Verminderde kwaliteit sperma

21-07-2009 10:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Volgens mij is er gewoon niet veel aan te doen bij verminderde vruchtbaarheid van de man.
als je behoefte hebt om te schrijven met "lotgenoten"

ben je van harte welkom op het topic kaetje en de prikbitches.

daar schrijven mensen in voortraject, met IUI, IVF en ICSI.

ook schrijven daar nog steeds vrouwen die door bovenstaande zwanger zijn geraakt alsook vrouwen die inmiddels zijn bevallen na fertiliteitsbehandelingen.
Er bestaan geen medicijnen die de verslechterde kwaliteit van sperma beter maakt. Helaas. Dat zou een superuitkomst zijn. Maar omdat die uitkomst er niet is zijn enkel IUI of IVF een uitkomst.
Volgens mij ook niet. Bij mijn vriend is dit ook aan de orde, we zitten zelfs net onder de ondergrens voor IVF. Dit is in ons ziekenhuis 500.000. Mijn vriend drinkt niet meer, rookt niet meer, en leeft gewoon gezonder. Maar helaas helpt dit in ons geval ook niet. De dokter geeft ook aan dat wanneer het zaad zo slecht is gezonder leven niet de oplossing is.

Misschien is acupunctuur iets? Ik geloof dat andere meiden hier op het forum hier meer ervaring mee hebben (nou ja, en hun man/vriend dan). Ben ik trouwens zelf ook ontzettend nieuwsgierig naar.
Verwacht ook niet teveel van 'ubergezond' leven trouwens. Dat maakt kwaliteit niet beter. Het zorgt er vaak alleen voor dat het proces van achteruitgang in kwaliteit iets langzamer gaat. Je krijgt er geen wereldzaad van helaas. Daar kan je man niets aan doen.
Hi Julie, hier hetzelfde verhaal. Eind vorig jaar hebben ze ontdekt dat mijn man maar heel matig zaad heeft. Sindsdien slikt hij zink, vitamine C, foliumzuur, ginseng etc. en ook hij heeft geen druppel drank meer gehad. Helaas heeft het niet veel mogen baten. Zijn bloed is ondertussen onderzocht op hormonen en dat was allemaal prima. Hij is ook een paar keer bij de uroloog geweest voor echo's van de balzak om te kijken of er misschien een spatader zat. Ook dit was niet het geval. Wij hebben dus gewoon vette pech en er is niets aan te doen. Volgens mij is dit in de meeste gevallen zo. Wij mogen gelukkig deze maand beginnen met IUI en hoeven niet meteen door naar ICSI. Hopelijk is dit het zetje wat het zaad nodig heeft! Ik wens jullie heel veel succes met evt behandelingen.
Oriane, het is niet enkel IUI en IVF, je hebt daarna ook nog ICSI en PESA/MESA/TESE.
quote:sidney schreef op 21 juli 2009 @ 10:52:

Oriane, het is niet enkel IUI en IVF, je hebt daarna ook nog ICSI en PESA/MESA/TESE.Dat snap ik, ik gebruikte enkel even de mogelijkheden die de TO zelf noemt.
Tip: zoek eens op een onderzoek van het Universitair Radboud Ziekenhuis in Nijmegen. Deze hebben een aantal jaar geleden een onderzoek gedaan naar de invloed van zink tekort op zaadcellen. Het was een erg hoopgevend onderzoek en voor wat ik ervan heb begrepen is er een groot deel van de mannen die een slechte kwaliteit sperma cellen hadden er enorm op vooruit gegaan!

Je man zou een goede mix van mineralen, waaronder een hoge dosis essentiele zink kunnen overwegen om te slikken in tabletvorm. Zink ligt ten grondslag aan het maken van gezonde cellen. Een tekort kan dit in de weg staan.

Maar goed, lees liever het onderzoek.

Verder kunnen spataderen en nog meer van dat soort dingen ten grondslag liggen aan verminderde vruchtbaarheid. Dus dat ze je man niet willen onderzoeken vind ik raar. Soms is de oplossing heel simpel (gesteld dat het daar aan ligt).
Roken is trouwens ook vreselijk slecht!
Schouderklopje, heb jij misschien een link van dat onderzoek?

Julie 1980, hebben ze dus ook nog niet bij jou man gekeken naar evt. spataderen en is er ook nog niet gesproken over DNA/Chromosomen onderzoek?

Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit bij ons pas besproken werd tijdens de tweede intake.
Hierbij een linkje, niet van het radboud. Maar wel van de volkskrant die het heeft over datzelfde onderzoek

zink in combi met foliumzuur, klik hier
Thanks, op zich wel interessant. Jammer genoeg niet voor mij en mijn vriend, maar goed dat er onderzoek naar wordt gedaan. Het zou fijn zijn als er in de toekomst meer mogelijkheden zouden zijn voor mannen met slecht zaad.
Na lang niet zwanger te zijn geworden vanwege verminderde vruchtbaarheid, heeft mijn man hoge dosis zink geslikt wat nog wel verantwoord was (heb toen diezelfde studie gelezen). Toen was ik na 4 maanden zwanger. Kan puur toeval zijn, maar ik geloofde er op zich wel in.

Hou je wel aan verantwoorde hoeveelheden. Want bij te hoge dosis raakt je lichaam uit balans op gebied van andere mineralen.
Ik denk dat het voor de man al fijn kan zijn dat hij "iets" kan doen. Tijdens behandelingen zoals IVF/ICSI is het toch voornamelijk de vrouw die het te verduren krijgt. Helaas is het bij mijn vriend zo slecht dat dit onderzoek niet echt van toepassing is, al zal ik het tijdens mijn volgende afspraak wel even navragen.
Ik heb me er destijds ook over verbaasd, het totaal gebrek aan onderzoek naar zaad in het algemeen. Heel vaak weten ze gewoon niet waardoor het zo slecht is en er wordt helaas bar weinig onderzoek gedaan naar methoden die het zaad kunnen verbeteren. Ze weten er gewoon erg weinig van.....

Soms kunnen ze wel een oorzaak vinden, bijvoorbeeld een trauma, antistoffen of spataderen. Mijn gyn deed daar wel onderzoek naar. Alleen toen er eenmaal antistoffen gevonden werden, konden ze daar verder niets over zeggen hoe dát kwam. Bovendien wisten ze ook niet te vertellen of het progressief was oid.

Al die vitaminen hebben we op advies van de gyn gelaten voor wat het is; volgens haar & hem is er nooit bewijs gevonden dat het werkt. Het werd ook niet afgeraden, als we het goed vonden voelen gewoon doen, maar het was geen advies.

Wel adviseerden ze: geen alcohol meer. En ook roken heeft een bewezen slecht effect op het aantal én de kwaliteit van de zaadcellen.

Dus TO: wat ze niet weten, kunnen ze ook niet adviseren en vaak is de oorzaak gewoon niet te achterhalen, helaas. Als je al een jaar verder bent en het verbetert niet, is het misschien iets waar je niets anders bij kunt doen dan je neerleggen, helaas. Ik vond dat ook moeilijk en vreemd, maar helaas zijn niet alle dingen die in het lichaam gebeuren, te verklaren.

In ieder geval sterkte, ik hoop dat jullie voor IUI door kunnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven