mijn jongste was 4 jaar en dat was anders met verhuizen maar ook niet moeilijk.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Een peuter snapt hooguit 1 nachtje slapen of na het eten. Verder hebben ze nog weinig tijdsbesef. Ik zou niet te vroeg beginnen met "we gaan naar een ander huis", want dan krijg je elke te horen "wanneer gaan we verhuizen".

Hoe lang van te voren vertel je normaal dat je op vakantie gaat of logeren bij opa & oma? Toch ook geen weken van te voren?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
We zijn 2x verhuisd, eerste keer waren ze bijna 1 en 3, tweede keer half jaar later. ( Grote verbouwing).

Kinderen gingen op verhuisdag uit logeren zodat we handen vrij hadden.
We hebben een filmpje gemaakt toen we het huis controleerden of we alles mee hadden genomen. Met begeleidend ' kijk dit was het kamertje van jou, we hebben gelukkig alle spulletjes mee'.

Uit logeren heeft ook als voordeel dat kind overdag in huis komt en kan wennen aan nieuwe omgeving voor er geslapen gaat worden.
Dat je de slaapkamer op orde hebt, (meeste) dozen in de keuken en woonkamer uitgepakt, fietsje in de tuin.
Dat het er normaal uit ziet.
En dat de belangrijke knuffels mee zijn met kind, dus beschikbaar.

Als ze een ramp is met elders slapen heb je wel nog even de tijd om haar ergens te laten wennen.


En 27 maanden oud, "net twee" kan ook. Ik vind dat leesbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij gingen verhuizen was onze jongste zoon 3,5 jaar.

We hebben hem vaak meegenomen naar het nieuwe huis.
Laten helpen met verhuisdozen inpakken, hij heeft papa geholpen met dingen uit elkaar halen.

En hij mocht zeggen welke kleur hij mooi vond voor z’n nieuwe kamer.
Hij zei zwart, we hebben de kamer toch maar een andere kleur gegeven en hij vind het nog steeds prachtig.
Blauw met ruimte thema.

Toen we over waren zijn we nog terug gegaan naar het oude huis.
Even een rondje gelopen of we echt alles hadden en dag zeggen, daarna was het prima.

Van ledikant naar groot bed is misschien iets wat je nu al kunt doen?
Als je dat in het nieuwe huis doet is het misschien teveel en te spannend.

Succes met verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had die leeftiijd toen we van een buitenland naar het andere verhuisden, en het boeide hem echt niets. Zoals iemand al zei, ze zijn gehecht aan mensen en evt hun spullen, maar niet aan het huis op zich. Maak het niet groter dan het is. Hij was trouwens wel teleurgesteld dat we zijn ledikant hadden neergezet, want hij wilde een grooooot bed net als zijn neef. Dat hebben we toen alsnog gehaald - maar die vraag kwam dus uit hemzelf.

Sindsdien nog een paar keer verhuisd en het wordt pas een beetje 'lastig' wanneer ze naar school gaan en het besef krijgen dat ze echt dingen moeten gaan missen, vriendjes bijvoorbeeld. Maar het huis op zich daar heb ik ze nog nooit over gehoord.

Uit logeren is m.i. de beste tip, evenals het lege huis gaan bekijken (hooguit een paar dagen voor de verhuizing). Dit wordt ons nieuwe huis, als jij bij oma bent gaan wij onze spullen erin zetten. Boekje voorlezen en bekend maken met het begrip verhuizen is natuurlijk nooit verkeerd en Je kunt het ook naspelen met duplo ofzo, maar net 2 is echt nog heel jong - die leven met de dag,

De laatste keren zetten we ook altijd en cadeautje klaar in/voor hun nieuwe kamer, maar als ze zo jong zijn voegt dat ook weinig toe denk ik, tenzij je het zelf heel leuk vindt.

Wat betreft eigen inspraak, de grote dingen kiezen we altijd zelf maar je kunt haar uiteraard betrekken in het proces: samen schilderijtje kiezen voor aan de muur, welke van deze 2 lampen/dekbedovertrekken vind je het leukst etc.
nootboek wijzigde dit bericht op 04-06-2020 09:23
19.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op deze leeftijd zijn ze inderdaad heel snel gewend. Vertel het niet te lang van tevoren, hij snapt toch niet wat het precies inhoudt. Ga wel een paar keer kijken, zodat het vertrouwd wordt. Maak een fijne kamer voor hem met zijn eigen spullen. En verder is het niet zo'n big deal.

Wij gingen verhuizen toen onze jongste dochter ongeveer zo oud was. Ze heeft de eerste paar dagen een paar keer gevraagd wanneer we naar huis gingen :mrgreen: maar vond het verder prima.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net verhuisd, mijn zoontje was met de verhuizing 1,5 jaar en we hebben hem met de verhuizing vanaf de eerste nacht een een nieuw groot bed laten slapen.
Dit ging allemaal super goed, ook gelijk geen slaapzak meer maar een deken.

Mijn kind is ook wel een super goede nacht slaper dus hij had absoluut geen probleem met de verhuizing en/of een groot bed, slaapt iedere nacht de klok rond.
Alle reacties Link kopieren
Aankomst van de verhuiswagen vinden ze trouwens wel altijd machtig interessant. Als ze er niet fysiek bij kan/mag zijn, dan kun je een filmpje maken ofzo .

Dat die deur open gaat en ONZE spullen daarin zitten.
Wij lezen nog steeds Bobbi gaat verhuizen voor en dat is inmiddels drie jaar geleden dat we verhuisd zijn.
We hadden voor peuter destijds zijn nieuwe bed en oude bed neergezet. Mocht hij kiezen. Hij wilde na een week zijn nieuwe bed.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
04-06-2020 09:09
Mijn oudste had die leeftiijd toen we van een buitenland naar het andere verhuisden, en het boeide hem echt niets. Zoals iemand al zei, ze zijn gehecht aan mensen en evt hun spullen, maar niet aan het huis op zich. Maak het niet groter dan het is. Hij was trouwens wel teleurgesteld dat we zijn ledikant hadden neergezet, want hij wilde een grooooot bed net als zijn neef. Dat hebben we toen alsnog gehaald - maar die vraag kwam dus uit hemzelf.

Sindsdien nog een paar keer verhuisd en het wordt pas een beetje 'lastig' wanneer ze naar school gaan en het besef krijgen dat ze echt dingen moeten gaan missen, vriendjes bijvoorbeeld. Maar het huis op zich daar heb ik ze nog nooit over gehoord.

Uit logeren is m.i. de beste tip, evenals het lege huis gaan bekijken (hooguit een paar dagen voor de verhuizing). Dit wordt ons nieuwe huis, als jij bij oma bent gaan wij onze spullen erin zetten. Boekje voorlezen en bekend maken met het begrip verhuizen is natuurlijk nooit verkeerd en Je kunt het ook naspelen met duplo ofzo, maar net 2 is echt nog heel jong - die leven met de dag,

De laatste keren zetten we ook altijd en cadeautje klaar in/voor hun nieuwe kamer, maar als ze zo jong zijn voegt dat ook weinig toe denk ik, tenzij je het zelf heel leuk vindt.

Wat betreft eigen inspraak, de grote dingen kiezen we altijd zelf maar je kunt haar uiteraard betrekken in het proces: samen schilderijtje kiezen voor aan de muur, welke van deze 2 lampen/dekbedovertrekken vind je het leukst etc.
Dat geldt niet voor alle kinderen. Mijn driejarige heeft nog maanden gezegd dat hij wilde dat we het oude huis terugkochten.
Meer of minder voorbereiden had daarbij denk ik weinig uitgemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven