Vind jij Sinterklaas écht leuk?

woensdag 13 november 2019 om 14:02
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.
En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.
Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...
Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...
En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.
Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.
Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.
En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.
Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...
Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...
En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.
Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.
Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd

donderdag 14 november 2019 om 21:07

donderdag 14 november 2019 om 21:15

donderdag 14 november 2019 om 21:49
Oh, waarschijnlijk wel meer mensen hoor en ik weet ook niet hoe "standaard" het is dat het dubbelop wordt gedaan. Misschien valt dat wel mee. Of misschien komt het juist ook doordat veel mensen in relaties zitten waarbij de een zegt: ik wil graag sinterklaas meegeven en de ander: maar ik wil kerst ook niet opgeven.
Overigens vind ik vooral bepaalde elementen leuk om te behouden. Met Pasen het zoeken (en eten van eieren), de boom met kerstmis en de jutezak met kadootjes en het zetten van de schoen met sinterklaas.
Dat zijn de dingen die ik persoonlijk waardeer.
donderdag 14 november 2019 om 23:15
Ons zoontje is nog maar 1.. maar toch wil ik het wel vieren.. gewoon klein met het gezin.
Ergens vind ik het toch jammer dat van beide kanten (schoon) ouders. Nog niks hebben gezegd over samen vieren.. of over cadeaus.. sowieso zijn ze daar niet echt van.. dat verwennen van kleinkind herken ik helemaal niet
Ergens vind ik het toch jammer dat van beide kanten (schoon) ouders. Nog niks hebben gezegd over samen vieren.. of over cadeaus.. sowieso zijn ze daar niet echt van.. dat verwennen van kleinkind herken ik helemaal niet

vrijdag 15 november 2019 om 07:22
Bollie08 schreef: ↑14-11-2019 23:15Ons zoontje is nog maar 1.. maar toch wil ik het wel vieren.. gewoon klein met het gezin.
Misschien wachten ze op een uitnodiging van jou!
vrijdag 15 november 2019 om 07:22
Plus de grootouders tegenwoordig zijn vaak jonger in hun doen en laten dan die van mij vroeger, ze worden vaker ingeschakeld door het gezin, én ze vergelijken zich met elkaar, inclusief foto's op iedere telefoon.NYC schreef: ↑14-11-2019 21:49Oh, waarschijnlijk wel meer mensen hoor en ik weet ook niet hoe "standaard" het is dat het dubbelop wordt gedaan. Misschien valt dat wel mee. Of misschien komt het juist ook doordat veel mensen in relaties zitten waarbij de een zegt: ik wil graag sinterklaas meegeven en de ander: maar ik wil kerst ook niet opgeven.
"Pas jij niet op je kleinkind? Wij wel hoor, en we hebben hierdoor zo'n goede band!" / "Vier jij geen pakjesavond met je kleinkind? Het is zooo leuk." - die laatste verzin ik erbij, maar als dat oppassen al vergeleken wordt onderling, dan dit vast ook wel

vrijdag 15 november 2019 om 08:30
dat al die andere mensen, dat nooit bedacht hebben he?tanteslankie schreef: ↑14-11-2019 22:18Ik ben zo blij dat wij zelf uitmaken wat, hoe, wanneer en met wie wij de feestdagen vieren.
vrijdag 15 november 2019 om 08:30
Nodig ze uitBollie08 schreef: ↑14-11-2019 23:15Ons zoontje is nog maar 1.. maar toch wil ik het wel vieren.. gewoon klein met het gezin.

vrijdag 15 november 2019 om 08:47
Dan is het wel handig als je daar allebei hetzelfde over denkt.tanteslankie schreef: ↑14-11-2019 22:18Ik ben zo blij dat wij zelf uitmaken wat, hoe, wanneer en met wie wij de feestdagen vieren.

vrijdag 15 november 2019 om 08:54
Ik weet niet of ze tegenwoordig per se jonger zijn in doen en laten, ik denk dat er ook het een en ander veranderd is ten opzichte van de verhoudingen tussen de generaties. Ik vind dat veel grootouders (en zie dat zeker in mijn omgeving, waar grootouders vlakbij hun kinderen/kleinkinderen wonen) soms bijna in de rol van "extra ouder" kruipen. Velen inderdaad met vaste oppasdag, worden veel meer betrokken (of nemen zelf die ruimte in) in het leven dat hun volwassen kinderen met het gezin leiden. Familievakanties, samen feestdagen doorbrengen.Quincy2 schreef: ↑15-11-2019 07:22Plus de grootouders tegenwoordig zijn vaak jonger in hun doen en laten dan die van mij vroeger, ze worden vaker ingeschakeld door het gezin, én ze vergelijken zich met elkaar, inclusief foto's op iedere telefoon.
"Pas jij niet op je kleinkind? Wij wel hoor, en we hebben hierdoor zo'n goede band!" / "Vier jij geen pakjesavond met je kleinkind? Het is zooo leuk." - die laatste verzin ik erbij, maar als dat oppassen al vergeleken wordt onderling, dan dit vast ook wel![]()
vrijdag 15 november 2019 om 09:15
Ik vind ze wel jonger. Mensen van 50 of 60 zijn tegenwoordig veel jonger en actiever. Die zijn niet meer 'oud'. Zoiets als een 50plusbeurs is toch achterhaald?
De familierollen worden inderdaad flexibeler (hoewel er nog bosjes mensen verplicht worden om op zondag bij de familieoudsten op de koffie te komen, bijvoorbeeld), met als gevolg soms 'extra ouders' .NYC schreef: ↑15-11-2019 08:54ik denk dat er ook het een en ander veranderd is ten opzichte van de verhoudingen tussen de generaties. Ik vind dat veel grootouders (en zie dat zeker in mijn omgeving, waar grootouders vlakbij hun kinderen/kleinkinderen wonen) soms bijna in de rol van "extra ouder" kruipen. Velen inderdaad met vaste oppasdag, worden veel meer betrokken (of nemen zelf die ruimte in) in het leven dat hun volwassen kinderen met het gezin leiden. Familievakanties, samen feestdagen doorbrengen.
Daar hebben wij zelf geen last van, want verder weg gestudeerd en verhuisd. Ik heb het ook geen moment gemist

Ik zag het wel bij onze buren. Kinderen allemaal in de stad naar school geweest, in de stad aan het werk, in de stad blijven wonen. Gevolg, buurvrouw had iedere dag dat ze niet werkte een kleinkind thuis. Dat kwam overigens niet van haar uit, maar dat zou ook gekund hebben. Bij gebrek aan afstand komt een of beiden gewoon niet los.
vrijdag 15 november 2019 om 09:21
Veel mensen snappen niet waar kerst en Pasen om draaien.NYC schreef: ↑14-11-2019 21:49Oh, waarschijnlijk wel meer mensen hoor en ik weet ook niet hoe "standaard" het is dat het dubbelop wordt gedaan. Misschien valt dat wel mee. Of misschien komt het juist ook doordat veel mensen in relaties zitten waarbij de een zegt: ik wil graag sinterklaas meegeven en de ander: maar ik wil kerst ook niet opgeven.
Overigens vind ik vooral bepaalde elementen leuk om te behouden. Met Pasen het zoeken (en eten van eieren), de boom met kerstmis en de jutezak met kadootjes en het zetten van de schoen met sinterklaas.
Dat zijn de dingen die ik persoonlijk waardeer.
En dat zijn niet deze dingen.
Kerst gaat om de geboorte van het kindje Jezus en Pasen is in christelijke zin het belangrijkste, dan word de opstanding van Jezus gevierd.
Zo jammer dat de meeste mensen het als een vreet feest bestempelen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
vrijdag 15 november 2019 om 09:35
NYC heeft het over eieren zoeken en de boom opzetten. Beide hebben een oorsprong van voor de geboorte en opstanding van het kindje Jezus. En ook heel erg vroeger werd er al gevroten op feestdagen.mama-inge schreef: ↑15-11-2019 09:21Veel mensen snappen niet waar kerst en Pasen om draaien.
Kerst gaat om de geboorte van het kindje Jezus en Pasen is in christelijke zin het belangrijkste, dan word de opstanding van Jezus gevierd.
vrijdag 15 november 2019 om 09:46
Ik snap je heel goed hoor TO
Mijn dochter is nu 9 en gelooft al een paar jaar niet meer.
Maar daarvoor vond ik het ook wel wat te veel van het goede hoor.
Het begint bij sint maarten daarna sinterklaas intocht , sinterklaas journaal op school, er zijn altijd problemen, komt het wel goed met de pakjes.
Dan pakjes avond , je wil ook niet dat je kind zich sneu voelt omdat hij of zij alleen een chocolade letter heeft gekregen.
En vlak de opa's en oma's niet uit hoor, die slaan vaak nog het meest door.
Dan is sinterklaas geweest, komt kerst eraan , inclusief het kerstdiner op school wat ook steeds groter en exclusiever moet.
Kortom wij hebben ook wel een jaar gehad dat ik blij was dat alles weer normaal was omdat het met sint maarten al begon en doorging tot aan de kerst.
En nu heb ik niet eens een overgevoelig kind maar ze worden compleet geleefd zo 'n periode .
Veel dingen kun je zelf wel iets minderen maar bv sinterklaas journaal, sinterklaas op school , kerst diner enz kom je niet onderuit.

vrijdag 15 november 2019 om 10:09
Je wil het klein vieren met het gezin, maar vind het jammer dat je ouders en schoonouders niks gezegd hebben over samen vieren? Je wilt dat niet eens... En als je het stiekem toch wel wil dan vraag je toch gewoon of ze dat leuk vinden?Bollie08 schreef: ↑14-11-2019 23:15Ons zoontje is nog maar 1.. maar toch wil ik het wel vieren.. gewoon klein met het gezin.

vrijdag 15 november 2019 om 10:16
Nee hoor, met "kerst" bedoel ik het vieren van midwinter, met "pasen" vier ik de "lente equinox". Puur uit praktische overwegingen (de vrije dagen) laten we die samenvallen op de dagen de kalender aangeeft dat het kerstmis en pasen is. Voeding speelt zeker een belangrijke rol daarbij, maar voor het gezellige element ook de aankleding daarvan (Sylvian Family konijntjes komen op tafel met pasen, met kerst bakken we veel, gaan de kaarsen aan, komt er een boom in huis).mama-inge schreef: ↑15-11-2019 09:21Veel mensen snappen niet waar kerst en Pasen om draaien.
In alles zijn de heidense feesten belangrijk voor mij, ook die andere zes.

vrijdag 15 november 2019 om 10:29
Persoonlijk vind ik het gedoe op school het vervelendste. Begint al met sint maarten, daarna inderdaad sint en dan kerst erachteraan. Elke dag is er wel weer wat: sponsorloop, lichtje mee, schoen mee, kerstdiner, foute kersttruiendag, speelgoedmiddagen, pietengym waar ze dan opeens weer een pakje voor moeten, versieren voor de kerst / sinterklaas.... En heel veel dingen worden last minute gecommuniceerd, want blijkbaar word verwacht dat je alles wel in huis hebt ofzo.
Ik kijk nu al uit naar de kerstvakantie. En de periode daarna waarin het even niet zo druk is met al die dingetjes.
Ik kijk nu al uit naar de kerstvakantie. En de periode daarna waarin het even niet zo druk is met al die dingetjes.

vrijdag 15 november 2019 om 10:54
Ik hou enorm van sinterklaas en mijn zoon gelukkig ook.
Altijd samen het sinterklaasjournaal gekeken en nu hij 10 is wil hij dat nog steeds.
Maar veel van de onzin en de enorme hoeveelheid die ik hier lees ligt toch echt aan de ouders zelf,
Wij gingen of naar 1 intocht of naar een huis/kasteel als de intocht op mijn werkdag viel. En verder maar 1 pakjesavond.
Schoen zetten, als hij wilde deed hij dat iedere dag maar er zat in die 3 weken maar 6 ochtenden iets in. 3x klein cadeautje en 3x mandarijn met zo’n snoepkikker.
Sintvieringen op het werk, sportclubs enz hebben we altijd overgeslagen. Je hoeft er niet naar toe.
Sint Maarten is 1 uurtje wandelen achter een paard aan naar een vuurstapel toe, dat is toch geen gedoe.
Kerst kun je ook zo gek maken als jezelf wilt.
Altijd samen het sinterklaasjournaal gekeken en nu hij 10 is wil hij dat nog steeds.
Maar veel van de onzin en de enorme hoeveelheid die ik hier lees ligt toch echt aan de ouders zelf,
Wij gingen of naar 1 intocht of naar een huis/kasteel als de intocht op mijn werkdag viel. En verder maar 1 pakjesavond.
Schoen zetten, als hij wilde deed hij dat iedere dag maar er zat in die 3 weken maar 6 ochtenden iets in. 3x klein cadeautje en 3x mandarijn met zo’n snoepkikker.
Sintvieringen op het werk, sportclubs enz hebben we altijd overgeslagen. Je hoeft er niet naar toe.
Sint Maarten is 1 uurtje wandelen achter een paard aan naar een vuurstapel toe, dat is toch geen gedoe.
Kerst kun je ook zo gek maken als jezelf wilt.
delicious35 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 11:10
6.78% gewijzigd
vrijdag 15 november 2019 om 10:59
Sint Maarten is hier in de straat wel, op school wordt er niets mee gedaan. Mijn dochter vindt daar niets aan en wil hooguit de deur opendoen en snoep uitdelen, maar zelfs dat is ze na een paar keer zat. Ze gaat al jaren niet meer langs de deuren, dat heeft ze in totaal misschien twee keer gedaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.