Vingers kauwen

16-12-2010 19:38 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 8 heeft Pdd-nos

In stressvolle periodes ontwikkeld ze wel eens tics

In deze drukke decembermaand is ze begonnen met kauwen op haar vingers, het begon bij haar nagels, daarna de randjes ernaast en nu krijgt ze het voor elkaar om heel de bovenste huidlaag er af te kauwen!

Haar vingers zien er niet uit, ze zijn rood en schilferig en soms bloeden ze.

Ik ben best bang voor ontstekingen of ander leed wat hierdoor kan ontstaan maar weet niet wat ik er mee aan moet.

Thuis heb ik er nog een beetje controle over maar op school of de BSO niet, ook als ze 's avonds op bed ligt kan ik haar niet corrigeren.

Heeft iemand misschien een tip? Byte-x is geen succes helaas en om haar vingers nu helemaal af te plakken.... ben bang dat ik haar daardoor ook overprikkel.

Zelf ben ik wel van plan om met haar naar de huisarts te gaan, misschien als hij zegt dat het slecht is voor haar dat ze het wel aanneemt.

Alle ideeën zijn welkom!
Om ontsteking tegen te gaan even een in soda badje.

Ik weet dat er speciale handschoentjes zijn die je snachts aan kan doen. Ik had het vroeger om krabben tegen te gaan dus misschien helpt het tegen kauwen?

Verder geen tips sorry!
Het gras aan de overkant is niet groen.
Soda badje had ik nog niet aan gedacht! is wel een goede tip bedankt!

Handschoenen is ook een idee, alleen weet ik niet of ze het "pikt" en dan in de zin van extra prikkel, maar ik hou het in mijn achterhoofd!
Kun je de stress voor haar minder maken? Of heb je alles al visueel enzo?

Heeft ze voldoende kans om te doen waar ze van ontspant?
agos arme grote Pop

ik zit ook te denken aan handschoentjes, zou zo gauw niks anders weten. Kan ze zelf aangeven waarom ze het doet? Doet het haar geen pijn?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Blijft zo'n tik ook als de stressperiode eenmaal voorbij is? Oftewel, decembertijd overbruggen, rust terug, probleem weg?

En een vies cremetje erop smeren? Pleisters plakken (Michael Jackson is er beroemd mee geworden) als ze naar school gaat?
quote:anna761 schreef op 16 december 2010 @ 19:43:

Kun je de stress voor haar minder maken? Of heb je alles al visueel enzo?

Heeft ze voldoende kans om te doen waar ze van ontspant?

De decemberstress is elk jaar ellende, helaas kan ik die druk niet verminderen zonder haar de leuke dingen te ontzeggen.

Wel leest ze voor het slapen gaan om rustig te worden, overdag bied ik haar ook boeken aan en mag ze op haar DS spelen.

Normaal gesproken is dit voldoende, maar nu helaas niet.

Alles is al visueel, planbord met picto's en ik vertel haar dingen heel kort van tevoren om stress-opbouw tegen te gaan!
quote:rosanna08 schreef op 16 december 2010 @ 19:46:

agos arme grote Pop

ik zit ook te denken aan handschoentjes, zou zo gauw niks anders weten. Kan ze zelf aangeven waarom ze het doet? Doet het haar geen pijn?

Pijn lijkt haar niet zo te deren, zeker niet als ze het zelf doet! als ik met haar erover praat zegt ze dat ze vergeet dat het niet mag

lief dat je meedenkt
quote:Gravinnetje schreef op 16 december 2010 @ 19:48:

Blijft zo'n tik ook als de stressperiode eenmaal voorbij is? Oftewel, decembertijd overbruggen, rust terug, probleem weg?

En een vies cremetje erop smeren? Pleisters plakken (Michael Jackson is er beroemd mee geworden) als ze naar school gaat?

Vaak blijft zo'n tic wel een tijdje, ineens denk je dan: ze doet het niet meer!

Ze kauwt heel haar vingers kapot, dus van boven naar beneden, zag haar vorige keer ook al aan haar hand beginnen, je zou bijna denken dat ze honger heeft
Is dat een tic? Dat wist ik niet...

Ik heb het vroeger ook heel erg gedaan, bij het nagelbijten trok echt de vellen van mijn vingertoppen, tot bloedens toe. Ik ben er pas mee gestopt toen ik 21 was ofzo. Toen ik van baan veranderde, stopte ik ineens met nagelbijten en ook met het vellen-trekken.

Ik heb helaas geen tips voor je.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Ik doe dat al 45 jaar,heb ik nu ook pdd nos?

Bijt vellen van mijn handen,liefst tot bloedens toe...en als ik dan pijn heb,ga ik morgen weer door....

Je kan niet alles op pdd nos schuiven vind ik,dit is gewoon een uiting van stress,is niet pdd nos gerelateerd denk ik...
@Daffyduck: Doordat ze juist door haar Pdd-nos zo gestressed is relateer ik het wel daar aan, ook omdat ze "onbereikbaar" is als ze zit te kauwen.

Ik weet dat veel mensen het doen, maar in deze mate? ik kauwde vroeger ook de vellen van mijn vingers en mijn nagels extreem kort, maar zoals zij het doet maak ik mij zorgen.
Oeh ja dat deed ik vroeger ook, au au.

Bytex erop?

http://www.newpharma.be/a ... omed-belg-creme-11ml.html
quote:amalia schreef op 16 december 2010 @ 20:26:

Oeh ja dat deed ik vroeger ook, au au.

Bytex erop?

http://www.newpharma.be/a ... omed-belg-creme-11ml.html

Al gedaan, geen succes helaas.....

Toch bedankt!
Wil nog even benadrukken dat het niet alleen om de vingertoppen gaat, heel haar vingers bijt ze kapot
Pop... is het een idee om samen met haar mooie 'prinsessen-nagellak' te gaan kopen? En dan zeggen dat dat er op kan zodra haar vingers weer genezen zijn?
ik bijt ook mijn vingers kapot,en zelfs de eelt onder mijn vingers,dus op mijn hand zeg maar.....ook tussen de groeven trek ik de vellen eraf...

Allemaal pure stress bij mij...geen pdd nos( voor zover ik weet,nooit laten testen,bestond vroeger nl niet)
Bi: dat heb ik vanaf dat ze nagelbijt al geprobeerd tis geen prinsesje volgens mij!
@Daffyduck: is het nooit gaan ontsteken ofzo?
pleisters en handschoenen. Als ze zelf inziet dat ze het vaak niet door heeft en het dragen ervan (in ieder geval thuis) geen probleem vindt, kan dat goed werken. Bij de apotheek kun je speciale dunne kopen, voor mensen met handallergie.

Enige wat bij mij werkte tegen nagelbijten
Daffy, voor mogelijke oplossingen kan het handig zijn om te weten dat het kind pdd-nos heeft. Er wordt ook nergens gezegd dat als je je handen kapot bijt, dat je dan ook pdd-nos hebt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dank extrahalo! en hebben ze die ook in kindermaten? ze is nogal klein en haar handen zijn ook niet zo groot.
pfff ik doe het ook verschrikkelijk dat velletjes kluiven soms is het tot bloedens toe en dan schamm ik me gewoon voor mn vingers,dan moet ik er wel een pleister op doen..

Maar even offtopic,misschien haar een beetje afleiding geven,dat ze iets te doen heeft,het lijkt me dat ze eerder gaat kluiven als ze even een momentje niks te doen heeft.
quote:poppedotje schreef op 16 december 2010 @ 20:43:

Dank extrahalo! en hebben ze die ook in kindermaten? ze is nogal klein en haar handen zijn ook niet zo groot.ik denk van wel, anders kunnen ze ze waarschijnlijk wel bestellen. Andere tip: ruitersportzaken. Zomerpaardrijhandschonetjes (galgje!) kunnen ook heel dun zijn, maar dan heb je wel verstevigde delen tussen de vingers. Meestal in allerlei kleuren en maten.
Bij mijn zoon wil het wel eens werken om hem een andere tic aan te reiken. Klinkt een beetje raar; maar het luktsoms wel. Hij begon ook op zijn vingers te kauwen. Hij kon er niet mee stoppen. Ik bleef toen zeggen dat het niet goed is, pijngaat doen en dat hij dan beter iets anders kon doen.

Vergeet hij ook constant natuurlijk. Ik bleef consequent. En na een tijdje vile het kwartje en deed hij dat ook daadwerkelijk. Misschien lukt het.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven