Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
Ja. Het leukste feest van het jaar. Ik heb niks met Kerst, Pasen, verjaardagen, Valentijnsdag en alle andere dingen die ze bedenken.

Met de nieuwe mooie roetveegpiet en soms gedichten en kadootjes en Sinterklaasjournaal. De surprises op school bij de oudste. Allemaal heerlijk.

Maar wij vieren het zoals wij willen en laten ons niet opjutten door de buitenwereld. Nu niet en vroeger ook al niet/

Ik hou de vervelende volwassenen met hun mening over de de traditie en het niet willen veranderen van de een verzonnen verhaaltje heel ver van mij en mijn gezin. Daar baal ik wel al decennia van. Laatste 5 jaar helemaal. Maar ik negeer het tegenwoordig gewoon, het veranderd vanzelf. elk jaar een beetje meer.

En als de jongste straks ook niet meer gelooft dan komen de ( \scherpere) gedichten nog wat meer naar voren.

Daar heb ik zin in. :-D
Wij zullen nooit Kerst en Pasen groots vieren. Geef mij maar de Sint. :heart:
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:09
10.78% gewijzigd
O ik was vaak de andere kant de zwarte piet van sint en wat heerlijk om al die tijd de kinderen zo te zien glunderen!! Ik heb het verschillende jaren gedaan.
Die competitie om cadeau's en surprises herken ik helemaal niet. Hier krijgen ze kleinigheidjes en ook wel is een mandarijn in de schoen.
En je wil hiet niet horen maar je maakt er toch echt zelf een opgeklopte bedoeling van.
Intocht in het dorp en sinterklaas bij mij en man op het werk daar gaan we gewoon niet heen. Sinterklaas bij opa en oma wel.
Sinterklaasjournaal vinden onze kinderen niet spannend dus daar kijken we na. Zo maken wij keuzes die bij ons passen.
Ik vind sinterklaas geweldig voor de kinderen en ik geniet er (voor het laatste jaar) echt van!
Ik hou ook van de kerst. Maar dan weer op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, ik :flirting: Sinterklaas
Kijk desnoods in mijn eentje de intocht en het Sinterklaasjournaal.
Vond het als kind al een leuk feest (op de ijskoude intocht na, altijd bevroren tenen) en als moeder vond ik het helemaal geweldig.
En nog steeds, oudste is nu 19, maar die wil echt niet stoppen met vieren hoor.

heb zelfs paar jaar Piet gespeeld (en ook als student wel eens Sinterklaas...)
watdachtjehiervan schreef:
13-11-2019 14:10
Die competitie om cadeau's en surprises herken ik helemaal niet. Hier krijgen ze kleinigheidjes en ook wel is een mandarijn in de schoen.
En je wil hiet niet horen maar je maakt er toch echt zelf een opgeklopte bedoeling van.
Intocht in het dorp en sinterklaas bij mij en man op het werk daar gaan we gewoon niet heen. Sinterklaas bij opa en oma wel.
Sinterklaasjournaal vinden onze kinderen niet spannend dus daar kijken we na. Zo maken wij keuzes die bij ons passen.
Ik vind sinterklaas geweldig voor de kinderen en ik geniet er (voor het laatste jaar) echt van!
Ik hou ook van de kerst. Maar dan weer op een andere manier.
Yup. Je hoeft er niet aan mee te doen. Helemaal niet of gewoon in een vorm die jij wil.
Doen wij ook.
Ik vindt het geweldig. Ik hou er van om de liedjes weer te horen. En dat er pieten rondlopen. Maakt me niet uit hoe ze er verder uit zien.
Mijn zoontje is nog maar 2. Dit jaar krijgt hij het iets meer mee. Heb dit altijd het leukste feest gevonden.

Vroeger toen ik klein was (dat was ver voor het sinterklaasjournaal) kwam sinterklaas op de turnclub, school, supermarkt, vaders werk etc.

Nu heb ik de afgelopen jaren ook veel in Amerika gezeten. En ook met kerst. Dat feest is ook niet in 1 keer voorbij. Dat begint na Thanksgiving en gaat dan ook door. Ook daar krijg je cadeautjes in een sok. Die sok wordt dan helemaal gevuld.
2019 schreef:
13-11-2019 14:07
O ik was vaak de andere kant de zwarte piet van sint en wat heerlijk om al die tijd de kinderen zo te zien glunderen!! Ik heb het verschillende jaren gedaan.

Ja tot je overspannen kinderen thuis hebt zitten waar de spanning écht te veel voor is...
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:11
Ja tot je overspannen kinderen thuis hebt zitten waar de spanning écht te veel voor is...
Die van mij werd er echt niet overspannen van hoor.
Dat maken jullie ouders er zelf van, jullie doen net zo goed mee aan het spannend maken etc.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:11
Yup. Je hoeft er niet aan mee te doen. Helemaal niet of gewoon in een vorm die jij wil.
Doen wij ook.
Juist Sinterklaas lijkt me nou een feest, dat je eenvoudig kan skippen.
Kerst is 'all around you'
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:11
Ja tot je overspannen kinderen thuis hebt zitten waar de spanning écht te veel voor is...
Dan verklap je het geheimtje als je het niet op andere manieren ( anders vieren) kalm krijgt. Echt hoor, het is geen verplichting.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:11
Ja tot je overspannen kinderen thuis hebt zitten waar de spanning écht te veel voor is...
die van mij genoten alleen maar
ook als ik onzin uithaald (ieder jaar iets): alle meubels inpakken, of een slaapzak op de bank, ontbijtbordje er naast oid
We hebben een boel 'domme Pieten' in huis gehad hoor
TO echt je doet het je kind zelf aan want jij kijkt net zo hard mee naar het jeugdjournaal en schoenkadootjes kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik hou van Sinterklaas. Puur nostalgisch, het gevoel, elkaar verrassen etc, rijmen maken, heerlijk.

Ik vind kerst echt de horror.
Ik besteed daar zo min mogelijk geld aan.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:11
Yup. Je hoeft er niet aan mee te doen. Helemaal niet of gewoon in een vorm die jij wil.
Doen wij ook.

Dat klopt ook wel. Maar op school worden ze dus ook flink opgejut.
En het sinterklaasjournaal dat gaat zeggen wanneer je je schoen mag zetten en dat er ook een cadeautje in komt vind ik gewoon echt te ver gaan.
Wat moeten ouders met financiële problemen dan wel niet doen?

Maar goed, nog een paar jaar en dan ben ik ervan af. Als de jongste niet meer in Sinterklaas gelooft slaan we het gewoon over en gaan we meteen door naar Kerst.
Je kan altijd nog bij de Jehova's gaan.Misschien is dat een optie.
Because schreef:
13-11-2019 14:14
Ja, ik hou van Sinterklaas. Puur nostalgisch, het gevoel, elkaar verrassen etc, rijmen maken, heerlijk.

Ik vind kerst echt de horror.
Ik besteed daar zo min mogelijk geld aan.

Bij mij is het dus juist andersom.
Ik heb ook de meest mooie en leuke herinneringen aan Kerst. Dat vieren we heel groots en uitgebreid. :flirting:
Dat Sinterklaasjournaal word op bijna alle scholen gekeken. Daar kan je meestal niet echt helemaal omheen.


Maar naar een intocht gaan/kijken/ wel of niet of de hoeveelheid cadeautjes heb je zelf in de hand. Net als met wie je het viert, waar en hoe vaak. Schoenen zetten ect.

Je kan daar zelf zoveel in beslissen/verzinnen of mijden als je zelf wil.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:15
Dat klopt ook wel. Maar op school worden ze dus ook flink opgejut.
En het sinterklaasjournaal dat gaat zeggen wanneer je je schoen mag zetten en dat er ook een cadeautje in komt vind ik gewoon echt te ver gaan.
Wat moeten ouders met financiële problemen dan wel niet doen?

Maar goed, nog een paar jaar en dan ben ik ervan af. Als de jongste niet meer in Sinterklaas gelooft slaan we het gewoon over en gaan we meteen door naar Kerst.
Ik spaarde altijd van de ah zegels dan had ik ruim 300 euro te besteden voor de feestdagen.
Echt je zit je druk te maken op niets af. Maar goed je hebt je eigen topic.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:16
Bij mij is het dus juist andersom.
Ik heb ook de meest mooie en leuke herinneringen aan Kerst. Dat vieren we heel groots en uitgebreid. :flirting:
En dat vind ik nou oprecht meest irritante opgeklopte vreselijk 'feest'.
Zo heeft iedereen een voorkeur.

En hoe doen mensen met een financiel probleem dat dan? :popcorn:
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:19
9.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas, met die mijter en die pieten en die stoomboot, die hebben me nooit echt kunnen boeien. Als kind niet, als volwassene ook niet.

Maar Sinterklaas vieren, met lootjes trekken, surprises, gedichten, cadeautjes, elkaar een beetje goedmoedig pesten, geheimzinnigheid vooraf, chocoladeletters, speculaas, marsepein, count me in! Fantastisch, als kind, en nu nog steeds!
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
2019 schreef:
13-11-2019 14:12
Die van mij werd er echt niet overspannen van hoor.
Dat maken jullie ouders er zelf van, jullie doen net zo goed mee aan het spannend maken etc.

Nee, ik wil het juist vermijden. Maar dan moet ik ze thuis houden van school, of hoe moet ik dat doen dan volgens jou?
Ik kijk liever geen sinterklaasjournaal en al die onzin.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:18
2.08% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:15
Dat klopt ook wel. Maar op school worden ze dus ook flink opgejut.
En het sinterklaasjournaal dat gaat zeggen wanneer je je schoen mag zetten en dat er ook een cadeautje in komt vind ik gewoon echt te ver gaan.
Wat moeten ouders met financiële problemen dan wel niet doen?

Maar goed, nog een paar jaar en dan ben ik ervan af. Als de jongste niet meer in Sinterklaas gelooft slaan we het gewoon over en gaan we meteen door naar Kerst.
Hoe vaak vier je sinterklaas? Als mijn kinderen zoveel last hebben van spanning zou ik dat beperken tot sinterklaas op school en pakjesavond.
En kun je het sinterklaasjournaal niet skippen?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:15
Dat klopt ook wel. Maar op school worden ze dus ook flink opgejut.
En het sinterklaasjournaal dat gaat zeggen wanneer je je schoen mag zetten en dat er ook een cadeautje in komt vind ik gewoon echt te ver gaan.
Wat moeten ouders met financiële problemen dan wel niet doen?

Maar goed, nog een paar jaar en dan ben ik ervan af. Als de jongste niet meer in Sinterklaas gelooft slaan we het gewoon over en gaan we meteen door naar Kerst.
je kunt het ook gewoon nu al vertellen he?

en volgens mij zegt Dieuwertje/Jeroen altijd iets van: vraag even aan je ouders of we bij jou in de buurt zijn of je je schoen mag zetten
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:16
Bij mij is het dus juist andersom.
Ik heb ook de meest mooie en leuke herinneringen aan Kerst. Dat vieren we heel groots en uitgebreid. :flirting:
Oh hoe doen die ouders het dan die het financieel minder hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven