Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
29-11-2019 22:27
Ik heb moeite met het zogenaamd verplicht kinderen voor liegen m.b.t. Sinterklaas. Vertel toch gewoon dat het een toneelstuk is. Jonge kinderen zijn toch magische denkers, ook een toneelstuk is al mooi en spannend.
Mijn eigen kinderen waren al snel van t geloof af. Jongste gaf met 4 zelf aan, dat het een toneelstuk was. Had het toen nog niet besproken. Sinterklaas werd toen veel leuker. Kinderen van 4 en 6 die een surprise maken voor opa en oma en die weer voor hen, was super.

De kinderen worden helemaal gespannen en gek in de Sinterklaastijd, direct Kerst er achteraan en dan gaan we in januari lekker toetsen... 8 weken onderwijs naar de maan... Zonde!
Feestjes prima, maar het wordt steeds groter en gekker. Per feest hooguit 3 tot 5 dagen aandacht op school, lijkt me genoeg.
Kinderen leren best veel van sinterklaas en kerst. Het helpt ook om de donkerste maand door te komen. Iedereen zou heftig in een winterdepressie schieten als december zonder afleiding doorgekomen moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat al die kinderen zo gespannen worden, dit heb je toch zelf in de hand? En kom nu niet aan met alles wat zogenaamd "moet". Ze moeten hun schoen zetten van het sinterklaasjournaal? Onzin. Maar als je het thuis niet wil kijken weet je dit niet en kun je ook nergens een draai aan geven, mocht het spannend worden.
Verplicht de intocht op televisie kijken omdat de hele klas dat doet? Ook onzin, mijn kinderen hebben die ook niet gezien.
Hier zetten ze elke dag hun schoen. Er zit niet elke dag iets in, ze weten dat Sinterklaas het heel druk heeft. Verplicht cadeaus in de schoen? Hoezo? Van wie moet dat? Hier alleen een handje pepernoten of chocolademunten of zoiets. Altijd blij en ik heb ze nog nooit horen klagen.
Je maakt het zelf veel te groot en ingewikkeld.
Warrique schreef:
29-11-2019 22:27
Ik heb moeite met het zogenaamd verplicht kinderen voor liegen m.b.t. Sinterklaas. Vertel toch gewoon dat het een toneelstuk is. Jonge kinderen zijn toch magische denkers, ook een toneelstuk is al mooi en spannend.
Mijn eigen kinderen waren al snel van t geloof af. Jongste gaf met 4 zelf aan, dat het een toneelstuk was. Had het toen nog niet besproken. Sinterklaas werd toen veel leuker. Kinderen van 4 en 6 die een surprise maken voor opa en oma en die weer voor hen, was super.

De kinderen worden helemaal gespannen en gek in de Sinterklaastijd, direct Kerst er achteraan en dan gaan we in januari lekker toetsen... 8 weken onderwijs naar de maan... Zonde!
Feestjes prima, maar het wordt steeds groter en gekker. Per feest hooguit 3 tot 5 dagen aandacht op school, lijkt me genoeg.
Mijn kinderen geloofden gewoon zonder dat ik een woord heb gelogen. Als er vragen kwamen liet ik het altijd een beetje in het midden en op een gegeven moment was de conclusie dat sinterklaas niet (meer) bestond. Nooit een drama geweest en ging heel geleidelijk.

Toen we in het buitenland woonden werd er bijna niets aan sinterklaas gedaan, maar dat werd ruimschoots ingehaald door andere feesten en tradities in de decembermaand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven