Vlak voor Corona twijfel melding veilig thuis

vrijdag 15 mei 2020 om 14:13
Mijn vorige topic over een zorgenkind heb ik laten verwijderen ivm herkenbaarheid van dit kind, omdat het er op leek dat er stappen gezet moesten worden, waarvan ik niet wilde dat de familie ooit bij dat topic uit zou kunnen komen.
Maar toen kwam Corona...
Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.
Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.
Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.
Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.
Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.
Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?
Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
Maar toen kwam Corona...
Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.
Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.
Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.
Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.
Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.
Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?
Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
vrijdag 15 mei 2020 om 15:23
TO....waarom bel je nou gewoon VT niet. Als je je zorgen uitspreekt dan kan VT als zij het nodig vinden onderzoek doen en dus ook school spreken. Hiernaast als er al een dossier is dan wordt dit netjes erbij gezet als het goed gaat....
Ik mag toch trouwens aannemen dat als er al meer jeugdzorg is komen kijken bij dit gezin één melding al voldoende moet zijn voor hernieuwd onderzoek.
Ik mag toch trouwens aannemen dat als er al meer jeugdzorg is komen kijken bij dit gezin één melding al voldoende moet zijn voor hernieuwd onderzoek.

vrijdag 15 mei 2020 om 15:23
Ik zou dit topic ook laten verwijderen.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 15:08Dat maak jij er van. Als het zo duidelijk was, hoefde ik echt niet zo te aarzelen.
Ik heb niet vastgesteld wat iemand 5 jaar geleden heeft ervaren. Ik kan er wel naar verwijzen.
In mijn wijk is een aantal jaar geleden een melding gemaakt, en die moeder stond bij ons op de stoep “omdat wij er net waren komen wonen”. Dacht dat wij daarom zouden bellen, en de rest van de wijk niet. Ze stak beduidend meer energie in de “dader” zoeken dan in haar kinderen verzorgen; er waren er al een aantal uit huis geplaatst. Eentje ging daarna bijna dood en nog werden de anderen niet weggehaald. Moeder gebruikt drugs, woningen brandden af, er liepen heel wat mensen rond die professioneel op de hoogte waren, maar veel effect had het niet.
Dus ik heb echt gezien hoe moeilijk ZO’N situatie al is. Deze situatie is daarbij vergeleken veel “kleiner” (familie hoogopgeleid en verdient niet slecht: kunnen dingen goed in woorden verpakken). Ik heb echt het gevoel dat als ik niet de juiste info kan overleggen, het gewoon niet gaat lukken.
Wat een kul topic. (als het al echt is)
Je gaat toch niet bellen, want daar ben je gewoon te schijterig voor, denk elk uur dat je niet belt, hoe het afgelopen uur met het kind zou kunnen zijn gegaan
vrijdag 15 mei 2020 om 15:25
Als VT je verhaal serieus neemt, nemen ze vanzelf contact op met school. En met de huisarts. Bellen!blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 15:13Nee: dus probeer ik eerst goed uit te zoeken wat de beste strategie is om de info over te dragen: samen met school of alleen, tijdens Corona of na de zomervakantie etc.

vrijdag 15 mei 2020 om 15:27
Volgens mij heb je nog steeds geen signalen behalve geroddel en dat je zelf niets anders om handen hebt dan de opvoeding van je kind en je bemoeien met anderen.
Je kind niet laten spelen omdat Je het geroddel en uithoren van de moeder in kwestie niet kunt uitstaanhet je teveel moeite is is geen verwaarlozing
Je kind niet laten spelen omdat Je het geroddel en uithoren van de moeder in kwestie niet kunt uitstaanhet je teveel moeite is is geen verwaarlozing

vrijdag 15 mei 2020 om 15:31
TO; ik snap je aarzeling. Ik heb zelf onderzoek gedaan naar redenen voor wel / niet melden bij VT (ja iedereen kan dat zeggen, dat weet ik) en je bent echt niet de enige die het moeilijk vind om een melding te maken. Maar het belangrijkste is, dat het op dit moment helemaal niet gaat om een melding maken ja of nee: Je geeft aan dat je twijfelt. Als jij nu eerst een afspraak gaat maken met juf, en juf moet er ook nog eens over nadenken en bespreken in het team komen ze tot exact dezelfde conclusie: Er is twijfel en een vermoeden. Wat doet juf dan? Juf belt met VT om advies te vragen over deze situatie en krijgt daar exact dezelfde persoon aan de lijn als jij. Juf moet dan gaan aangeven dat andere ouders zich zorgen maken en dat ze de informatie dus niet goed op waarde kan inschatten. Advies van VT in dit soort gevallen: Vraag aan ouders om zelf te bellen zodat ze een directe informatiebron hebben. Dit gebeurt uiteindelijk meestal niet en dat is de reden dat er een enorme hoeveelheid mishandeling nooit officieel gesignaleerd wordt.
Juffen en meesters zijn geen experts in beoordelen of er een melding gedaan moet worden en of er sprake is van mishandeling. Jij denkt dat school kan signaleren en beoordelen, maar daar is school niet voor, daar hebben ze zeker nu geen tijd en geld voor. Als jij zelf een vermoeden van mishandeling hebt (en dan moet je voor geen moment denken dat het 'maar' emotionele mishandeling is, want dat is echt niet minder erg dan fysieke mishandeling) dan kán je zelf actie ondernemen. En die actie is niet bespreken met de buurvrouw, of bespreken met de juf, de actie is bespreken met VT. Geloof me, je bent echt de enige niet die VT belt met twijfels zonder meteen te willen melden, en VT gaat echt niet zeggen "nou wat belachelijk dat U belt, en niet de school.".
Juffen en meesters zijn geen experts in beoordelen of er een melding gedaan moet worden en of er sprake is van mishandeling. Jij denkt dat school kan signaleren en beoordelen, maar daar is school niet voor, daar hebben ze zeker nu geen tijd en geld voor. Als jij zelf een vermoeden van mishandeling hebt (en dan moet je voor geen moment denken dat het 'maar' emotionele mishandeling is, want dat is echt niet minder erg dan fysieke mishandeling) dan kán je zelf actie ondernemen. En die actie is niet bespreken met de buurvrouw, of bespreken met de juf, de actie is bespreken met VT. Geloof me, je bent echt de enige niet die VT belt met twijfels zonder meteen te willen melden, en VT gaat echt niet zeggen "nou wat belachelijk dat U belt, en niet de school.".
vrijdag 15 mei 2020 om 15:42
Jeetje wat is deze TO aandachtsgeil.
Nogmaal, als jij VT niet belt ben je net zo fout als waar je se moeder van beschuldigt want je kijkt BEWUST weg en onderneemt bewust geen actie.
Dat je nog kunt slapen zeg.
Nogmaal, als jij VT niet belt ben je net zo fout als waar je se moeder van beschuldigt want je kijkt BEWUST weg en onderneemt bewust geen actie.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
vrijdag 15 mei 2020 om 15:43
Maar je WEET dat niet. Je kan toch laagdrempelig, anoniem bellen voor ADVIES. dan vertellen zij wel wat je moet doen.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 15:08Dat maak jij er van. Als het zo duidelijk was, hoefde ik echt niet zo te aarzelen.
Ik heb niet vastgesteld wat iemand 5 jaar geleden heeft ervaren. Ik kan er wel naar verwijzen.
In mijn wijk is een aantal jaar geleden een melding gemaakt, en die moeder stond bij ons op de stoep “omdat wij er net waren komen wonen”. Dacht dat wij daarom zouden bellen, en de rest van de wijk niet. Ze stak beduidend meer energie in de “dader” zoeken dan in haar kinderen verzorgen; er waren er al een aantal uit huis geplaatst. Eentje ging daarna bijna dood en nog werden de anderen niet weggehaald. Moeder gebruikt drugs, woningen brandden af, er liepen heel wat mensen rond die professioneel op de hoogte waren, maar veel effect had het niet.
Dus ik heb echt gezien hoe moeilijk ZO’N situatie al is. Deze situatie is daarbij vergeleken veel “kleiner” (familie hoogopgeleid en verdient niet slecht: kunnen dingen goed in woorden verpakken). Ik heb echt het gevoel dat als ik niet de juiste info kan overleggen, het gewoon niet gaat lukken.

vrijdag 15 mei 2020 om 15:47
Tja met zo een naam.SweetFirefly schreef: ↑15-05-2020 15:42Jeetje wat is deze TO aandachtsgeil.

vrijdag 15 mei 2020 om 15:53
Heb je zelf nu echt niet door hoe idioot dat is? Je weet dat je later altijd kan bellen met aanvullende informatie?blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 15:13Nee: dus probeer ik eerst goed uit te zoeken wat de beste strategie is om de info over te dragen: samen met school of alleen, tijdens Corona of na de zomervakantie etc.
Wat is trouwens je doel van dit topic? Je titel is twijfel over melden. Unaniem geeft iedereen dat je moet bellen om te melden en jij denkt het beter te weten en doet er niks mee

vrijdag 15 mei 2020 om 15:54
Nou, of haar opgevangen signalen nou wel echt signalen of comformation biases zijn, dat is nog niet eens belangrijk, want dat filtert VT er wel uit.
Want misschien is het wel zo dat zij die vrouw die 5 jaar geleden intensief contact met gezin had, heeft gesproken voor dat het kind eerdergenoemde "signalen" vertoonde, waardoor haar vooroordeel alleen maar bevestigd wordt.
Misschien vertoont het kind inderdaad ongewoon gedrag wat een indicatie is van misbruik. Mja, daar zijn opgeleide mensen voor om dit te schiften.
Alleen zoekt TO eerst externe bevestiging waarbij ze de juf voor een (ethisch) groot dilemma zet. Want dat is blijkbaar beter ofzo.
Want misschien is het wel zo dat zij die vrouw die 5 jaar geleden intensief contact met gezin had, heeft gesproken voor dat het kind eerdergenoemde "signalen" vertoonde, waardoor haar vooroordeel alleen maar bevestigd wordt.
Misschien vertoont het kind inderdaad ongewoon gedrag wat een indicatie is van misbruik. Mja, daar zijn opgeleide mensen voor om dit te schiften.
Alleen zoekt TO eerst externe bevestiging waarbij ze de juf voor een (ethisch) groot dilemma zet. Want dat is blijkbaar beter ofzo.

vrijdag 15 mei 2020 om 16:03
vrijdag 15 mei 2020 om 16:04
Echt he, ik merk ook dat ik hier echt heel boos over kan worden...Macarinata schreef: ↑15-05-2020 16:03Bellen. Dat is de enige strategie, dit is je nu al door zo veel mensen verteld. Het is niet aan jou om van alles uit te gaan zoeken. Hoe lang moeten we nou nog op je in praten voor je dit wil geloven?
Ik word hier woest van, zulke twijfeltopics terwijl er mogelijk een kind enorm in de knel zit.
vrijdag 15 mei 2020 om 16:04
Ab_Normaal schreef: ↑15-05-2020 15:49Al tig keer gezegd, maar dat is te concreet.
Klagen, roddelen, speculeren is leuker en vertrouwder
Wat rot voor dat kind in kwestie. Zit je flink in de piepzak, en wordt er over je geroddeld ipv dat je hulp en steun krijgt.

vrijdag 15 mei 2020 om 17:08
lemoos2 schreef: ↑15-05-2020 14:20Kap toch eens met alle zooi op die school af te schuiven. Een school kan en mag helemaal niets met derden die ‘zorgen’ hebben over een kind. Die meldingsplicht gaat over hun eigen observaties en bevindingen.
Kweek ballen en pak zelf die telefoon. Daar kan VT tenminste iets mee. Niet met ‘wij hebben van horen zeggen dat’.

Frankly my dear, I don"t give a damn

vrijdag 15 mei 2020 om 18:14
Gewoon niets doen dan toch? Dan vraag ik me wel af wat je nou met dit topic wil.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 15:08Dat maak jij er van. Als het zo duidelijk was, hoefde ik echt niet zo te aarzelen.

vrijdag 15 mei 2020 om 18:23
Door Corona kan ze nu niet met de juf praten. Wat überhaupt een zinloze stap zou zijn. Hoogstens een melding maken bij VT en dat op een gegeven moment bij de juf laten weten. Als er echt wat is is dat misschien net het laatste zetje.
Maar to is vooral heel sensatiebelust volgens mij en wil het er eens lekker met de juf over hebben. Zoals ze het ook al met iemand anders heeft besproken. Stappen ondernemen ho maar, maar ‘de bezorgde ouder’ uithangen scoort wel lekker